Kyllä, mutta juuri usko vallitseviin suosituksiin, tottumukset ja pelko poiketa niistä ovat usein suurimmat syyt ennakkoluuloihin ja suoranaisiin pelkoihin runsasrasvaista vhh-dieettiä kohtaan. Henkinen este kokeilla demonisiksi leimattuja eläinrasvoja on monille suuri.
Turhaan korostat sanaa usko, aivan samalla tavalla itse
uskot vhh-ruokavalioon.
Epäilen, että ravitsemustieteen opinnoissasi on vallalla hiilaria, niukkaa rasvaa ja tuota polttoaineeksikin kelpaamatonta rypsiöljyä tuputtava virallinen linja. Mielestäni ei ole mitenkään vaikeaa noudattaa juuri tuota virallisterveellistä linjaa. Ravitsemustieteessä on tutkittu onneksi myös virallisen linjan vastaisia ruokavalioita ja niiden vaikutusta eikä aukotonta tuomiota runsasrasvaista vhh-ruokavaliota vastaan tutkimuksistakaan löydy.
Kun opiskelee ravitsemusfysiologiaa, alkaa jotenkin kummasti ymmärtämään miksi suositukset ovat sellaisia kun ovat, ja suositukset alkavatkin tuntua aika fiksuilta - näin ainakin itselleni on käynyt. Tällä hetkellä myös tutkimustieto kokonaisuutena puoltaa ennemmin virallisten suositusten mukaista ruokavaliota kuin runsasrasvaista. Kuten jo aikaisemminkin sanoin, yksittäisillä tutkimuksilla ei ole juuri merkitystä, vaan perustelut löytyvät tutkimustiedon muodostamasta kokonaisuudesta. Tiede menee kuitenkin koko ajan eteenpäin ja jatkuvasti saadaan uutta tietoa - hyvä niin. Jos jossain vaiheessa alkaa perustellusti näyttää siltä, että vhh on sittenkin parempi kuin nykyinen ruokavaliosuositus, niin olen valmis muuttamaan käsityksiäni. Siihen asti jatkan valitsemallani linjalla.
Siitä en ole samaa mieltä että suositusten mukainen ruokavalio olisi vähärasvainen, suositeltu rasvan määrähän on 25-35 E% (väestötason tavoite 30%). Rasvaa ei siis suositusten mukaan tarvitse pelätä, vaan sitä käytetään kohtuudella.
Jos runsaan eläinrasvan käyttö aiheuttaa sinulle ripulia, ja jos kyse ei ole pelkästään äärimmäisestä rasvakammosta, kokeile luonnonmukaista eläinrasvaa, siis riistaa, poroa ja muuta luomulihaa. Luomukermoja ja jos löytyy, luomuvoita.
Aargh! :D Olen jo aiemmin sanonut, että:
- en pidä voista, kermasta ja rasvaisesta lihasta
- en halua rajoittaa ruokavaliotani voimakkaasti enkä usko täyskieltoihin (70% energiaa rasvasta vaatisi väkisinkin suuria rajoituksia ja monien ruokien kieltämistä täysin).
Ja silti edelleen tuputetaan sitä samaa. Siis miksi ihmeessä minun pitäisi alkaa syömään pahaa ruokaa kun nykyisellä ruokavaliollani syön hyviä, maistuvia, ihania ruokia ja voin hyvin?! Tämä vhh-uskonnon tuputtaminen ei vaan mene jakeluun. Miksi ei voi tyytyä kertomaan ja perustelemaan omaa valintaansa, vaan sitä pitää väkisin tuputtaa sellaisillekin ihmisille, jotka ovat jo perustelluista syistä kertoneet noudattavansa erilaista ruokavaliota?
Runsasrasvaisen aterian jälkeiset vatsaoireeni eivät ole henkistä laatua. Minulla meni melko pitkään paikallistaa millaisiin aterioihin vatsavaivat liittyvät, mutta jos vatsakivut johtuisivat rasvakammosta niin luultavasti olisin tajunnut syyn paljon nopeammin. Nyt syyllinen löytyi seuraamalla pidemmän aikaa vatsavaivojen yllättäessä, mitä olin juuri syönyt. Enkä todellakaan usko että runsasrasvaisen aterian jälkeiset vatsakipuni ovat kiinni siitä onko ruoka luomua vai ei luomua, koska ei-luomu "tavallinen ruoka" ei aiheuta mitään oireita. Miksi pitäisi väkisin syödä ruokaa, joka tekee sairaaksi eikä maistu hyvältä, ei voi pieni ihminen ymmärtää.
Niin ja lisäisin vielä, että luomuvoittoinen, runsasrasvainen vhh-ruokavalio vähentää useilla allergia- ja astmaoireet minimiin - ilman lääkitystä. Muistaakseni valittelit jossain kärsineesi pahoista allergiaoireista.
Arvasinkin, että joku tarttuu tähän asiaan. Mutta kiitos vaan kysymästä, allergiani ovat vähenemään päin eivätkä ole suuremmin vaivanneet enää aikoihin. Kaikki allergiani eivät ole poistuneet kokonaan, mutta vaivaavat vain harvoin ja paljon lievempänä kuin joskus aikaisemmin. Vielä muutama vuosi sitten oli helpompi luetella ne hedelmät joille en ollut allerginen, mutta nykyisin voin jo syödä kaikkia hedelmiä ilman oireita (paitsi silloin kun olen äärimmäisen stressaantunut - korkea stressitaso selvästi provosoi allergiat esiin). Pähkinöitä en tosin ole vieläkään kokeillut enkä ehkä kokeilekaan, niiden syömisellä voi lähteä henki jos huono säkä käy, joten pärjään aivan hyvin ilmankin.
Mistä allergioiden paraneminen sitten johtuu - ruokavaliosta, yleisen stressitason laskusta, iän mukanaan tuomista muutoksista kropassa, planeettojen liikkeistä tai vaikka siitä että minulla on nykyään kaksi koiraa joiden myötä ylihygieenisyys on väkisinkin kadonnut elämästä (jos sitä on ollut ennenkään)... Vhh-ihmisten logiikan mukaan: kun allergiaoireeni ovat merkittävästi vähentyneet, syynä täytyy olla ruokavalio, eikö vaan? ;)
Minä taas en usko, että teollisia, lisäaineilla kyllästettyjä mäskejä (kuten "terveellisiä" täysjyvätuotteita, "pehmeitä" rasvoja sisältäviä margariineja ja viljelijöiden autuaaksi propagoimaa mutta oikeasti turhaa rypsiöljyä jne.) syömällä useimmat saavat jossain vaiheessa elämää terveydellisiä ongelmia, osa todella pahojakin.
Miten voin suosittelu eroaa margariinin tai öljyn suosittelusta? Miksi öljyn suosittelu on propagandaa, mutta voin suosittelu ei? Jos tällaisia argumentteja käytetään, minä voin aivan yhtä hyvin vedota samaan asiaan: ei kannata uskoa vhh:laisten voisuosituksia, ne ovat pelkkää propagandaa vailla todellisuuspohjaa.