Mullistava tutkimus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jason
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Uudesta K&F 7/05 lehdestä otettua:

Hiilihydraatti-proteiinijuoma ennen treeniä pakottaa lihakset kasvuun

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että proteiini-hiilihydraattiravinne nautittuna harjoittelun jälkeen nopetuttaa aminohappojen tomintaa ja parantaa lihaskasvua. Tohtori Kevin Tiptonin johtamat tutkijat Texasin Yliopistosta osoittivat, että ravinne nautittuna ennen harjoittelua voi toimia vielä PAREMMIN. :eek: Lihasten verenkierto paranee harjoituksen aikana ja pienenee taas palautumisen aikana. Ravinteen nauttiminen ennen harjoitusta täyttää lihakset rakentavilla aminohapoilla, mikä nopeuttaa kehitystäsi. Tässä käänteentekevä vinkki, ota proteiini-hiilihydraattiravinnetta 15min ennen ja heti harjoituksen jälkeen. Tämä nopeuttaa lihasten kasvua.
(Am J Physiol. 281:E197-E206, 2001)

Täälläkin on jo moneen kertaan todettu, että eihän sitä voi jumankauta lähteä treenaamaan jos on juuri vetäny jonkun hiilaripaukun. Protskua kyllä itsekin vedän, mutta jos hiilarit juuri ennen treeniä, nii kyllä :urjo: lentää.
Jengihän suosittelee n.3h olematta syömättä ennen treeniä.. Mitäs mieltä porukka on tosta tutkihutkimuksesta?

P-A-K-O-T-T-A-A!!!
Se ennen reeniä otettua drinkkiähän toimii loaderina ja parantaa ehkä reenitehoa, reenin jälkeinen setti onkin ihan peruspalkkari. Ei kai tuo nyt mitään uutta oo, että jos tankkaa oikein ennen treeniä -> jaksaa reenata paremmin -> kasvaa paremmin.

Eihän tuossa mitään uutta ole, sama asia on todettu tutkimuksissa jo ajat sitten.

Itse olen vetänyt jo pari vuotta drinksut ennen ja jälkeen treenin:

Noin 20 minuuttia ennen treeniä:
- 30 g heraa
- 3 g tauriinia
- 3-5 dl appelsiinimehua
- 1-2 g suolaa

Treenin jälkeen sitten reilumpi palkkari, jossa proteiinin ja hiilarin lisäksi kreatiini ja glutamiini.
mxm sanoi:
Se ennen reeniä otettua drinkkiähän toimii loaderina ja parantaa ehkä reenitehoa
Kyllä se ennen treeniä otettu drinkki toimii yksinään tehokkaampana palautusjuomana kuin vastaava setti treenin jälkeen otettuna. Kun protskut ja hiilarit vedetään naamaan ennen treeniä, varmistetaan että veressä on vapaita aminohappoja jo treenin päättyessä eikä vasta jokin aika myöhemmin, kuten vääjäämättä käy kun palkkari nautitaan vasta treenin jälkeen ja imeytyminen vie jonkin aikaa.

Mielestäni loogisin ratkaisu onkin vetää tuollainen kevyempi protsku/hiilaridrinksu ennen treeniä, ja treenin jälkeen sitten vielä hieman tuhdimpi palautusjuoma.

G-massia ennen ja jälkeen reenin. Jos sitä oikeen hifistelemään haluis alkaa nii -hiilarit ennen treeniä (malto)- treenin aikana tärkeitä aminohappoja - bcaa ja dekstroosi heti reenin jälkeen - reilun tunnin päästä protskut

Hmm, olisiko ennen treeniä tarkoitus ottaa vähän hitaampia hiilihydraatteja ja kohtuudella? Silloinhan ohje on hyvä, vähän vanha tosin. Vai pitäisikö tosiaan ottaa se pahan olon aiheuttava pommi joka pilaa ainakin oman treenin tehokkaasti?

Edit: jopas olin hidas

Itse vedän 30g pr ja 60g hh ennen ja jälkeen treenin, eikä se ole koskaan haitannut treenejä mitenkään. Mulle on tullut huono olo tasan kerran, ja silloin olin unohtanut laittaa ne hiilarit etupalkkariin (eli join pelkän heran+aminot). Ne jotka vain uskoo vakaasti että laatta lentää, kokeilkaapa rohkeesti.

Täytyypä sitten kokeilla taas tuota ennen- ja jälkeenpalkkaria. Viime talvena vedin muutaman kuukauden tuolla tyylillä ja ihan hyvin tuntui pelittävän, se tapa vaan jäi kun vaihtui valmis palkkari erilliseen hera+maltoon.

onneksi on tullut vedettyä lähes aina palkkari ennen ja jälkeen reenin. oman tuntemuksen mukaanhan täsä on menty ja onhan täälläkin joku mulle sanonut että se olisi jopa "hölmöä" ottaa maltoa ennen reeniä. onneksi sitä aina itse tuntee mikä on itselleen se oikea systeemi ja mukavahan se on jos tutkimukset vahvistavat asiaa :)

Itsellä se tankkausjuoma otetaan 60min ennen "kovaa" treeniä. Eli puoli tuntia tuon ottamisen jälkeen saavutan salille venyttelemään ja lämmittelemään johon menee se 20-30min. Salille tultaessa otetaan sitten nuo viimeset piristeet eli arginiini, glutamiini, ehkä tauriinia, c-vitamiini ja tuotetta nimeltä RX-Optimixer. Tankkausjuoma(siis 60min ennen) on minunkohdallani runsasproteiininen. noin 30g proteiinia ja 20g hiilihydraattia. 3H ennen sitten runsashiilarisempi ateria.:rock:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jep, ja High End miehet vetää palkkariin heraa ja kaseiinia 50:50 suhteessa, saattaa olla proteiinitasapainon kannalta parempi vaihtoehto palautusjuomassa, kts. etenkin kalvot 23-28. Tosin erot ei tainneet olla tossa vielä merkitseviä hera vs. kaseiini vs. hera/kaseiini -ryhmien välillä. Mut nähtäväksi jää kunhan tekevät isommalla ryhmällä+hiilareiden kanssa :)

Kyllä itselläni riittää potkua treenissä vaikka ei ole pariin tuntiin vetänyt hiilareita. Protskua messiin ennen treeniä ja sitten palari. Hyvää tulosta on tullut. Miksi muuttamaan mitään. :)

Ihan aloitellessa vedin ns. tankkausjuoman ja reenin jälkeen palkkarin, mutta myöhemmin olen sen jättänyt pois. Pitäisi varmaan ruveta kanssa vetämään myös ennen reeniä jonkilainen drinksu.

arnold1987 sanoi:
Itsellä se tankkausjuoma otetaan 60min ennen "kovaa" treeniä. Eli puoli tuntia tuon ottamisen jälkeen saavutan salille venyttelemään ja lämmittelemään johon menee se 20-30min. Salille tultaessa otetaan sitten nuo viimeset piristeet eli arginiini, glutamiini, ehkä tauriinia, c-vitamiini ja tuotetta nimeltä RX-Optimixer..

Tuo on niin hifiä, että haluan ton signatureksi :D

Ja asiaan. Ite syön ihan ruokaa about tunti ennen reeniä, treenin jälkeen palautusjuoma, kotio ja taas ruokaa (ruokailut tulee siis 3h välein). Ruualla tarkotan aivan perushöttöä lautasellinen + rahka. Eli protskua pitäs tulla se 40-50g per ateria ja eipäs ainakaan maltolitku pyörähtele mahassa reenatessa.

En vois kuvitella reenaavani semmosen sokerilitkun jälkeen, mitä oma palkkari on :P

Jason sanoi:
Kyllä itselläni riittää potkua treenissä vaikka ei ole pariin tuntiin vetänyt hiilareita. Protskua messiin ennen treeniä ja sitten palari. Hyvää tulosta on tullut. Miksi muuttamaan mitään. :)

Sama täällä ja ainakin mulla tulee se paha olo jos vedän jotain maltosettiä ennen treeniä. Proteiinijuoman taas otan aina n. puolituntia ennen treeniä.

No mulla on kyllä niin että ei kärsi tankata mitään enää 2h ennen salille menoa. Treeni kulkee parhaiten pienessä nälässä!

Itse olen syönyt esim. rahka+mysli yhdistelmän noin 1-1,5h ennen treeniä, mutta voisihan siihen kokeilla jotain drinksuakin just ennen treeniä. Tuossa muscle+ pussissa itseasiassa suositellaan ottamaan puolet annoksesta ennen ja puolet jälkeen treenin. Olisikohan järkevää vetää tuota esim. 50g ennen ja 50g jälkeen treenin, kun nyt olen vetänyt 70-100g treenin jälkeen?

Montahan kiloa lihasmassaa saa enemmän vuodessa vetämällä palautusennakkojuoman ennen treeniä, verrattuna siihen että syö kevyesti?

Ja kovina kyykkypäivinä tuskin kannattaa vetää sen enempää juomaa kuin safkaa, ellei sitten oksennuksen pidätystaito ole hiottu huippuunsa. ;)

Onkos tuossa nyt sitten käytännössä tai edes teoriassa eroa, että vetääkö ennen reeniä purkin raejuustoa/rahkaa vai heradrinkin? Tuossahan ei ole sinänsä väliä sillä imeytymisnopeudella, kuten reenin jälkeisessä ravinnossa.

Kiinteän aterian jälkeen kannattaa odotella pari tuntia ennen treeniä, autonominen hermosto kun hidastaa ruuansulatusta treenin aikana ja tällöin imeytyminen on hitaampaa. Eli mitä lähempänä treeniajankohta on, sitä nestemäisempää ravinnon tulisi olla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom