Nutrix - terveellinen ja luonnollinen ruokavalio

Mä taas tykkäsin Maria!sta. Siis tosta eilisestä jaksosta. Mun mielestä kuitenkin olisi ihan hyvä kyseenalaistaa sitä, että kun nyt sanotaan, että aletaan syödä terveellistä, prosessoimatonta ja monipuolista ruokaa, niin miten sellainen ruokavalio, jossa on aamupalaksi syöty (raaka)suklaata ja lounaaksi samaa oikein määrittyy tuon terveellisyyden ja monipuolisuuden kautta? Entäs se prosessointi sitten goji-marjoissa, kaakaopavuissa ynnä muissa? Ei ne ihan siltä näytä, että ne suoraan metsästä olisi tullut noihin pusseihin.

Sinällään hyvää asiaa mutta joskus kannattaa nähdä myös se toinen puoli eli kuten Posti itsekin totesi Matille, että molemmat hyödyntää julkisuutta ja ehkä sillä tavalla, että tekevät sillä elantonsa. Varmasti gojimarjassa on paljon vitskuja ja muuta hyvää mutta mihin unohdettiin oman maan mustikka?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totanoinniin, mua vähän häiritsee tuo biodynaamisen viljelyn hehkutus. Itse kuvailisin sitä tällä kuvalla:

vmitap.jpg

http://fi.wikipedia.org/wiki/Biodynaaminen_viljely

"Lisäksi kasvien elinvoimaa tuetaan pitoisuuksiltaan erittäin laimeiden biodynaamisten preparaattien avulla. (kts. homeopatia). Niiden on tarkoitus tukea kasvia sen luonnollisen vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Viljelyssä noudatetaan planeettojen ja kuun liikkeisiin, vuodenaikojen vaihteluun ja vuorokausirytmiin perustuvaa ajoitusta ja toimenpiteitä kasvustolle tämän aikataulun mukaisesti."

Ja jos joku miettii mitä mieltä olen homeopatiasta niin

vmitap.jpg

...mutta joo, onhan tuossa mielenkiintoisia juttuja ja hyviä vinkkejä kirjassa on paljonkin. Käsittääkseni Olli Posti kuitenkin tekee elantonsa pitkälti superfoodeja promoamalla. Olenko väärässä? Ihan vain objektiivisuutta ajatellen. Itsehän myyn myös superfoodeja joten olen minäkin jäävi mutta en kyllä väitä niiden tekevän muuta kuin mitä tieteellisissä tutkimuksissa on todettu eli en usko minkään tuotteet supervoimiin ja esim. msm:ää kohtaan olen varsin skeptinen (enkä siksi myy sitä vaikka turvallista onkin).

Missäs tuota biodynaamista viljelyä hehkutetaan? En oo koskaan ajatellu että kukaan ottais sitä vakavasti :)
No esim Nutrixissa sitä kutsutaan super-luomuksi joka on paljon luomumpaa ja parempaa kuin tavallinen luomu. Siinä myös suklaata suositellaan ostamaan Demeter-sertifioituna eli biodynaamisena.

Totanoinniin, mua vähän häiritsee tuo biodynaamisen viljelyn hehkutus.
Biodynaaminen viljely on kai käytännössä aika lähellä luomutuotantoa, mutta siinä on noita Steinerin hörhöilyjä sitten lisäksi kuorrutuksena. Kyllähän nuo kaupassa myytävät biodynaamiset tuntuu olevan ihan laadukasta tavaraa, ei siinä mitään. Lähinnä se ihmetyttää, että miten tuo on saavuttanut niinkin tunnustetun aseman markkinoilla. Mikä biodynaamisen tuotannon lainsäädännöllinen asema mahtaa olla, onko se jotenkin erikseen tunnustettu? Haetaanko noille erikseen ihan normaaliin tapaan luomusertifikaattia? Voiko olla biodynaaminen tuote, joka ei ole luomua?

Käsittääkseni Olli Posti kuitenkin tekee elantonsa pitkälti superfoodeja promoamalla. Olenko väärässä?
Minulle on jäänyt sellainen kuva, että Olli Posti tekee elantonsa pääasiassa työttömyyskorvauksilla. Tuskin yhtä blogia kirjoittamalla kovin suurta tiliä tekee.

Biodynaaminen viljely on kai käytännössä aika lähellä luomutuotantoa, mutta siinä on noita Steinerin hörhöilyjä sitten lisäksi kuorrutuksena. Kyllähän nuo kaupassa myytävät biodynaamiset tuntuu olevan ihan laadukasta tavaraa, ei siinä mitään.
Joo. Biodynaaminen on myös luomua joten onhan ne puhtaita mutta täyttä resurssien turhaan heittämistä hörhöilyn takia.

Lähinnä se ihmetyttää, että miten tuo on saavuttanut niinkin tunnustetun aseman markkinoilla.
Karismaattinen alkuhörhö. Vertaa homeopatiaan joka on aivan täyttä hörhöilyä ja silti sitä käytetään länsimaissa valtavasti vaikka se on vaan tislattua vettä ilman atomiakaan vaikuttavaa ainetta.

Mikä biodynaamisen tuotannon lainsäädännöllinen asema mahtaa olla, onko se jotenkin erikseen tunnustettu? Haetaanko noille erikseen ihan normaaliin tapaan luomusertifikaattia? Voiko olla biodynaaminen tuote, joka ei ole luomua?
Suomessa kaikki biodynaamiset tilat kuuluvat Eviran (Elintarviketurvallisuusvirasto) luomu- ja elintarvikevalvontaan. Eli ilmeisesti tuossa hörhöilyssä käytetään veronmaksajien rahoja että voidaan valvoa ettö kuu on ollut oikeassa asennossa kun on paskaa heitetty pellolle.

Minulle on jäänyt sellainen kuva, että Olli Posti tekee elantonsa pääasiassa työttömyyskorvauksilla. Tuskin yhtä blogia kirjoittamalla kovin suurta tiliä tekee.
Kyllä se ainakin superfoodien takia kirjanpitäjää etsi tässä hetki sitten. Ja blogilla on kävijöitä: http://www.cisionwire.fi/cision-finland/cision-listasi-terveysblogit

Ollihan on muuten matematiikan opiskelija yliopistossa joten ei kai se työttömyyskorvausta saa? Jotain muuta Kelan avustusta tai toimeentulotukea ehkä mutta ei työttömyyskorvausta. Emt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom