Monijakoisella ohjelmalla massaa?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Sulla on pointtia tossa. Sanon kuitenkin, että yksijakoisella tehtäessä kannattaa todellakin välttää failurea ja täysillä treenaamista, ainakin lähelle kevyttä viikkoa. Kun taas jo 2-5 jakoisilla voi treenit ottaa kovempaa harvemman treenifrekvenssin/lihasryhmä ansiosta. Kaikissa jaoissa (järkevästi toteutettuna) on omat puolensa.

Harva aloittelija tai ei vielä niin pitkälle edennyt (joita siis oletan täällä olevan kohtuullisen paljon) osaa suhteuttaa treenitehoa ohjelman mukaan. Sitten kun pidemmälle edetään, osataan katsoa vähän, että mikä itselle sopii ja millä syntyy parhaat tulokset. Jos ei siis jumiuduta siihen yhteen ja samaan.

Sun kannattaa muuten Bodaaja ehdottomasti tutustua DoggCrappiin. Itse ihastuin jo ohjelmasta lukiessani. Saa treenata kovaa ja on todella simppeliä hommaa kun on tutustunut kunnolla periaatteisiin, mikä saattaa kylläkin kestää aika kauan.

Tarkoitatko että Sergio Olivia, Franco Columbo, Frank Zane, Larry Scott, Arnold Schwarzenegger ja kumppanit treenasivat yksijakoisella.

Kaverithan treenasivat jopa pelkästään kädet omana päivänään.

En, vaan semmoiset jätkät kuin Eugen Sandow ja hänen aikalaisensa:D

Tästä tulee sotaa:hyper::hyper:

E: ja kyllä, niitä tutkimuksia tosiaan on puoleen ja toiseen. Tämä on pitkälti tyyppikysymys ja mikä soveltuu henkilölle parhaiten, mutta olen edelleen vähäjakoisten puolella.

Tarkoitatko että Sergio Olivia, Franco Columbo, Frank Zane, Larry Scott, Arnold Schwarzenegger ja kumppanit treenasivat yksijakoisella.

Kaverithan treenasivat jopa pelkästään kädet omana päivänään.

no ainakin kirjassaan columbo kertoili treenavansa kolmijakoisella 6 päivää viikossa,eli koko kropan siis kahdesti viikossa läpi.varmaan puhu paskaa...

ja mites tämä Arnoldin Kultainen Kuusikko,ai kato perkele,yksijakoinen ohjelma

Ihmiset ei edes uskalla kokeilla mitään
mutta ethän säkään ole 1-tai 2-jakoisia kokeillut...vai?

no ainakin kirjassaan columbo kertoili treenavansa kolmijakoisella 6 päivää viikossa,eli koko kropan siis kahdesti viikossa läpi.varmaan puhu paskaa...

Arnold aloitti tosiaan yksijakoisella ohjelmalla voimanostajana, mutta rupesi pian tekemään kroppaa 2-3 kertaa läpi viikossa kuudella treenillä. Arnoldin faija kielsi tämän treenaamasta niin usein, joten Arska palasi takaisin yksijakoiseen. Mutta parhaan kehityksensä Arnold sai juuri jaetulla ohjelmalla armeijassa eikä millään yksijakoisella, jaolla 1.Rinta, selkä 2. Kädet, olkapäät 3. Jalat. Samalla jaolla Arska on treenannut tietääkseni hyvin pitkälti tähänkin päivään asti.

Tuo oli muutenkin 50-70-lukujen yleinen jako jolla kilpabodarit treenasivat. Monet aloittivat joskus 15-vuotiaana yksijakoisella, koska eivät treenamisesta tienneet juuri mitään. Toisaalta tuo oli tapa jolla oppi perusteet jne. Myöhemmin tosiaan siirtyivät jaettuun ohjelmaan, kun tietotaitoa tarttui.

