SUPERCARB 1kg -40%

Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Luin kyllä lähes koko keskustelun, mutta pakko silti kysyä :D Eli vääntäkää mulle nyt rautalangasta, että jos haluan ns "kiinteytyä" ja saada lisää lihasta, lopetanko ryhmäliikuntatunneilla poukkoilemisen kokonaan ja keskityn vaan salilla käymiseen? Tai vähennän ainakin jumppia?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Määrittele mitä sä kiinteytymisellä haluat. Kyllä jumpilla kiinteytyy. Vaan ne käytännössä "syövät" lihasta, kestävyys tekee sitä. Vaan siten varmasti ainakin alkuun saa poltettua ylimääräistä fläsää päältä pois. Lihaserottuvuus sitten salilta.

Luin kyllä lähes koko keskustelun, mutta pakko silti kysyä :D Eli vääntäkää mulle nyt rautalangasta, että jos haluan ns "kiinteytyä" ja saada lisää lihasta, lopetanko ryhmäliikuntatunneilla poukkoilemisen kokonaan ja keskityn vaan salilla käymiseen? Tai vähennän ainakin jumppia?

Jos pidät ryhmäliikunnasta, niin älä lopeta sitä. Monipuolinen liikunta ja hyvä ravitsemus on avain kiinteään vartaloon. Jos haluat lisää lihasta, niin tietysti kuntosaliharjoittelu on paras keino siihen, joten pääpaino saliharjoittelussa ja sen lisäksi jonkin verran jumppia tms. Kiinteä ja lihaksikas vartalo tulee esiin, jos kehossa ei ole liikaa rasvaa, joten muista ruokavalion erittäin merkittävä osuus.

Itellä 3-jakoinen saliohjelma suurin osa pudotussarjana 8-10-10-12, jotka siis aloitan ISOILLA painoilla. Viimeset toistot sit melko rennosti. Jos ei pudotussarjaa niin 2-3 x 8-10 sarjoja ISOILLA painoilla. Itellä aina unelmakropan ihanteena ollut PIENI(pituutta 161cm, eli en haluaisi näyttää miltään lihaksikkaalta hobitilta) mutta kiinteä ja lihaksikas kroppa. Aerobinen treeni tulee tenniksestä.

Vähän pelottaa mitä tässä tapahtuu. Personal trainerille usein sanonut, että tavoitteena ei ole mikään massiivinen köriläs. Kovasti on sanonut ja rauhoitellut, että ei naiselle ole edes mahdollista saada jättimäistä vartaloa.... Rasvaprosentti on jatkuvasti ollut hyvin pieni. Kaksi vuotta sitten vaivaiset 11% (en sillon käynyt salilla, harrastin vain tennistä 4-5h viikossa), tällä hetkellä oli 15,8%, 8.7kg.

Syön pääasiassa yksinäni täällä proteiinipitoista ruokaa, viikonloppuisin annan ittelleni aikaa myös herkutteluun :D

Rasvaprosentti nousee kun lihasmassa kasvaa, se on ihan totta. Mua lähinnä huolestuttaa se, jos rasvaprosentti on liian alhainen ja naisellisuus lähtee pois.. esim.tissit pienenee. Jokaisella omat "ongelmat", minulla se on tuo rasvaprosentin pieneneminen.... viime kesänä lähipiiri rupesi jo huolestumaan pienestä vyötäröstäni ja koostani, mutta kyllä paino pysy kuitenkin samana kuin ennenkin ja kun muistaa syödä kunnolla niin ei ole mitään hätää! Mieluummin painoa antaa ne lihakset kuin läski ;)

onko kellään muulla samankaltaista "ongelmaa"? Tuntuu, että kaikki tahtoo vain aivan minimaalista rasvaprosenttia....

Rasvaprosentti nousee kun lihasmassa kasvaa, se on ihan totta. Mua lähinnä huolestuttaa se, jos rasvaprosentti on liian alhainen ja naisellisuus lähtee pois..

Kirjoituksessasi on ristiriita. Ei, rasvaprosentti ei välttämättä kasva lihasmassan kasvaessa. Rasvan absoluuttinen määrä todennäköisesti kylläkin. Naisellisuuden katoaminen puolestaan viittaa rasvaprosentin alenemiseen. Jos siis lihas kasvaa, samalla kasvaa (yleensä samaa tahtia) myös rasvan määrä eikä naisellisuus katoa mihinkään. Jos siis olet huolissasi naisellisuudestasi, syö tarpeeksi niin ei ne rinnat mihinkään katoa.

Olen itse mennyt jo sekaisin näitä luettuani jonkun aikaa, niin ajattelin itsekin kysäistä sitä, mihin minun tulisi keskittyä. Tavoitteena olisi päästä takaisin entiseen vartaloon, eli saada lihakset takaisin ja menettää rasva, joka nyt on korvannut ne lihakset (=kiinteytyä). Rasvaa ei siis hirveän paljoa ole, mutta kuitenkin selkeästi entiseen verrattuna sitä on enemmän. Timmiys lähinnä kadonnut, ja jenkkakahvoihin on tullut löysää, joka osaa tursuta hieman housujen reunasta. (Tai sitten vain maha pömpöttää enemmän, kun syvät vatsalihakset ovat huonontuneet, ja pakaroissa näyttää olevan fläsää lihasten ollessa huonommassa jamassa? Tämä juuri saa minut sekaisin.) Käytännössä minulla on ollut tässä pidempi tauko liikkumisen suhteen ja lihakset ovat kadonneet, vaikka paino pysynyt aika samana. Eli rasvaa on täten myös tullut lisää.

Aloittelen tällä hetkellä kiipeilyä/boulderointia (3-5krt/vko), joka käy kyllä osin lihastreenistä, jonka lisäksi sitten teen kotona lihastreenin n. 3krt. viikossa. Lihastreeniini kuuluu monipuoliset vatsalihasliikkeet, selät, jalat & pakarat, sekä erilaisia punnerruksia, ja leuat tulee tehtyä kiipeillessä. Tämän lisäksi aloitan taas aktiivisemman kauden nuorallakävelyssä, ja nuoralla syke nouseekin yhtä korkeaksi kuin kunnon lenkillä, eli siitä saan aerobista treeniä. Siinä rasittuu lisäksi pääasiassa keskivartalon lihakset, joilla kontrolloin tasapainoani.

Varsinainen ongelmani tällä hetkellä on, etten tiedä, tulisiko minun ensin hankkia vain reilusti lihakset ja sitten laihduttaa vai tulisiko minun syödä tällä hetkellä hieman alle kulutukseni ja _hyvin_ proteiinipitoisesti, jolloin pääsisin uudesta rasvamassasta eroon. Tätä harkitsen, sillä jostain luin, että aloittelijalla (ei-säännöllisellä-treenaajalla) voisivat lihaksetkin kehittyä miinuskaloreilla. Ja jos näin on, niin luulisi, että lihakseni voisivat palautua nyt pidemmän tauon jälkeen miinuskaloreilla, kunhan kroppa saa tarpeeksi protskua (2g/painokilo). Mitä mieltä pakkislaiset? Täyttä höpöä vai jotain perää?

Varsinainen ongelmani tällä hetkellä on, etten tiedä, tulisiko minun ensin hankkia vain reilusti lihakset ja sitten laihduttaa vai tulisiko minun syödä tällä hetkellä hieman alle kulutukseni...

Tai oikeastaan, koska en halua lisää rasvaa/kokoa saada, vaihtoehtona on ensin n. 2kg:n laihdutus, ja sitten lihaksiin keskittyminen. Tosin olen hyvin innostunut kiipeilystä, enkä haluaisi siinä takapakkia mennä tai kuukautta junnata paikoillani sen tähden, että satun laihduttamaan samalla. Tai pystyisikö tämän halujen ristiriidan ratkaisemaan dieetti/lihaskasvu -syklityksellä? (Esim. 2 vko lihasta, 2 vko lihaksen ylläpitoa & laihdutusta).

Tai oikeastaan, koska en halua lisää rasvaa/kokoa saada, vaihtoehtona on ensin n. 2kg:n laihdutus, ja sitten lihaksiin keskittyminen. Tosin olen hyvin innostunut kiipeilystä, enkä haluaisi siinä takapakkia mennä tai kuukautta junnata paikoillani sen tähden, että satun laihduttamaan samalla. Tai pystyisikö tämän halujen ristiriidan ratkaisemaan dieetti/lihaskasvu -syklityksellä? (Esim. 2 vko lihasta, 2 vko lihaksen ylläpitoa & laihdutusta).

mä luulen ja omien kokemuksieni mukaan (aloittelin syksyllä myöskin boulderointia ja oli samantyylinen tilanne eli pari hassua läskikiloa mukamas ja lihasta hävinny hieman..) noin pienissä määrissä ei oo syytä kauheesti stressaa. Syö vähän vähemmän ku kulutat, pääasiassa tuo nyt hoituu sillä et pienentää hieman annoskokoja, jättää kaljaset/herkkuset juomatta/syömättä hetkeks, niin kyl se pari rasvakiloo aika nopeeta katoaa. Kiipeilyssä on se siisti et jos se imasee mukaansa, niin ei oikein muuta kerkeekään tehdä ku heiluu siellä :D Ja heti huomaa pienenkin painonlisäyksen siinä miten jaksaa roikkua, niin ei sitä tee mielikään lihoa. Jos tuollaisella maalaisjärjellä ei ala muutosta tapahtumaan, niin sitten toki voi hieman alkaa miettii kunnon dieettei jne, mut tuossa 2 kilon tilanteessa näkisin ite sen vaan turhana vaivana.

Ja tuo aloittelijoiden juttu on ihan totta. Itellä ainakin pätenyt kans näissä pidemmän tauon tilanteissa ihan sama homma... Eikä sitä protskuakaan tarvi kauheesti alkaa puputtamaan, ennemmin vähentää niiden pastojen/perunoiden/ym. turhien hiilareiden määrää lautasella. Syö ennemmin rahkaa ku jogurttia jne...

Mun täytyy nyt hehkuttaa, et musta näyttää et olisin KIINTEYTYNY vähän :hyper: Reilu kuukausi saleilua takana 3x/vko ja ruokavaliossa runsaasti proteiinia, hyviä hiilareita ja sopivasti rasvaa. Peilistä näyttää et olis lantion muhkurat alkanu silottumaan ;) Paino ei oo juuri muuttunut, en tosin kovin ahkerasti punnitsekaan.

Tästä varmaan ollut puhetta täälä jo miljoonat kerrat, mutta nostanpa esiin tämän ongelmakohdan: maha ja jenkkakahvat!!! Niistä kun ei tunnu pääsevän eroon ei sitten niin millään...
Mulla on tällä hetkellä rasva% 19, ja siitä en juurikaan haluaisi enää tiputtaa. Neljässä kuukaudessa rasva% on tippunut 4,2% mutta maha ja jenkat ei vaan lähde mihinkään!!
Auttako mikään muu kuin kirurgin veitsi? :D

Eikös naisilla ollut niin etteivät kädet niin kauheasti kasva (riippuen tietenkin treenistä, geeneistä yms.)? Mulla jalat kyllä kasvaa hyvin, selkä levenee, olkapäissä on pyöreyttä, mutta ojentajat ja hauikset sen kun pysyy samana, prhn.

Tästä varmaan ollut puhetta täälä jo miljoonat kerrat, mutta nostanpa esiin tämän ongelmakohdan: maha ja jenkkakahvat!!! Niistä kun ei tunnu pääsevän eroon ei sitten niin millään...
Mulla on tällä hetkellä rasva% 19, ja siitä en juurikaan haluaisi enää tiputtaa. Neljässä kuukaudessa rasva% on tippunut 4,2% mutta maha ja jenkat ei vaan lähde mihinkään!!
Auttako mikään muu kuin kirurgin veitsi? :D

Tämä ei kyllä yhtään lohduta, mutta jokaisella on oma ikuisuusongelmansa, eli paikka josta rasva lähtee viimeisenä jos silloinkaan. Sulla se taitaa olla maha. Luulen muuten, että rasvaprosenttisi on pudonnut 4,2 prosenttiyksikköä, jos oikeasti olet yhtään laihtunut.

Eikös naisilla ollut niin etteivät kädet niin kauheasti kasva (riippuen tietenkin treenistä, geeneistä yms.)? Mulla jalat kyllä kasvaa hyvin, selkä levenee, olkapäissä on pyöreyttä, mutta ojentajat ja hauikset sen kun pysyy samana, prhn.

Mikä se kysymys oli? Kyllä, useimpien naisten on luultavasti helpompi ehkä kasvattaa koipia, mutta kyllä ne kädetkin kasvaa kun niitä jaksaa treenata. Mäkin olen luonnostani melkoisen jalkavoittoinen ihminen, mutta niin vain on kroppa muuttunut ehkä jopa alkuaikoihin verrattuna tasapainoisemmaksi. Jos omalla salilla käyviä naisia ajattelen, luulen että geenejä isompi ongelma on se, ettei uskalleta treenata käsiä kovaa. Hilkutellaan penkkiä joka vuosi samoilla painoilla ja hauiskääntöön valitaan enintään neljän kilon käsipainot. Eikä varsinkaan tehdä käsille oikeastaan muuta kuin penkki ja habakäännöt...

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
En kyllä kovia painoja pelkää ja teen monipuolisesti liikkeitä käsille. No, onhan puolessa vuodessa tullu 2,5 cm lisää ympärystä habaan, että kai jotain kehitystä on tapahtunut sentään.

Tämä ei kyllä yhtään lohduta, mutta jokaisella on oma ikuisuusongelmansa, eli paikka josta rasva lähtee viimeisenä jos silloinkaan. Sulla se taitaa olla maha. Luulen muuten, että rasvaprosenttisi on pudonnut 4,2 prosenttiyksikköä, jos oikeasti olet yhtään laihtunut.
Kyllä sen huomaa, että rasvaa on lähtenyt muualta, mutta tosiaan tuo maha ja jenkat tuntuu jäävän jäljelle.. :D
Kuinka alas rasvaprosentin uskaltaa tiputtaa?

Täsmätreeniä vattapaloille, eikä jämähdetä aina samoihin liikkeisiin ja kulmiin. Pienillä painoilla sadan toiston hinkkaaminen ei auta asiaa yhtään. Tietty osais paremmin arvioida, jos tietäis sun vatsatreeneistä.. ja siks vaikea suoralta kädeltä sanoa, mitä lähteä muuttamaan :) Vatsalihakset on kyl siitä kiitollinen, ettei vaadi mitään mahdottomuuksia kuosissa pysymiseen.
Itsellä absit ollut melkein vaivattomin lihas pitää tiukkana, mulle ne on ihan muut muskelit jotka aiheuttaa päänvaivaa :D

Kyllä sen huomaa, että rasvaa on lähtenyt muualta, mutta tosiaan tuo maha ja jenkat tuntuu jäävän jäljelle.. :D
Kuinka alas rasvaprosentin uskaltaa tiputtaa?

Hmm. Jos sinulla on stressihormonitasot korkealla, ja vyötärö on sen takia piilossa? Kortisolihan tuppaa kerryttämään keskivartalomakkaroita. Ehkä syöt liian vähän ja keho siksi stressissä? Tai käyt pitkillä aerobisilla lenkeillä? Oletko kokeillut intervalli-treenejä? Ne polttavat tehokkaasti rasvaa juuri keskivartalolta.

Hmm. Jos sinulla on stressihormonitasot korkealla, ja vyötärö on sen takia piilossa? Kortisolihan tuppaa kerryttämään keskivartalomakkaroita. Ehkä syöt liian vähän ja keho siksi stressissä? Tai käyt pitkillä aerobisilla lenkeillä? Oletko kokeillut intervalli-treenejä? Ne polttavat tehokkaasti rasvaa juuri keskivartalolta.
Syön kyllä aika paljon, mutta tuppaa olemaan vähän epäsäännöllistä... Mutta kiitos tästä vinkistä, koitan saada aikataulutettua syömiset vähä parempaan malliin. :D
Lenkillä en käy, enkä juurikaan kauheasti ole aerobista harrastanut viimeisen kuukauden aikana, sitä ennen olen rampannut pumpissa, cx:ssä, rvp:ssä, combatissa jnejne...
Intervallitreenejäkään en ole kokeillut, testiin siis. ;)

Syön kyllä aika paljon, mutta tuppaa olemaan vähän epäsäännöllistä... Mutta kiitos tästä vinkistä, koitan saada aikataulutettua syömiset vähä parempaan malliin. :D
Lenkillä en käy, enkä juurikaan kauheasti ole aerobista harrastanut viimeisen kuukauden aikana, sitä ennen olen rampannut pumpissa, cx:ssä, rvp:ssä, combatissa jnejne...
Intervallitreenejäkään en ole kokeillut, testiin siis. ;)

Muista sitten aloitella rauhallisesti ne intervallitreenit :) Kuntopyörä voisi olla alkuun parempi kuin hillittömät juoksusprintit. Riippuu tietysti aika paljon peruskunnosta, että mistä kannattaa lähteä liikkeelle.

Suositut

Back
Ylös Bottom