Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Ihan ensiksikin, burnereilla ei tee mitään, ellei ensin ole ruokavalio kunnossa.

Yleensä se syy miksi burnereita ostetaan, on se, että halutaan niiden auttavan polttamaan rasvaa nopeammin, kuin mitä se muuten dieetillä palaisi. Mielestäni tämä on rahanhukkaa siitä syystä, että esim erään tuotteen kyljessä lukee, että tuotetta testannut ryhmä poltti seurantajaksolla 7,9% enemmän rasvaa kuin kontrolliryhmä. Mutta käytännössä, jos lasketaan paljonko tuo 7,9% on, niin sehän on aivan äärimmäisen pieni määrä. Jos ihminen laihtuu vaikkapa 10kg, niin burnereiden kanssa olisi samassa ajassa laihtunut sitten korkeintaan ~10,8kg. Tuo 0,8kg:n ero on niin pieni, että mun mielestä burnereista ei kannata maksaa. Jos vielä miettii kauanko 10kg:n laihtumiseen tarvii yleensä käyttää aikaa, niin tuo 0,8kg ei tuo merkittävää aikaetua. Ja sit jos mietitään vielä jotain 3kg:n pikkupudotusta, niin tuo 7,9% on 0,2kg. Mikä on aivan häviävän pieni etu.

Jos taas tarkastellaan muita tekijöitä, niin tuotteen hankkiminen saattaakin olla kannattavaa. Nimittäin, usein näissä on piristäviä ainesosia kuten kofeiinia, guaranaa, tauriinia ja lisäksi ehkä ruokahalua hillitseviä aineita. Niillä voi olla dieetillä monta suotuisaa vaikutusta, joista nyt ensimmäisenä mieleen tulee se, että on virkeämpi, eikä siis energian saannin väheneminen aiheuta paikallaan istumista, vaan normaalia arkiaktiivisuutta on helppo jatkaa (=energiankulutus ei vähene väsymisen takia) ja samasta vireystasosta johtuen jaksaa treenata paremmin ja enemmän. Toinen voisi olla se, että kun ruokahalua hillitään, niin myös dieetillä olo on helpompaa (ei tarvitse kieltäytyä mistään, kun ei halua mitään). Näistä syistä burnereiden käyttö on mielestäni perusteltua.

ihan hukassa

Tänä kuluvana vuonna laardia on sulatettu n. -30 kilon verran. Nyt viimeisen kuukauden paino jämähtänyt ihan totaalisen paikalleen. On kokeiltu liikuunnan lisäämistä rankasti, Lepoa, vaihdettu "lajia", tehty isommilla tehoilla ja mitään ei tapahdu. Itse koen että onglema on syämisessä, ja se ongelma onkin iso!! Syön aivan liian vähän.

Ruokapuoli pitäis laittaa ihan kunnolliselle rempalle. että se viimeinen kymppi (?) läskiä vielä pois. Lihaksia tunnen ja jonkuverran niitä näkyy, siinä päällä on ällöttävää lölleröä.. BMI, johon en itse usko ( tai sitten en tahdo uskoa) sanoo että lievästi lihava. Vääristääkö oma silmä niin paljon ettei näe sitä lihavuutta, kun on ollut ihan oikeasti todella tuhdissa kunnossa. Voiko kropan rakenne olla raskas ja tuo BMI puhuu p***aa.. :jahas:

Asiaan, liikun päivittäin vajaan 2 tuntia pyöräillen, matalasykkeistä lenkkeilyä n.1½h/ pvä. Jumppaa kotona+ruumillinen työ. sekä muutaman kerran viikossa ryhmäjumppaa.
MItä nyt lähden liikunnassa muuttamaan?

Ihan hukassa tuon syömisen kanssa. leipää, pastaa, perunaa, riisiä, niitä en syö lainkaan. Ruokavalio on laktoositon.
Normaalipäivänä aamulla puuro, luonaalla lämmin ruoka, yleensä kasvissosekeittoa tai vihanneksia/ salaattia, tonnikalaa tai jotain lihaa - broileri tai kalkkuna. Illalla Raejuustoa, vihanneksia&juureksia x määrä, kahvia ja litratolkulla vettä.

Entisenä syömishäiriöisenä syömisen lisääminen tuntuu mahdottomalta ja vastenmieliseltä ajatukselta.. Nyt jos alan syömään enemmän( :itku: ) ja ennekaikkea erilailla, lisääntyykö paino? Pakko myöntää, sitä on tullut ihan hulluksi tuo vaa'an ja PAINON vahtaamisen kannalta.

Adaya, hienosti oot tehny töitä tänä vuonna! Mää suosittelisin ensin vaikka pitämään ihan reilun tauon, jonka aikana opettelet pitämään painosi samassa, ja jatkaisit sitten vasta, kun ajatukset ei ole noin ahdistavia. Mun mielestä erityisesti kohta "tullut ihan hulluksi tuo vaa'an ja painon vahtaamisen kannalta" on jo sellainen merkki, että olisi hyvä saada tolkku asiaan nyt, ettet tee siitä vielä pahempaa.

Mitä tuohon jumittamiseen tulee, niin mulla jumitti paino noin neljän kuukauden ajan. Se oli aika raskasta, kun tavoitteet kiilui silmissä, mutta mitään ei tapahtunut. No, sitten alkoikin tapahtua, kun aloin syömään enemmän niinä päivinä, joina treenasin. Lisäksi otin huomattavan yliannostuksen ei-vitaminoitua kalaöljyä (~15g/vrk). Vaikka jumittaminen ahdisti paljon, oli siitä paljon hyötyäkin. Oli pakko opetella tekemään muutakin, kuin elää dieettiä varten. Ja oli hyvä huomata, ettei se paino lähde hirvittävään nousuun heti, kun syö vähän enemmän, vaan siihen tarvitaan säännöllistä pitkään jatkuvaa ylisyömistä. Rasvan kanssa läträäminen tuottaa mulla hyviä tuloksia.

Mulla auttoi elämään ja painoon yleensä liikunnan vähentäminen. Lepopäivä + 1-1,5 h liikuntaa päivässä pitää elämän tasapainoisempana.

Kolmisen vuotta sitten aloitin liikunnan harratsamise, kun halusin kiinteyttää kroppaani. Myöhemmin myös rupesin vahtaamaan syömistäni. Nyt kolmen vuoden kuluttua painoo on lähtenyt yhteensä viitisen kiloa:). Edelliskesänä painoin vähemmän, kuin nyt, mutta nyt lihastakin on tullut enemmän. Harrastan aerobista liikuntaa melkein joka päivä ja lihaskuntoharjoituksia teen kahdesti päivässä (mielestäni tarpeeksi rankasti).
Äääh, turhauttaa, etten ole vieläkään saanut sitä "pyykkilautavatsaa". Pömppis on melkee lähteny, mut viel kolmenkin vuoden jälkeen siitä on jäljellä vatsalihasten päällä n. 2cm paksu rasvakerros:curs:. Kuuluuko sellanen olla, vaikka harratsaakin paljon liikuntaa ja syö terveesti? Eikö se riiä? Tai jos teillä olis vinkkejä et miten sen rasvan sais sieltä pois, olisin hyvin kiitollinen;). Lihasta sielllä alla ainakin riittää, ei tarvitse kuin tunnustella:D.

Kolmisen vuotta sitten aloitin liikunnan harratsamise, kun halusin kiinteyttää kroppaani. Myöhemmin myös rupesin vahtaamaan syömistäni. Nyt kolmen vuoden kuluttua painoo on lähtenyt yhteensä viitisen kiloa:). Edelliskesänä painoin vähemmän, kuin nyt, mutta nyt lihastakin on tullut enemmän. Harrastan aerobista liikuntaa melkein joka päivä ja lihaskuntoharjoituksia teen kahdesti päivässä (mielestäni tarpeeksi rankasti).
Äääh, turhauttaa, etten ole vieläkään saanut sitä "pyykkilautavatsaa". Pömppis on melkee lähteny, mut viel kolmenkin vuoden jälkeen siitä on jäljellä vatsalihasten päällä n. 2cm paksu rasvakerros:curs:. Kuuluuko sellanen olla, vaikka harratsaakin paljon liikuntaa ja syö terveesti? Eikö se riiä? Tai jos teillä olis vinkkejä et miten sen rasvan sais sieltä pois, olisin hyvin kiitollinen;). Lihasta sielllä alla ainakin riittää, ei tarvitse kuin tunnustella:D.

naisilla on rasvaa vatsan kohdalla, se on aika luonnollista..

Sitäpaitsi käsitteet "tehdä lihaskuntoharjoituksia" ja "syödä terveellisesti" on niin epämääräisiä, ettei niistä voi tehdä minkäänlaisia päätelmiä siitä, mitä pitäisi muuttaa jos rasvoja haluaa vieläkin alemmaksi.

Äääh, turhauttaa, etten ole vieläkään saanut sitä "pyykkilautavatsaa". Pömppis on melkee lähteny, mut viel kolmenkin vuoden jälkeen siitä on jäljellä vatsalihasten päällä n. 2cm paksu rasvakerros:curs:. Kuuluuko sellanen olla, vaikka harratsaakin paljon liikuntaa ja syö terveesti?

Mietipä nyt ihan oikeasti kuinka monella naisella paistaa pyykkilauta ympäri vuoden. Ei kellään terveellä naisella. Kisakunnossa voi näkyä ja silloin rasva% on todella alhainen. Niin alhainen rasva% ei ole terveellistä naisille pidemmän päälle. Vatsalihasten rajat voivat erottua naisellakin hieman normaalisti, siihenkin tietysti tarvitaan vatsalihaksiin kokoa, mutta ei sieltä mitään pyykkilautaa tarvitse erottua. Eli pieni rasvakerros naisen vatsassa ja kehossa on enemmän kuin ok, se on ihan normaalia ja tervettä :).

Voipi olla että tästäkin aiheesta on ennemmin keskusteltu, mutta anyway:
Miten ihmeessä päästä eroon "kainaloläskeistä"?! Muuten saattais olla ihan kohtuutyytyväinen käsivarsiinsa ja olkapäihin, mutta ottaa päähän kun aina tursuaa sitä ylimääräistä sieltä topin alta...:curs:

Voipi olla että tästäkin aiheesta on ennemmin keskusteltu, mutta anyway:
Miten ihmeessä päästä eroon "kainaloläskeistä"?! Muuten saattais olla ihan kohtuutyytyväinen käsivarsiinsa ja olkapäihin, mutta ottaa päähän kun aina tursuaa sitä ylimääräistä sieltä topin alta...:curs:
Mä en edes tiedä mitä on kainaloläski? :wtf:

minä tiedän, se tulee tuohon kainalon tienoille rintalihaksen viereen. Näkyy mm. rintaliivien reunasta ja avoimien toppien kanssa kainalon puolella, yleensä lähelle sitä missä se kuppi ja kaarituki loppuvat :D Ylimääräistä pehmeää höttöä jota on hankala pois saada mutta itse ainakin mm. penkkipunnerrus ja etunojapunnerrukset on sitä reippaasti vähentänyt :)

No niin, eli minäkin täällä aloittelevana kuntosalikävijänä pohdiskelen, millainen olisi fiksuin salitreeni. Olen haaveillut saavani ylimääräistä läskiä pois ja lisää lihasvoimaa, mutta ilmeisesti molempia ei voi saada samalla kertaa. Olenkin siis päättänyt tavoitella vahvoja lihaksia ja toivoa kehon näyttävän sitä myötä paremmalta. :)

Käytän poikaystältä muokattua treeniohjelmaa. Hän neuvoi lisäämään painoja joka treenikerralla 5 kiloa, jos on onnistunut tekemään sarjan kokonaan edellisellä kerralla.

Eli salille kolme kertaa viikossa. Valitettavasti en muista kaikkien laitteiden nimiä, mutta voisin katsoa ne ensi kerralla salilla käydessä :) Eli vuorottelen seuraavia treenejä:

- Smith-kyykky 3 x 8, tällä hetkellä 70 kg
- Rintaprässi 3 x 8
- Selkälihakset 3 x 8
- Hauis 3 x 8
- Ojentajat 3 x 8
- Vatsat 3 x 15, painot 20 kg, en lisää joka kerta 5 kg

- Smith-kyykky 3 x 8
- Olkalihas 3 x 8
- Autetut leuat 3 x 8
- Suorin jaloin maastavetoa haaveilisin joskus tekeväni, mutta tällä hetkellä teen sen tilalla vain lähentäjät ja loitontajat, 3 x 15 molempia
- Vatsat 3 x 15

Miltä tämä teistä vaikuttaa? Itseäni pelottaa hieman tuo painojen lisääminen 5 kilolla joka kerta.

No niin, eli minäkin täällä aloittelevana kuntosalikävijänä pohdiskelen, millainen olisi fiksuin salitreeni. Olen haaveillut saavani ylimääräistä läskiä pois ja lisää lihasvoimaa, mutta ilmeisesti molempia ei voi saada samalla kertaa. Olenkin siis päättänyt tavoitella vahvoja lihaksia ja toivoa kehon näyttävän sitä myötä paremmalta. :)

Käytän poikaystältä muokattua treeniohjelmaa. Hän neuvoi lisäämään painoja joka treenikerralla 5 kiloa, jos on onnistunut tekemään sarjan kokonaan edellisellä kerralla.

Eli salille kolme kertaa viikossa. Valitettavasti en muista kaikkien laitteiden nimiä, mutta voisin katsoa ne ensi kerralla salilla käydessä :) Eli vuorottelen seuraavia treenejä:

- Smith-kyykky 3 x 8, tällä hetkellä 70 kg
- Rintaprässi 3 x 8
- Selkälihakset 3 x 8
- Hauis 3 x 8
- Ojentajat 3 x 8
- Vatsat 3 x 15, painot 20 kg, en lisää joka kerta 5 kg

- Smith-kyykky 3 x 8
- Olkalihas 3 x 8
- Autetut leuat 3 x 8
- Suorin jaloin maastavetoa haaveilisin joskus tekeväni, mutta tällä hetkellä teen sen tilalla vain lähentäjät ja loitontajat, 3 x 15 molempia
- Vatsat 3 x 15

Miltä tämä teistä vaikuttaa? Itseäni pelottaa hieman tuo painojen lisääminen 5 kilolla joka kerta.

Eiköhän se riitä, että nostat vastusta seuraavalle tasolle. Jos olet ihan aloittelija niin tekisin alkuun vähän kevyemmillä painoilla, jotta oppii tekemään liikkeet oikein ja kroppa tottuu treeniin.

Alussa voi ollakin mahdollista lisätä painoja joka kerta, mutta voima tulee jossain vaiheessa vastaan. Mielestäni tuollainen 5kg kertanostomääräohje on perusteeton. Riittää, että nostaa seuraavaan vastukseen (esimerkiksi, jos teet 6kg käsipainolla hauiskääntöä niin seuraava vaihtoehto on 7kg, mikä on aivan riittävä nosto). Kuitenkin suosittelen ottamaan alkuun rauhallisemmin ja huolellisemmin ja sitten vasta nostamaan vastusta, kun elimistö on tottunut treeniin.

Niin ja unohda lähentäjät ja loitontajat, niillä ei tee mitään :)

En tohon ohjelmaan osaa sanoa mitään, kun en noita yksijakoisia itse tue, jos treeniaikaa on enemmän kuin 1-2 kertaa viikossa. Minä tekisin 2- tai 3-jakoista ohjelmaa, mutta itse päätät mitä teet. Tässä asiassa on niin monta eri mielipidettä siitä, mikä on hyvä.

Älä oikeasti haaveile siitä suorinjaloin vedosta, vaan rupeet tekemään sitä. Jos et tiedä miten se tehdään, netti on pullollaan tekniikkavideoita, tai voit kysyä poikaystävältäsi, tai salilla kanssakävijältä.

Alussa voit ihan hyvin olla "dieetillä" ja treenata samaan aikaan, kehityt joka tapauksessa. Jossain vaiheessa kehitys kyllä hiipuuu ja tyssää kokonaan. Aloittelijoilla tuo toimii vähän eri tavalla, kuin kauemmin käyneillä.

Tsemppiä!

Edit. Mä itse kyllä varsinkin aloittelijalle suosittelisin 1-jakoista ohjelmaa, jos käy salilla 1-3 x viikossa. Mä teen itse 3 treenivuodenki jälkeen taas 1-jakosella, koska se on vaan niin kokonaisvaltaisen tehokas IMO. Tosin, olenhan itsekin vielä aloittelija tavallaan. Mutta siitä ohjelmasta, niin siirtäisin tuon suorinjaloin vedon tonne kyykyn jälkeen tehtäväksi. Kaikki raskaat liikkeet eka ja sitten kevyet. Aloittelijalle varmaan tuo treeniohjelma on ihan hyvä, mutta parempiakin olisi, ei millään pahalla poikaystävällesi. Tosta puuttuu jonkun verran lihasryhmiä, ja vaikuttaa taas vähän sellaiselta "poikaystävä teki tyttöystävälleen" - treeniltä. :D

Edit2. Olen jo joskus laittanut tänne 1-jakosen ohjelman, jolla itsekin teen, joten linkitän sen tähän: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=2567662&postcount=14
Voit aloittaa tekemään pidemmistäkin toistomääristä, että opit liikkeiden tekniikat. Kun mielestäsi alat hallitsemaan ne hyvin, voit lyhentää toistomääriä.

Suorin jaloin maastavetoa haaveilisin joskus tekeväni, mutta tällä hetkellä teen sen tilalla vain lähentäjät ja loitontajat, 3 x 15 molempia
Ehdottomasti mave mukaan! Yksi tehokkaimpia liikkeitä mitä on, ottaa selkään, takareisiin ja peppuun. Mavessa on tärkeää nostaa jaloilla, eikä selällä, koska väärällä tekniikalla voi helposti loukata itsensä. Kyykisty, ajattele työntäväsi peppua taakse, nosta jaloilla ja suorista itsesi samalla vetäen tanko reisiä vasten , sitten taas alas, peppu taakse ja jalkavoimilla ylös.

Videoita~ http://www.youtube.com/watch?v=A2No40eDVq4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pqAN3vPuuQM
Tuossa toisessa nainen tekee otteella jossa molemmat kädet ovat samaan suuntaan, mutta itse suosin sellaista ristiotetta jossa toisen käden rystyset osoittaa itseen päin, toisen käden poispäin.

Kun painot alkavat kasvaa on paras suojata kädet hanskoilla tai käyttää remmejä. En tiedä olivatko nämä tarpeeksi hyviä ohjeita mutta ainakin itse saan maastavedon toimimaan :). Yksi suosikkiliikkeeni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom