Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Tervehdys!

Olen uusi tumpelo palstalla ja tarvitsisin hiukan neuvoa ja opastusta... :)
toivottavasti tämä nyt tulee oikeaan paikkaan...

Elikkäs, olen 23v kahden lapsen äiti ja 162/68 kipeästi painon pudotuksen/kiinteytyksen tarpeessa...

Reenasin 14v iässä vanhempieni salilla 4krt viikossa tiukasti 3x15 sarjoilla ja vuoden ajan reenasin tosissaan ennen kuin nuoruuden paheet veivät kiinnostuksen ;) paino nousi 8kg 51>59kg ja olin tietysti sen iän mukaisesti timmi ja lihasta kertyi...

No niin, sittemmin sain esikoisemme 20v iässä ja paino nousi raskauden aikana 64 kilosta 24kiloa!!!!! Onneksi paino putosi hiljalleen pois ja kun kuopusta alettiin odottamaan painoin 65kiloa ja paino nousi 18 kiloa!!! vaikka mielestäni yritinkin skarpata hiukan...
No nyt ollaan nykyhetkessä ja kuopus on 5kk ja 15kiloa on pudonnut mutta työtä on vielä edessä... Rouva tarttis kiinteytystä ja hoikennusta :rolleyes:

Mainittakoon vielä että esikoinen syntyi hätäsektiolla ja kuopus alateitse ja vatsa on järkyttävässä kunnossa :(

Nyt sitten kaipaisin neuvoja ja ohjeita reenaamiseen, ohjelmaan, liikuntaan yleensä ja ruokavalioon yms... kun aloittelen reenausta uudelleen...

Lisäyksenä vielä se että n. 3 krt viikossaa olisi mahdollisuus reenille/kuntoilulle... muu aika menee sitte hyötyliikunnalle, leikkareille ja lasten kanssa rehkimiselle...

Tervetuloa palstalle! Nyt vaan lueskelemaan ja oppimaan jo valmiista ketjuista.. Sinun esittämiin kysymyksiin löytyy varmasti vastaus vanhoista posteista. Varaat vaan aikaa, omaa rauhaa ja kahlaat esim. Mitä söit tänään- ja Mimmien treeniohjelma-threadin läpi ja löydät varmasti vastauksia. Jos siitä huolimatta mieltäsi jää joku askarruttamaan niin kysyt vaan, mutta oma-aloitteisuutta kannattaa käyttää näissä jutuissa.. Kaikki me ollaan samojen kysymysten kanssa painiskeltu ja vastauksia löytyy kun jaksaa etsiä.:)

"Linkeistä oli paljon apua, kiitos siitä ensimmäiseksi! Hieman jäi vain hämäräksi tuo liikunnan osuus kiinteytymisessä.. nimittäin itse kun olin dietillä rasva lähti mukavasti ja näin pois päin. Nyt kun olen siirtynyt syömään peruskulutuksen verran niin rasva tuntuu lisääntyvän(?) Painoa ei tarvisi enää tiputtaa mutta lihasmassaa olisi ihan mukava sensijaan saada lisää. Harrastan tällähetkellä liikuntaa jonka teho vaihtelee aika lailla, tennistä ja kuntonyrkkeilyä (treenit ovat välillä raskaat mutta välillä taas erittäin kevyet) Olisiko jokin muu laji parempi kiinteytymisen kannalta? Aerobiciä olen ajatellut ihan sen vuoksi että saisi edes vähän sitä treeniä painojen kanssa, mutten tiedä sitten. Olen myös tätä ohjelmaa katsellut: http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1305014
Voisikohan tuolla oikeasti tulla kotona tuloksia?
Kiiitos vastauksista!"

Katsoin tuon artikkelin ja olin ihan että wtf?! Itsestä tuntuu ihan kummalliselta että naiset haluaa mieluummin näyttää slimmeiltä ja anorektisilta kuin lihaksikkailta. Nuo Britneyn kuvat varsinkin ihmetytti, että ompa kamalaa kun on isompi vyötärö. Plah, kaikista masentavimpia olivat tekstien alla olevat miesten kommentit.. Käteen jäi lähinnä kuva että lihakset muka kasvaisivat törkeän nopeasti tuollaisiksi ja tuloksena olisi kamala leveä keskivartalo.

Huh.

Katsoin tuon artikkelin ja olin ihan että wtf?! Itsestä tuntuu ihan kummalliselta että naiset haluaa mieluummin näyttää slimmeiltä ja anorektisilta kuin lihaksikkailta. Nuo Britneyn kuvat varsinkin ihmetytti, että ompa kamalaa kun on isompi vyötärö. Plah, kaikista masentavimpia olivat tekstien alla olevat miesten kommentit.. Käteen jäi lähinnä kuva että lihakset muka kasvaisivat törkeän nopeasti tuollaisiksi ja tuloksena olisi kamala leveä keskivartalo.

Huh.

Mulla ei ainakaan ole vyötärö leventynyt punttien noston myötä - päinvastoin!!! Punttitreenin avulla oon viimeinkin saanut sellaisen vartalon, mistä olen aina haaveillut (eli tiimalasi). :hyper:

Se riippuu niin siitä mitä tekee siellä kuntosalilla. Itse oon keskittynyt isoihin liikkeisiin (sjmv, kyykky, ylätalja jne.), niillä saa hyvin tuntumaan myös keskivartaloon. Silleenhän se menee, että jos kasvattaa vatsarasvojen alle isot vatsalihakset, eikä polta päällä olevia rasvoja pois, niin tietysti vyötärönympärys kasvaa. Mutta ei mulla muuta. :)

Minäkin ihmettelen parhaillaan tuota artikkelia. Näin vasta Britneyn vanhan videon ja mietin, miten paljon paremmalta hän näyttää uudemmissa videoissa, treenattuna. Tuntuu hullulta, että naiset oikeasti tavoittelevat lihaksetonta, laihaa vartaloa, jossa on vielä vähän rasvaa päällä. Omasta mielestäni rasvakin näyttää paremmalta treenatussa vartalossa ja juuri tätä artikkelissa kauhistellaan.

Very few women approach me and say, "Gee, I'd sure like to look like one of those Ms. Olympia contenders -- not like that disgusting Jaime Pressly or that hideous Jessica Simpson." ;)

He he.. mäkin löysin netistä jonkun huu-haa-laskurin.. Aivan kuin kehon rasvamäärän voisi mitata jonkun kaavan mukaan, kun ilmoitan pituuden, painon ja vyötärönympäryksen:hyper: Väitti että mussa ois rasvaa 29%, kun pihtimittauksella mitattu oli 19:jahas:

Tämä on jonkun verran vanha, en tiedä onko joku kommentoinut. Mutta tästähän sinä näet, että olet lihaksikas. Sillä normaalilla saman pituisella ja painoisella kuin sinä olisi rasvat 29%, mutta sulla onki 19%. Siis nämä ei ole lihaksikkaille, kuten ei BMI:n. Mullakin oli viime keväänä fysiologiassa kaavan(siinäkin oli paino/pituus...) mukaan 29%, mutta pihdeillä 23,5... Eli siis jotain mikä lisäsi painoa, mutta ei rasvaa...

^ tavallaan olet ihan oikeilla jäljillä, mutta olen kuitenkin Uwishin kanssa samaa mieltä siitä, että on täysin järjetöntä väittää, että pituuden, painon ja vyötärönympäryksen perusteella pystyisi antamaan yhtään tarkempaa arviota rasvaprosentista. Jonkinlaisen summittaisen arvion toki, mutta senhän nyt näkee mittaamattakin, silmämääräisesti.

^ tavallaan olet ihan oikeilla jäljillä, mutta olen kuitenkin Uwishin kanssa samaa mieltä siitä, että on täysin järjetöntä väittää, että pituuden, painon ja vyötärönympäryksen perusteella pystyisi antamaan yhtään tarkempaa arviota rasvaprosentista. Jonkinlaisen summittaisen arvion toki, mutta senhän nyt näkee mittaamattakin, silmämääräisesti.

Ehkä tämä kaava on suurella aineistolla tehty? Ja täten antaa "normaalin/keskiverron" ihmisen rasva%?

E: Voisko tämä olla sitten samanlainen apu tavantalliaiselle kuin BMI:kin, että näkee vähän missä menee.

"Kahvat" yläselässä

Heippa!

Kysymykseni koskee yläselän rasvakahvoja, jotka pullahtavat aina rintaliivien ja tyköistuvien painijatoppien alta näkyviin. Mittani ovat 48/168, eli en muuten hirveäksi läskiksi itseäni sanoisi. Punttailen kokonaisvaltaisesti, isoilla painoilla ja esimerkiksi vatsan alueella rasvan sijasta löytyy sixpack. Tuonne yläselkään tuntuu silti jämähtäneen ylimääräistä. Miksi? Onko kyseessä tällainen joka naisen ikuisuusongelma, vai voisiko noita kahvoja pienentää joillain punttiliikkeillä + aerobisella liikunnalla?

kiinteytymisestä on paljon harhaluuloja...läski ei "muutu" lihakseksi vaan kiinteytymisellä yleensä tarkoitetaan sitä, että lihasmassa kasvaa ja läskikerros vähenee...joku sanoi osuvasti et kiinteytyminen on trendilehtien keksimä muotisana, jota viljellään, jotta saataisiin naiset kuntosalille treenaamaan, ilman että kasvaa uh niin kauheita lihaksia...:worship: :
nykyajan kauneusihanne on sairas ; anorektinen nainen jolla on silikonit, että sen erottaa pikkupojan kropasta...tää on hollywood-ihanne...mut onneks terveempiäkin roolimalleja on esim. madonna. mut yli 10 v. kestäneen anoreksian jälkeen olen todellakin sitä mieltä, että on parempi olla lihaksikas ja normaalipainoinen ja terve kuin laiha ja sairas...:D anoreksia tai jatkuva laihduttaminen aiheuttaa häiriöitä paitsi kehossa niin aivotoiminnassa ja luut haurastuu osteoporoottisiksi ja kaikki ajatukset pyörii ruuan ja syömisen ympärillä ja on pakko punnita itseään koko ajan, yrittää hallita sitä kaaosta sen kautta et pystyy painon jotenkuten hallitsemaan, mikä ei kuitenkaan onnistu, sillä se joko laskee mut ei se päivästä toiseen samana pysy ja millaista ahdistusta se aiheuttaakaan sairastuneessa... kehonkuva vääristyy ja kokee ja näkee itsensä lihavana vaikka olisi nälkäkuoleman partaalla... ja sosiaalinen elämä hankaloituu ja väkisinkin sitä erakoituu kun on niin neuroottinen omien aikataulujensa kanssa...se on todella helvetillistä, ja sairaus on pirullinen, sillä pitkään sitä ei suostu myöntämään itselleen, että on sairas...ja se iskee aina uudelleen jos on päässyt vähän väljemmille vesille... tunnen sääliä anorektikkoja kohtaan ja ihmetystä niitä kohtaan, jotka ihannoivat heitä ja todennäköisesti sairastuvat myöhemmin itse...sick sad world...:(

vielä tosta et BMI:n eli painoindeksin pystyy laskemaan helpostikin, "normaalipainoindeksin" rajat vaihtelee riippuen lähteestä paljonkin ja esim. sen mukaan treenaava, jolla on paljon lihaksia(ja lihakset painaa enemmän kuin läski!), saattaa niiden mukaan olla ylipainoinen! mutta luotettavamman kuvan ihmisen kehon koostumuksesta saa rasvaprosentin mittauksella (tai vyötärön ja lantion ympäryksen suhteesta...koskee lähinnä vyötärölihavuuden aiheuttamaa metabolisen oireyhtymän riskiä) ja rasvaprosentin voi mitata nykyään ainakin kahdella tavalla; pihtimittaus, joka ei kerro koko totuutta ja puntarissa oleva toiminto, joka mittaa rasvaprosentin sähköimpulssin avulla (siksi ei sovi niille, joilla on sydämentahdistin!) ja se kertoo luotettavammin rasvaprosentin, koska se mittaa rasvan myös sisäelimien päältä ja antaa siten paremman kokonaistuloksen. normaalirajoja en tiedä...mut mulla oli rasvaprosentti 4 kun tuolla puntarilla mitattiin, et repikää siitä...:D

Joo'o mulla on rasvaprosentin mittaava vaaka, ja se näyttää kyllä ihan mitä sattuu. Yhtenä päivänä rasvat on 17 toisena 21 ja kolmantena 14. Mitä tästä pitäisi päätellä, jos paino on about sama? Mun kehon koostumus vaihtelee erittäin radikaalisti päivittäin? Niin ja jos käyt vaatteet päällä niin sitten se vaaka näyttä rasvaprossan pilviin. Jos juo se voi joko nousta tai laskea. Jos käy wc:sä sama juttu.

Ei, ei sitä vaakaa kannata uskoa kuin jumalan sanaa. Tai no voihan sitä aina halutessaan...

Terve,

Päätinpä ihan kirjautua ko. palveluun, kun olen yrittänyt kovasti etsiä tietoa näiltä sivuilta ongelmaani, mutta suoranaista vastausta en ole löytänyt. Olen nyt vuoden verran treenannut melko ahkerasti sekä suhteellisen raskasta aerobista liikuntaa että ihan lihaskuntoa salilla ja pumpissa. Lisäksi vielä teen silloin tällöin luistelulenkkejä ja kävelylenkkejä. Mulla on aina ollut melko kookkaat lihakset, mutta nyt haluaisin niitä selkeästi enemmän esille ja tuolle rasvakerrokselle tahtoisin sanoa piut paut, mutta tuntuu, ettei mikään muutu. Päinvastoin tuntuu, että sitä tulee lisää, vaikka syön todella terveellisesti, ja olen selkeästi lisännyt proteiinin saantiakin. Otan myös aina treenin jälkeen palautumisjuoman (mukana sekä proteiinia että hiilareita). Onko ongelma juuri siinä - kannattaako aerobisen liikunnan jälkeen yleensäkään ottaa palautumisjuomaa niin, että mukana on sekä protskua että hiilareita tms.???

Toivoisin kovasti mielipiteitä, kun alkaa ahistaa :hyper:

Viviaan, ei laihtumisessa/rasvanpoltossa/"kiinteytymisessä" (aaaaarrrrggghhhh...) ole koskaan kyse mistään yhdestä ainoasta osa-alueesta, vaan loppupeleissä ratkaisee vain ja ainoastaan se, syötkö vähemmän, kuin kulutat. Tosin olen kyllä myös sitä mieltä, että varsinkin kävelylenkit ovat sen verran kevyttä liikuntaa, ettei palautusjuomalle ole niiden jälkeen tarvetta, mutta jos haluat sen ottaa, siitä vain - kunhan pidät tosiaankin huolen kokonaiskalorimäärästä.

Terve,

Päätinpä ihan kirjautua ko. palveluun, kun olen yrittänyt kovasti etsiä tietoa näiltä sivuilta ongelmaani, mutta suoranaista vastausta en ole löytänyt. Olen nyt vuoden verran treenannut melko ahkerasti sekä suhteellisen raskasta aerobista liikuntaa että ihan lihaskuntoa salilla ja pumpissa. Lisäksi vielä teen silloin tällöin luistelulenkkejä ja kävelylenkkejä. Mulla on aina ollut melko kookkaat lihakset, mutta nyt haluaisin niitä selkeästi enemmän esille ja tuolle rasvakerrokselle tahtoisin sanoa piut paut, mutta tuntuu, ettei mikään muutu. Päinvastoin tuntuu, että sitä tulee lisää, vaikka syön todella terveellisesti, ja olen selkeästi lisännyt proteiinin saantiakin. Otan myös aina treenin jälkeen palautumisjuoman (mukana sekä proteiinia että hiilareita). Onko ongelma juuri siinä - kannattaako aerobisen liikunnan jälkeen yleensäkään ottaa palautumisjuomaa niin, että mukana on sekä protskua että hiilareita tms.???

Toivoisin kovasti mielipiteitä, kun alkaa ahistaa :hyper:

Mitä jos laittaisit vaikka yhden esimerkkipäivän siitä mitä syöt, tarkat määrät jne, niin "mitä söit tänään/eilen" threadiin, niin olisi helpompi neuvoa :)
Samoin mahdollisimman tarkat treenimäärät ja muun kulutuksen.

mutta nyt haluaisin niitä selkeästi enemmän esille ja tuolle rasvakerrokselle tahtoisin sanoa piut paut, mutta tuntuu, ettei mikään muutu. Päinvastoin tuntuu, että sitä tulee lisää, vaikka syön todella terveellisesti, ja olen selkeästi lisännyt proteiinin saantiakin.

Ei terveellistäkään ruokaa voi syödä ylenmäärin. Jos oot vakuuttunut, että syöt oikeasti pelkkää tervellistä ruokaa ja haluat laihtua, niin sitten ei auta kuin vähentää ruuan määrä pikkusen kerrallaan kunnes peili näyttää toivomasi kuvan. Kuten Gilly sanoi, kyse on kulutuksen ja syömisen suhteesta, ei mistään sen kummallisemmasta. Miinuksille meneminen tulee joko syömisiä vähentämällä tai lisäämällä liikuntaa.

Edit: kun lisäsit proteiinin saantia, vähensitkö vastaavan energiamäärän jostain muualta? Selvästikin olet plussalla, jos massaa tulee lisää.

Nää mun kysymykset taitaa mennä tänne kiinteytymisen puolelle...

Eli halusin konkreettisen tavoitteen liikkumiselleni ja syömisilleni (hyvän olon lisäksi) ja määrittelin sen näin:

Mittanauhalla:
Vyötärö nyt: 69 Tavoite 66
Lantiot/takamus nyt: 92 Tavoite 96

Tää varmaan kaipaa vähän selitystä: Eli erityisesti haluan lihasta takamuksen seudulle (lue: pyöreä takamus!) ja rasvaa pois vatsasta.

Mut voinko oikeesti kasvattaa lihasta samalla kun koetan polttaa tuota sitkeää vatsarasvakudosta?

Kaiken huippu on mun "treeniohjelma", jonka varmaan kaikki teilaatte...
Eli 3 kertaa viikossa juoksua (intervalliharjoituksia) n. 30 min + venyttelyt (tai rullaluistelua/pyöräilyä)
2 kertaa viikossa jumppaa kotona keskittyen erityisesti jalkoihin ja takamukseen (niin, että tuntuu!) sekä keskivartaloon (mutta siinä samalla tietty muitakin vähän)

Ruoka: tarpeeksi, monipuolisesti (karttaen epäterveellisiä herkkuja)

Eli kysymys kuuluu: voinko päästä tavoitteeseeni tällä ohjelmalla? (Tällä hetkellä ei mahdollisuutta punttiharjoitteluun!)

Eli erityisesti haluan lihasta takamuksen seudulle (lue: pyöreä takamus!) ja rasvaa pois vatsasta.

Mut voinko oikeesti kasvattaa lihasta samalla kun koetan polttaa tuota sitkeää vatsarasvakudosta?

(...)

Eli kysymys kuuluu: voinko päästä tavoitteeseeni tällä ohjelmalla? (Tällä hetkellä ei mahdollisuutta punttiharjoitteluun!)

Lihasmassaa tuskin pystyt ilman punttiharjoittelua kasvattamaan, ikävä kyllä. Toki tämän voi toteuttaa kotonakin, mutta silloin tarvitset tarpeeksi vastuksia kotijumppaasi, irtopainojen muodossa.

Lihasmassan kasvattaminen ja rasvanpoltto myöskään tuskin yhtäaikaa onnistuvat, koska ensinmainittu vaatii (noin kärjistettynä) plussa- ja jälkimmäinen miinuskaloreita.

EDIT: Olethan muuten ymmärtänyt sen, että paikallinen rasvanpoltto ei ole mahdollista?

Lihasmassaa tuskin pystyt ilman punttiharjoittelua kasvattamaan, ikävä kyllä. Toki tämän voi toteuttaa kotonakin, mutta silloin tarvitset tarpeeksi vastuksia kotijumppaasi, irtopainojen muodossa.

Lihasmassan kasvattaminen ja rasvanpoltto myöskään tuskin yhtäaikaa onnistuvat, koska ensinmainittu vaatii (noin kärjistettynä) plussa- ja jälkimmäinen miinuskaloreita.

EDIT: Olethan muuten ymmärtänyt sen, että paikallinen rasvanpoltto ei ole mahdollista?

Kiitos Gillyanne,

Niin mä kyl vähän arvelinkin. Siis että jumpalla lähinnä vahvistan lihaksia ja herättelen niitä henkiin, mutten ehkä kasvata...(vaikka sen seurauksena lihakset erottuukin paremmin).

Mietin vaan kun jotkut heitti kommentteja aerobisten treenien/rasvanpolton yhteydessä: "Punttitreeni on erittäin tärkeässä asemassa tässä prosessissa, jottet polta lihaksiasi pois läskin ohella." Oks se totta?
Mulle kuitenkin on tärkeempää tuo lihasmassan säilyminen/kasvaminen kuin laihtuminen; niin auttaaks edes tuo, että teen spurttei juostessa siihen, ettei lihakset entisestään kutistu (vaikka söisin vähän liian vähän kaloreita)!? Mä kun haluan joka tapauksessa nostaa kestävyyskuntoani.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin "bodarit" vetää näitä massakuureja eli syö "yli tarpeen" saadakseen lihasmassaa. Mut sitten pitää jotenkin dieettaa sen jälkeen jos haluaa ne ylimääräiset rasvat pois...
Mä oon vähän sitä mieltä, ettei se voi olla keholle kauheen terveellistä, että muuttelee ruokavaliota noin radikaalisti jatkuvasti.(?) Itse haluaisin syödä "aina samalla tavalla" eli en varsinaisesti vetää mitään dieettejä. Enintään varmistaa, että saanhan tarpeeks kaikkia rakennusaineita. (Mun paino ja vaatekoko on ollut melko vakio n. 10 vuotta 168/57-60, mutta ei mua lihas-lisäkilot haittais tietenkään)
Mutta kysymys kuuluu nyt, että voinko kuvaamallani ravinto"asenteella" kasvattaa lihaksia (vaikka treenailisin puntilla, jos en syö "liikaa" tai halua alkaa jojotella painoani)?

Kiitos jo etukäteen kaikista kommentteista!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom