Monijakoisella ohjelmalla massaa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oon käyny ensinmäiset 3kk 3 jakosella, 6 kertaa viikossa. Nyt salin personal trainer sano et tekee mulle sopivan ohjelman, 4 jakosen, 4 kertaa viikossa salilla. Tälläkö si pitäs tulla sitä massaa? :jahas:

No miksei tulis jos syö paljon ja oikein, ja treenaa kovaa mutta järkevästi.

Mitä täältä ny on lukenu nii kaikki puhuu et alottelijalle joku 1 tai 2 jakone ja ny syötetää 4 jakosta alottelijalle.

Eli ois kiva saada joltai kokeneemmalta vastausta et kannattaako tohon 4 jakoseen siirtyä?

Edellisten vastaajien (lähinnä råtta ja Wltsu) innoittamana päätin sitten rekisteröityä, jotta saan oman kysymykseni ilmoille.

Olen nyt tämän vuoden reenannut aktiivisesti (sitä ennen pitkä, monen vuoden, tauko) ja kokoajan 4-jakoisella. Olen toki muokannut ohjelmaa välillä, mutta nelijakoisella pitänyt kuitenkin kokoajan. Ja kuntosaliharjoittelun päämäärä on lihasmassan kasvattaminen (voimalle tällä hetkellä aikalailla aivan sama, kyllä se siinä mukana nousee).

Ennen kuin kirjoitan enempää, laitan tämän hetkisen ohjelmani tähän:

1. päivä: rinta, hauis ja forkun yläosa
2. päivä: etureisi, pohkeet ja vatsa
3. päivä: olkapää, ojentaja ja forkun alaosa
4. päivä: selkä, takareisi ja lonkankoukistaja

Salilta pois olen 1-2 päivää viikossa. Eli ohjelma menee lähes aina yli kerran viikkoon. Lisäksi yksi salikerta kestää about 1h15min - 1h30min. Saattaa kuulostaa, että pidän palautukset todella pitkinä, mutta koitan pitää ne lyhyinä (ehkä 1min.. tai 1,5min), sen verran että hengitys ehtii tasaantua. Kestoa tulee siksi, että teen (omasta mielestä) aika paljon eri liikkeitä lihasryhmää kohti. Esimerkkinä viime olkapää, ojentaja ja forkkutreeni:

Kapea penkki (2x6)
Pystypunnerrus tangolla niskantakaa (3x8)
Ranskalaisia tangolla (3x8)
Pystypunnerrus käsipainoilla (3x8)
Vipareita eteen (3x8)
Takaolkapäille käsipainoilla "vetoja" (3x8), eli hieman samanlainen kuin kulmasoutu käsipainoilla, mutta vedetään paino ylös siten, että ottaa olkapäähän.
Taljassa loppupumppailua (3x8 olkapäille ja 3x10-15 ojentajille)
Rannekääntöjä (3x8 käsipainoilla ja 3x8 tangolla) forkun alaosalle.

Mitä mieltä te olette, onko hyödyllistä tehdä näin paljoa liikkeitä yhdellä salikerralla? Ainakin tämän ensimmäisen puolen vuoden ajan tulokset (painomäärät esim.penkki, mave, kyykky jne.) ovat nousseet ihan mukavaa tahtia (esim. kyykky 80kg -> ~125kg) omasta mielestäni.

Sitten vielä pikakysymys palautumisesta: onko lihaskehityksen edellytys, että lihakset saa jumiin seuraavaksi päiväksi? Eli siis, en itse oikeastaan muista milloin viimeksi sain lihakset kunnolla jumiin. Ja näin mutu-tuntumalla eikö kuntosaliharjoittelun tarkoituksena ole saada lihassoluja rikki (josta jumi/kipu aiheutuu), jolloin ne korjaantuvat vahvemmiksi? Tuntuu vain välillä oudolta, koska vaikka reenaisin miten kovasti, ei seuraavana päivänä juurikaan eilen treeni tunnu. Ainoa asia, missä huomasin viime viikolla tämän palautumiskysymyksen, oli leuanveto. Aloin tekemään leukasarjaa, ja edellisenä päivänä olin tehnyt rinta-hauis treenin, mutta kas kummaa, eipä sarja mennytkään loppuun asti: ei vaan yksinkertaisesti ollut käsissä voimaa vetää itseä ylös.

Jees, tästä tuli varmaankin aika sekamelska, jonka vuoksi alleviivasin ne varsinaiset kysymykseni.. :)

Eihän se lihaskipu mikään edellytys oo kasvuun, mutta kaiken järjen mukaan se kasvaa paremmin kun on kipeenä.

Ja se että lihaskipua ei ole enää, ei edellytä että lihas olis palautunu.

Tee selkä ennen hauista, ei mikään ihme kun ei leuat menny kun hauis ei ehtiny palautua selkätreeniis.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394 tosta löytyy hyvä 4 jakonen

Teen kyllä selän ennen varsinaista hauistreeniä, mutta on tällä hetkellä menossa se twenty pull-up -ohjelma, joten leukoja tulee vedettyä alkuun suurimmassa osassa treeneistä (3krt x vko).

Eihän se lihaskipu mikään edellytys oo kasvuun, mutta kaiken järjen mukaan se kasvaa paremmin kun on kipeenä.

Ja se että lihaskipua ei ole enää, ei edellytä että lihas olis palautunu.

Joo ilmeisesti lihas voi olla vielä väsynyt ja palautumassa edellisestä treenistä, vaikkei kipua/jumia (tai miksi sitä haluaakaan kutsua) tunnekaan. Siitähän tämä leuanveto-esimerkkini on osoituksena..? Eli niin sanotusti lihaksesta ei saa läheskään kaikkea irti.

Mutta yleensä kyllä omasta mielestä ehdin palautua edellisestä treenistä, vaikka teen paljon toistoja yhdelle lihakselle/lihasryhmälle. Tätä palautumista olen mitannut sillä, että olen pystynyt pitämään painomäärät nousujohteisena (en nyt kuitenkaan joka treeniin lisää painoa edelliseen verrattuna, mutta isommalla aikavälillä). Itse ainakin olen järkeillyt, että kunhan pystyy palautumaan, sitä parempi, mitä enemmän pystyy ärsyttämään (=mitä enemmän toistoja ja sarjoja) kutakin lihasta?

Kokeneemmilta otan ilomielin kommentteja tms. vastaan. :)

Joo, se on kyllä mielenkiintoinen juttu miten monijakoinen ohjelma lakkasi syytämästä lihaa vuosituhannen vaihduttua. Vielä ihmeempi se, että itse reenaan edelleen monijakoisella ja kasvan tasaiseen tahtiin, sarjapainoista puhumattakaan. Voimatasot nousivat toki äkimmin kun olin vielä 1-jakoisessa, mutta lihasmassasta en sanois välttämättä samaa. Toinen taas on nuo (varmasti kuvitteelliset) lihat selän puolella, jotka kasvoivat huomattavasti ohjelmalla, jossa selkää treenattiin pelkästään laitteilla.

Eli tekeepi sitä millä saa toivotunlaista kehitystä, mikä selviää ainoastaan sitäsuntätä avoimin mielin kokeilemalla. ;)

Joo, se on kyllä mielenkiintoinen juttu miten monijakoinen ohjelma lakkasi syytämästä lihaa vuosituhannen vaihduttua. Vielä ihmeempi se, että itse reenaan edelleen monijakoisella ja kasvan tasaiseen tahtiin, sarjapainoista puhumattakaan. Voimatasot nousivat toki äkimmin kun olin vielä 1-jakoisessa, mutta lihasmassasta en sanois välttämättä samaa. Toinen taas on nuo (varmasti kuvitteelliset) lihat selän puolella, jotka kasvoivat huomattavasti ohjelmalla, jossa selkää treenattiin pelkästään laitteilla.

Hyvää tekstiä! Henkilökohtaisesti kenkuttaa kaiken maailman 1-ja 2 jakoset, jotka ovat ainoa hyväksytty tapa treenata.. Varsinkin, kun joku vuoden treenannut tulee sitä ilosanomaa myymään(vaikka en nyt itsekään ole järin kauaa kunnolla treenannut).

Tosi on, että 1,2-jakosilla ohjelmilla saa hyviä tuloksia, ja varsinkin voimien suhteen, mutta se ei poissulje, etteikö lihaksia voisi kehittää 4 tai jopa 5 jakosilla ohjelmilla!

Itse treenaan tällä hetkellä tällä jaolla, ja lepopäivät menneet pääasiassa seuraavasti.

Jalat
Rinta-Olka
Kädet
LEPO
Selkä,Hauis
Olka-Ojentaja
LEPO
(LEPO)
kierto alusta

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Heh, mukavaa jorinaa threadi täys :D

Ja siis, itsehän en ole mitään PT.tä nähnytkään, mutta en silti lähtisi aloittavalle salitreenaajalle väsäämään mitään 4 -jakoista ohjelmaa koostuen kaikenmaailman forkkutreeneistä :D Itseasiassa itseäni ainaisesti pakottava ärsytys on just toi forkkutreeni, itse en ikinä tuhlaisi 15 minuuttia treenaten sellaista käden osaa joka saa epäsuoraa rasitusta lähes jokaisessa työntävässä ja vetävässä moninivelliikkeessä yläkropalle. Mutta tämähän on yksinomaan oma päänsisäinen pakkomielteeni.

Ja niinkun on useasti kerrottu, tämä treenijakoasia on niin mielipidesotaa ettei edes nyt pitäisi ottaa kantaa :s mutta otan silti.
Oma kantani siis on että ei ole kokonaisvaltaisuuden kannalta varsinkaan naturaalitreenaajana kauheasti hyötyä mennä salille treenaamaan rintaa hauista ja forkun alaosaa puoleksitoistatunniksi? en edes ylipäätään ymmärrä miksi pitää niinkin pieni lihas kuin forkku vielä hajottaa kahteen eri treeniin :D Mutta todellakin tämä kaikki ihan omaa rookie mielipidettä. Ja hmm.. se joka sanoi että 2-jakoinen ohjelma koostuisi jostain 2x8 sarjoista kahdesti viikkoon / yksi lihasryhmä, on varmasti jollain tavalla vajaa. 2-jakoisenkin voi treenata kovaa kahdesti viikkoon vieläpä varsin monipuolisesti ilman että kuluttaisi itsensä puhki.

Tuli muuten vielä mieleen tosta aloittelijan ohjelmista, että muistan kyllä kun pari vuotta sitten aloitin "oikean" treenaamisen ohjatulla salilla, niin kyllähän mullekkin tehtiin sellainen mukava 4-5 jakoinen ohjelma jossa oli sellaista hilavitkutinta että,, ohjelmahan kaiken järjen mukaan heitettiin kuukauden päästä roskiin ja korvattiin muunmuassa se helvetin peckdickki ihan oikealla penkkipunnerruksella..

Pakko editoida vähän kun näki aiemman postin.. Ovathan ne hauikset kivoja, mutta onko järkeä 5 jakoisessa ohjelmassa treenata vaikka se hauis useammin kuin selkä ja vaikkapa rinta? jaloista nyt puhumattakkaan.. :D

Tuli muuten vielä mieleen tosta aloittelijan ohjelmista, että muistan kyllä kun pari vuotta sitten aloitin "oikean" treenaamisen ohjatulla salilla, niin kyllähän mullekkin tehtiin sellainen mukava 4-5 jakoinen ohjelma jossa oli sellaista hilavitkutinta että,, ohjelmahan kaiken järjen mukaan heitettiin kuukauden päästä roskiin ja korvattiin muunmuassa se helvetin peckdickki ihan oikealla penkkipunnerruksella..

Pakko editoida vähän kun näki ylemmän postin.. Ovathan ne hauikset kivoja, mutta onko järkeä 5 jakoisessa ohjelmassa treenata vaikka se hauis useammin kuin selkä ja vaikkapa rinta? jaloista nyt puhumattakkaan.. :D

Ensinnäkin, vaikka treenaa jollain monijakoisella, ei silti tarvitse treenata rintaa jollain peck-deckillä.
Itse otin tänään Rinta-Olkapäätreenissä: Penkki,Pystypunnerrus, Pystypunnerrus smithissä pudotussarjoja,Vinopenkkiä käsipainoilla. Ja kaikki sai vetää kovaa.

Toiseksi.. Tossa mun ohjelmassa ei ole jaettu lihasryhmiä viiteen eri ryhmään, vaan olkapäät ja kädet treenaan 2 kertaa kierron aikana, eli vajaassa viikossa, koska ovat tällä hetkellä se lihasryhmä mihin pitää silminnähden panostaa. Olkapäille haetaan toisessa treenissä kunnon paineet pumppailulla, mutta noi selän hauistreenit ja olkapään ojentajatreenit koostuu muutamista pumppailusarjoista.

Jalat ja selkä saavat kunnon runtua kerran viikossa, ja kun ajattelit, että treenaan ne 10 erillaisella eristävällä, niin olet valitettavasti väärässä. Jaloille tällä hetkellä Etukyykkyä ja viimesetkin mehut pois helvetin raskaalla prässillä. Selälle RASKASTA maastavetoa, joten on varmaan päivänselvää, että hermosto vaatii palautumiseen enemmän kuin 2 päivää..

