Naispuoliset nerot, miksi heitä ei ole?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fil_Aivi
  • Aloitettu Aloitettu
Aseman kohentaminen ei automaattisesti tarkoita naiskiintioita tms. Se voi olla ihan vaikka sita, etta pyritaan paasemaan eroon typerista ennakkoluuloista kuten "sulla on pillu eli sa oot tyhma". Siina paasee toinen hyvin nayttamaan kykynsa kun tama on ennakkoasenne.

:offtopic: Niinpä, tästä ketjustakin huomaa näitä ennakkoasenteita :) Ei kyllä ole mitään hajua millä näitä ennakkoasenteita meinaavat kohentaa ja vielä niin hienosti ettei se ennestään lisäisi näitä ennakkoasenteita, olen hyvin skeptinen... Kyllähän se välillä persiistä on noiden ennakkoasenteiden kanssa, mutta siihenkin tottuu tai jos tarkennetaan niin siihen oppii suhtautumaan. Varsinkin, jos olet määrätyn ajan tietyssä työrupeamassa ja aina olet se ainoa naishenkilö. Ei siinä muu auta, kuin sivuuttaa nuo idioottiasenteet ja tehdä hommansa, kyllä ne mielet sieltä taipuu.

Naisena miesvaltaisella alalla on pakko panostaa extraa, että tulee ns. hyväksytyksi, pieniinkään virheisiin ei ole varaa ja olet suurennuslasin alla. Tutussa työpiirissä tämä on taas eri juttu, kun heikkoudet ja vahvuudet on nähty. Erikoisjärjestelyjäkään en ole koskaan tarvinnut, taikka vaatinut, vaikka olen nainen... hassua kyllä jotkut miehet ovat niin tehneet pyytämättä puolestani? Esimerkkinä oma huone on miesten toimesta järjestetty pari kertaa.

Pointtina kuitenkin, että juuri noissa asenteissa kaipais sitä kohentamista, järjestää vaikka erillinen powerpointtiesitys omasta urasta näille "Eikö tohonki hommaan löytys joku mies" asenne äijille :D. Tai ainakin fiksusti ohjeistaa, että pitää nuo nokkelat kommentit omanaan. Samoten voisi rajoittaa nuita ulkonäkökommentteja ja jättää ne sinne vapaa-ajalle. Onneksi suurinosa on aina ollut fiksuja ja on annettu se mahdollisuus, mä voin sitten mielikuvissa sitoa nuo häiriköt nippuun ja heittää johonki kontin nurkkaan pois häritsemästä työntekoa.

Samanlaista asennetta varmaan kohtaa myös miehet, jos ovat vaikka sairaanhoitajina?

Niin ja se lapsien teko on valinta. Tiedän, että kun olen paksuna mun ura katkeaa, se on mun henkilökohtainen valinta ja olen sen asian pohtinut juurta jaksaen. Olisi mahdollisuuksia vaikka minne, mutta näkisin, että perheen, työn ja harrastusten tasapaino tulee olemaan se juttu mikä mut tekee onnelliseksi. Jos valitsisin sen uran, en usko, että tätä koskaan tulisin saavuttamaan ja tärkeä osa-alue jäisi kokematta. Töistä ei käteen jää sellaista hienoutta, minkä oma perhe voi antaa.

PALATAKSENI AIHEESEEN: Mun on hankala kuvitella, että nuo todelliset nerot "näkyy" yhtään missään. Niitä on kummassakin sukupuolessa varmasti aikalailla 50/50. Miehiä on sen takia varmaan enemmän esillä, kun sinne tekniseen puoleen on enemmän kiinnostusta. Henkilökohtaisesti mulle on se ja sama kumpi keksii ja mitä, pääasia että keksivät ja saan hienoja asioita "helpottamaan" mun arkea :hyvä:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen se eka itsetietoinen :evil: ...vitsi :D (en kerinny lukeen tätä ennen edellistä postausta)

Jostain syystä tämäkin nimittäin otetaan henkilökohtaisena loukkauksena

Havaittu on monessa jutussa ja tehen sitä kyllä itsekkin. Yritän tosin vältää, mutta ei se aina onnistu :nolo:

EDIT: MyayThailta hyvä pointti tuosta kulttuurieroista, eipä ne naiset ole oikein missään päin maailmaa juhlineet luovalla ajatuksenjuoksullaan. Kyllä tässä taustalla on se yleinen ajattelemisen rajoite, jonka naiset ovat itse itselleen päänsisään rakentaneet kun se on ilmeisesti ollut perheenperustamisen ja lastenhoidon kannalta edukasta. Jännää on, että kovin harva nainen nykyaikanakaan vapaaehtoisesti yrittäisi murtautua uusille urille ajattelumalleissaan. vaikka he sen voisivat tehdä ja miehet jopa sitä oikeasti arvostaisivat ainakin jossain määrin. Toisaalta kuten D-Yateskin totesi, eri asia on olisiko se isossa mittakaavassa hyvä juttu, naisilla kun tahtoo mennä överiksi nuo kiinnostuksen kohteet ja silloin alkaa joillakin se "mielisairas olotila" häämöttämään varmaan heilläkin taivaanrannassa. Ehkä se on tosiaan parempi että ne kylähullutkin ovat miehiä, heidät kun voi tarvittessa sivuuttaa ja ignoorata helpommin.

Luova-ajattelu ja ongelmanratkaisukykyhän naisilla ilmenee vahvasti esim. siellä perhe-elämässä. Ja miten se nyt sitten ei muillakaan osa-alueilla ei ilmenisi? Ehkä me ei olla vaan niin mahtipontisia näissä jutuissa ja toisaalta se arvostuksen puute lannistaa monesti, vaikka näin ei pitäisi olla. :rolleyes:

PALATAKSENI AIHEESEEN: Mun on hankala kuvitella, että nuo todelliset nerot "näkyy" yhtään missään. Niitä on kummassakin sukupuolessa varmasti aikalailla 50/50. Miehiä on sen takia varmaan enemmän esillä, kun sinne tekniseen puoleen on enemmän kiinnostusta. Henkilökohtaisesti mulle on se ja sama kumpi keksii ja mitä, pääasia että keksivät ja saan hienoja asioita "helpottamaan" mun arkea :hyvä:

Naisen omistaman naishygieeniaan soveltuvan aparaatin vipstaakin vipuvarsi on murtunut. Nainen ei osaa vipstaakia korjata kun ei ole koskaan aikaisemmin edes ajatellut koko namiskaa vaikka käyttää aparaattia päivittäin. Nainen soittaa miehelle koska ei viitsi ajatella vipstaakin korjausta kun ei ole ennenkään ajatellut. Mies tulee hätiin ja katsoo aparaattia. Mikähän helvetti tuo on kun ei ole koskaan vastaantullut? Mies korjaa vipstaakin jeesusteipillä ja vohveliraudan releen kantaosalla. Ei tiedä koko vehkeestä mitään mutta tietää että jeesus ja vohvelirauta on hyvä kombo moneen asiaan. On ajatellut asiaa monesti öisin. Aparaatti surisee aivan kuin uutena ja vipstaaki kääntyy astelukuja eri suuntiin. Mies on tyytyväinen ja ylpeä omasta neroudestaan. Samaan aikaa nainen taasen on ylpeä omasta neroudestaan kun älysi teettää keksinnön alihankintana. "Se on sitä sosiaalista älykkyyttä ja neroutta" hän ajattelee ja käy kertomassa asian voimailufoorumilla myös aihetta käsittelevässä viestiketjussa. Mies yrittää taustalta vaivihkaa kertoa että on ajatellut jeesuksen ja vohveliraudan synergiaa monta vuotta omalla ajallaan öisin ja tänään asia realisoitui todeksi onnistuneesti. "Se on vain jeesusteippi ja releen kantaosa" kertoo nainen hänelle. "Olet putkiaivo, olisit kerrankin sosiaalisempi ja kertoisit naisystävälleni kuinka nerokkaasti minä osasin delegoida työsuorituksen kaltaisellesi typerykselle".

Naisen omistaman naishygieeniaan soveltuvan aparaatin vipstaakin vipuvarsi on murtunut. Nainen ei osaa vipstaakia korjata kun ei ole koskaan aikaisemmin edes ajatellut koko namiskaa vaikka käyttää aparaattia päivittäin. Nainen soittaa miehelle koska ei viitsi ajatella vipstaakin korjausta kun ei ole ennenkään ajatellut. Mies tulee hätiin ja katsoo aparaattia. Mikähän helvetti tuo on kun ei ole koskaan vastaantullut? Mies korjaa vipstaakin jeesusteipillä ja vohveliraudan releen kantaosalla. Ei tiedä koko vehkeestä mitään mutta tietää että jeesus ja vohvelirauta on hyvä kombo moneen asiaan. On ajatellut asiaa monesti öisin. Aparaatti surisee aivan kuin uutena ja vipstaaki kääntyy astelukuja eri suuntiin. Mies on tyytyväinen ja ylpeä omasta neroudestaan. Samaan aikaa nainen taasen on ylpeä omasta neroudestaan kun älysi teettää keksinnön alihankintana. "Se on sitä sosiaalista älykkyyttä ja neroutta" hän ajattelee ja käy kertomassa asian voimailufoorumilla myös aihetta käsittelevässä viestiketjussa. Mies yrittää taustalta vaivihkaa kertoa että on ajatellut jeesuksen ja vohveliraudan synergiaa monta vuotta omalla ajallaan öisin ja tänään asia realisoitui todeksi onnistuneesti. "Se on vain jeesusteippi ja releen kantaosa" kertoo nainen hänelle. "Olet putkiaivo, olisit kerrankin sosiaalisempi ja kertoisit naisystävälleni kuinka nerokkaasti minä osasin delegoida työsuorituksen kaltaisellesi typerykselle".

Nyt olet kyllä asian ytimessä :thumbs: Meidän perheessä osat on toisinpäin. Kummatkin ovat kuitenkin tyytyväisiä lopputulokseen ja hyvä niin. Symbioosi siis miehen ja naisen välillä pääsääntösesti toimii, kunhan ei niihin pikkuseikkoihin kiinnitetä liikaa huomiota :D Lopuksi... Jesari :worship:

Koitapa MHK lukea tätä ketjua ajatellen, että olisit nainen, niin huomaisit ehkäpä vähän enemmän kohtia, jotka tuntuvat henkilökohtaiselta hyökkäykseltä, ennekuin vedät johtopäätöksen, että naiset marisevat ja marmattavat, kun eivät osaa ajatella järjellä. Mä sanon aika suoraan, että en tiedä, onko tässä ketjussa kauheasti korostettu miesten putkiaivoisuutta, koska en siihen niin kinnitä huomiota naisena, vaan sivuutan sen lähinnä huumorina. Mielestäni ei. Mutta sen voin kertoa, että miesten reaktiot moneen miehuuteen liitettyyn negatiiviseen asiaan nostavat pakkiksenkin keskusteluissa melkoiset reaktiot miehissä, vaikka itse en edes huomaa niissä mitään provosoitumisen arvoista. Ihan tasan ovat puntit tässä asiassa.Tottakai tällainen ketju herättää tarpeen puolustella, varsinkin, kun sävy on aika provosoiva ja jopa loukkaava monessa viestissä. Eikä täällä sitten toisaalta sellaisia puolusteluja paljoa ole nähty, jotka eivät pitäisi paikkaansa, kun ei tässä mistään yksioikoisesta asiasta ole kyse.

En minä oikeastaan puhu tästä asiasta välttämättä tämän tredin asettamassa kontekstissa. Edelliset postaukset voidaankin irrottaa täysin koko tredistä, ne ei ole suunnattu kellekään, koska en oikeasti edes vastaa kellekään. En minä ole itseasiassa edes lukenut noita muiden edellisiä viestejä, joten en voi tietää miten kukanenkin reagoi, se on heidän asiansa. Suuttukoot jos haluavat, se kertoo enemmän heidän asenteistaan aiheeseen. Kirjoittelin itse vain yleistä diipadaapaa ja ajatelmia, voin kääntää takkini milloin haluan jos siltä tuntuu koska koko asia ei kiinnosta minua muuten kuin ajatusleikkinä. En ole kenenkään puolella koska yritän aina olla vain ja ainoastaan oman elämäni nero, vaikka se ei johtaisikaan mihinkään.

Aika siistia miten tolleen vaan tiedat etukateen mita paattajat aikovat tehda ja mita tulee tapahtumaan. Se on varmaan se miehinen superalykkyys :)

Osittain noin on jo tapahtunut, mutta voin hyvin kuvitella miten ilmiö korostuu kun siitä päätetään EU-tasolla. Tuloksena on varmaan jotain vastaavaa kuin natura. Naiset voi heittää syrjintä-korttia jos sitä ei palkata.

Miksei samalla voisi ihmetellä että miksei miehiä kiinnosta vaikkapa ihmisen terveyteen liittyvät tieteet?
Lääketieteellinen tiedekunta: hyväksytyt 620 joista naisia 355. Lähde. Mitä nuo loput mahtavat olla, elleivät miehiä?

Miksei samalla voisi ihmetellä että miksei miehiä kiinnosta vaikkapa ihmisen terveyteen liittyvät tieteet? Kyllä joka ikinen insinööri elämänsä varrella ainakin teollistuneissa maissa käyttää terveydenhuollon palveluita. Mielestäni puntit ovat aika tasan, ja ainakin viime vuosina ovat naiset hakeutuneet yliopistokoulutukseen miehiä useammin, joten kyllähän ne naiset jonnekin työllistyvät. Itse en kyllä näe siinä ongelmaa että naiset eivät hakeudu tekniikan aloille ja miehet terveyssektorille. Ylipäänsä on turha erotella ihmisiä sukupuolten mukaan, koska naiset tai miehet eivät ole väestössä mikään vähemmistö.

Ei siinä olekaan mitään ongelmaa vaikka miehet suuntautuvat teknisille aloille ja naiset terveydenhoitoon tai kaupallisille. On vaan erittäin hölmö väittää, että hyvinvointi- ja terveydenhoitoteknologian 'keksinnöt' olisivat naisten keksimiä. Valtaosa sairaaloissa käytetyistä laitteista perustuvat toiminnaltaan ihan perus fysiikkaan esim. röntgenkuvaus ja eswl-hoito. Vaikka miehet opiskelevat enemmän tekniikkaa ja näin myös tuottavat valtaosan innovaatioista, niin se ei tee yhdenkään naisen työstä vähemmän arvokkaampaa tai tee miehistä yhtään sen nerompia kuin naiset. Olen samaa mieltä, että on turha erotella ihmisiä sukupuolen mukaan, mutta on myös hölmöä väittää naisten tekevän enemmän keksintöjä terveyssektorin puolella.

Olen monesti ajatellut, että se, että naiset mahdollisesti ottavat herneen nenään ns. yleisesti kirjoittelusta helpommin varmaan johtuu siitä, että naiset kokevat vieläkin olevansa yhteiskunnassa alisteisessa asemassa. Sitten kun naiset lukevat jotain vähänkin sovinistissävytteistä kirjoittelua asetutaan heti puolustuskannalle, ja hyökkäyshän on paras puolustus. Ehkä naiset vieläkin pelkäävät niin paljon sitä, että kulttuuri alkaisi taantua, että he kynsin ja hampain puolustavat omaa asemaansa. Miestenhän ei niin sanotusti tarvitse puolustaa itseään, vaan he voivat helpommin naureskella asioille tyyliin "hehheh mitäs nuo naisetkin tuossa.." Naisena en tietysti miesten sielunelämästä niin tiedä, mutta tältä ainakin yleensä tuntuu.

Ei siinä olekaan mitään ongelmaa vaikka miehet suuntautuvat teknisille aloille ja naiset terveydenhoitoon tai kaupallisille. On vaan erittäin hölmö väittää, että hyvinvointi- ja terveydenhoitoteknologian 'keksinnöt' olisivat naisten keksimiä. Valtaosa sairaaloissa käytetyistä laitteista perustuvat toiminnaltaan ihan perus fysiikkaan esim. röntgenkuvaus ja eswl-hoito. Vaikka miehet opiskelevat enemmän tekniikkaa ja näin myös tuottavat valtaosan innovaatioista, niin se ei tee yhdenkään naisen työstä vähemmän arvokkaampaa tai tee miehistä yhtään sen nerompia kuin naiset. Olen samaa mieltä, että on turha erotella ihmisiä sukupuolen mukaan, mutta on myös hölmöä väittää naisten tekevän enemmän keksintöjä terveyssektorin puolella.

Lasketaanko keksinnöiksi siis nyt vain laitteet? Jos nyt puhutaan niistä "neroista" laajasti, niin vaaditaanko nerouteen, että keksit jonkun härvelin? Jos nyt ajatellaan vaikka mun omaa alaani, biotieteitä, niin siellä toki voidaan keksiä kaikenlaisia menetelmiä (joita en kuvailisi välttämättä luonteeltaan teknisiksi) ja sitten suurin osa "keksimisestä" on tiedon tuottamista, tutkimusta ja tulosten kokoamista. Vrt. Barbara McClintock ja transposonit.

Lasketaanko keksinnöiksi siis nyt vain laitteet? Jos nyt puhutaan niistä "neroista" laajasti, niin vaaditaanko nerouteen, että keksit jonkun härvelin? Jos nyt ajatellaan vaikka mun omaa alaani, biotieteitä, niin siellä toki voidaan keksiä kaikenlaisia menetelmiä (joita en kuvailisi välttämättä luonteeltaan teknisiksi) ja sitten suurin osa "keksimisestä" on tiedon tuottamista, tutkimusta ja tulosten kokoamista. Vrt. Barbara McClintock ja transposonit.

No nuo meikän postit meni ohi aiheen juurkin sillä, että ei keksiminen tee kenestäkään neroa. Taisin jossakin postissa sen jopa mainita. Väittelin tässä ainoastaan siitä, että miehet ovat "keksineet" ja kehittäneet enemmän romua kuin naiset. Ja tähän varmasti vaikuttaa enimmäkseen se, että miehet ovat kiinnostuneita tekniikasta enemmän kuin naiset, eikä kyse ole siitä onko miehet älykkäämpiä kuin naiset. Suomessa kuitenkin jokainen voi valita mitä opiskelee ja mihin suuntaa omat energiansa - sä opiskelet biotieteitä ja voit ihan hyvin menestyä ja tehdä jonkin suuren innovaation jonka avulla sut tullaan muistamaan vielä 100 vuoden päästä suurena nerona.
Varsinainen vastaus sun kysymykseen: Mun mielestä keksinnön ei tarvitse olla mikään konkreettinen esine. Valtaosa keksinnöistä kyllä syntyy sen jälkeen kun joku on ensin tehnyt hurjasti töitä jonkin luonnontieteellisen tutkimuksen hyväksi.

Tarkoittaa, ja myös sitä, että naisia ei saa "syrjiä" miesvaltaisilla aloilla. Näin käy kun päästetään feministit päättämään asioista.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110469141

Keskustelu naiskiintiöiden asettamisesta suurten yritysten hallituksiin jatkuu kuumana. Jos naisten edustus ei yritysten hallituksissa edisty, aikoo EU-komissio esittää naiskiintiöitä.

Kaikki voi huokaista helpotuksesta, Euroopan unionin talous turvattu:)

Tässä tredissä on 17-vuotias ja 18-vuotias vähätellyt melko selväsanaisesti naisia ja heidän kykyjään. Mihin tuon ikäisten nuorukaisten negatiivinen naiskuva pohjautuu?

Tässä tredissä on 17-vuotias ja 18-vuotias vähätellyt melko selväsanaisesti naisia ja heidän kykyjään. Mihin tuon ikäisten nuorukaisten negatiivinen naiskuva pohjautuu?

Yläasteelle? :lol2:

Pakko kyllä sanoa, että kierrän puheeni tuosta miesten rationaalisuudesta ja naisten tunteellisuudesta. Ei se nyt niin selvä ero olekkaan. Kaipa tämä ero selittyy sitten niillä miestän ÄO:iden hajonnalla ja miesten korkeammalla riskinotolla + kilpailulla.

Viittasit minuun?

Linkitin aiheeseen kuuluvan uutisen, kritiikki kohdistu nyt lähinnä siihen että tällaiset suunnitelmat naiskiintiöistä pörssiyhtiöissä ovat väärin. Tälläinenhän rapauttaa omistajien oikeutta valita demokraattisesti mieleisensä hallituksensa. On ihan kyse kilpailukyvystä, jos ei voida valita parasta mahdollista hallitusta,vaan joudutaan ehkäpä valitsemaan parempien miesehdokkaiden sijasta kiintiönainen. Kenen etua tällainen lopulta edes ajaa?

Viittasit minuun?

Linkitin aiheeseen kuuluvan uutisen, kritiikki kohdistu nyt lähinnä siihen että tällaiset suunnitelmat naiskiintiöistä pörssiyhtiöissä ovat väärin. Tälläinenhän rapauttaa omistajien oikeutta valita demokraattisesti mieleisensä hallituksensa. On ihan kyse kilpailukyvystä, jos ei voida valita parasta mahdollista hallitusta,vaan joudutaan ehkäpä valitsemaan parempien miesehdokkaiden sijasta kiintiönainen. Kenen etua tällainen lopulta edes ajaa?

Jos luet oman edellisen kommenttisi, niin huomaat, että heitit aikamoisen typeryyden siihen loppukaneetiksi. Minä viittasin sinun osaltasi siihen.

Jos luet oman edellisen kommenttisi, niin huomaat, että heitit aikamoisen typeryyden siihen loppukaneetiksi. Minä viittasin sinun osaltasi siihen.

Luulin ihan oikeasti jokaisen tajuavan pienen ironisen vivahteen, ihan hymiölläkin avitin. Et tajunnut.

Tällaisessa taloustilanteessa, luulisi komissaarilta löytyvän tärkeämpiä asioita käsiteltävän. Tällaiset ideoinnit on nyt kuitenkin minun mielestä lillukanvarsia todellisiin ongelmiin verrattuna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom