Kulttuurisota, konservatismi vs liberalismi, sukupuoli- ja vähemmistöpolitiikka, jne.

Metsään mentiin teillä näinkin. Etätyöhommat on kumpaankin suuntaan pakottaen väärin mun mielestä. Jos olet konttorille töihin mennyt, niin on väärin lykätä väkisin kotiin. Toisaalta nykyään myös ihan kummallinen tilanne kun oletetaan etätöiden olevan itsestäänselvyys vaikka konttorille on aikanaan palkattu.

Ehkä nyt vähän karrikoidusti sanottu, oonhan mä tehnyt ~50:50 etätöitä jo kymmenisen vuotta, mutta kieltämättä pakotettu etätyö tuli hiukan puskista. Olisi mukava, että voisi hiukan käydä konttorilla juttelemassa työasioista ja toki sivussa ihan vaan turisemassa niitä näitä. Olisin voinut tosta jopa tehdä ihan jutun, että ei se nyt vaan ole ilmoitusluontoinen asia. Tästä olisi seurannut se, että konttoria ei olisi menetetty, mutta tilalle olisi tullut ”konttoripakko”.

Oon siinä mielessä vanhan liiton mies, että ihan tavallinen palaveripulla ja klähmäisin sormin ruudun osoittaminen on mulle joskus aika tärkeää.

Meitä on kaksi etätyöläistä samassa asunnossa. Onneksi on iso asunto, niin molemmilla on omat paikat mennä pitämään palsua yms. Tämä ei yksinkertaisesti onnistuisi pienessä kaksiossa. En tiedä miten muut on työpisteensä saanut hoidettua, että arki rullaa ilman hampaiden kiristelyä.

Ehdotin työnantajalle, että josko saisin oman toimiston budjetiksi 4-5k€ sillä sais pöydän, tuolin ja näytön. Ei kuulemma onnistu 400-500€ olis lähempänä😅. Enkä siis kuvitellutkaan, että toi menis läpi. Kunhan nyt annoin ymmärtää, että Martelan kulahtaneet toimistotuolit ei ole tulossa minun kotiini.

Toimistohotelli vois olla mahdollinen satunaisesti, mutta en nyt tiedä onko sekään sen mielekkäämpi, kun ei siellä duunikaverit sitten ole samaan aikaan.

Ja vittu että menee taas hermo tähän alustaan. Ihan sysipaskaa

Tämä tuli kyllä huomattua covid etäilyjen aikana. Vaikkei toimistollani ole edes kovin hyviä tyyppejä, niin paljon parempi mennä sinne kuin veivata kotona. Varmaan sosiallisille extroverteille voi etäily sopia paremmin, mutta kaltaiseni voisi elää kotietäillessä niin, että ainoat face to face sananvaihdot olisi kaupan kassalla. Veikkaan, ettei kaikki kotietäilijät tätä probleemaa tunnista tai alitajuisesti uskottelee itselleen että onpa etätyö hieno konsepti, kunnes sitten ihmisten sekaan meneminen ylipäänsä alkaa ahdistaa. Aika säikkyä jengiä näkyi covid etäilyjen jälkeen toimistolla, eikä se ollut siinä vaiheessa enää virus mikä säikytteli vaan ihmiset.

Tässä tulee myös jonkun verran ikä- tai elämäntilannehaaste. Muistan itse korona-aikaan, kun muutama keski-iän ylittänyt työkaveri ihmetteli, että miksi etätyöstä ja kaikkien paikkojen kiinni laittamisesta nousee niin suuri valitus. He olivat perheellisiä, jotka asuivat omakotitalossa jossain kaupungin liepeillä ja joilla oli mökki. Tyypit eivät käy töiden ja mökin lisäksi hirveästi missään muualla kuin ulkona ja kun kotona on seuraa, sosiaaliset verkostot on jo luotu ja on vielä mökki, jonne voi mennä, niin mikäs siinä. Eihän karanteenit juuri heillä tuntuneet elämässä, eikä siinä mitään väärää ole, mutta oli vain hauska nähdä, kuinka kyvyttömiä he olivat ajattelemaan 2-kymppistä opiskelijaa, joka on muuttanut opintojen perässä toiselle paikkakunnalle, josta ei tunne ketään ja asuu 20 neliön luukussa ilman mahdollisuutta harrastaa mitään tai tavata ihmisiä. On siinä vähän eroja.

Nämähän näkyy aika hyvin mun ymmärtääkseni tilastoissa (lue: en ole itse katsonut), että milloin koronasulut alkoivat. Nuorten aikuisten entuudestaan ikävässä nousutrendissä olleet mielenterveysongelmat ottivat vähän lisää kierroksia ja sitten liikkumisen väheneminen näkyy viiveellä kaikissa muissa sairauksissa - toki vaikuttaa myös mielenterveyteen.

Asteittain työtila pöytineen on pienentynyt ja sermit madaltuneet. Nyt tämä viimeinen steppi on sitten viimeinen niitti työolojen alasajossa. Kaksi pulpettia vierekkäin ja toinen pari siihen eteen vielä vasten. Ei mitään yksityisyyttä ja päivän päätteeksi tavarat lokerikkoon ja pöytä puhtaaksi. Kuka vittu tuommosta jaksaa. Jännä seurata miten pitkälle homman annetaan mennä kiville ennenkuin peruutetaan..
Kyllä näissä joskus voi kuulemma niinkin käydä että osa työporukasta perustaa keskenään oman firman, ja vie osan vanhoista tutuista asiakkaista mukanaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom