Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Okeii :D Kiitos. se tuli suoraan. mutta osaako joku kertoa mitä eroa on sillä tekeekö tuon 10 toistoa vaikka 50 kilon painoilla vai 50 toistoa 15 kilon painlla. Mitä eroa siinä on? Minulle kaikki pitää vääntää rautalangasta :S

Okeii :D Kiitos. se tuli suoraan. mutta osaako joku kertoa mitä eroa on sillä tekeekö tuon 10 toistoa vaikka 50 kilon painoilla vai 50 toistoa 15 kilon painlla. Mitä eroa siinä on? Minulle kaikki pitää vääntää rautalangasta :S

Kun olet lukenut kiinteytys-ketjun alusta loppuun, voit jatkaa tämän tietopaketin tankkaamiseen: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=5191

Ei, tämä ei ollut vitsi. Kukaan ei jaksa vääntää jokaiselle uudelle palstalaiselle joka päivä uudestaan ihan perusasioita, jotka on käyty täällä läpi jo about tuhat kertaa. :thumbs:

Oho, niimpäs onkin. :D Toi Catriina kyselee joka puolella samoja asioita niin menee sekasin, ja katoin vaan nopeesti tosta "Uudet viestit" -kohdasta. Sori.

Toinen juttu on kun koulussa vuosi sitten, opettaja kysyi minulta että miten roikkuvat "allit"/ojentajat saadaan pois. Ennen kuin kerkesin vastata, eräs inhoamani (päteilevä) muija tuli neuvoon kuinka ne saadaan pois puristelemalla säilykepurkkia tai palloa käsien välissä.:lol2:

No just tällasten neuvojien takia on niin vaikea takoa kenellekään järkeä päähän. Ei ihme että jopa viiden kilon käsipaino tuntuu sitten naisista ihan valtavalta jos niitä lihaksia muuten treenataan pelkällä tahdonvoimalla...

Apuva!

Kertokaas nyt fiksummat mulle... :)

Lähtötilanne on tämä: pituutta suunnilleen 168cm, ikää kertynyt 26v ja painoa 64kg(löysästi pakattuna.. :eek:)..sekä yksi lapsi on saatu aikaan...

Eli aivan alkutekijöis tämä touhu ja nyt on tullut kauhea polte(ekaa kertaa elämäs :)) saada kroppa kuosiin edes ensi kesäksi, kahden vkon päästä koittavan etelänreissun kanssa olen jo luovuttanut, pakko kehdata mennä rannalla... ;)

Joka puolelta siis pitäisi saada pois ja kiinteämmäksi(eritoten vatsa, peppu ja reidet), tavoite olisi -10kg..ja lopputulos kireä, kiinteä, hoikka ja silleen kauniisti hieman lihaksia...

Aikoinani painoin tuon 52-54kg ja ihan hyvältä näytti, ilman mitään ihmereenejä/dieettejä mutta nyt alkaa vissiin tuo ikä painaa ja huomaamatta kertynyt löllöä... :(

Miten minun kannattaisi syödä ja liikkua..salille menoon minulla ei ole valmiuksia juuri nyt, ja juokseminen on pannassa heikon polven takia(sekin varmaan paranisi kun saisi ympäröivät lihakset kuntoon)...
Kuinka saisin "kotona" tuloksia aikaan niin, että motivaatio pysyisi yllä?? Millaisia liikkeitä kannattaisi tehdä, ja millainen ruokavalio...

Jos joku jaksaisi kertoa niin, että idioottikin ymmärtäisi... :worship:
Pääsisin minäkin alkuun tässä liikunnan harrastamisessa... :hyvä:

Kertokaas nyt fiksummat mulle... :)

Lähtötilanne on tämä: pituutta suunnilleen 168cm, ikää kertynyt 26v ja painoa 64kg(löysästi pakattuna.. :eek:)..sekä yksi lapsi on saatu aikaan...

Eli aivan alkutekijöis tämä touhu ja nyt on tullut kauhea polte(ekaa kertaa elämäs :)) saada kroppa kuosiin edes ensi kesäksi, kahden vkon päästä koittavan etelänreissun kanssa olen jo luovuttanut, pakko kehdata mennä rannalla... ;)

Joka puolelta siis pitäisi saada pois ja kiinteämmäksi(eritoten vatsa, peppu ja reidet), tavoite olisi -10kg..ja lopputulos kireä, kiinteä, hoikka ja silleen kauniisti hieman lihaksia...

Aikoinani painoin tuon 52-54kg ja ihan hyvältä näytti, ilman mitään ihmereenejä/dieettejä mutta nyt alkaa vissiin tuo ikä painaa ja huomaamatta kertynyt löllöä... :(

Miten minun kannattaisi syödä ja liikkua..salille menoon minulla ei ole valmiuksia juuri nyt, ja juokseminen on pannassa heikon polven takia(sekin varmaan paranisi kun saisi ympäröivät lihakset kuntoon)...
Kuinka saisin "kotona" tuloksia aikaan niin, että motivaatio pysyisi yllä?? Millaisia liikkeitä kannattaisi tehdä, ja millainen ruokavalio...

Jos joku jaksaisi kertoa niin, että idioottikin ymmärtäisi... :worship:
Pääsisin minäkin alkuun tässä liikunnan harrastamisessa... :hyvä:

Mulla kaikki lähti aikanaan liikkeelle ns. terveyspäiväkirjan pitämisellä, eli merkkailin päivittäin ylös syömiseni, liikkumiseni, nukkumiseni jne. Se on yllättävän tehokas keino: Tutustumalla omiin tekemisiin löytää ne omat heikkoutensa; tietää mistä kohtaa pitää viilata. Netistäkin löytyy esim. kalorilaskuri.fi joka on just tällanen "terveyspäiväkirja", maksaa mutta mun kokemuksien perusteella ihan kelpo palvelu.

Tässäkin asiassa maalaisjärjellä pärjää pitkälle: Syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut. On olemassa yleishyödyllisiä ohjeita kuten vaikka ruokaympyrä, josta suunnilleen näkee, että mistä se päivittäinen ravinto kannattas koostaa. Täällä pakkiksellakin on moneen otteeseen käsitelty tätä laihduttamista; kannattaa selata forumia läpi vaikka se puuduttavaa onkin, matkanvarrella oppii kaikkee muutakin kiinnostavaa. Ei kannata laittaa koko jääkaapin sisältöö uusiks kerralla, sellaset rajut muutokset on harvoin pysyviä. Mitä tuohon motivaatioon tulee, niin se on asia jossa ei oikein voi neuvoo, pitää vaan löytää se itselle mielekäs tyyli hoitaa homma kotiin.

Uskon, että kun rauhassa ja päättäväisesti hoitaa perusasiat kuntoon ensin, niin kyllä se paino siitä lähtee tippumaan :) Tsemppiä!

Rasvaprosentin pienentäminen

Osaiskohan kukaan sanoa jotain tahtia millä rasvaprosenttia voi puotella/millä se putoo? Vähän niinkuin painon pudottelussa on joku 0,5-1 kg/viikko. Itellä ois tavotteena n. 7 % rasvaa vähemmän, ja lähinnä tehtävä syömistottumusten muutoksella. Viimoiset 5 v tullut syötyä ihan liian vähän, johon herätettiin viime keväänä ja siitä asti ollut hirmusta remonttia. Nooh, jatkuvalla nälällä se rasva ei vähentynytkään, päinvastoin :wall:

Noh, jotta edellistä viestiäni ei tulkittaisi turhaksi kettuiluksi, niin laitan tähän esimerkin:

Henkilö A painaa X kg. Rasvaprosentti on dieetin alussa 28. Hän toivoo 7:n prosenttiyksikön pienennystä, eli rasvaprosenttia 21. Olemme siis kiinnostuneita muutoksen Y suuruudesta kiloissa. Oletetaan, että paino putoaa vain kehon rasvakudoksesta ja kehon rasvattoman massan suuruus siis pysyy samana.

[(0,28* Xkg – Ykg) / (Xkg – Ykg)] = 0,21

Ratkaistaan yhtälöstä Y ja saadaan Y:lle lauseke

Y = 0,07* Xkg/0,79

Tän olis voinu rakentaa yleisemmäksikin kaavaksi, kun nyt tuossa on laskettu suoraan noilla esimerkin rasvaprossilla. Sit sitä vois käyttää iisisti muillakin lähtö/tavoiterasvaprossilla.

Noo, tehdään nyt ku kerta alotettiin:

Y = [(lähtö% - tavoite%) * paino_nyt] / (1 – tavoite%)

missä
lähtö% = lähtörasvaprosentti / 100 (siis esim 28/100 = 0,28)
tavoite% = tavoiterasvaprosentti / 100

Edit: vastaus kysymykseen oli siis, että kun tuosta saa sen haluttuun muutokseen tarvittavan kilomäärän niin voi itsekin laskea, että kuinka nopeeta se rasvaprossa sitten pienentyy (kysyjällähän oli rasvan palamistahtitieto jo olemassa). Reaalimaailma on kyllä hieman kinkkisempi, koska painoa voi pudota myös siitä lihaskudoksesta, eli tää on vain lähelle vievä arvio.

Jos siinä on virheitä, niin korjatkaa :D

Reaalimaailma on kyllä hieman kinkkisempi, koska painoa voi pudota myös siitä lihaskudoksesta, eli tää on vain lähelle vievä arvio.

Rasvaprosenttia voi myös pudottaa kasvattamalla puhdasta lihasmassaa, koska rasvaPROSENTTI tarkoittaa rasvan suhteellista osuutta kehonpainosta. Käytännössä tämä on tarkkaa ja kinkkistäkin touhua, mutta mahdollista.

Niin noh juu, mutta kun paino ei oikein enää putoo =) pari kiloa enintään. Voihan tuo olla jo typerä kysymys alkujaan, mutta lähinnä halusin tietää että kun tässä hommia tehdään asian eteen kovasti ja rasva% ei vaan putoo, että onko niitä tuloksia sitten odotettavissa vuoden vai kahden jälkeen, vaiko jo kuukauden. Alkaa vaan tää "turha" asian päässä pyörittely kohta masentaa. Kun ei tiedä että mennäänkö ihan ojasta allikkoon vaiko persukset eeltä puuhun...

Salireeneissä oon nostanu painoja ja vähentäny toistoja, josko se lihaskin kasvaisi ja auttas vähän asiaa. Mutkun paikallaan junnataan niin junnataan ='(

No okei, ettei tilanne ihan niin synkältä näyttäisi niin on lihas% kasvanu parilla ja rasva% puonnu vähän vähemmän mutta puolen vuoden työn jälkeen tuntuu aika vähältä. Toki kesällä meni melkein 2 kk vähemmällä treenillä ja holtittomalla syömisellä.

[(0,28* Xkg – Ykg) / (Xkg – Ykg)] = 0,21

Y = [(lähtö% - tavoite%) * paino_nyt] / (1 – tavoite%)

Anix = meijän Einstein :haart: Mun vasen aivolohko on sen verran ruosteessa, etten ymmärrä mitään noista kaavakkeista :D

No okei, ettei tilanne ihan niin synkältä näyttäisi niin on lihas% kasvanu parilla ja rasva% puonnu vähän vähemmän mutta puolen vuoden työn jälkeen tuntuu aika vähältä. Toki kesällä meni melkein 2 kk vähemmällä treenillä ja holtittomalla syömisellä.

punttailussa ja muutenkin rasvaprosentin tiputtamises onki se kinkkinen juttu että pitää jaksaa ootella niitä tuloksia kun ne ei hetkessä tuu ja puoli vuotta on aika lyhyt aika, muista se :)
ja varsinkin kun kesällä menee helposti läskiks niin ei pidä ihmeitä ootella. rasvaprosentin tiputtiminen on aika helppoo puhtaalla dieetillä mut sit jos sitä pitää sen lihaksen kasvattamisen kautta pienentää, niin siin sit meneeki aikaa. ja jos paino on naurettavan vähän pituuteen nähden vaiks se rasva% onki paljon, niin ei sitä kyl kantsikkaa dieetillä tiputtaa, tai sanoit tos ettei se paino oikee enää putois.

ja tosta vähemmän toistoja enemmän rautaa niin koita kuitenkin siel vitosen yläpuolella pysyy toistoissa, ettei mee ihan vaan voimailuks. tai kait toi 8 on aika optimaalinen jos sitä massaa tahtoo ja sillä sä sen rasva% alas saat voimalla ei (toki sellanenkin reeni massaaki kasvattaa mutta eiköhän toisesta saa isomman hyödyn)

sain sellasen kuvan että vaikka reenaatki omasta mielestäs tarpeeks kovaa ja tollai ihmettelet miksei kehitystä tuu, niin sit se on varmaan vaan syömisestä kii.
ite oon punttaillut vaan vuode ja lähinnä mättäny suklaata reenin jälkeen, ei varmaan optimaalisin tapa :rolleyes: mulla on varmaan vaan jotenkin kivat geenit et kehitystä on kyllä tullut vaikken oikei nukukkaan, mutta aijaijai miten paljo enempi oliskaa voinu kehittyy jos keskittyis niihi muihinki juttuihi, koska toi pelkkä reeni ei riiiiiiitä. ja itse asiassa nyt alkanu viimei jökkimään vaikkei takapakkia viel olekaan tullut, mutta oon itekin täs remonttia tekemäs ruokapuoleen niin josko sitä kehitystä kohta alkais taas tulemaan. et luulen et noil ruokapuolen muutoksil tulis se tavoite lähemmäks. eikä siis mitään miinuskaloreita ja nälkää!

Suositut

Back
Ylös Bottom