Ei se ihan niin yksioikoista ole. Toiset kehittyy kun ajavat salin ohi, joillakin töitä saa tehdä koko elämän. Lähtötaso mittaa lähtötason, ei sitä miten ja minkälaiseen treeniin vaste tulee.
Kannattaa iltalukemiseksi ottaa Brian Epsteinin The Sports Gene. Vaikkakin käsittelee enemmän muuta kuin voimaharjoittelua on kovin viihdyttävä opus.
Aivan samaa olin tulossa sanomaan. Lahjakkuus ei todellakaan ole mikään yksiselitteinen ominaisuus. Muutamia pointteja, mitä tulee itselle mieleen:
1. Lahjakkuutta on sekä "yleisatleettisuutta" että liikekohtaista lahjakkuutta.
Kaikki on parempia tietyissä liikkeissä ja paskempia toisissa. Pätee aloittelijoista maailman huippuihin. Jos nyt vaikka miettii tuota Predatoria: 110-130-170 = 410 yt – kokonaisuudessaan ihan okei suoritus harrastajalta. Kyykky on suhteessa heikko, mutta sellaista se on. Mä puolestani en penkkaa tuota 130 kiloa, vaikka yt on 500 (op 85 kg). Punnerruksissa olen aika lahjaton, mutta samaa ei voi kyllä sanoa susta. Kukaan täysin lahjaton ei penkkaa 130 kiloa.
2. Lahjakkuudessa on eri ulottuvuuksia.
Itselle tulee heti mieleen neljä lahjakkuuden muotoa. Enemmänkin varmasti voisi eritellä, mutta ainakin näistä se muodostuu:
A = lähtötaso
B = kehitysnopeus
C = maksimipotentiaali
D = kehon taipumus hajota tai olla hajoamatta
Nämä eivät välttämättä korreloi keskenään, niin kuin yllä ovat monet todistaneet. Ja omaa C-kohtaansa ei voi tietää (tai edes arvailla), jos ei reenaa optimaalisesti, niin kuin Mr. Siima jo sanoi.
3. Moni luulee reenaavansa hyvin.
Esimerkiksi juuri kyykky vaan on joillekin ihan helvetin vaikea liike. Itsekin kuulun tähän porukkaan. Reenasin salilla + 5 vuotta
mielestäni helvetin säntillisesti, tein liikkeet oikein jne. Mavesta silloin 160 ja kyykystä 120. Ja siis ihan hyvällä urheilutaustallakin liikkeellä: futista ja pikajuoksua, joissa molemmissa pärjäsinkin. Muutama vuosi sitten heitin egon nurkkaan, kävin säännöllisesti fyssarilla, otin neuvoja vastaan, tutkin asioita ja aloin treenata "jokainen toisto on täydellinen" -mentaliteetilla. Kyykky nousi vuodessa 50 kiloa ja veto 40 kiloa, ilman kehonpainon nousua. Sen jälkeen tajusin, kuinka vaikeaa omaan tekemiseen on suhtautua kriittisesti.
99 % tapauksista esim. vedon ja kyykyn epäsuhta johtuu siitä, että kyykkyä ei vaan osata tehdä. Mäkin uskottelin itselleni pitkään, että mulla on väärät välitykset kyykkyyn, eikä koko liike tule ikinä onnistumaan. Tosiasiassa olin paska kyykkäämään; vetoon oli lahjakkuutta enemmän kuin kyykkyn, mikä tietysti lannisti myös. En halua vittuilla, mutta halusin vain kertoa omia kokemuksia ja muistutella siitä, että joskus se
reality check on yllättävän vaikea paikka.
Jos katsoo tuota kohtaa 2, niin oma palettini näyttää tältä:
Lähtötaso: leuanvedossa hyvä, mavessa okei, kyykyssä olematon, penkissä huono jne.
Kehitysnopeus: vaihdellut älyttömästi; välillä vuosia pään hakkaamista seinään ja välillä nousukiitoa
Maksimipotentiaali: ilmeisesti ainakin ihan okei, mutta voi olla parempikin – täytyy kokeilla seuraavien 30 vuoden aikana
Hajoilu: paikat pysyvät ehjänä, mutta vaatii kovaa työtä