Toki suunnitelmissa on muokata ohjelmaa ajan mukaan ja seuraavaksi otan selän tehotreenin alle.

Juu ei tarkoituksena ollut hyökätä mitenkään, sun postaus sattui olemaan vaan sopivasti kohdistettavissa tämänhetkiseen olotilaan :) Mutta kuten sanottu, näissä treenijako keskusteluissa aletaan olla melkein sillä tasolla kuin ruvettaisiin ideologisesti kapitalistia käännyttämään kommunistiksi.

Toivotan onnea treeneihin ja tietysti voit kehittyä aivan yhtä hyvin pidemmällä ajanjaksolla niin 1,2, kuin sillä 12 -jakoisellakin :) Only u can make the difference !

Aaah että tuntuu taas hyvältä vetää monijakosella. 2-jakonen ei oikein toiminu missään vaiheessa...

Itselle on paljon mukavampi hakkaa se lihas kerran viikkoon kunnolla. Tuntuu että tepsii ainakin lihaksen puolesta paremmin.

Toivotan onnea treeneihin ja tietysti voit kehittyä aivan yhtä hyvin pidemmällä ajanjaksolla niin 1,2, kuin sillä 12 -jakoisellakin :)

Samoin, ja kannattaa muistaa omallakin kohdalla se, että kokeilee erilaisia jakoja ja treenityylejä, eikä jämähdä paikoilleen. Vain siten voi oppia löytämään itselle sopivat muuttujat ja yhdistelmät jotka takaavat kehityksen.

Palautumiskysymys ylläoleva. Tässä vaiheessa on pakko linkittää eräs asiaa koskeva aihe http://www.musclemecca.com/showthread.php/split-training-all-wrong-269.html . Toivon helkkaristi, että lukisitte edes osan tuosta jutusta, sillä tuo teksti muutti ajatusfilosofiani täysin treenaamista kohtaan. Mielestäni 1h keskittyneesti lukien ylläolevan linkin sisällön korvaa monien vuosien väärin treenaamisen multijakoisilla ohjelmilla..

Tämän ei ole tarkoitus provoida ketään, ainoastaan tuoda vaihtoehtoisia tapoja kehittyä.

Ilman threadin lukemistakin voin sanoa, että osan lihasryhmistä pystyy silti treenaamaan useamman kerran viikkoon, vaikka kyse olisikin 4 tai 5eri treeniin jaetusta ohjelmasta.

Ja siis, itsehän en ole mitään PT.tä nähnytkään, mutta en silti lähtisi aloittavalle salitreenaajalle väsäämään mitään 4 -jakoista ohjelmaa koostuen kaikenmaailman forkkutreeneistä :D Itseasiassa itseäni ainaisesti pakottava ärsytys on just toi forkkutreeni, itse en ikinä tuhlaisi 15 minuuttia treenaten sellaista käden osaa joka saa epäsuoraa rasitusta lähes jokaisessa työntävässä ja vetävässä moninivelliikkeessä yläkropalle. Mutta tämähän on yksinomaan oma päänsisäinen pakkomielteeni.

En kyllä itse laita rannekääntöjä, eli forkkutreeniä, "kaikenmaailman treeniä" kategoriaan (eli turhaa treeniä?). Oon nyt tämän vuoden jauhanut niitä erikseen, ja nimenomaan ranteet on vahvistunut todella paljon. Vasen ranne on kaksi kertaa murtunut, ja alussa jouduin penkissä ja kyykyssä pitämään rannetukia. Enää ei tartte, vaikka painomäärä on noussut alkutilanteeseen verrattuna.

edit: niin ja muistaakseni raskaammissa hauiskäännöissä (ainakin tangolla) piti kans tukia pitää.

Oma kantani siis on että ei ole kokonaisvaltaisuuden kannalta varsinkaan naturaalitreenaajana kauheasti hyötyä mennä salille treenaamaan rintaa hauista ja forkun alaosaa puoleksitoistatunniksi?

Miksi ei ole hyötyä? Tämä kysymys ei siis ole sarkasmia tai muuta vastaavaa, vaan ihan puhdas kysymys. :)

Tuntuu vaan siltä, että vaikka teen kuinka raskaan penkkipunnerruksen alussa (jatketaan nyt tällä rinta-hauis-forkku esimerkillä), niin paukkuja silti riittää tehdä vielä monta liikettä ja sarjaa rinnalle. Tämän vuoksi tuntuu aika oudolta, jos tekisin rinnalle vaikka esim. vain penkin (2x6) ja taljassa ristikkäisvedon (3x8 vaikka).

Esimerkiksi eilen tein rinnalle seuraavat:

Penkkipunnerrus 2x6
Punnerrus käsipainoilla 3x8
Dumbell fly 2x8
Taljassa ristikkäisveto ylhäältä 2x9
Taljassa ristikkäisveto alhaalta 2x8

^siis uskon toki että tuosta ranteiden/forkkujen treenaamisesta on sulle hyötyä varsinkin luita murtaneena, mutta ilman tuollaista pakottavaa tarvetta en sitä niin paljoa ymmärrä, tämä tosin voi johtua myös siitä että olen nähnyt niitäkin ihmisiä jotka treenaavat niitä forkkuja tosiaankin useammin kuin kyykkäävät. Ei sillä, eihän sen mua pitäisi haitata :)

Ja tuohon alempaan quoteen, en vain yksinkertaisesti ole monijakoisten kannalla, olen niitä itse treenannut reilu vuosi sitten melkein puolen vuoden ajan, mutta itse kun omaan ehkä vähän köyhemmät geenit kehittyäkseni niin hajoitetuilla treeneillä, niin totesin paremmaksi kokonaisvaltaisemman treenimetodin. Ja muutenkin omasta mielestäni, varsinkin aloittelijalla ne jalat harvoin ovat muuta kroppaa edellä ja siksi kokonaisvaltaisessa vähäjakoisessa treenissä ne tulisivatkin joka treeniin mukaan, ja tästähän on hyötyä myös muun lihaksen rakentamisen kannalta.
Kun sanoin, ettei kyseinen rinta hauis ja ..forkun alaosa.. treeni ole mielekäs, tarkoitin sitä juurikin niin, etten itse pidä sitä mielekkäänä ja maksimaalisena tulosten saavuttamisen suhteen. Tämähän ei tarkoita ettetkö sinä silti voisi tehdä niin :)

Ja tuo sun edellisen treenin rintaosio on siis varmasti sulle hyvinkin toimiva :) Itse oon vaan huomannut että se on omalle kuupalle ja keskittymiselle mielekkäämpää tehdä vähemmän liikkeitä kovemmalla intensiteetillä, varsinkin progressiota haettaessa MINÄ en kykene niin hyvin hajoittamaan esimerkiksi rintatreeniä noin monelle eri liikkeelle =)

Juu-u. :)

Vaikka tuosta progressiosta ensiksi. Itse pidän treenipäiväkirjaa vain ns. pääliikkeistä (penkki- ja vinopenkki, mave ja sjmv, kyykky ja jalkaprässi), jotta ainakin muistaa millä painoilla on kyseisiä harjotteita tehnyt. Eli siis saa sitä progressiota tai etes jotain vaihtelua painoihin, eikä jää siihen paikoilleen junnaamaan. :) Tästä johtuen apuliikkeiden (itse tykkään kutsua pääliikkeiden jälkeen tehtäviä liikkeitä apuliikkeiksi) painomäärä ei välttämättä nouse kovin kovaa tahtia. Eli siis esimerkiksi kyykyn ja/tai jalkaprässin jälkeen jos teen laitteessa etureisiä, en siihen lisää painoja samaa tahtia kuin edeltävään pääliikkeeseen. Sen verran se pääliike tuntuu vievän mehuja, että ei ihan samaa tahtia pysty lisäämään painoja lopuksi tehtäviin liikkeisiin. Tässä ei varmaan ole mitään outoa?

Mutta tähän itse monijakoisuuteen liittyy kuitenkin se, että haluan käydä viikossa monta kertaa salilla. Siis jotain 5 kertaa tulee varmaan keskimäärin käytyä.. Viime viikolla 6 krt tuli. Eli ei varmaan kannata edes tämäkään takia siirtyä vähempi jakoiseen ohjelmaan? Vai mistä muistan lukeneeni, että optimaalisin tilanne on jos lihas treenataan 2 krt viikossa joko suorasti tai epäsuorasti.

Ja tuosta jalkojen kehittyneisyydestä. Itse koen ehkä jopa päinvastoin; jalat ovat muuta kroppaa edellä. Jos jotain sarjapainoja, niin viimeksi oli seuraavaa:

penkkipunnerrus 2x6 80kg (tosin tuntu että seuraavalla kerralla menee 2x6 82,5kg tai 85kg :) )
kyykky 2x6 120kg
mave 2x6 120kg
jalkaprässi 3x8 230kg (pari viikkoa tosin aikaa, tulee ulkomuistista kun ei oo sitä päiväkirjaa tässä.. saatto olla 225kg)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom