Itse asiassa ero heran ja kaseiinin imeytymisessä ei ole noin yksinkertainen.
Heran nauttimisen jälkeen aminohappoja on verenkierrossa nopeasti ja niiden pitoisuus on korkeampi, mutta ne myös poistuvat verenkierrosta nopeammin. Tämä aminohappovaste yhdistyy lisääntyneeseen proteiinisynteesiin ja oksidaatioon, heralla ei toisaalta ole juurikaan vaikutusta kehon proteiinien hajotukseen.
Sitä vastoin
kaseiinin nauttimisen jälkeen aminohappoja on verenkierrossa hieman hitaammin, niiden pitoisuus on pienempi, mutta veren aminohappopitoisuus pysyy korkeammalla pidempään kuin heralla. Myös proteiiniaineenvaihdunnan vaste on erilainen kaseiinilla; proteiinisynteesi ei ole aivan yhtä suuri kuin heralla, ja proteiinien oksidaatioon kaseiini ei vaikuta yhtä paljon kuin hera. Mutta, nyt tärkeä pointti; kaseiini inhiboi voimakkaasti kehon proteiinien hajotusta. Tarkkaa syytä erolle kehon proteiinien hajotuksen inhibitiossa heran ja kaseiinin välillä ei tiedetä. Eli nopea/hidas (tai päivä/yöproteiini) erottelu heran ja kaseiinin välillä on hieman epätarkka, molemmista kun niitä aminohappoja siirtyy verenkiertoon jo parinkymmenen minuutin sisällä nauttimisesta. Kaseiini muodostaa vaan kiinteän klöntin mistä sitä kamaa irtoaa hitaammin. Heralla on tosiaan itsessään insuliinin eritystä lisäävä ominaisuus aminohappojen kautta, kaseiinin aikaansaama eritys on hieman pienempi.
Tästä julkaisusta voi lueskella lisää kaseiinin ja heran imeytymisen eroista, ja kannattaa tutustua myös tuohon mun aikaisemmin lisäämään linkkiin. Siinä herakokouksessa hiljattain esiintynyt herra Phillips esittää, että optimaalisin palautusjuoma voisi sisältää 50% heraa, ja 50% kaseiinia, juuri siksi että noi erilaiset vasteet saadaan käytettyä parhaiten hyödyksi. Eli yhtäältä heran suurempi vaikutus proteiinisynteesiin, ja toisaalta kaseiinin vaikutus proteiinien hajotuksen inhibitioon. Tosin niin kuin sanoin, tossa tutkimuksessa proteiinien kanssa ei nautittu hiilihydraatteja, ja ero ryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitsevä, joten lisätutkimuksia tarvitaan.
Itse ottaisin puolisen tuntia ennen treeniä sen maltoa ja heraa sisältävän ”valmistautumisjuoman” (lanseerataan nyt tollanen termi samalla) vaikka tohon Hulkin malliin, ja treenin jälkeen palautusjuoman jossa on myös sitä kaseiinia mukana.:kippis1: