Sanoinhan että tilanne on hyvä. Mutta jos katsot taloustilannetta ja esim. oikotien avointen paikkojen määrää, niin ei ole vaikea ymmärtää että vastavalmitunella on vaikeahkoa. Itse katson uutta paikkaa ja kyllä noihin avoimiin on ollut satakunta hakijaa ja itsen lisäksi haastateltu kymmeniä. Kokonaistilanne on silti tilastojen mukaan hyvä. Perustyyppejä oikkareista on mielestäni se 90%, suurin osa on ihan tavallisia. Jokainen toki omasta mielestään kuuluu tuohon 10%, on charmikas ja sosiaalinen ym. Itse valmistuin nelisen vuotta sitten ja on kokemusta n. kuuden vuoden edestä mutta uskon silti että voi olla vaikeaa saada nyt se eka oman alan työ kun teollisuuden tilanne on mitä on, julkisella sektorilla on tehostamistoimet ja aa-toimistot palkkaa paljon vähemmän kuin ennen.
Paikkoja on ollut jossain vaiheessa auki enemmänkin kuin nyt, se on totta. Itse valmistuin 07, n. vuotta ennen finanssikriisin alkua, ja vaikeahkoa oli silloinkin osalla vastavalmistuneista. Tosin oman kokemuksen mukaan moni työllistymisongelmista kärsinyt piti aika pitkään rimaa todella korkealla ekan duunipaikan sisältövaatimuksen kanssa. Itse lähdin suosiolla "sinne päin" duuniin paskalla palkalla kun sellaisen paikan satuin saamaan. Sen jälkeen melko nopea duunin vaihto ja pari vuotta siitä sitten vielä uuteen duuniin, ja nyt on aika hyvä duuni alla. Sittemmin rekryprosessejakin vetäneenä sanoisin, että työelämään kannattaa pyrkiä siirtymään mahdollisimman nopeasti, vaikka sitten vähän huonompaankin positioon.