Ja mitä Eugen Sandowiin ja 1800-luvun lopun "bodareihin" tulee niin nämä olivat juuri voimanostajia.

Tästä treadista olen oppinut, että monijakoiset toimivat siksi, että ne ovat vain niin vitun HC-juttuja. Ai niin, arskakin treenaa monijakoisella.

Olen:) Ei vaan ole mun juttu tehdä samoja lihaksia niin usein. Salilta kun lähtee niin tuntuu ettei mitään ole tehty koska sarjoja on niin vähän ja pitää säästellä seuraavaan treeniin. Mielummin kyykkyä 15 sarjaa kerran viikossa, kuin joku 2x8 kaks kertaa viikossa.

Turha vetää jotain sä et treenaa kovaa korttia tähän;) Mä treenaan niin kovaa, etten pysty kroppaa 2 kertaa viikossa tekeen.

Siis huh, ettekö ihmiset tajua kuinka turhaa on hehkuttaa muna pystyssä kuinka joku Arnold tai muut huiput treenasi/treenaa?

Ensinnäkin treeniohjelmien sopivuus on yksilöllinen asia, ja toiseksekin pitää ottaa huomioon näiden teidän ihailemien herrojen taustat, kuten aineiden käyttö ja se että nämä yksilöt voivat olla genetiikaltaan hyvinkin erilaisia.

Se että joku aineita käyttävä pro treenaa niin ja niin moni jakoisella ohjelmalla ei tarkoita että se olisi se paras ja juuri esim. natulle sopivin treenityyli. Jos käyttää steroideja jne. ei edes tarvitse treenata lihasryhmää monta kertaa viikossa läpi koska proteiinisynteesi ja lihastenkasvu pysyy yllä pidempää keinotekoisesti.

Eli voisitte suosiolla lopettaa sen kuka käyttää mitäkin treenityyliä, koska se on aika irrelevanttia kun puhutaan siitä mikä sopii jollekkin toiselle yksilölle. Kyse ei ole siitä miten joku toinen treenaa vaan siitä, mikä treeni toimii itselle parhaiten.

Yksijakoinen on hyvä nuorille aloittelijoille jotka eivät vielä osaa tai pysty irroittamaan kaikkea tehoa treenistä ja tekisin kyllä monelle aloittelijalle yksijakoisen ohjelman.

Itse en 45 vuotiaana ukkona edes pitkän treenitauon jälkeen aloittaisi yksijakoisella koska treenitehoni ovat niin paljon kovemmat kuin mihin kaltaisesi nuorukainen on tottunut enkä toisaalta palaudu yhtä hyvin kuin sinä.

Palautuminen tässä iässä natuna on todella hidasta ja hidastuu vuosi vuodelta.
Nivelien ja jänteiden kipeytymisen vuoksi veto ja jalka treeneistä ei tahdo palautua viikossakaan.

Mulla on tallessa noiden 70-80 luvun tähtien treenimetodeja ja kyllä Arskakin treenasi eri lihasryhmät eri kerroilla noustessaan huipulle kehoilussa.

Kehonrakennuksen perusperiaatteisiin kuuluu treenata esim. rintaa mahdollisimman monipuolisesti erilaisilla liikkeillä ja nivelkulmilla.
Tähän ei yksijakoisella pysty koska ohjelmasta tulisi äärettömän pitkä.
Liikkeitä voi tietysti vaihdella mutta vasta kaksijakoisella tuo liikkeiden jakaminen eri treenehin on jotenkin mahdollista.

Olen treenannut 4x viikossa kaksijakoisella joskus mutta liike valikoiman lisääntyessä vaihtanut nelijakoiseen.

Kaksijakoiset neljä kertaa viikossa suoritettavat ohjelmat ovat jo ihan perinteistä kehonrakennus harjoittelua ja niitä on turha sotkea yksijakoisen aloittelijan treeni jaon kanssa.

Pukisinkin tällä saitilla pyörivän ohjelmien jakamistavoista syntyneen väittelyn kuosiin yksijakoinen aloittelijan ohjelma vastaan perinteiset monijaolliset kehonrakennussysteemit.

Itse en 45 vuotiaana ukkona edes pitkän treenitauon jälkeen aloittaisi yksijakoisella koska treenitehoni ovat niin paljon kovemmat kuin mihin kaltaisesi nuorukainen on tottunut enkä toisaalta palaudu yhtä hyvin kuin sinä.

Nivelien ja jänteiden kipeytymisen vuoksi veto ja jalka treeneistä ei tahdo palautua viikossakaan.

Otetaan kärjistetysti. Jos nyt menet kykkyyn ja ylös ilman minkäänlaisia painoja niskassasi, palaudut tästä järjettömän raskaasta suorituksesta ensi viikolla? Eli treenien kovuutta voidaan laskea äärettömästi, samoin kuin harjoituskertojen määriä voidaan nostaa miten paljon ikinä lystää. Kunhan kokonaisrasitus pysyy sopivana.

Kehonrakennuksen perusperiaatteisiin kuuluu treenata esim. rintaa mahdollisimman monipuolisesti erilaisilla liikkeillä ja nivelkulmilla.
Liikkeitä voi tietysti vaihdella mutta vasta kaksijakoisella tuo liikkeiden jakaminen eri treenehin on jotenkin mahdollista.

En oikein tajunnut... Yksijakoisessa jalkatreeni voi näyttää vaikka tältä:

Ma: kyykky
Ke: prässi
Pe: maastaveto.

Selvennäs nyt vähän. Miten vasta kaksijakoisella voi liikkeiden jakaminen eri treeneihin olla jotenkin mahdollista?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Otetaan kärjistetysti. Jos nyt menet kykkyyn ja ylös ilman minkäänlaisia painoja niskassasi, palaudut tästä järjettömän raskaasta suorituksesta ensi viikolla? Eli treenien kovuutta voidaan laskea äärettömästi, samoin kuin harjoituskertojen määriä voidaan nostaa miten paljon ikinä lystää. Kunhan kokonaisrasitus pysyy sopivana.

Tuo kyykkyhyppely kuuluu Ypäjän ala-asteen tyttöjen hikijumppa päivään.
Kehonrakennukseen eivät kuulu kyykkyhyppelyt ilman painoa vaan lihas-soluja pyritään rikkomaan aina kovenevilla fyysisillä harjoitteilla.

En oikein tajunnut... Yksijakoisessa jalkatreeni voi näyttää vaikka tältä:

Ke: prässi
Pe: maastaveto.

Selvennäs nyt vähän. Miten vasta kaksijakoisella voi liikkeiden jakaminen eri treeneihin olla jotenkin mahdollista?

Tuo nyt on selvästikin kaksijakoisesta ohjelmasta veto ja kyykkypäivät erotettu.
Päivien järjestys on vain järjetön :hyper:
Harvoin voimanostajatkaan tekevät kovia kyykky tai veto päiviä noin.

Tietysti jos yleensä treenaat kyykyt ja vedot jollain harjanvarrella niin tuo helpottuu..

Muuttaisin sen kuitenkin näin:

ti: yläkroppaa

to: prässi + suorin jaloin veto polvien alta
Pe: yläkroppaa

Tuo kyykkyhyppely kuuluu Ypäjän ala-asteen tyttöjen hikijumppa päivään.
Kehonrakennukseen eivät kuulu kyykkyhyppelyt ilman painoa vaan lihas-soluja pyritään rikkomaan aina kovenevilla fyysisillä harjoitteilla.

Kärjistäen.

Tuo nyt on selvästikin kaksijakoisesta ohjelmasta veto ja kyykkypäivät erotettu.
Päivien järjestys on vain järjetön :hyper:
Harvoin voimanostajatkaan tekevät kovia kyykky tai veto päiviä noin.

Tietysti jos yleensä treenaat kyykyt ja vedot jollain harjanvarrella niin tuo helpottuu..

Muuttaisin sen kuitenkin näin:

ti: yläkroppaa

to: prässi + suorin jaloin veto polvien alta
Pe: yläkroppaa

Ei edes mennyt pointti ohi. Jalkatreeneissä voidaan aivan yhtä hyvin käyttää monia eri liikkeitä, kuten monijakoisissakin. Ei ole mitenkään oleellista, mitä liikkeitä satuin esimerkkiohjelmaani laittamaan tai missä järjestyksessä.

Teen itsekkin nelijakoista niin että saan sen ja kaksijakoisen parhaat puolet esiin.

Ma: rinta, olkapäät

Ti: selkä, takaolat

Pe: kädet jossa ensimmäisinä voima liikkeinä kapea penkki ja leuanveto myötäotteella.

La: jalat + veto polvien alta suorin jaloin

Näin ma ja pe tulee penkkiä(rinta) ti ja pe leuanvetoa(selkä) ja kädet saavat kyytiä ma, ti ja pe.
Nämä treenit pystyn tekemään kovalla rasitustasolla silti palautuen ja liikkeen viimeinen sarja failureen.
Silti jokainen työsarja tehdään kovaa vain tarvittavat lämmittelysarjat tehdään "löysäillen".

Jaloille tulee intervallia ja lenkkiä yhteensä neljä kertaa viikossa.
Uimassa käyn 2x viikossa ja nyrkkeilypalloa parikertaa viikossa + vatsat, voimapyöra ja kyljet lisäksi.

Dietti päällä heh, mutta varmasti kroppa saa tarpeeksi ja monipuolisesti treeniä.

Yksijakoinen on hyvä nuorille aloittelijoille jotka eivät vielä osaa tai pysty irroittamaan kaikkea tehoa treenistä ja tekisin kyllä monelle aloittelijalle yksijakoisen ohjelman.

Mulla on tallessa noiden 70-80 luvun tähtien treenimetodeja ja kyllä Arskakin treenasi eri lihasryhmät eri kerroilla noustessaan huipulle kehoilussa.

Olen treenannut 4x viikossa kaksijakoisella joskus mutta liike valikoiman lisääntyessä vaihtanut nelijakoiseen.

Tutkimustenhan mukaan natuna pitäis treenata lihasryhmät läpi useammin, koska proteeinisynteesiä kestää harjoittelun jälkeen vain noin 36 tuntia. Eli natuna lihas ei kasvaisi enää 36h päästä harjoittelusta.

Tietysti lihaksen kasvuun vaikuttavat muutkin asiat kuin vain harjoitteluväli, mutta noin yleensäottaen kroppa kerran viikossa läpi ei natulle riitä. Tietysti on poikkeustapauksiakin tässäkin.

Voisin vaikkapa väittää että säkin pystyisit kropan helposti treenaamaan useamman kerran viikossa läpi iästäs huolimatta, kunhan kroppa mukautuisi kasvaneeseen frekvenssiin.

Mutta tosiaan jokainen tyylillään. Kuten sanoinkin jo aikaisemmin ihan turha treenata kuten ammattilaiset, jos oot vielä natu. Natulla ja roinaajalla on nimittäin tosiaan treenaamisessa isoja eroja..

Tutkimustenhan mukaan natuna pitäis treenata lihasryhmät läpi useammin, koska proteeinisynteesiä kestää harjoittelun jälkeen vain noin 36 tuntia. Eli natuna lihas ei kasvaisi enää 36h päästä harjoittelusta.

Tietysti lihaksen kasvuun vaikuttavat muutkin asiat kuin vain harjoitteluväli, mutta noin yleensäottaen kroppa kerran viikossa läpi ei natulle riitä. Tietysti on poikkeustapauksiakin tässäkin.

Voisin vaikkapa väittää että säkin pystyisit kropan helposti treenaamaan useamman kerran viikossa läpi iästäs huolimatta, kunhan kroppa mukautuisi kasvaneeseen frekvenssiin.

Mutta tosiaan jokainen tyylillään. Kuten sanoinkin jo aikaisemmin ihan turha treenata kuten ammattilaiset, jos oot vielä natu. Natulla ja roinaajalla on nimittäin tosiaan treenaamisessa isoja eroja..

Nii, se lihas sitten pienenee heti jos ei nyt kellolla katota sitä 36 tunnin aikarajaa? Mitä sitten jos sitä ei heti treenata? Se ei sen kokoon eikä kasvuun juuri vaikuta. Lihaksen kasvu ei ole tunneista kiinni.

Monet 2 jakoisen kannattajat ei tunnu ymmärtävän, mitä palautuminen tai lepo tarkoittaa. Jos treenataan kovaa niin joillekin se viikko pitää varata palautukseen. Jos nyt jonkun tohtori Watsonin mukaan se joku synteesi kestää sen 36 tuntia, niin mitä sitten? Kestäköön vaikka 5 tuntia, ei muuta mun treenejä mitenkään, koska toi synteesi ei ole suhteessa lihaksen arkuuteen, siihen milloin sitä voidaan treenata uudelleen. Mä pistän edelleen tän 1 ja 2 jakosten jumaloimisen trendin piikkiin, mutta se on vain mun mielipide.

Toi lihaksen arkuus hommakin on ihan tottumuksesta kiinni. Varmasti jos on tottunu nelijakoseen niin lihas on todellakin sen viikon verran kipeä/arka. Hetken aikaa kun tekee jollain 1- tai 2-jakosella, niin ei se lihas enää todellakaan ole sitä viikkoa arka. Ja jonkun ajan jälkeen pystyy treenaamaan varmasti aivan yhtä kovaa, kuin sillä nelijakosella. Ihmiskeho mukautuu rasitukseen.

Nii, se lihas sitten pienenee heti jos ei nyt kellolla katota sitä 36 tunnin aikarajaa? Mitä sitten jos sitä ei heti treenata? Se ei sen kokoon eikä kasvuun juuri vaikuta. Lihaksen kasvu ei ole tunneista kiinni.

Mistäköhän helvetistä sait päähäs että se pienentyis... tai että se pitäis välttämättä treenata heti sen 36h jälkeen?

Tietysti palautumisen ja järkevyyden rajoissa treenataan. Sanoinpa vaan, että lihaksen on tutkimuksissa todettu kasvavan ainoastaan tietyn ajan treenin jälkeen. Tietysti roinaavilla ammattilaiskehonrakentajilla lihaksen kasvuaika on pidennetty keinotekoisesti, joka on yksi syy miksi mielestäni natun ei pitäisi treenata kuten ammattilainen (lukuisten muiden seikkojen ohella).

Mutta kuten jo edellisessä postauksessa mainitsinkin lihaksen kasvuun vaikuttaa monet muutkin asiat kuin vain se treenifrekvenssi.

Monet 2 jakoisen kannattajat ei tunnu ymmärtävän, mitä palautuminen tai lepo tarkoittaa. Jos treenataan kovaa niin joillekin se viikko pitää varata palautukseen. Jos nyt jonkun tohtori Watsonin mukaan se joku synteesi kestää sen 36 tuntia, niin mitä sitten? Kestäköön vaikka 5 tuntia, ei muuta mun treenejä mitenkään, koska toi synteesi ei ole suhteessa lihaksen arkuuteen, siihen milloin sitä voidaan treenata uudelleen. Mä pistän edelleen tän 1 ja 2 jakosten jumaloimisen trendin piikkiin, mutta se on vain mun mielipide.

Kuten jo edellä on mainittu kroppa tottuu kyllä palautumaan lyhyemmälläkin aikavälillä kunhan sen totuttaa ja lihaksen arkuus ei ole suoraan verrannollista lihaskasvuun. Mutta jokaisen tulisikin treenata kuten katsoo parhaaksi, todennäköisesti treenisysteemisi toimii sulle parhaiten. Sitä mä vaan toitotin alun alkaen, että on turha dissata muita treenityylejä, tai perustaa omat treenimetodinsa sille kuinka joku pro treenaa samalla lailla (syistä joita olenkin jo listannut).

Toi lihaksen arkuus hommakin on ihan tottumuksesta kiinni. Varmasti jos on tottunu nelijakoseen niin lihas on todellakin sen viikon verran kipeä/arka. Hetken aikaa kun tekee jollain 1- tai 2-jakosella, niin ei se lihas enää todellakaan ole sitä viikkoa arka. Ja jonkun ajan jälkeen pystyy treenaamaan varmasti aivan yhtä kovaa, kuin sillä nelijakosella. Ihmiskeho mukautuu rasitukseen.

Olen treenannut nelijakoisella kovaa ja lihasarkuutta saan enää hyvin harvoin aikaseksi yleesä vain silloin kun olen muuttanut jotain rajummin treeni systeemissäni.

Lihaksen palautumisnopeudeksi on mitattu 36-72h joten miksi aina näihin juttuihin vedetään tuo minimi arvo.
Korostan vielä etten sodi kaksijakoista vastaan, oma nelijakoiseni liippaa läheltä sitä ja kaksijakoinen on ihan normaali bodi harjoittelua.
Yksijakoinen on sitävastoin vain aloittelijoille sopiva ja sen puolesta ei kannata ottaa kantaa jollei ole treenannut sillä tuloksellisesti vähintään muutaamaa vuotta yhtäjaksoisesti että olisi edes jotain kokemusperäistä sanottavaa siitä.
Nuo 15 vuotiaiden "treenaamiset" voi jättää huomioimatta, ensimmäiset untuvat tulleet perseeseen ja jo kasvatetaan lihaksia.

Mistäköhän helvetistä sait päähäs että se pienentyis... tai että se pitäis välttämättä treenata heti sen 36h jälkeen?

Tietysti palautumisen ja järkevyyden rajoissa treenataan. Sanoinpa vaan, että lihaksen on tutkimuksissa todettu kasvavan ainoastaan tietyn ajan treenin jälkeen. Tietysti roinaavilla ammattilaiskehonrakentajilla lihaksen kasvuaika on pidennetty keinotekoisesti, joka on yksi syy miksi mielestäni natun ei pitäisi treenata kuten ammattilainen (lukuisten muiden seikkojen ohella).

Mutta kuten jo edellisessä postauksessa mainitsinkin lihaksen kasvuun vaikuttaa monet muutkin asiat kuin vain se treenifrekvenssi.

Kuten jo edellä on mainittu kroppa tottuu kyllä palautumaan lyhyemmälläkin aikavälillä kunhan sen totuttaa ja lihaksen arkuus ei ole suoraan verrannollista lihaskasvuun. Mutta jokaisen tulisikin treenata kuten katsoo parhaaksi, todennäköisesti treenisysteemisi toimii sulle parhaiten. Sitä mä vaan toitotin alun alkaen, että on turha dissata muita treenityylejä, tai perustaa omat treenimetodinsa sille kuinka joku pro treenaa samalla lailla (syistä joita olenkin jo listannut).

En mä mitään dissaa:) Tuntuu vaan siltä että 2 jakosista kohkataan kuin lähetyssaarnaajat:D Monta jumalaa jotka kaikki kumoaa toisensa.

Oon käyny ensinmäiset 3kk 3 jakosella, 6 kertaa viikossa. Nyt salin personal trainer sano et tekee mulle sopivan ohjelman, 4 jakosen, 4 kertaa viikossa salilla. Tälläkö si pitäs tulla sitä massaa? :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom