Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Periaatteessa läskin muuttaminen lihakseksi on sama kuin muuttaisi nenän silmäksi. Se on eri ainetta, ei onnistu. Yleensä kyllä, kuten on tuossa aiemmin todettu, kroppa näyttää samoilla rasvoilla paljon timmimmältä kun kasvattaa sinne alle lihasta.

En lähtisi kokeilemaan sitä kiristelyä ennen kuin kunnollista treeniä on sen verran takana että näkee, onko laihduttamiselle oikeasti tarvetta. Veikkaisin, että usein ei ole.

Vääntäisittekö mulle vielä rautalangasta.. Jos haluaisin sekä laihtua vähän että kasvattaa lihaksia, se ei ole mahdollista? En voi muuttaa reisissä olevaa läskiä lihakseksi millään, vaan lihas pitää kasvattaa sinne alle ja/tai kalorivajeella laihtua?

Jos kasvattaa lihaksia maltillisesti ja tekee sopivasti aerobista ylimääräisen rasvan pitämiseksi kurissa, kroppaan tulee (kovalla työllä, ei helposti ikinä!) lisää massaa. Kun tämä lisääntynyt massa on enimmäkseen lihasta, rasvan suhteellinen osuus kehossa vähenee ja kroppa näyttää timmimmälle. Onnistuu erityisesti aloittelijoilla. Eli: kun lihas kasvaa mutta rasvakerros ei, rasva jakaantuu isommalle aluelle --> rasvakerros "ohenee". Moisen yhtälön toteuttaminen onkin sitten enemmän tai vähemmän tieteen ja taiteen välimaastossa, mutta ei mahdotonta. Resepti on ikuinen: kovaa treeniä, sopivasti hyvälaatuista ruokaa ja riittävästi lepoa. Hitaasti hyvää tulee.

kyllä kai pitäs vähän syödä enemmän, varsinkin proteiinia. nyt olen yrittänyt sitä saada joka aterialla, paitsi aamupalalla ei niinkään paljoa. Ruokaan lisään raejuustoa, syön joka päivä kunnon ruoan koulussa, treenin jälkeen proteiinia sekä hiilihydraattia ja iltapalalla tietty pyrin syömään proteiinia. Väilipalojakin syön. Tiedän että syön vieläkin liian vähän koska mulla vaan sattuu olemaan sellainen lihomisen pelko. Mutta tiiän et treenata vaan sit pitäs enemmän niin saa kulutettua sen minkä syökin ja ehkä vähän jäädä plussan puolelle kaloreissa. plaah:rolleyes: välillä tuntuu että alkaa tökkii perus ananasmurska+ehrmann puntin jälkeen ja/tai illalla.. pitäs ehkä vaihdella makujakin.:D

APUA!

Olen kauhukseni huomannut, että vaikka treenaan ja hölkkään, on ilmeisesti ikä alkanut tehdä tehtävänsä (47v) sillä kun katson peilikuvaani edestä, on reisien sisäpuoli alkanut kadota.
Sivuprofiili on ihan jees mutta aivankuin reidet olisi jotenkin länkisäärimäiset...
En tiedä osasinko oikein selittää mutta kuvitelkaa näkyä, että näette muijan jonka polvet on yhdessä, pohkeet ihan ok mutta reiden sisäpinta alhaalta viutilot, tyhjät, längellä, jotain, argh....Ihan lähellä haaroväliä aivan normaalisti rasvaa ja lihaa mutta mitä alemmas katse käy, niin käden saa ihan helposti väliin. Toisenkin, jos totta puhutaan.

Eli, mitä treeniä suosittelette että reidet alkavat muotoutua koko pituudeltaan haarasta polviin myös sieltä sisäpinnalta? Vai onko tämä vain hyväksyttävä ikäilmiöksi? Onko seuraava vaihe se, että laardit ja lihat on polvilumpioissa? Kääk....:itku:

Eli, mitä treeniä suosittelette että reidet alkavat muotoutua koko pituudeltaan haarasta polviin myös sieltä sisäpinnalta? Vai onko tämä vain hyväksyttävä ikäilmiöksi? Onko seuraava vaihe se, että laardit ja lihat on polvilumpioissa? Kääk....:itku:

Jos iho alkaa löystyä? Vai oletko laihtunut?

Kyllähän se on ihan fysologinen ja luonnollinen fakta, että iän mukana tulee jos jonkinlaista vinoumaa ja muotoutumaa kroppaan. Kyllä aika tekee tehtävänsä, toisilla enemmän ja aiemmin, toisilla vähemmän ja myöhemmin. Järkevällä treenillä ja hyvällä ravitsemuksella monet asiat (kuten lihominen, voimien suuri hupeneminen) estyvät mutta ei biologista vanhenemista vielä kukaan voi estää. En nyt olisi kovinkaan huolissani asiasta, jos muuten tuntuu hyvältä, etkä ole muuttanut mitään treeneissäsi.

Millainen on ohjelmasi salilla?

Anteeksi off topic, mutta tämä sana on aivan mahtava. En oo ikinä ennen kuullutkaan.

Heheh, kaikki jotka sen ensi kertaa kuulevat, ymmärtävät yleensä myös mitä sillä tarkoitetaan, oli sitten kyse laudanpätkästä, jostain tangosta (vaikka lipputangosta) tai kuten tässä, minun jaloistani. Yleensä silloin kyseessä on tosiaan jokin, joka on ainakin kahdesta kohtaa vino johonkin suuntaan.
Sanan alkuperää en tiedä mutta kun olin ihan skidi, sitä käytettiin ainakin meillä.

Jos iho alkaa löystyä? Vai oletko laihtunut?
Millainen on ohjelmasi salilla?

Iho yhä entisellään (mulla on aika paksu iho, myös naamassa yhä eikä kai just sen ansiosta ole ryppyjäkään). Laihtunut en ole vaan päinvastoin saanut vuodessa n. 2,5-3 kg kiloa lisää ja senkin keskivartaloon!
Hölkkä jäi kolmeksi kuukaudeksi pois tuossa syksyllä kun taisin lukea jostain pakkiksella, että liika aerobinen ei välttämättä ole kaikkein fiksuinta jos haluaa lihaksia mutta aloitin sen nyt tammikuun puolivälissä uudestaan ettei maha kasvais.
Ihan kuin maan vetovoimalla tai sitten painovoimalla olis syytä kun akka valuu maata kohti, kääk....:itku:

Salilla tein puoli vuotta pelkkää yläkroppaa mahasta ylöspäin kun tosiaan painotin sitä hölkkää enempi ja halusin hartiat ja leveämmän selän. Aloin näyttää suht hyvältä, ylä- ja alaosa oli paremmassa balanssissa mutta nyt tuli tää reisien "katoaminen" inhana takaiskuna.
Vain joskus kun keli oli liian sateinen, korvasin hölkän salilla. Lähentäjillä ja loitontajilla puristin ihan helposti 60kg painoja, sama painomäärä jalkaprässissä. 45 kg nostin etureisillä ja 40kg taas laskin takareisillä. Se liike tosin otti vähän polveen, joten en edes yritä nostaa painomäärää tuosta ylöspäin. Sarjat yleensä, päivän kiireistä johtuen, vaihdellen joko 2 x 10 (60kg) tai sitten 3 x 10 siten että ekaks 50 kg, sitten 55 ja vikaksi 60.
Tuo tapa on ihan omaa keksintöä vaan, en ole kysynyt neuvoja juurikaan. Ideana oli lähinnä, että kunhan jotain teen jaloille kun en kerran hölkkäämään ko. päivänä lähtenyt. Niin, lämmittely kuitenkin juoksumatolla, yleensä 9 km tuntivauhdilla ja vain 4km. Ulkona hölkkääminen on mukavampaa enkä hirveästi tykkää juoksumatosta kun siinä ei tunne tuulen tuiverrusta. BtW, miksiköhän saleilla ei ole edes tuuletinta antamassa aitouden tunnetta?
Noh, tuo kysymys oli retorinen....
Mutta, ehkä se hölkkä onkin virhe kun se polttaa ne rasvat jaloistakin?

Asiani koskee tätä "kiinteytymistä". Olen lueskellut näitä sivustoja ahkeraan, ja saanu pääni pyörälle jo tästä asiasta :D

Sen verran olen ymmärtänyt, että kiinteytymiseen vaaditaan (sopivan ruokavalion lisäksi tietenkin) saliharjoittelussa pieniä toistoja suurilla painoilla. 2-3 sarjaa 8-12 toistoilla on siis sopivaa? Kuinka pitkä tauko sarjojen välillä on sopiva pitää?

