Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

aerobinen on aerobista ja "spurttailu" ei ole myös mitenkään lihasharjoittelua.... fakta on että lihas kasvaa puntilla ja jos vedät vain aerobista -kaloreilla sitten tuloksena menetät lihasmassaa.

"Punttitreeni on erittäin tärkeässä asemassa tässä prosessissa, jottet polta lihaksiasi pois läskin ohella."

On totta. Ja paino tosiaankin sanalla punttitreeni. Spurtit eivät ole punttitreeniä.

Ei plussakaloreilla olo tarkoita välttämättä mitään "massakuuria" tahi himobulkkausta, vaan voi olla hyvinkin maltillista, jolloin rasvaa kertyy vain hyvin vähän.

Tässä asiassa nyt ei oo kyse kiinteytymisestä, mutta tuli mielee tosta + - jutusta, että voiko lihas kasvaa ns. optimaalisessa +-0 ? :D Eli voiko mennä teoreettisen kulutuksen mukana ja kasvattaa lihasta?

Eipä oikeastaan. Kasvaakseen lihas tarttee ravintoa. +-0 mennessä kaikki mikä tulee, myös kulutetaan, energiaa lihasten kasvatukseen ei näin ollen jää. Aloittelijoilla kyllä taitaa kasvaa jonkin verran lihasta vaikka pistäs miinuksilla menemään.

Löysinpäs kirjastosta vähän aikaa sitten mielenkiintoisen kirjan. Sam Murphyn "Nykynaisen kuntokirja" (2005) selittää niin myyttisen kiinteytymisen kuin lihaksen hermotuksen parantumisenkin (aina sanotaan että aloittelijoilla kehitys johtuu lähinnä hermotuksen parantumisesta, mutta mitä se sitten on, mitä siellä lihaksessa tapahtuu?).

Muutama ote kirjasta koskien kiinteytymistä:

"Me kaikki käytämme kiinteytyä-sanaa aivan kuin se olisi tietty kuntotavoite, mutta kiinteys merkitsee ainoastaan 'pientä jännitystilaa' - toisin sanoen sitä, että lihas on pikemminkin hiukan aktiivinen kuin aivan passiivinen."

"Onko siis mahdollista kiinteytyä ja vahvistua kasvattamatta suuria lihaksia? Kyllä vain. Jos katsoisit lihaksen poikkileikkausta, näkisit, että lihassolujen välissä on tyhjää tilaa. Harjoittelemattomassa lihaksessa tätä tilaa on paljonkin. Kuten tiedät, vahvistaessasi lihasta lihassolut suurenevat. Aluksi tämä ei kuitenkaan näy, sillä lihassolut pakkautuvat lihaksessa olevaan tyhjään tilaan tiiviimmin eikä lihaksen tilavuus itseasiassa kasva. Tässä on yksi syy, miksi lihakset kiinteytyvät kun niitä vahvistetaan."

Kuulostaa ihan järkevältä?

^ juu'u - koska juurihan tuossa sanottiin, että kiinteytyminen = lihaksen voimistumista ja jonkinasteista kasvamista, ihan kuten tässä ketjussa on todettu jo n kertaa aikaisemminkin. Kukaan ei liene väittänyt, että "kiinteän" vartalon aikaansaamiseksi pitäisi kasvattaa selvästi näkyvät lihakset :)

^ juu'u - koska juurihan tuossa sanottiin, että kiinteytyminen = lihaksen voimistumista ja jonkinasteista kasvamista, ihan kuten tässä ketjussa on todettu jo n kertaa aikaisemminkin. Kukaan ei liene väittänyt, että "kiinteän" vartalon aikaansaamiseksi pitäisi kasvattaa selvästi näkyvät lihakset :)

Mut mulle ainakin toi tyhjä tila -juttu oli aivan uusi. Että se lihaksen kiinteytyminen ei ole ainoastaan sitä lihaksen voimistumista ja jonkinasteista kasvamista, vaan se oikeasti menee "tiukempaan pakettiin".

Jos tuo "tyhjä tila"-hommeli pitää paikkansa (en ole sellaisesta aikaisemmin kuullut), niin kyllähän siinäkin on kyse nimenomaan lihassolujen suurenemisesta = lihaskasvusta, kuten tuossa aikaisemmassa pätkässä sanottiin.

Jos tuo "tyhjä tila"-hommeli pitää paikkansa (en ole sellaisesta aikaisemmin kuullut), niin kyllähän siinäkin on kyse nimenomaan lihassolujen suurenemisesta = lihaskasvusta, kuten tuossa aikaisemmassa pätkässä sanottiin.

niin koska eihän ilman kasvua ne pystyis sitä tyhjää tilaa täyttämään...

Mä haluan "kiinteytyä" ja saada haban. :rock:
Teen 2 krt viikossa kuntosalitreenin (laitoin tuonne toiseen threadiin ohjelman) ja käyn monta kertaa viikossa tunnin "rasvanpolttolenkillä". Oon friikkinä sauvakävelyyn (:D), joten teen tv-lenkkejä.
Mua ei kamalasti kiinnosta spurttailut, vaikka loppujen lopuksi niissä enemmän energiaa kuluisikin.
Pudotan vain pari kiloa, joten siinä mielessä ei niin väliä.

Niin, siis vielä siitä rasvanpoltosta.
Jos nyt ei kamalasti mieti sitä liikunta-aikaa, niin kumpaa kannattaa tehdä matalasykkeistä TV:tä vai esim. 10 min täysillä.
Periaatteessa kuulemma täysteholla palaa suurin piirtein sama osuus rasvaa, mutta yleensäkin enemmän energiaa. Nooh, jos haluaa säilyttää lihakset mahd. hyvin ja polttaa rasvaa, niin kannattaako tehdä kevyesti vai raskaasti aerobinen?

Mie sanoisin että teholtaan parasta liikuntaa on se mitä jaksaa mieluiten tehdä, ts. mikä ei tunnu tervanjuonnilta, olkoon tavoite mikä hyvänsä, pitkässä juoksussa mielekkäällä liikunnalla saadaan parhaat tulokset :)

Tänään taas salilla kuuntelin kun siellä oli kaksi kaverusta, toinen kokeneempi ja toinen varmaan ekaa kertaa salilla. Se kokeneempi neuvoi sille toiselle että "sun kannattaa tehdä 20toistoa jos haluut kiinteytyä, itse teen 8-12 kun kasvatan lihasta" :lol2: Ois tehny mieli korjata:david:, mut päätin olla hiljaa.

Mä haluisin ehkä vähän puottaa painoa, enintää 3 kiloo, mut ei ollenkaan jos olisi kiinteä saman painoisena kun nyt. Eli siis olen 163/53. Mikä ihme siinä on kun tuntuu ettei millään kiinteydy. Ehkä olen vain kärsimätön. Mutta siis mua ei ole siunattu mitenkää hyvillä geeneillä että lihasta tulisi helposti. Miten saisin sitä helpommin?:)

Ehkä olen vain kärsimätön. Mutta siis mua ei ole siunattu mitenkää hyvillä geeneillä että lihasta tulisi helposti. Miten saisin sitä helpommin?:)

Oikotietä onneen ei ole. Geneettisesti toki olemme erilaisia, mutta geenejä useammin vika on ruokavaliossa, treenissä, levossa ja näiden suhteessa. Tuloksia tulee yleensä suhteessa panostukseen. Joten: syö enemmän, syö paremmin, treenaa kovempaa. :kippis1: Ja tosiaan kärsivällisyyttä kannattaa kasvattaa myös, se kasvaa about yhtä helposti kuin lihakset. ;)

Eli siis olen 163/53. Mikä ihme siinä on kun tuntuu ettei millään kiinteydy.

Ihan heittona - voisiko olla, että noin hennossa rungossa aika vähäkin rasva näyttää löysältä, alla olevassa lihaksessa ei ole riittävästi muotoa ja kokoa kiinteältä näyttämiseen.

Ihan heittona - voisiko olla, että noin hennossa rungossa aika vähäkin rasva näyttää löysältä, alla olevassa lihaksessa ei ole riittävästi muotoa ja kokoa kiinteältä näyttämiseen.

Mä voisin kuvitella että kyllä.
Mä olen sentin pidempi ja kilolla kevyempi ja olet ihan tajuton laihaläski.
Sympatisoin myös sen verran, että ei ne lihakset mullakaan liian nopeaan kasva :D

Vääntäisittekö mulle vielä rautalangasta.. Jos haluaisin sekä laihtua vähän että kasvattaa lihaksia, se ei ole mahdollista? En voi muuttaa reisissä olevaa läskiä lihakseksi millään, vaan lihas pitää kasvattaa sinne alle ja/tai kalorivajeella laihtua?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom