Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Kun painot alkavat kasvaa on paras suojata kädet hanskoilla tai käyttää remmejä.

Mä sanoisin että hanskat on aika turhat. Ostakaa magnesium-pala, maksaa ehkä 2e ja riittää öh, moneksi vuodeksi. Remmit sitten jos mankkukaan ei auta... Treenin jälkeen rasvaa kädet niin pysyy kovettumat poissa.

Ristiote estää tankoa pyörimästä ainakin romanialaisessa/ suorin jaloin mavessa.

Kiitoksia kovasti neuvoista ja kannustuksesta! :) Taisin ilmaista hieman epäselvästi sen, että ohjelma siis on kaksijakoinen. Ekana päivänä tuo rintaprässi, selkälihakset, hauikset ja ojentajat ja toisena päivänä olkalihakset, leuat, lähentäjät ja loitontajat. Kyykyt ja vatsat teen molempina päivinä.

Olen käynyt salilla nyt ehkä 1,5 kuukautta tuolla ohjelmalla, mutta vieläkin tuntuu siltä, että tuo ei ehkä ole se täydellisin ohjelma minulle. Olen yrittänyt tehdä maastavetoja, mutta tuntuu, että satutan siinä vain selkäni ¬– eli varmaankin asento on väärä. Millä painoilla maastavedot kannattaa aloittaa?

Entä miltä teistä kuulostaa tuo toistomäärä 3 x 8? Onko se liian vähän tai liian paljon?

Alussa voit ihan hyvin olla "dieetillä" ja treenata samaan aikaan, kehityt joka tapauksessa. Jossain vaiheessa kehitys kyllä hiipuuu ja tyssää kokonaan. Aloittelijoilla tuo toimii vähän eri tavalla, kuin kauemmin käyneillä.

Mihinköhän moinen perustuu? Että aloittelija voi olla dieetillä ja treenata samaan aikaan? Kuulostaa nimittäin omituiselta, mutta monet ovat sanoneet samaa :).

Kiitoksia kovasti neuvoista ja kannustuksesta! :) Taisin ilmaista hieman epäselvästi sen, että ohjelma siis on kaksijakoinen. Ekana päivänä tuo rintaprässi, selkälihakset, hauikset ja ojentajat ja toisena päivänä olkalihakset, leuat, lähentäjät ja loitontajat. Kyykyt ja vatsat teen molempina päivinä.

Olen käynyt salilla nyt ehkä 1,5 kuukautta tuolla ohjelmalla, mutta vieläkin tuntuu siltä, että tuo ei ehkä ole se täydellisin ohjelma minulle. Olen yrittänyt tehdä maastavetoja, mutta tuntuu, että satutan siinä vain selkäni ¬– eli varmaankin asento on väärä. Millä painoilla maastavedot kannattaa aloittaa?

Entä miltä teistä kuulostaa tuo toistomäärä 3 x 8? Onko se liian vähän tai liian paljon?

Mihinköhän moinen perustuu? Että aloittelija voi olla dieetillä ja treenata samaan aikaan? Kuulostaa nimittäin omituiselta, mutta monet ovat sanoneet samaa :wtf:.

Muoks: Niin ja mitä lihasryhmiä tuosta puuttuu? :)
Muoks 2: Jaahas, EDIT-napin käytössä olisi näköjään vielä parantamisen varaa. :D Pyydän anteeksi tuplapostausta.

No ehdottomasti mave mukaan!

Mutta siitä ohjelmasta, niin siirtäisin tuon suorinjaloin vedon tonne kyykyn jälkeen tehtäväksi. Kaikki raskaat liikkeet eka ja sitten kevyet.

Riippuu tietysti tekeekö nyt sitten 1- vai 2- vai monijakoista, mutta mä en suin surminkaan tekisi mavea ja kyykkyä samassa treenissä, liian raskasta. Teen itse asiassa useimmin maven sijaan ns romanialaista maastanostoa, ja se ainakin on niin tajuttoman raskas liike, että sen jälkeen teen vain kevyempiä selkäliikkeitä (taljoja, soutuja).

Riippuu tietysti tekeekö nyt sitten 1- vai 2- vai monijakoista, mutta mä en suin surminkaan tekisi mavea ja kyykkyä samassa treenissä, liian raskasta. Teen itse asiassa useimmin maven sijaan ns romanialaista maastanostoa, ja se ainakin on niin tajuttoman raskas liike, että sen jälkeen teen vain kevyempiä selkäliikkeitä (taljoja, soutuja).

Nimenomaan. Ja VARSINKAAN kun kyseessä oli aloittelija: Ei missään nimessä samaan treeniin (ellet tee liikkeitä kepillä. Sitten on suositeltavaa). 1 jakonen on kyllä hyvä, mutta aloittelijalle(kin) löytyy myös muita hyviä liikkeitä.

Kaikki on loppujenlopuksi kokonaisuudesta kiinni. Paljonko esim. tekee sarjoja, tai kuinka kova intensiteetti treenissä on. Itse teen noin, ja ihan hyvin menee. Alussa tuntu tosi rankalta, mutta äkkiä totuin, ehkä parissa viikossa jo.

EDIT. Tosin silloin ku siirryin tekemään takas 1-jakosella, 2-jakoisen jälkeen, niin mietin itekki että miten mä jaksan vetää noi treenit. Mutta ei mulla ongelmia ollutkaan sopeutua siihen, raskaat liikkeet raskaina, ja sitten kevyttä lopputreeniin, niin ihan hyvin sujuu. Voi olla, että siirryn tekemään tavallaan 1-jakoista treeniä jaettuna kahteen, kun tykkään vaan noista perusliikkeistä. Mutta makuja on monia, ja ollaan kaikki erilaisia, että se mistä joku pitää, niin voi olla huono ratkaisu toiselle. :)

Kaikki on loppujenlopuksi kokonaisuudesta kiinni. Paljonko esim. tekee sarjoja, tai kuinka kova intensiteetti treenissä on. Itse teen noin, ja ihan hyvin menee. Alussa tuntu tosi rankalta, mutta äkkiä totuin, ehkä parissa viikossa jo.

EDIT. Tosin silloin ku siirryin tekemään takas 1-jakosella, 2-jakoisen jälkeen, niin mietin itekki että miten mä jaksan vetää noi treenit. Mutta ei mulla ongelmia ollutkaan sopeutua siihen, raskaat liikkeet raskaina, ja sitten kevyttä lopputreeniin, niin ihan hyvin sujuu. Voi olla, että siirryn tekemään tavallaan 1-jakoista treeniä jaettuna kahteen, kun tykkään vaan noista perusliikkeistä. Mutta makuja on monia, ja ollaan kaikki erilaisia, että se mistä joku pitää, niin voi olla huono ratkaisu toiselle. :)

Omalla kohdalla taas yksijakoinen (ja oikeastaan kaksijakoinenkin) on ihan liikaa tehtäväksi, koska mulla lihakset jaksaa vain vähän kerrallaan (ja sen kunnolla). Monijakoinen on siis mun juttu. Monijakoisessakin toimii parhaiten niin, että vuorottelen raskaampaa ja kevyempää liikettä niin jaksan sitten tehdä kaikki sarjat kunnolla.

Jokaisen vaan on löydettävä se oma juttu.

Moikka Punttimimmit!

oon aivan järkyttynyt. Oon tämmönen 19 vuotias tytön tyllerö ja urheilu/treenaus on ollu aina tosi tärkeetä. No mä oon ollu kiintee koko nuoruuden, Mitat 161/52. No en oo lihonu olleskaan moneen vuoteen, mutta nyt tässä kuukauden sisällä mulle on tullu jenkkakahvat??! siis mitä ihmettä. No eka reaktio: äkkiä puntarille. Järkytyin. Paino oli SAMA. ajattelin että noniin oon tietysti lihonu pari kiloo ja nyt äkkiä ne poies mutta ei, paino oli 52 mutta kroppa näyttää ihan paskalta.
Mistä tää voi johtua?
Mitä ihmettä nyt pitäs tehä että nää sais mahd. pian pois ja kuinka pian nää voi saada pois?
voiskohan alkoholilla olla osaa tähän, koska viimeaikoina oon juonut vähän enemmän kun yleensä, muttakun kerta painokaan ei ole noussut?
HELP.

Moikka Punttimimmit!

oon aivan järkyttynyt. Oon tämmönen 19 vuotias tytön tyllerö ja urheilu/treenaus on ollu aina tosi tärkeetä. No mä oon ollu kiintee koko nuoruuden, Mitat 161/52. No en oo lihonu olleskaan moneen vuoteen, mutta nyt tässä kuukauden sisällä mulle on tullu jenkkakahvat??! siis mitä ihmettä. No eka reaktio: äkkiä puntarille. Järkytyin. Paino oli SAMA. ajattelin että noniin oon tietysti lihonu pari kiloo ja nyt äkkiä ne poies mutta ei, paino oli 52 mutta kroppa näyttää ihan paskalta.
Mistä tää voi johtua?
Mitä ihmettä nyt pitäs tehä että nää sais mahd. pian pois ja kuinka pian nää voi saada pois?
voiskohan alkoholilla olla osaa tähän, koska viimeaikoina oon juonut vähän enemmän kun yleensä, muttakun kerta painokaan ei ole noussut?
HELP.
Käytätkö e-pillereitä tai masennuslääkkeitä? Nekin voivat vaikuttaa. Ja juominenkin varmaan, tosin en osaa sanoa kun en itse juo.

HELP.

Olen pahoillani, minulla ei ole lähdettä, mutta veikkaan alkoholia jenkkisten aiheuttajaksi. Voimakkaat sokeri- ym hiilaripläjäykset keräävät juuri keskivartaloläskiä tehokkaammin kuin mikään muu.

Jostain (anteeksi ei edelleenkään lähdettä) luinkin nuorten naisten "siideripömppiksistä" ja siitä kuinka naisten vyötärö on katoamassa juuri alkoholin juonnin lisääntymisen takia.

Saat ne pois siirtymällä proteiinipitoisempaan ruokavalioon, vähentämällä alkoa ja vääntämällä raskasta punttia ;) Tsemiä!

Itsekin todella huomannut että alkoholilla todella paljon vaikutusta lihoamiseen. Kokeillut elämää niin absolutistina kuin vkoloppu juojana ja huomannut kuinka paljon hankalempi se vyötärö on pitää kiinteänä vkoloppu viihteen takia...
Piti ihan netissäkin pyöriä hetki ja katsoa löytyykö jotain tarkempaa ja Alkon(:wtf:) sivuilta löytyi lopuksi tällainen suht ymmärrettävä teksti:

"Alkoholi sisältää energiaa lähes yhtä paljon kuin rasvat. Alkoholi syrjäyttää myös muiden energiaravintoaineiden hyväksikäyttöä. Tästä syystä esimerkiksi rasvojen hyväksikäyttö elimistössä vähenee ja ylimäärä varastoituu rasvakudokseen. Tämä ylimäärä kertyy helposti vyötärön seudulle, mikä on terveydelle erityisen haitallista.......

Erityisesti miehillä alkoholi ei näyttäisi korvaavan ruokavalion muita tekijöitä, vaan se lisätään muun ruokavalion päälle. Koska alkoholi lisää energiansaantia, sitä pidetään yhtenä tärkeimmistä syistä suomalaisten nuorten ja keski-ikäisten miesten lihomiseen ja lihavuuden yleistymiseen viimeisten vuosikymmenien aikana. Naisilla tutkimustulokset eivät ole olleet yhtä selkeitä. Naisilla alkoholin kulutus saattaa osittain korvata muita ruokavalion hiilihydraattilähteitä.

Nestemäisenä nautittu ruoka ei aiheuta samanlaista kylläisyyden tunnetta kuin saman energiamäärän nauttiminen kiinteänä ruokana. Alkoholin nauttiminen herättää helposti myös ruokahalun, mikä voi johtaa ahmimiseen. Kahta olutpullollista vastaava energialisä (1200 kJ = 300 kcal) vaatii kuluakseen noin tunnin reippaan kävelylenkin......"

Niin se tuntuu kyllä menevän eli jos syöt et juo ja jos juot, niin et syö.
Eli sellaiset viikonloppujen kivat bilettelyt viineineen ja juustolautasineen voi kyllä lopullisesti unohtaa, jos meinaa pitää muodot kuosissa, saatikka laihduttaa.

Jälleen oman kokemuksen kautta, ilman minkäänlaisia perustelua tieteellisesti tai muutenkaan:dance:

Sattui käymään niin hassusti, ettei alkoholi yhteenvaiheeseen maistunutkaan n. puoleen vuoteen, johtuen ehkä parinkin siiderin aiheuttamista järjettömistä kanuunoista...:urjo:

Olin siis koskematta alkoholiin ja parin kuukauden jälkeen oli painosta tipahtanut n. 6 kiloa vaikka kyllä söin ja paljon, eli kun muut joi viikonloppuna niin minä söin. Eli nestepöhötys taisi tossa kohtaa lähteä. Ja ei en ollut ennen sitäkään alkoholisti, vaan "normaalisti" humalahakuista juomista .n 1-2 kuukaudessa harrastava nuori nainen. No tuon kokemuksen jäljiltä on alkoholin käyttö vähentynyt muutamaan valittuun kertaan vuodessa... tosin sitten oonkin n. 2 viikkoa järkyttävässä pöhötyksessä, en tiedä onko se harjotuksen puutetta vai silmä tullut herkemmäksi siihen, kun pöhötys ei ole enää se "normaali"tila:D

Kaveri juuri valitti, että on tullut kiloja..."en mä ees syö paljoo, mitä nyt pari siideriä nappaan iltaisin..."

Nyt kaipaisin vähän vinkkejä.. Pitäisi saada kroppa bikinikuntoon (kuten varmaan monen muunkin tavoitteissa on:D) ennen thaimaan matkaa ens kesänä.

Pituutta on sellaset mahtavat 154cm siunaantunut ja paino tällä hetkellä siinä aika lailla 50kg. Laihtua ei sinänsä tarvitse (hahaa - kirjoitinko mä tän tänne ihan itse :D), mutta tota alakroppaa pitäisi saada katseenkestävämmän näköiseksi. Se on sellasta muhkuraa, et HUH..
Yläkroppaan ja vatsaan oon ihan suht tyytyväinen, mutta alakroppa on eri paria - kokoa isompi.

Tällä hetkellä käyn salilla tekemässä jalkatreenin kerran viikkoon ja aerobista sitten 4-5 kertaa. Mitähän tässä pitäisi muuttaa, että jotain tulosta syntyisi? Kaks jalkatreeniä viikkoon on liikaa.. Harkitsen tässä jo sitä, että lopettaisin ton alakropankin treenamisen salilla kokonaan ja keskittyisin pelkkään aerobiseen, jos sillä saisi sitten jotain tulosta aikaan. Ympärysmittaa pitäisi oikeasti saada pienemmäksi, mielummin tietysti ilman niitä sellu & läski muhkuroita, mutta jos jaloista & takapuolesta ei timmin näköisiä saa, niin sitten tosiaan ainakin ympärysmitaltaan pienemmän..

Yläkroppaa en pysty treenaamaan (siksi siis vaan tuo yksi salikerta viikkoon), hyvä että pystyn kauppakassin kantamaan oikealla kädellä. Ja ei oo odotettavissakaan, että se saataisiin kuntoon..

Nykyään en enää ihan hirveän tarkkaan kaloreita laske (takana enemmän ja vähemmän syömishäiriöistä aikaa sellaset 10 vuotta), mutta aika kevyesti kyllä tulee syötyä. Rasvaa yritän saada syötyä vähän edes omega 3-kapseleiden & pähkinöiden muodossa. Vähän oon jopa oppinut herkuttelemaan, mikä nostaa sitä kalorimäärää vähäsen.. (pari karkkia päivässä / pala suklaata etc. - ei siis mitään hirveitä määriä kerralla). Voisin veikata, että kalorit pyörii siellä 1300 - 1500 paikkeilla.. joskus varmaan yliki, sitä tosin koitan olla ajattelematta, muuten alkaa peikko mesoamaan pään sisällä..

Luulisin, että jos et yläkroppaa ole pystynyt treenaamaan, niin silloin alakropan kokoa on turha yrittää saada "samankokoiseksi" niin, että se vielä olisi järkevää. Jos nimittäin yläkroppasi ei ole treeniä saanut niin tuskin siinä lihaksiakaan on kovasti verrattuna huomattavasti enemmän treenattuun alaosastoon.

Sinuna treenaisin sen, minkä pystyt ja lisäisin kaloreita kunnon ruoka-aineista. Ei ne lihakset aerobisella ja kituruualla kasva vaan säännöllisellä kunnon lihastreenillä, levolla ja oikeilla ruuilla. Samalla myös ulkomuoto muuttuu paremmaksi (ei siis välttämättä pienemmäksi).

Aika tyypillinen taitaa olla ongelma, minulla sama juttu myös. Olen siihen tulokseen tullut, että ei siitä alakerran rasvakertymästä pääse eroon, kuin laihduttamalla se pois. Sinne alle voi kasvattaa vaikka millaiset lihakset, mutta silti todennäköisesti se rasva siinä on ja pysyy. Lihakset sen rasvan alla toki antavat kiinteämmän yleiskuvan, kuin jos lihasta ei olisi, mutta paksu laardikerros silti säilyy enemmän tai vähemmän muhkuraisena.

Harmittavaahan tuossa on, että kun alkaa olla niin vähärasvainen, että jalat näyttävät hyvältä, niin yläkroppa sitten onkin enää kasa luita ja naamakin kuin luurangolla. Ja kaula kuin Ally McBealilla. Asiaa voi korjata jossain määrin lisäämällä lihasmassaa sinne ylös (jos siis yläkropan treenaaminen onnistuisi), mutta johonkin kaulaan ja naamaan ei treeni paljoa auta.

Joten, näkisin tuossa kolme vaihtoehtoa: Joko laihdutat ne jalat vähärasvaisiksi ja siedät laihaa yläkroppaa, tai pyrit kasvattamaan jalkoja niin paljon, kuin vain ennen kesää ehdit ja toivot sen vähentävän tarpeeksi muhkuraisuutta, tai sitten teet jonkinlaisen kompromissin, jossa ensin treenaat kasvatusmielessä lisää jalkoja ja sitten laihdutat ennen kesää sen verran, ettet nyt ihan luuranko ole mutta vähän vähärasvaisempi kuitenkin.

Itse en sitä aerobista kovin hyvänä työkaluna näe tuossa jalkojen "kiinteytyksessä", vaan treenaisin ne jalat kyllä siellä salilla useammin sitten. Niin voi ihan hyvin tehdä, ja olen itsekin treenannut kolmesti viikkoon jalkoja ja keskikroppaa. Niitä treenejä ei vain voi viedä samalla tavalla loppuun saakka, kuin jos kerran viikkoon tekisi, mutta tuloksia sai silti mielestäni selvästi paremmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom