Aseman kohentaminen ei automaattisesti tarkoita naiskiintioita tms. Se voi olla ihan vaikka sita, etta pyritaan paasemaan eroon typerista ennakkoluuloista kuten "sulla on pillu eli sa oot tyhma". Siina paasee toinen hyvin nayttamaan kykynsa kun tama on ennakkoasenne.
Niinpä, tästä ketjustakin huomaa näitä ennakkoasenteita Ei kyllä ole mitään hajua millä näitä ennakkoasenteita meinaavat kohentaa ja vielä niin hienosti ettei se ennestään lisäisi näitä ennakkoasenteita, olen hyvin skeptinen... Kyllähän se välillä persiistä on noiden ennakkoasenteiden kanssa, mutta siihenkin tottuu tai jos tarkennetaan niin siihen oppii suhtautumaan. Varsinkin, jos olet määrätyn ajan tietyssä työrupeamassa ja aina olet se ainoa naishenkilö. Ei siinä muu auta, kuin sivuuttaa nuo idioottiasenteet ja tehdä hommansa, kyllä ne mielet sieltä taipuu.
Naisena miesvaltaisella alalla on pakko panostaa extraa, että tulee ns. hyväksytyksi, pieniinkään virheisiin ei ole varaa ja olet suurennuslasin alla. Tutussa työpiirissä tämä on taas eri juttu, kun heikkoudet ja vahvuudet on nähty. Erikoisjärjestelyjäkään en ole koskaan tarvinnut, taikka vaatinut, vaikka olen nainen... hassua kyllä jotkut miehet ovat niin tehneet pyytämättä puolestani? Esimerkkinä oma huone on miesten toimesta järjestetty pari kertaa.
Pointtina kuitenkin, että juuri noissa asenteissa kaipais sitä kohentamista, järjestää vaikka erillinen powerpointtiesitys omasta urasta näille "Eikö tohonki hommaan löytys joku mies" asenne äijille :D. Tai ainakin fiksusti ohjeistaa, että pitää nuo nokkelat kommentit omanaan. Samoten voisi rajoittaa nuita ulkonäkökommentteja ja jättää ne sinne vapaa-ajalle. Onneksi suurinosa on aina ollut fiksuja ja on annettu se mahdollisuus, mä voin sitten mielikuvissa sitoa nuo häiriköt nippuun ja heittää johonki kontin nurkkaan pois häritsemästä työntekoa.
Samanlaista asennetta varmaan kohtaa myös miehet, jos ovat vaikka sairaanhoitajina?
Niin ja se lapsien teko on valinta. Tiedän, että kun olen paksuna mun ura katkeaa, se on mun henkilökohtainen valinta ja olen sen asian pohtinut juurta jaksaen. Olisi mahdollisuuksia vaikka minne, mutta näkisin, että perheen, työn ja harrastusten tasapaino tulee olemaan se juttu mikä mut tekee onnelliseksi. Jos valitsisin sen uran, en usko, että tätä koskaan tulisin saavuttamaan ja tärkeä osa-alue jäisi kokematta. Töistä ei käteen jää sellaista hienoutta, minkä oma perhe voi antaa.
PALATAKSENI AIHEESEEN: Mun on hankala kuvitella, että nuo todelliset nerot "näkyy" yhtään missään. Niitä on kummassakin sukupuolessa varmasti aikalailla 50/50. Miehiä on sen takia varmaan enemmän esillä, kun sinne tekniseen puoleen on enemmän kiinnostusta. Henkilökohtaisesti mulle on se ja sama kumpi keksii ja mitä, pääasia että keksivät ja saan hienoja asioita "helpottamaan" mun arkea :hyvä: