Massakausi ylipainoisella naisella?
Minulle tehtiin eilen uusi saliohjelma, joka herätti aika paljon kysymyksiä. Toivon, että täällä löytyisi ehkä enemmän tietoa aiheesta. Koitin selata keskusteluja, mutta en löytänyt vastaavaa keskustelua...
Olen 24-vuotias nainen, ja olen ollut ylipainoinen koko opiskeluaikani, kuten myös lähes koko nuoruuteni (lukuunottamatta kitulaihdutuskuureja lukiossa). Nyt olen jo useamman vuoden ajan yrittänyt opetella terveellisempiä elämäntapoja. Mitat ovat 158 cm/74,4 kg, eli ylipainoa (bmi 25 saavuttamiseen asti) on tällä hetkellä 14 kg. Haluan päästä ylipainosta eroon. Haluan tykätä kropastani ja tuntea oloni mukavaksi useimpina päivinä. Nyt en tunne.
Olen käynyt kuntosalilla säännöllisesti viime kesästä asti. Puolen vuoden ajan olen tehnyt koko ajan melkein samaa ohjelmaa, (1-jakoinen, eli koko kroppa kerralla, noin kerran viikossa). Yksi saliohjaajista teki sen mulle. Ajatuksena oli löytää mukavat laitteet, saada rutiinia ja tottua saleiluun. Ja laihtua. Muutakin liikuntaa olen harrastanut (mm. jooga, ratsastus, spinning ja lenkkeily) säännöllisesti. Paino laski 4 kiloa syksyn aikana (tosin 1 niistä tuli takaisin joulun aikana). Aluksi tuloksia tuli kivasti, huomasin parannuksia kropassa ja olossani, ja painoja sai lisätä aina silloin tällöin. Nyt muutamaan kuukauteen ei ole enää tapahtunut oikein mitään.
Eilen minulle tehtiin vihdoin uusi ohjelma. Edellinen alkoikin jo kyllästyttää, ja siksi salilla käyntikin vähentyi loppua kohti (tai oikeastaan vain vaihtui spinningiin). Olin aika ällistynyt, kun minulle suositeltiin 2-vaiheista ohjelmaa. Ensin olisin seuraavat 2 kuukautta ikään kuin "massakaudella", missä haetaan lisää pyöreyttä lihaksiin (mitä se sitten tarkoittaakaan), ja tehdään liikkeet pitkillä välipalautuksilla (vajaa 2 minuuttia). Sitten olisin kivasti kesää kohti dieettikaudella seuraavat 4-5 kk, jossa samat treeniliikkeet tehtäisiin pienemmillä välipalautuksilla, tai kuntopiirinä tai supersarjoina. Liikkeet ovat siis tosiaan samat molemmissa ohjelmissa, ja se on 1-jakoinen. Olen suunnitellut käyväni salilla 2 kertaa viikossa, ja lisäksi spinningissä (tai juoksemassa) 2 kertaa viikossa ja kerran viikossa joogassa.
Ohjelma sinänsä vaikuttaa mielestäni ihan ok:lta. Jos olen ymmärtänyt homman oikein, pointtina ilmeisesti on ensin kasvattaa lihaksia tuon 2 kk ajan, ja sen jälkeen jatkaa laihduttamista, niin että saisi lihakset näkyviin ja että niitä ei katoaisi laihdutuksen aikana? Tuon saavuttaminen kuitenkin kuulemma vaatisi, että ekalla kaudella pitäisi syödä 300-500 kcal enemmän kuin kuluttaa, jotta lihakset pääsisivät kasvamaan paremmin. Toisella kaudella sitten pitäisi syödä 500 kcal vähemmän kuin mitä kuluttaa, jolloin laihtuisin. Tämä tekisi kuulemma hyvää, koska olen syksyn ajan treenannut (tietämättäni) aika täsmälleen tuon dieettiohjelman mukaan.
Periaatteessa tämä kuulostaa ihan fiksulta. Toisaalta tuo tuntuu todella ristiriitaiselta. Lisää painoako tässä pitäisikin lähteä hakemaan? :o Ja uskallanko edes alkaa pelaamaan noiden kalorimäärien kanssa oikeasti? Voiko tuo onnistua ilman kalorien laskentaa? Pääsenkö eroon niistä uusista kiloista, mitäs jos laihdutus ei onnistukaan?
Olen tosi pitkään kamppaillut fiksun ruokailun oppimisen kanssa. Olen monesti turhautunut kalorien laskentaan, ja se on päässyt liian isoksi osaksi elämääni. Olen ollut vaa'an orja. Olen syönyt liian vähän (alle 1000 tai 1200 kcal/pv). Olen kokeillut pysyä kalorirajoissa, mutta syönyt niiden sisällä tosi hölmösti (kasvissosekeittoja ja loput karkkia -tyyliin). Olen ollut masentunut, ja hoitanut sitäkin syömällä karkkia. Olen ollut ahdistunut syömisistäni.
Viime kesän ja syksyn aikana en ole kokenut olevani millään laihdutuskuurilla, olen vain etsinyt hyvää oloa, ja opetellut elämään terveellisesti. Nauttinut liikunnasta ja terveellisestä ruoasta. En uskalla luottaa olevani vielä mitenkään valmis leikkimään ruokavaliollani. En taida olla siihen vielä valmis, en tiedä olenko koskaan.
Eihän se kuntosalin tyyppi mitenkään voinut tietää noita juttuja. Hän vain kertoi, miten pääsisin tehokkaimmin tavoitteisiini, jotka hänelle listasin. Kerroin haluavani laihtua, näyttää hyvältä ja urheilulliselta, ja saada lisää voimaa/lihasta. Mutta, onnistuukohan tuo, jos en syökään plussakaloreita?
Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että noudatan ainakin tuota saliohjelmaa. Kaloreiden laskemisen kanssa en taida uskaltaa alkaa pelleilemään. En myöskään ole kovin vakuuttunut siitä, että uskallan alkaa lisäämään painoa. Mutta jospa jonkinlaisiin (ehkä kuitenkin nykyistä parempiin) tuloksiin voisi päästä jo siten, että koittaisin pitää painon nykyisellään tuon ensimmäisen parin kuukauden jakson ajan? Etten yrittäisikään nyt hetkeen laihtua, vaan syödä kulutuksen verran ja silti hakea niihin lihaksiin pyöreyttä? Jos vain pyrkisin syömään fiksusti ja terveellisesti, siten että olo on hyvä ja paino pysyy samana? Sitten voisin miettiä uudestaan sitä ruokavalion keventämistä, kun aloitan tuon dieettiohjelman.
Jo tässäkin tulee tosin se ongelma, etten välttämättä tiedä, miten paljon minun pitäisi syödä pysyäkseni normaalipainossa. Olen yrittänyt opetella syömään siten, että laihtuisin hitaasti koko ajan. Toisaalta voisin ehkä kokeilla laskea tämän ekan kauden alussa kaloreita. Ehkä se ei sekoittaisikaan/valtaisikaan mun päätä, jos saisin syödä kulutuksen verran energiaa..?
En tiedä, miten minun olisi fiksuinta jatkaa. Osaisiko joku kommentoida tai antaa vinkkejä? Jos ensisijainen tavoite on kuitenkin näyttää "sutjakalta" ja päästä normaalipainoon, niin miten kannattaisi edetä? Jos joku on miettinyt samoja juttuja, olisi kiva lukea niistä.