Edellisten vastaajien (lähinnä råtta ja Wltsu) innoittamana päätin sitten rekisteröityä, jotta saan oman kysymykseni ilmoille.
Olen nyt tämän vuoden reenannut aktiivisesti (sitä ennen pitkä, monen vuoden, tauko) ja kokoajan 4-jakoisella. Olen toki muokannut ohjelmaa välillä, mutta nelijakoisella pitänyt kuitenkin kokoajan. Ja kuntosaliharjoittelun päämäärä on lihasmassan kasvattaminen (voimalle tällä hetkellä aikalailla aivan sama, kyllä se siinä mukana nousee).
Ennen kuin kirjoitan enempää, laitan tämän hetkisen ohjelmani tähän:
1. päivä: rinta, hauis ja forkun yläosa
2. päivä: etureisi, pohkeet ja vatsa
3. päivä: olkapää, ojentaja ja forkun alaosa
4. päivä: selkä, takareisi ja lonkankoukistaja
Salilta pois olen 1-2 päivää viikossa. Eli ohjelma menee lähes aina yli kerran viikkoon. Lisäksi yksi salikerta kestää about 1h15min - 1h30min. Saattaa kuulostaa, että pidän palautukset todella pitkinä, mutta koitan pitää ne lyhyinä (ehkä 1min.. tai 1,5min), sen verran että hengitys ehtii tasaantua. Kestoa tulee siksi, että teen (omasta mielestä) aika paljon eri liikkeitä lihasryhmää kohti. Esimerkkinä viime olkapää, ojentaja ja forkkutreeni:
Kapea penkki (2x6)
Pystypunnerrus tangolla niskantakaa (3x8)
Ranskalaisia tangolla (3x8)
Pystypunnerrus käsipainoilla (3x8)
Vipareita eteen (3x8)
Takaolkapäille käsipainoilla "vetoja" (3x8), eli hieman samanlainen kuin kulmasoutu käsipainoilla, mutta vedetään paino ylös siten, että ottaa olkapäähän.
Taljassa loppupumppailua (3x8 olkapäille ja 3x10-15 ojentajille)
Rannekääntöjä (3x8 käsipainoilla ja 3x8 tangolla) forkun alaosalle.
Mitä mieltä te olette, onko hyödyllistä tehdä näin paljoa liikkeitä yhdellä salikerralla? Ainakin tämän ensimmäisen puolen vuoden ajan tulokset (painomäärät esim.penkki, mave, kyykky jne.) ovat nousseet ihan mukavaa tahtia (esim. kyykky 80kg -> ~125kg) omasta mielestäni.
Sitten vielä pikakysymys palautumisesta:
onko lihaskehityksen edellytys, että lihakset saa jumiin seuraavaksi päiväksi? Eli siis, en itse oikeastaan muista milloin viimeksi sain lihakset kunnolla jumiin. Ja näin mutu-tuntumalla eikö kuntosaliharjoittelun tarkoituksena ole saada lihassoluja rikki (josta jumi/kipu aiheutuu), jolloin ne korjaantuvat vahvemmiksi? Tuntuu vain välillä oudolta, koska vaikka reenaisin miten kovasti, ei seuraavana päivänä juurikaan eilen treeni tunnu. Ainoa asia, missä huomasin viime viikolla tämän palautumiskysymyksen, oli leuanveto. Aloin tekemään leukasarjaa, ja edellisenä päivänä olin tehnyt rinta-hauis treenin, mutta kas kummaa, eipä sarja mennytkään loppuun asti: ei vaan yksinkertaisesti ollut käsissä voimaa vetää itseä ylös.
Jees, tästä tuli varmaankin aika sekamelska, jonka vuoksi alleviivasin ne varsinaiset kysymykseni..