Naispuoliset nerot, miksi heitä ei ole?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fil_Aivi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksikään mies eikä yksikään nainen voi painaa pitkää päivää ellei taustalla tosiaan ole joku hoitamassa sitä kotipuolta. Lapset haetaan tarhasta tiettyyn aikaan ja niin edelleen. Se on hienoa, että nykyään pariskunnat ainakin pyrkii tekemään näitä lasten kyysäämisiä vuoropäivin - mutta tällöin ei kyllä miehetkään enää voi laistaa olemalla töissä sitä pitkää akateemista päivää siinä parhaassa noutokiitoiässä. Mä luulen että naisilla prioriteetit vaihtuu herkemmin.

"Laistaa olemalla töissä". Ei helvetti, ite olisin 100x mielummin lapsen kanssa kun töissä pidempään, monilla taitaa olla vähän liian ruusuinen kuva akateemisestä helvetistä. Vaihtaisin työasemassa paikkaa naisen kanssa ihan milloin vain, jos tulisin taloudellisesti näin toimeen. Eli esim jäisin mieluusti pari vuoden hoitovapaalle, jos se muijalle kävis.

Mä en oikein tajua miksi täällä jauhetaan nyt jostain naisista johtotehtävissä ja miesten ja naisten työpanoksesta ym. kun aiheena oli naispuoliset nerot. Mulle ainakin nero tarkoittaa jotain ihan muuta kuin jotain firman johtajaa tai vastaavaa. Nerot on mulle niitä, jotka on kehitelleet suhteellisuusteoriat, atomimallit, ydinenergian, avaruussukkulat yms... you get the point. Tällaisia asioita saavuttaneita naisia ei kyllä äkkiseltään tule juurikaan mieleen.

http://www.factmonster.com/ipka/A0768070.html tuollainen lista löytyi nopealla googletuksella naiskeksijöistä.

"Laistaa olemalla töissä". Ei helvetti, ite olisin 100x mielummin lapsen kanssa kun töissä pidempään, monilla taitaa olla vähän liian ruusuinen kuva akateemisestä helvetistä. Vaihtaisin työasemassa paikkaa naisen kanssa ihan milloin vain, jos tulisin taloudellisesti näin toimeen. Eli esim jäisin mieluusti pari vuoden hoitovapaalle, jos se muijalle kävis.

Mä olen akateemisessa työpaikassa itse ollut vasta vuodesta 2007, mutta ei tämä musta helvettiä ole, tähän mut on koulutettu. Mulla on mies joka sanoo jäävänsä mielellään skidin kanssa kotiin, katsotaan nyt suostuuko loppupeleissä ;) Tuskinpa. Mä en meinaa ajatellut jäädä kovin pitkäksi aikaa pidempää kuin on pakko. Et varmaan ole niitä isiä sitten huomannut jotka tulevat töihin lepäämään kotoota.

Mä en oikein tajua miksi täällä jauhetaan nyt jostain naisista johtotehtävissä ja miesten ja naisten työpanoksesta ym. kun aiheena oli naispuoliset nerot. Mulle ainakin nero tarkoittaa jotain ihan muuta kuin jotain firman johtajaa tai vastaavaa. Nerot on mulle niitä, jotka on kehitelleet suhteellisuusteoriat, atomimallit, ydinenergian, avaruussukkulat yms... you get the point. Tällaisia asioita saavuttaneita naisia ei kyllä äkkiseltään tule juurikaan mieleen.

http://www.factmonster.com/ipka/A0768070.html tuollainen lista löytyi nopealla googletuksella naiskeksijöistä.

Hyvä linkki! Ja ihan totta, johtotehtäviin pääsee olematta sen kummempi nero, kunhan on hommat ja sana hallussa.

Mä olen akateemisessa työpaikassa itse ollut vasta vuodesta 2007, mutta ei tämä musta helvettiä ole, tähän mut on koulutettu. Mulla on mies joka sanoo jäävänsä mielellään skidin kanssa kotiin, katsotaan nyt suostuuko loppupeleissä ;) Tuskinpa. Mä en meinaa ajatellut jäädä kovin pitkäksi aikaa pidempää kuin on pakko. Et varmaan ole niitä isiä sitten huomannut jotka tulevat töihin lepäämään kotoota.

En oo huomannu enkä voi ymmärtää tommosta. Ite pääsen kotona lepäävään vasta, eikä ikinä ehi tarpeeksi, kun taas on aika röiden. Ja taas illan jalkatreeni mielessä, mutta pakko hakata duunihommien kanssa päätä seinään kun ei asiat selkene ei sitten millään. Väsyneenä sitten riehumaan, vaikka nyt saisi kaiken irti. Illalla sitten pää kipeenä kun on tuijotellu stressipäissä ruutua sen 10h. Kotona ehtii suihkussa käydä ja sit pitääki syömisen jälkeen mennä nukkumaan. Ei auta, kun ei sitä rahaa muualtakaan tule. Vaihtaisin tän kotiäitinä oloon millon vaan, jos voisin syödä ravinnepitoista ruokaa silti, ja rahaa jäis tarpeeksi pakollisiin laskuihin.

Ota huomioon, että nainen, joka on ollut hoitovapaalla, on ollut yleensä myös työelämässä. Miehellä useimmiten on kokemusta vain siitä työelämästä. Jos ei ole itse kokeillut sitä lastenhoitoa kotona, ei voi sanoa paljoakaan sen rasittavuudesta. Yleensä se on niin päin, että miehillä on ruusuinen kuva kotona olemisesta, ja sen perusteella sitten uhotaan netissä ja usein myös väheksytään sen puolison näkemää vaivaa ja pilataan parisuhde. Ei se ole mikään vailla todellisuuspohjaa oleva sanonta, että lähdetään kotoa lasten parista töihin lepäämään.

E. Harva lapseton ymmärtää, miten kokonaisvaltaisesti lasten hoito vie kaiken ajan hoitajalta. Tuo Pexin yllä kuvaama kiire ei helpotu lapsen kanssa, ja siitä salille menosta on turha edes haaveilla, jos puoliso onkin töissä pitkään eikä kukaan hoida lasta sillä välin.

Ota huomioon, että nainen, joka on ollut hoitovapaalla, on ollut yleensä myös työelämässä. Miehellä useimmiten on kokemusta vain siitä työelämästä. Jos ei ole itse kokeillut sitä lastenhoitoa kotona, ei voi sanoa paljoakaan sen rasittavuudesta. Yleensä se on niin päin, että miehillä on ruusuinen kuva kotona olemisesta, ja sen perusteella sitten uhotaan netissä ja usein myös väheksytään sen puolison näkemää vaivaa ja pilataan parisuhde. Ei se ole mikään vailla todellisuuspohjaa oleva sanonta, että lähdetään kotoa lasten parista töihin lepäämään.

E. Harva lapseton ymmärtää, miten kokonaisvaltaisesti lasten hoito vie kaiken ajan hoitajalta. Tuo Pexin yllä kuvaama kiire ei helpotu lapsen kanssa, ja siitä salille menosta on turha edes haaveilla, jos puoliso onkin töissä pitkään eikä kukaan hoida lasta sillä välin.

Töihin lepäämään? Tulosta varmaan lepäämällä syntyy?:D Tottakai se vie aikaa mutta se on OMA LAPSI, sen kanssa pitääkin olla ja se on mielekästä toisinkun stressaaminen toimistolla. En väheksy, mutta haluaisin olla lapsen kanssa paljon mielummin kotona kun täällä vetämässä itkuraivareita joka toinen päivä sitten kun lapsen aika joskus koittaa. Ja salillehan ehtii aina. Lapsiparkit on keskitty hätätapauksia varten. Ja monesti on tullut nähntyä kaupungin saleilla 1-4v lapsia jossain kulmassa kun sonni treenaa 10h työpäivän jälkeen.

Vaikkei keksinnöillä/patenteilla ole ihan suoraa yhteyttä nerouteen...
Keksijöistä ~20% on naisia ja määrän arvellaan nousevan puoleen seuraavan sukupolven aikana.
http://inventors.about.com/od/womeninventors/a/How-Many-Women-Inventors-Are-There.htm

Vähän epäilen tuota ennustetta. Keksiminen edellyttää kuitenkin toimimista sellaisella alalla ja työtehtävissä missä keksimiselle on edellytykset. Lääketieteessä ja bioaloilla ehkä tulee näin käymään, perus- ja insinööritieteissä tuskin ihan hetkeen.

Töihin lepäämään? Tulosta varmaan lepäämällä syntyy?:D Tottakai se vie aikaa mutta se on OMA LAPSI, sen kanssa pitääkin olla ja se on mielekästä toisinkun stressaaminen toimistolla. En väheksy, mutta haluaisin olla lapsen kanssa paljon mielummin kotona kun täällä vetämässä itkuraivareita joka toinen päivä sitten kun lapsen aika joskus koittaa. Ja salillehan ehtii aina. Lapsiparkit on keskitty hätätapauksia varten. Ja monesti on tullut nähntyä kaupungin saleilla 1-4v lapsia jossain kulmassa kun sonni treenaa 10h työpäivän jälkeen.
Töissä lepääminen ei tarkoita lepäämistä kirjaimellisesti tietenkään, vaan sitä, että siellä saat rauhassa keskittyä siihen, mitä sitten ikinä teetkään. Saat pitää kahvi- ja lounastauot, joiden aikana voit keskittyä syömiseen. Saat jutella aikuisten ihmisten kanssa. Kotona lapsen kanssa joku keskeyttää sut muutaman sekunnin-minuutin välein, olit sitten tiskaamassa, vessassa tai syömässä. Ja usein se keskeytys on laadultaan vähemmän miellytävää kiukuttelua ja huutoa. Se on pidemmän päälle todella raskasta ja väsyttävää henkisesti, nostaa stressitasoja tajuttomasti. Vaikka olisikin omat lapset kyseessä, niin pää tuossa hajoaa pidemmän päälle monilta. Voin sanoa omasta kokemuksesta, että vähän epämiellyttäväkin työ tuntuu levolta aivoille verrattuna jatkuvaan lahkeessa roikkumiseen ja huutamiseen.

Lapsiparkit on olemassa toki. Moni ei ota alle vuoden ikäisiä ollenkaan, ja vuodessa ehtii kyrpiintyä moneen kertaan "kotiarestissa" oloon. Samoin jos/kun lapsi alkaa vierastaa, niin lapsiparkkiin ei voi sitä enää jättää, koska lapsi huutaa hysteerisenä vieraille hoitajille eikä sellaisen lapsen jättäminen parkkiin ole oikein lasta eikä hoitajia kohtaan. Mikään ei ole yksioikoista lapsen kanssa, mitään ei voi olettaa saavansa tehdä varmasti.

Mitä nyt sitten nerolla tarkoitetaan? Evoluutio- tai suhteellisuusteorian kaltaisia hyppäyksiä tieteessä ei tapahdu kovin usein. Naisten osuus tieteessä on varmasti kovassa nousussa melkein kaikilla sen lajeilla, poislukien tekniset insinööritieteet. Tässä on turha puhua mistään lasikatosta, sillä vähän lukiossa tiukemmin matikkaa pänttäämällä pääsisi helposti sisään.

Jos tänä päivänä ostat minkä tahansa kulutuselektroniikkavermeen, niin voit olla varma, että vähintään 90% tuotteen kehittäjistä on ollut miehiä. Miksi? Melkein kaikista laitteista on tullut tai tulossa kulutuselektroniikkaa, sillä kaikki mahdollinen kannattaa digitalisoida - minkä tahansa toiminnallisuuden toteuttaminen softalla on aina halvempaa ja nopeampaa. Niinpä nykypäivän pesukoneet, lelut, jääkaapit, televisiot, puhelimet, kamerat, jne. ovat kaikki tietokoneita. Pointti? Niin kauan kun naissukupuoli jatkaa ohjelmistopuolen opintojen karttamista, yhä suuremman osan naistenkin arkielämää koskettavista innovaatiosta tekevät miehet - neroja tai ei.

Jos tänä päivänä ostat minkä tahansa kulutuselektroniikkavermeen, niin voit olla varma, että vähintään 90% tuotteen kehittäjistä on ollut miehiä. Miksi? Melkein kaikista laitteista on tullut tai tulossa kulutuselektroniikkaa, sillä kaikki mahdollinen kannattaa digitalisoida - minkä tahansa toiminnallisuuden toteuttaminen softalla on aina halvempaa ja nopeampaa. Niinpä nykypäivän pesukoneet, lelut, jääkaapit, televisiot, puhelimet, kamerat, jne. ovat kaikki tietokoneita. Pointti? Niin kauan kun naissukupuoli jatkaa ohjelmistopuolen opintojen karttamista, yhä suuremman osan naistenkin arkielämää koskettavista innovaatiosta tekevät miehet - neroja tai ei.

Onneksi kenenkään elämä ei ole pelkkää kulutuselektroniikan ostamista (hyi helvetti). Monen ihmisen elämään kuuluu esimerkiksi ruoan syöminen ja terveydestä huolehtiminen, ja niinkuin tässä keskustelussa on todettu, näiden alojen akateemisissa opinnoissa ovat naiset enemmistönä.

Toi lasten hoitaminen työn tilalla on kyllä perkeleen raskasta eritoten henkisesti. Ei siitä voi oikein kommentoida ennenkuin on itse kokenut. Monelle se äiskäloman jälkeinen työhön pääseminen tuntuu lomalta sen jälkeen. Sitä en tiedä, että kuinka stressaavaa on kenenkin työt, mutta lastenhoito on ainakin enemmän tai vähemmän raskasta, vaikka sitä omaa mukulaa rakastaakin.

Monen ihmisen elämään kuuluu esimerkiksi ruoan syöminen ja terveydestä huolehtiminen, ja niinkuin tässä keskustelussa on todettu, näiden alojen akateemisissa opinnoissa ovat naiset enemmistönä.

Jos ketjussa puhutaan neroudesta, niin mä en lähtis puhumaan ollenkaan kokeista tai hoitotyöntekijöistä.

Dopeyllä hyvää juttua. Katselin tuossa listaa Nobelin palkinnon voittajista, oli hauska huomata miten naisten osuus palkinnon saaneiden joukossa on kasvanut lähemmäs 2000-lukua tultaessa. Näin se maailma tasa-arvoistuu tai sitten naiset on vaan päästetty pois keittiöstä.

Jos ketjussa puhutaan neroudesta, niin mä en lähtis puhumaan ollenkaan kokeista tai hoitotyöntekijöistä.

En mäkään lähtis puhumaan kulutuselektroniikasta, niinkuin Dopey teki ("pesukoneet, lelut, jääkaapit, televisiot, puhelimet, kamerat, jne."). Ilmeisesti kuitenkin monen mielestä kulutuselektroniikkainnovaatiot ovat tärkeämpiä kuin vaikkapa innovaatiot terveydenhuollossa, lääketieteessä tai elintarviketeollisuudessa. Jos nyt sitten rajoitutaan puhumaan innovaatioista.

Entä oletteko miettineet kuinka monta neroa tässä maailmassa saattaa elää, mutta me emme ehkä tiedä edes heidän olemassaolostaan? Vai onko nerouden mittarina (nykyisin) myös kuuluisuus? Aiemmin mahdollisesti eläneiden naisnerojen tuntemattomuus on mielestäni ymmärrettävää ajatellen tasa-arvon myöhäistä kehitystä.

En mäkään lähtis puhumaan kulutuselektroniikasta, niinkuin Dopey teki ("pesukoneet, lelut, jääkaapit, televisiot, puhelimet, kamerat, jne."). Ilmeisesti kuitenkin monen mielestä kulutuselektroniikkainnovaatiot ovat tärkeämpiä kuin vaikkapa innovaatiot terveydenhuollossa, lääketieteessä tai elintarviketeollisuudessa. Jos nyt sitten rajoitutaan puhumaan innovaatioista.

Ihan sama onko elektroniikkainnovaatiot tärkeämpiä kuin innovaatiot terveydenhuollossa, lääketieteessä tai elintarviketeollisuudessa. Kuitenkin noiden sun mainitsemien alueiden kehittäjät ovat pääasiassa miehiä, korkeintaan sukupuolijakauma on 50/50.

kuuluu esimerkiksi ruoan syöminen ja terveydestä huolehtiminen, ja niinkuin tässä keskustelussa on todettu, näiden alojen akateemisissa opinnoissa ovat naiset enemmistönä.

Onko muuten tästä näyttöä, että biotekniikkaa, elintarviketekniikkaa, hyvinvointitekniikkaa ja vaikka ympäristötekniikkaa opiskelevista enemmistö on naisia? Oman kokemukseni pohjalta tuo väittämä ei pidä paikkaansa.

Ihan sama onko elektroniikkainnovaatiot tärkeämpiä kuin innovaatiot terveydenhuollossa, lääketieteessä tai elintarviketeollisuudessa. Kuitenkin noiden sun mainitsemien alueiden kehittäjät ovat pääasiassa miehiä, korkeintaan sukupuolijakauma on 50/50.

Ei se ollut pointti. Dopey sanoi alunperin, että yhä suurempi osa naisten nauttimista asioista kuten telkkareista ja jääkaapeista perustuu miesten kehittämiin innovaatioihin ja tulee perustumaan sellaisiin. Vastasin siihen että on sitä elämässä muitakin asioita kuin kulutuselektroniikka, ja näillä mainitsemillani aloilla naisten osuus alkaa olemaan yhä suurempi osa.

Onko muuten tästä näyttöä, että biotekniikkaa, elintarviketekniikkaa, hyvinvointitekniikkaa ja vaikka ympäristötekniikkaa opiskelevista enemmistö on naisia? Oman kokemukseni pohjalta tuo väittämä ei pidä paikkaansa.

Joo, ainakin terveystieteissä naiset ovat enemmistönä, ja myös biotieteissä. Ympäristötieteistä/tekniikasta en tiedä. Se ei tietenkään tarkoita sitä että ne naiset tekisivät niitä innovaatioita, vaan ihan kuten tässä todettiin, monesti miehet saavat silti aikaan enemmän edistystä vaikka naiset olisivat paremmin edustettuina.

Pointti oli kuitenkin edelleen vastata tuohon Dopeyn huoleen että härveleiden kehittämistekniikan opiskeluun ei hakeudu naisia. Ei huolta, koska monille muille yhteiskunnan kannalta tärkeille ja tärkeämmille aloille naisia hakeutuu sitäkin enemmän.

Viimeksi muokattu:
Ainakin yliopistoissa bioalan opiskelijat ovat suurimmaksi osaksi naisia, teknillisissä yliopistoissa nilla aloilla miehiä voi olla enemmän, mutta veikkaan silti että naisenemmistö sielläkin on.

Monissa maissa (myös länsimaissa) naiset työskentelevät siihen saakka, kun pääsevät naimisiin ja saavat lapsia. Subjektiivista päivähoitoa ei ole. Miestä huonompipalkkaiset naiset jäävät kotiin (tai ovat "huonoja äitejä"). Eipä siinä paljon tiedettä ja tuotekehitystä tehdä, vaikka tutkinto olisikin taskussa. Ei toki selitä Suomen naisten tilannetta, mutta maailmanlöaajuisesti kyllä.

Tietenkin voisi kysyä, että miksi maailma on sitten muodostettu miesten maailmaksi, johon naiset yrittävät mukaan. No miehet ovat vahvempia ja imeväisten hoitaminen on aika intensiivistä hommaa. Ja imetys on vaan naisten hoidettava.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom