SUPERCARB 1kg -40%

Myytti: Kiinteytyminen - kysymykset tähän threadiin!

Olen uusi täällä ja yleensäkin koko punttistouhuissa, joten suokaa anteeksi jos tulee väärään paikkaan tai turhaa asian toistamista. Tarvitsen vähän rautalankaa näin alkuun. :D

Olen suht. rapakunnossa tällähetkellä eli painoa saisi pudottaa n. kymmenen kiloa, kuntoa nostaa, lihaksia lisätä ja saada lisää voimaa ja kestävyyttä. Onko tätä kaikkea mahdollista tehdä yhtä aikaa? Lähinnä ainakin siis harrastaa punttista ja pudottaa sitä painoa? Jos oikein ymmärsin, niin jos käyt punttiksella pitää syödä paljon, mikä ei minulle ole mikään ongelma, mutta tosiaan jos samalla haluaa sitä läskiä veks, niin miten se onnistuu? Tavoitteeni on se, että kolmen ja puolen kuukauden kuluttua, edes jotain näkyisi jossain. Haluaisin ainakin sen painon saada pudotettua siihen mennessä ja saada vähän lihaksiakin, jos vain mahdollista. Mitään hirveää bodybodya en halua koskaan (joka ei siis ole helppoa, ymmärsin), mutta selkeät lihakset kuitenkin olisi kiva juttu. Mites sitten, jos sitä lihaskestävyyttä haluaa... Tuleeko sitä automaattisesti samalla jos tekee niitä lyhyitä sarjoja isoilla painoilla (tai mun tapauksessa aluksi lyhyitä sarjoja pienillä painoilla :D ), vai pitääkö siihen ottaa mukaan niitä erillisiä kestävyysharjoitteita. Ja entäs se voima? Mä en ihan tajua, mitä eroa on lihaksilla ja voimalla. Kun pääsäntöisesti ne joilla on voimaa on myös lihaksia ja toisinpäin. Aerobisena liikuntana aion käydä uimassa ja vesijuoksemassa 2-3 krt viikossa. Ok? Ja syksyllä olisi kiva jos saisi aloitettua kickboxingin. :)

Mites sitten tuo ihana sellulliitti. Vaikuttaako hyvät ja kunnon lihakset reisissä siihen, että iho näyttää tasaisemmalta?

Miten jalkojen sisä- ja ulkoreisiä saa treenattua?

Kyselytulva loppuu...:D

Tervetuloa palstalle ja punttailemaan :) yritän jostakin päästä aloittaa vastailemaan. Ensinnäkin, aloittelijana on mahdollista sekä pudottaa painoa että saada kehitystä aikaiseksi puntin puolella, tämän voin omasta kokemuksesta kertoa. "Paljon syöminen" ei ole mikään välttämättömyys punttailun harrastamiselle (mitä se nyt kellekin sitten tarkoittaa). Tuossa takana on vain se ajatus, että lihas kasvaa plussakaloreilla, eli syödään hieman enemmän kuin kulutetaan. Sinun tapauksessani lähtisin aluksi kalorilaskurin avulla syömään vaikka oman kulutuksen verran, aloittamaan salilla käynnin esim. 3 kertaa viikossa, ja tekemään lisäksi muutaman luinti/vesijuoksutreenin.

Kolme ja puoli kuukautta on melko lyhyt aika kehonkoostumuksen muuttumisen kannalta, mutta kyllä siinäkin jo tuloksia saa aikaan, jos vaan treenaa hyvin ja syö hyvin ja terveellisesti. Liikunnan aloittamisen myötä kehon ulkonäkö saattaa muuttua paljonkin parempaan suuntaan, vaikka paino ei kovin huimasti tippuisikaan. Näin ainakin kävi minulle aloittaessani.

Voiman ja lihasten kehittymistä haetaan usein aivan erityyppisillä treenitavoilla. Tiedän useita voimailijoita, jotka liikuttelevat hillittömiä rautoja, mutta eivät ne lihakset välttämättä mitkään valtavat ole. Bodailu-tyyppisessä treenissä korostetaan usein lihastuntuman merkitystä suurten painojen sijasta, mutta toki myös siinä treenipainot jostakin jotakin kertovat :) Hieman selkeämmin sanottuna siis: voima ja lihakset kulkevat usein käsi kädessä, mutta eivät läheskään aina :D
Joku muu saa jatkaa, kun tuli niin pitkä selostus.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Olen suht. rapakunnossa tällähetkellä eli painoa saisi pudottaa n. kymmenen kiloa, kuntoa nostaa, lihaksia lisätä ja saada lisää voimaa ja kestävyyttä. Onko tätä kaikkea mahdollista tehdä yhtä aikaa? Lähinnä ainakin siis harrastaa punttista ja pudottaa sitä painoa?

On mahdollista. Puntilla treenaat voimaa/voimakestävyyttä ja aerobinen tuo kestävyyttä. Kaikki liikunta on hyväksi sun projektissa, mutta pysy kohtuudessa ja syö sopivasti. Tarkoitushan on muuttaa elintapoja pysyvästi, jotta olet koko loppuelämäsi hyvässä kunnossa! Panosta ravinnon laatuun. Unohda "punttitreeni = pitää syödä paljon" -teema, sun tarkoitus on laihtua. Lihaksia tulee siinä sivussa sen verran kuin on tullakseen. 3,5 kuukaudessa saat kyllä näkyviä tuloksia. Pahin virhe on varmaan alkaa riehua kuin hullu ja syödä liian vähän.

Ja entäs se voima? Mä en ihan tajua, mitä eroa on lihaksilla ja voimalla.

Periaatteessa niin, että lihas ja voima korreloivat keskenään. Kuitenkin lihaksia voi treenata vahvemmiksi, ilman että ne kasvavat, ja toisaalta isokin lihas voi olla suhteellisen heikko kokoonsa nähden.

Mites sitten tuo ihana sellulliitti. Vaikuttaako hyvät ja kunnon lihakset reisissä siihen, että iho näyttää tasaisemmalta?

Miten jalkojen sisä- ja ulkoreisiä saa treenattua?

Selluliittiin vaikuttaa tasan yksi asia ja se on rasvan määrä. Valitan. Toisaalta sulla on tavoitteena laihtua, joten sehän auttaa tähän ongelmaan! Sisä- ja ulkoreidet tekevät töitä monissa isoissa liikkeissä, varsinkin leveällä haara-asennolla (esim. kyykky, maastaveto, askelkyykky sivulle). Lisäksi niille on omat laitteensa. Rasva lähtee kuitenkin tasaisesti joka puolelta, joten pelkkiä vemputuksia tekemällä koivet eivät kiinteydy.

On mahdollista. Puntilla treenaat voimaa/voimakestävyyttä ja aerobinen tuo kestävyyttä. Kaikki liikunta on hyväksi sun projektissa, mutta pysy kohtuudessa ja syö sopivasti. Tarkoitushan on muuttaa elintapoja pysyvästi, jotta olet koko loppuelämäsi hyvässä kunnossa! Panosta ravinnon laatuun. Unohda "punttitreeni = pitää syödä paljon" -teema, sun tarkoitus on laihtua. Lihaksia tulee siinä sivussa sen verran kuin on tullakseen. 3,5 kuukaudessa saat kyllä näkyviä tuloksia. Pahin virhe on varmaan alkaa riehua kuin hullu ja syödä liian vähän.

Periaatteessa niin, että lihas ja voima korreloivat keskenään. Kuitenkin lihaksia voi treenata vahvemmiksi, ilman että ne kasvavat, ja toisaalta isokin lihas voi olla suhteellisen heikko kokoonsa nähden.

Selluliittiin vaikuttaa tasan yksi asia ja se on rasvan määrä. Valitan. Toisaalta sulla on tavoitteena laihtua, joten sehän auttaa tähän ongelmaan! Sisä- ja ulkoreidet tekevät töitä monissa isoissa liikkeissä, varsinkin leveällä haara-asennolla (esim. kyykky, maastaveto, askelkyykky sivulle). Lisäksi niille on omat laitteensa. Rasva lähtee kuitenkin tasaisesti joka puolelta, joten pelkkiä vemputuksia tekemällä koivet eivät kiinteydy.

Kiitos vastauksista! :) Nuo kalorilaskut ei ainakaan vielä suju ja ajattelin mennä ihan maalaisjärjellä ainakin aluksi, mutta saa nyt nähdä sitten miten käy. Ruokavalion ajattelin muuttaa kyllä proteiinipitoisemmaksi ja jättää turhat mässyt pois. Vaikka aion kyllä antaa itselleni luvan syödä kesän kunniaksi aina joskus jäätelön tai makkaran. :D Onko sellaisessa ideaa, että aerobisina päivinä ja lepopäivinä, söisi vähän kevyemmin (miinuskaloreilla) ja sitten punttipäivinä vähän runsaammin (snadisti plussakaloreilla)? Vai paremmin niin, että tasaisesti kaikkina päivinä (kalorit oman kulutuksen verran)?

Tuosta kestävyysasiasta vielä. Hyvä juttu, jos ei tarvitse ruveta tekemään mitään erityyppisiä punttitreenejä sen takia että lihaksiin saisi kestävyyttä. Erityyppisella tarkoitan tässä nyt sitä että, yhtenä päivänä isoilla painoilla lyhyitä sarjoja ja sitten taas niitä pitkiä sarjoja pienillä painoilla (:D). Eli mieluummin siis uintia ja kunnon irvistelyä salilla.

Olen miettinyt sitäkin että kävisinkö salilla kolme kertaa viikossa ja uimassa kaksi, vai toisinpäin? Vai vuoroviikoin toista enemmän ja toista vähemmän? En tiedä kestääkö mun nyypän-kroppani perättäisiä salitreenejä kauhean hyvin, ja sitten alkaa vaan ketuttamaan jos ei ehdi palautua kunnolla. Lisäksi mulla on pieni salin valinta ongelma. Olen opiskelija, jolloin rahaa ei todellakaan ole pistää mihinkään kalliisiin salikortteihin. Joten ainoat vaihtoehdot on tällä hetkellä koulun sali, jossa on hyvät laitteet ja hyvät painot, mutta ei ketään ohjaajaa eikä se vissiin ole edes kesällä auki. Toinen vaihtoehto on uimahallin kuntosali ja punttis, jotka on siis erikseen. Toisessa on kaikki laitteet ja tyttöpainot, ja sitten toisessa käy isot äijät irvistelemässä vapailla painoilla. Kummassahan mun olisi järkevintä aloittaa? Nuo vapaat painot kyllä miellyttäisi, mutta ehkä vasta tulevaisuudessa? :)

En tiedä kestääkö mun nyypän-kroppani perättäisiä salitreenejä kauhean hyvin, ja sitten alkaa vaan ketuttamaan jos ei ehdi palautua kunnolla.

En tiedä miten sain laskettu sen niin että jos käyn kolme kertaa salilla viikossa, mulla tulisi perättäisiä punttitreenejä. No, mietin sitä silti että onko se liikaa näin aluksi?

Onko sellaisessa ideaa, että aerobisina päivinä ja lepopäivinä, söisi vähän kevyemmin (miinuskaloreilla) ja sitten punttipäivinä vähän runsaammin (snadisti plussakaloreilla)? Vai paremmin niin, että tasaisesti kaikkina päivinä (kalorit oman kulutuksen verran)?

Toisessa on kaikki laitteet ja tyttöpainot, ja sitten toisessa käy isot äijät irvistelemässä vapailla painoilla. Kummassahan mun olisi järkevintä aloittaa? Nuo vapaat painot kyllä miellyttäisi, mutta ehkä vasta tulevaisuudessa? :)

Etsi sellainen ruokailutapa, kun sinusta tuntuu hyvältä. Mitä kovempi treeni, sen tärkeämpää on syödä treenin jälkeen että palautuu. Mä ehkä kokeilisin olla aerobispäivinä aavistuksen miinuksilla ja punttipäivinä syödä kulutuksen mukaan.

Mä en aloittaisi suoraan vapailla painoilla painotettua punttitreeniä. Varsinkin jos voimaa ei ole ja kunto on heikko ja tanko tuntuu painavalta, loukkaantumisriski on aika suuri. Tekisin pieniä asioita aluksi vapailla painoilla (esim. askelkyykky käsipainoilla/ pieni tanko niskassa) ja täydentäisin treeniä aika rankastikin tuetuilla liikkeillä. Muitakin mielipiteitä on...

Lisäksi, jos aloittelet vasta liikkumista, viisi treeniäkin viikossa on aika kova aloitus tottumattomalle kropalle ja mielelle. Muista, että tärkeintä on liikkumisen ilo, ei pakkopuurtaminen!

Tuo kuulostaa kyllä ihan järkevältä syyltä olla aloittamatta heti pelkillä vapailla painoilla. Päätin kuitenkin sijoittaa ja hommata kolmen kuukauden salikortin. Saa ainakin homman alkuun hyvin, eikä tarvitse rikkoa itseään tai rehkiä turhaan.

Hei auttakaa! Olen jo jonkin aikaa selaillut tätä foorumia ja nyt päätin rekisteröityä ja kysyä yhtä juttua. (Toivottavasti tällaista ihan samanlaista kysymystä ei ole ollu.. En ainakaan löytänyt.) Normaalisti sanoisin että haluan kiinteytyä, mutta parempi termi taitaa sitten olla että haluan laihtua :rolleyes: Olen noin kolmisen viikkoa treenaillut, salitreeniä n. 1-2 kertaa viikossa 1-jakoisesti, 2 kertaa bodypumppia ja zumbaa sekä bodycombatia kerran tai pari, riippuu paljon siitä miten on aikaa. Lenkkeilen tai rullaluistelen epäsäännöllisesti. Lepopäiviä on 1-2 viikossa. Treenaukseni on ilmeisesti aika lihaskuntopainotteista? Pitäisikö minun lisätä lenkkeilyä, kun haluan polttaa rasvaa? Pitäisi tiputtaa n. 10kg joten en edes haaveile sen tapahtuvan hetkessä :D En halua mitään valtavia mies-muskeleita, mutta kiinteät ja lievästi näkyvät lihakset olisivat kivat.... Näillä tavoitteilla, pitäisikö minun syödä kulutusta vähemmän että rasva palaisi? Pysyvätkö lihakset silloin nykyisinä, vai alkavatko ne surkastua? :wtf:

Näillä tavoitteilla, pitäisikö minun syödä kulutusta vähemmän että rasva palaisi? Pysyvätkö lihakset silloin nykyisinä, vai alkavatko ne surkastua? :wtf:

Luepa ylläoleva Elenyan vastaava teksti ja sen vastaukset. Lisäisin voisit/te lukea uusimmasta Probodysta rasvanpolttoon liittyvän jutun (puntti vs. aerobinen).

Hahaha! Tulin tänne nauramaan itselleni. "Mitään hirveää bodybodya en halua koskaan", just joo. Eipä kauaa ole tarvinnut kuin peruspunttailla ja nyt on jo kauhea hinku saada enemmän. :D Ja kiitokset assikselle, vähän myöhässä tosin, tuosta Probody-vinkistä. Se on hyvä lehti. :)

Heippatirallaa. Olen täällä ekaa kertaa.. TArkoitus olisi aloittaa kuntosali pitkästä aikaa. Pari-kolme vuotta on mennyt jumpissa yms. Mistä mä saisin itselleni jonkun ohjelman? Tarkoitus olisi käydä 4 krt salilla. Aluksi haluaisin sellasen missä teen koko kropan kerralla ja syksyllä sitten jaetun ohjelman. Tarkoitus olisi pudottaa 5 kiloa painoa mutta suurin tavoite on kiinteytyminen. Alakroppa on ongelma. Y

Suosittelen pyytämään salilla jonkun perusohjauksen jossa valitut laitteet käydään läpi jotta niistä osaa ottaa täyden hyödyn irti, ja ammattilainen tekee ohjelman jolla pääsee alkuun.

Kuinkas paljon punttimimmeillä kertyy kaloreita dietillä? Mietin tässä vaan että päteekö miehille ja naisille sama kalorimäärä. Varmasti riippuu kulutuksesta ja yksilöstä, mutta noin yleisesti näytti että noi miehet vetäis jotai 2000 - 1800 kcl päivässä dietin aikana. (jos oikein ymmärsin)
Niin ja yritin kyllä etsiä vanhoista jutuista tähän kysymykseen vastausta, mutta ei sattunut silmään ja sitte meni hermo :D

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
no huh, aika vähältä tuntuu tuollaiset kalorit miehellä dietillä. Pääsääntö taitas olla jotkut -500 kalorit, eli MIEHELLÄ menis dietilläki kalorit jonneki 3000 (ainaki mun miehellä ku syö 3500 normisti ja laihtuu sitten tuolla) Kovempi dietti, esim. kisadietti saattaa vaatia enemmänki miinuksia, mutta en osaa tarkemmin sanoa, kun en ole perehtynyt.

Ite aikoinani diettasin onnistuneesti 2500 kaloreilla jotain 5 kiloa. Aikaa nyt meni useempi viikko kun en nyt viittinyt paljo panostaa :D Laihduttelin siis 62 ---> 57, eli ei mikään kisadietti vaan muuten vaan kiristely tuolloin oli.

Ahaaa okei. Ite oon kans vähä kelaillu kun kalorilaskurin mukaan mun pitäis syödä 1800-1600kcl päivässä riippuen kuinka on liikkunu. Töiden takia ei kovin säännölistä ole mut keskimäärin viikossa 2-4 sali, 3-7 kertaa lenkki ja 1-3 kertaa lajitreeni. Nyt sit koitan vähä miettii mitä suuhuni pistän ja läskiä pois. Onko toi kaolorimäärä nyt sit liian vähä dietilleki?

Millä ilveellä saa laskettua noin vähäiset kalorit noilla liikkumilla?? Miulla varmaan oli 9-vuotiaana tuollainen kulutus :D mutta joo, sama perusperiaate pätee, eli joku -500 kaloria.

Esim. mulla kulutus menee jotenkin näin: 2000 peruskulutus + lenkkeilyt päivässä 500 kcal ja sali + härpäkkeet 500 kcal. (160/57) Tämä siis silloin pätee kun aineenvaihdunta on kunnossa. Kesällä taasen kun söin päin persettä ja elimistö meni juntturaan, ni 1000-1500 kcal piti painon samoissa :D

Okei kiitoksii, mä vähä luulen et oon niin blondi etten vaan osaa käyttää tota kalorilaskuria. sen mukaan mun ois pitäny tänää syödä 1805kcl ku kävin 30min aamulenkil ja illal salilla. Nii ja ei noi mun kulutukset oo niin ihmeellisiä miltä kuulostaa ku en mä käy kun 30-60min lenkkejä. Toi -500 on varmaa aika hyvä periaate. Mä koitan nyt olla välittämättä noista kalorilaskurin suosituksista. :)

Niin ja kulutukseen pieni lisäys: teen istuma duunia ja 8-12h päiviä! ei paljoo kuluta :D

hahahahah :D Tulipas todistettua et olen vaan tyhmä, löysin tuolta kalorilaskurista yhen sivun jonka olemmasaolosta en edes tiennytkään. Nyt saanki syödä jo 2075kcl (siitä jo miinustettu se 500kcl) Kuulostaako paremmalta?

Pari kysymystä. :D

Onko silloin syönyt liian vähän jos painot ei treenikerralla oikein nouse eli jumittaa samassa? Olen aloittelija ja käynyt puntilla vasta kaksi ja puoli viikkoa (3 kertaa viikossa) ja hyvin on saanut painoja laitettua parin kerran jälkeen aina lisää. Vielä ei varmaan ole kevyen viikon aika... Palautumisen luulisin olleen kunnossa. Meneekö treeni hukkaan jos on ollut +-0 kaloreilla? Pitäisikö pyrkiä että ois joka päivä n. 200 kcal plussalla, että lihasta tulisi? Vai tuleeko sitä edes näin alussa yhtään... Kiitoksia jos vastaatte blondille. :)

Daiina, kehitys on alussa nopeeta, söipä melkein miten vaan... Mun mielestäni olis tärkeämpää keskittyä oikeisiin suoritustekniikoihin ja kestävän ruokailurytmin hankkimiseen (ja että saa tarpeeksi protskua ja rasvaa), ei niinkään laskea kaloreita (mitä saa olla enemmänkin kuin +200/pv) tai miettiä lihaskasvua (mikä on tod näk hitaampaa kuin toivot, vaikka kehitys onkin huimaa). Että treeni maistuu vielä pitkään, saa tarpeeksi ravintoa ja on hyvä olo.

Ei helvetti siis vaikka löysinki ton peruskulutus linkin tuolta kalorilaskurista ni joo dietti ruokavaliolla saan syödä siis sen 2000kcl päivässä jos teen 2 treeniä päivässä. Tosta 2000kcl siis jo miinustettu se diettivalion -500kcl. Kuulostaa joo ihan hyvältä.

Sainkin tuolla aikasemmin vastauksia että sillä 2500kcl on jo perjaatteessa ihan hyvä määrä diettaamiseen. Omalle kropalle toi tuntuu jotenkin vaan kauheen paljolta? Olen siis 174cm ja 64Kg. J toisaalta kalorilaskurin 1300-1900kcl päivässä taas tuntuu aika vähältä.

Mietiskelin kuitenkin tämmöstä tässä että mullahan on istumatyö. Tänään siis 12h vaan istun ja kävin aamulla tekee salin. Kalorilaskuri laski kuitenkin mulle tälle päivälle että saisin syödä 1600Kcl. Voiko tää pitää millään paikkaansa? Joo oon tätä kysyny jo aikasemminki, mutta onha se ny eri asia että jos istuisin sen 8h vaan. Sillon mun päivään mahtuis vaikka mitä muuta tekemistä (Kotona en istuskele/oleile/dataa/kato telkkari oikeestaan ollenkaan)?

Onpas jotenki turhaa kysyy monesti samoi asioita :D Mutta tää duunissa istuskelu ja siitä kulumattomat kalorit vaan nyt pyörii mielessä.

kysymys nro 2: Mistä sais rasvaa? Pitäskö vaihtaa reajuusto tai liha rasvasemmaks vai lisätä jotain öljyä? pitäis syödä joku 30% rasvaa ni mulla jää melkee aina 15-20%.

Suositut

Back
Ylös Bottom