Vartalossani on ongelmana, että olen hoikka mutta ihoni on melko löysä. Kotona olen treenannut melko aktiivisesti pari vuotta perusliikkeilllä (istumaannousu, pystypunnerrus jne.), ja lihaksiakin on hieman, mutta tätä "kiinteyttä" tarvitsisin ehdottomasti lisää :) Mittani on 163/63.

Tarvitsisin myös apua treeniohjelman suunnittelussa. Olen vasta aloittelija, ja tarkoituksenani on käydä salilla 2 kertaa viikossa; maanantaisin ja torstaisin.Tarkoituksenani on treenata molemmilla kerroilla koko kroppa. Olen selannut noita treeniohjelma-sivustoja läpi, ja löytänytkin jotain vinkkejä, mutta lisää tarvitsisin ;) Eli onko ideaa vetää maanantaisin jokin treeni, ja torstaina samantapainen treeni hieman eri liikkeillä? Miltä allaoleva treenikerta vaikuttaa?

- Kyykky
- Pohkeet seisten
- Alatalja
- Ylätalja
- Penkki
- Vipunostot sivuille
- Ranskalainen punnerrus käsipainoilla
- Hauiskääntö käsipainoilla
- Vatsarutistus

Kommentit on tervetulleita! (ja viestin saa siirtää muuhun osastoon jos siltä tuntuu..:D)

Sen verran olen ymmärtänyt, että kiinteytymiseen vaaditaan (sopivan ruokavalion lisäksi tietenkin) saliharjoittelussa pieniä toistoja suurilla painoilla. 2-3 sarjaa 8-12 toistoilla on siis sopivaa? Kuinka pitkä tauko sarjojen välillä on sopiva pitää?

On sopivaa. Taukojen pituus on eri, riippuen siitä haluaako painottaa lihaksen vai voiman hankintaan. Lihaksen hankintaan max 2 min tauot.

Vartalossani on ongelmana, että olen hoikka mutta ihoni on melko löysä. Kotona olen treenannut melko aktiivisesti pari vuotta perusliikkeilllä (istumaannousu, pystypunnerrus jne.), ja lihaksiakin on hieman, mutta tätä "kiinteyttä" tarvitsisin ehdottomasti lisää :) Mittani on 163/63.

Mitä tarkoitat löysällä iholla? Ihon alla on löysää? (= läskiä)

- Kyykky
- Pohkeet seisten
- Alatalja
- Ylätalja
- Penkki
- Vipunostot sivuille
- Vatsarutistus

En ole pro antamaan neuvoja yksijakoisia ohjelmia koskien, mutta minun mielestäni nuo pohkeet voisi jättää kokonaan pois ja alataljan paikalle ottaa kulmasoudun ja maastavedon? Sellainen kunnon selkäliike tuosta puuttuu. Mave, kyykky ja penkki samalla treenikerralla taas kuulostaa niin paljolta noiden muiden liikkeiden lisäksi, että niitä voisi ehkä jakaa eri treenikerroille. Esim. kyykky ja mave eri päivinä. Kyykyn tai maven paikalla voi joskus tehdä suorin jaloin maastavetoa, niin tulee takareisillekin enempi töitä. Kokeneemmat saavat korjailla, itse en ole koskaan tehnyt yksijakoisella, tulisi ihan liikaa liikkeitä yhdelle kerralle:D

"Löysällä" iholla tarkoittanen juurikin läskiä ihon alla, ei kai siinä muutakaan vaihtoehtoa ole.. lähinnä "löysyys" vaivaa juurikin vatsan alueella, eli ongelmanani on pömpöttävä vatsa ja pienoiset jenkkakahvat. Näen kyllä lihasrajat vatsassa, mutta huomaa silti, että etenkin alavatsan kohdalla olisi vielä paljon, paljon tehtävää :D

Ja kiitos jo ensimmäisestä palautteesta, itse en todellakaan ole mikään asiantuntija eri treeniohjelmien suhteen..! Rupesin itsekin kyllä miettimään noita pohkeita, ja samoin tuota, että miten saisi yhdestä treenikerrasta sopivan raskaan eikä ihan kuolettavaa ;)
Apua kaipailen ! :)

Tarvitsisin myös apua treeniohjelman suunnittelussa. Olen vasta aloittelija, ja tarkoituksenani on käydä salilla 2 kertaa viikossa; maanantaisin ja torstaisin.Tarkoituksenani on treenata molemmilla kerroilla koko kroppa. Olen selannut noita treeniohjelma-sivustoja läpi, ja löytänytkin jotain vinkkejä, mutta lisää tarvitsisin ;) Eli onko ideaa vetää maanantaisin jokin treeni, ja torstaina samantapainen treeni hieman eri liikkeillä? Miltä allaoleva treenikerta vaikuttaa?

- Kyykky
- Pohkeet seisten
- Alatalja
- Ylätalja
- Penkki
- Vipunostot sivuille
- Vatsarutistus

Kommentit on tervetulleita! (ja viestin saa siirtää muuhun osastoon jos siltä tuntuu..:D)

Mun mielestä tuo boldattu kohta on hyvä idea. Eihän yksijakoinen ohjelma välttämättä itsessään juuri tarkoita sitä, että jos viikossa on kaksi treeniä, molempien tulisi olla samanlaiset, vaan liikkeitä voi vaihdeilla eri päivinä vaikkakin koko kroppa käydään läpi.

Esim. jotenkin näin
MAANANTAI

Kyykky 3x
Jalkojen koukistus 3x
Kulmasoutu 3x
Ylätalja taakse 2x
Penkki 3x
Pystypunnerrus 3x
Ranskalainen punnerrus 3x
Hauiskääntö 3x
Vatsoja 2-3 x

TORSTAI
Prässi/yhden jalan kyykky
Maastaveto
Alatalja
Ylätalja eteen
Vinopenkki
Vipunostot taakse
Ojentajat taljassa
Haba taljassa
Kylkiä ja sivuvatsoja

Suurinpiirtein samat sarjat kuin ylempänä noissa liikkeissä. En ole minäkään varsinaisesti 1-jakoisella treenannut mutta tuollainen voisi toimia.

Saatan kuulostaa aivan toivottoman noobilta, mutta haluaisin nyt varmistua, että salitreenistäni on hyötyä. :) Aloitin siis tällä viikolla salilla käynnin, ja ohjelma on että ma on kuntojumppaa (jossa tehdään paljon lihaksia mutta sisältää aerobisen osuuden) ja sen lisäksi on tarkoitus käydä mahdollisuuksien mukaan 3-5 krt salilla/vko. Kuntosalin omistaja teki minulle ohjelman koko kropalle, mutta ei esimerkiksi ollenkaan kysynyt tavoitteistani, joten olenkin hieman epävarma, että onko oikea suunta.

Tavoitteenani on siis kiinteytyä, koska minulla on ylimääräistä (=läskiä, mutta läski sana on niin kauhea etten haluaisi käyttää sitä :lol2:) , koska olen nuorempana ollut ylipainoinen. Laihdutin ja en ole sen jälkeen ollut kokonaan tyytyväinen kroppaani, vaikka ihan normaalikokoinen olen. Pitääkö minun siis syödä sen verran kuin kulutan vai ali sen vai miten minun pitäisi toimia? Olen lueskellut ahkerasti pakkista, mutta olen silti vielä epävarma, miten minun tulisi toimia. Kuulostan varmaan aivan amatööriltä. :eek:

Briseisille:

Sanoisin että jos teet koko kropan kerralla, kaksikin salikertaa viikossa riittää. Jos useammin haluat käydä, jaa ohjelma osiin. Jos et halua varsinaisesti laihtua, kannattaa syödä normaalin kulutuksen verran ja tietysti treeneissä kulutetut kalorit päälle. Ruokavalion laatuun kannattaa kiinnittää huomiota, siihen saa vinkkejä tuolta ravinto-osiosta ja Mitä söit tänään? -ketjusta.

Millaisia toistomääriä ohjelmassasi on? Itse teen 8-12 toiston sarjoja, sitä pidempiä ei kannata tehdä vaikka tavoite olisi mikä. Lyhyempiä voi tehdä myös, jos tarkoituksena on hankkia enemmän voimaa. Ja painot tietysti valitaan niin, että viimeiset toistot menevät juuri ja juuri. Lue ahkerasti eri ketjuja, täältä löytyy paljon asiaa :)

virnis, itse haluan käydä viikossa vähintään sen 3 krt, koska tykkään käydä ja sen lisäksi päivät kuluu niin nopeasti odotellen poikaystävän lomia intistä. ;) Ja periaatteessa haluaisin laihtua myös, mutta ei vissiin kannata alkaa laihduttamaan salilla käydessä..?

Kuntosalin omistaja teki minulle lähinnä 2x15 tai 2x20 toistoja. Vatsoihin 4x10. Kannattaisiko minun siis muuttaa toistojani erilaisiksi, kun puhuit että 8-12 toiston sarjat on hyviä?

ma on kuntojumppaa (jossa tehdään paljon lihaksia mutta sisältää aerobisen osuuden) ja sen lisäksi on tarkoitus käydä mahdollisuuksien mukaan 3-5 krt salilla/vko.

Laihdutin ja en ole sen jälkeen ollut kokonaan tyytyväinen kroppaani, vaikka ihan normaalikokoinen olen. Pitääkö minun siis syödä sen verran kuin kulutan vai ali sen vai miten minun pitäisi toimia?

Ehdottaisin tällaista: punttiksella koko kroppa läpi 2 kertaa viikossa (esim. ke + la). Toistoja se 8-12 niin kovaa kuin jaksat. Ei kannata yhtään löysäillä. ;) Lisäksi viikko-ohjelmaan aerobista esim. 2 kertaa á 45-60min (ti + pe). Juoksua, kävelyä, intervallia, uintia, sählyä, tanssia, mitä ikinä tykkäätkin tehdä. Lisäksi tuo maanantain sekatreeni.

Ma: sekatreeni
Ti: aerobinen
Ke: puntti
To: lepo
Pe: aerobinen
La: puntti
Su: lepo

Syöt mahdollisimman puhtaasti suunnilleen kulutuksen mukaan, mutta mä ehkä ottaisin aerobiset miinuksena eli en laskisi niitä kulutukseen. Ennen ja jälkeen aerobista kannattaa vältellä hiilareita, mutta puntin jälkeen palkkari ja ruokaa naamaan!

Jos tuntuu raskaalle, laita puntit ja maanantain jumppa ykkössijalle ja skippaa toinen aerobinen.

Okei, kiitos oikein paljon! Assiksen ehdottama ohjelma kuulosti erittäin hyvältä ja se tuntuu sopivan minulle. Mitäs jos huvittaisi käydä esim pe puntilla, niin onko siitä jotain haittaa jos käy silloin myös? muiden lisäksi siis. Mietin vain, että onko siitä jotain haittaa, koska tavoite on kiinteytyä.. Sori tätä kysymysten tulvaa :nolo: haluan vain tehdä kaiken oikein.

Okei, kiitos oikein paljon! Assiksen ehdottama ohjelma kuulosti erittäin hyvältä ja se tuntuu sopivan minulle. Mitäs jos huvittaisi käydä esim pe puntilla, niin onko siitä jotain haittaa jos käy silloin myös? muiden lisäksi siis. Mietin vain, että onko siitä jotain haittaa, koska tavoite on kiinteytyä.. Sori tätä kysymysten tulvaa :nolo: haluan vain tehdä kaiken oikein.

Ei siitä mitään haittaa ole, mutta a)jos aloitat maltilla, innostus pysyy varmemmin päällä - liikuntaa on helppo lisätä myöhemminkin. Aluksi tärkeintä on vakiinnuttaa jokin määrä puntteja yms viikko-ohjelmaan. Lepokin on tärkeää! b)jos käyt puntilla säännöllisesti 3krt/vk, pitää sun punttiohjelmaa vähän muokata, koska aloittelijalle 1-jakoinen kolmesti viikossa on aika kova varsinkin kun tulisi perättäisiä treenipäiviä. c)1-jakoinen on aika pop "kiinteytymiseen", koska siinä tehdään aina isoja lihaksia, jolloin se kuluttaa mukavasti energiaa.

Summa summarum: entä jos aloittaisit tällä ohjelmalla ja laittaisit vaikka kuulumisia esim. 3-4 viikon kuluttua? Ja muista, että mikään määrä liikuntaa ei riitä, jos ruokavalio on päin puuta. :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom