Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Samaa mieltä. Siksi ihmettelenkin sitä suunnatonta vihaa joka joillain ihmisillä tässä ketjussa on kaikkia julkisen sektorin työntekijöitä kohtaan. Ei kai se niiden opettajien vika ole mitä valvirassa puuhaillaan? Miksi niille sitten pitäisi rangaistuksena antaa puolelle potkut, siinä kun vielä sijaiskärsijänä olisi lapset, joiden saaman opetuksen taso putoaisi entisestään. Jos se kritiikki kohdistuu valviraan ja kumppaneihin, niin kannattaa vilkaista minkä verran julkisen puolen työntekijöistä näissä on töissä, ja minkäverran esim terveydenhuollossa ja opetustoimessa jne. Siinä tulee aika paljon "collateral damagea" jos kaikkia julkisia aletaan vainota.

No sepä se, en tiedä. Mutta sen tiedän että kun valtion rahat on slut, finito, loppu, niin ne joille annetaan lomautuslappu tai loparit on just opettajat, sairaanhoito jne. Nämä ihan oikeat syöttöporsaat eivät ihan varmasti joudu niiden säästöjen kohteeksi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tässä ketjussa on noin ziljoona kertaa todettu että nimenomaan käytännön työtä tekeviä käsipareja, opettajia, poliisija, sairaanhoitajia jne pitäisi lisätä ja järkeistäminen koskee nimenomaan sitä "virkamiesarmeijaa" ja säädös helvettiä.

Nythän ongelma on juuri se että luodaan kaikenmaailman poulivillaisia hallintohimmeleitä (esim sote) joka lisää niitä paperin pyörittäjiä mutta ei yhtään käytännön käsiparia.
 
Hyvin ymmärtää perus tallaajakin tätä virkamieskoneistoa kun rakentaa taloa. Se lappujen ja lupien määrä on aivan järjetön.

Kun rakennettiin taloa niin pelkästään lupiin ja kunnan muihin "sivukuluihin" meni melkein 15000€
 
Juu, onhan niitä hoitajia, poliiseita ja opettajia ainakin se puolet liikaa? Vai voisiko sittenkin olla niin että ihan joka ikinen valtiolta tai kunnalta palkkansa saava ihminen ei ole kynänpyöritysvirastossa toimiva "virkamies"? Minkäverran olet noita empiirisiä havaintojasi esim ylä-asteilla tehnyt, ja missäpäin suomea, kun olet päätynyt tuohon tulokseen että siellä vedetään vain lonkkaa kaikki päivät?

Nuo nyt ammattiryhmät eivät olleet ihan oman inhokkilistani kärjessä, mutta kyllä sitä kuule sitä joutokäyntiä ja palkan vastaanottoa ilman täyttä vastinetta löytyy niin pirusti noissakin ammattiryhmissä.

Ihan viimeaikaista kokemusta juuri yläasteista ei ole, mutta ainakaan omat yläasteen opettajat eivät olisi kaikki ansainneet palkkaansa. Omien lasten ala-asteen opettajissa on aika merkittäviä "viitseliäisyyseroja".

Tähän loppuun vielä pieni kimara virkamiehiltä kuultuja kiitoksia verovaroilla maksetuista palkoistaan:

"En minä tee, kun ei muutkaan"
"Ei näin pienellä palkalla kuule ruveta rehkimään"
"Mulla on kaksi vuotta eläkkeeseen"
"Yrittäkööt potkaista pellolle"
"tänä vuonna minä en tee muuta kuin kalastan ja vittuilen"
 
Nythän ongelma on juuri se että luodaan kaikenmaailman poulivillaisia hallintohimmeleitä (esim sote) joka lisää niitä paperin pyörittäjiä mutta ei yhtään käytännön käsiparia.

Täytyy aina muistaa miksi eurooppalainen valtion on ylipäätään olemassa: Turvaamassa hallitsijan ja hallitsijan vasalleiden elintason. Ei tämä ole miksikään muuttunut vaikka virkamiehistö onkin ottanut aatelliston paikan.

Niille Jamin mainitsemille käytännön käsipareille kun vielä saataisiin sovittua sellainen hinta, että käsipareja kannattaisi myös käyttää. Se on mahdollista vain tunnustamalla se tosiasia, että globaalissa kilpailussa käsityön hinta on alhainen. Toinen käytettävissä oleva vaihtoehto on olla käyttämättä suomalaisia käsipareja ja ostaa työ muualta. Tällöin suomalainen jää tietysti työtä vaille.

Samalla pitää tunnustaa se tosiasia, että alhaisella käsityön hinnalla ei elätetä suurta virkamieskuntaa ja kustanneta rajatonta määrää julkisia palveluita. Eli joka tapauksessa julkista sektoria on leikattava. Se kuinka paljon sitä on leikattava riippuu paljon siitä, kuinka monta käsiparia tekee töitä ja osaltaan rahoittaa julkista sektoria.

En usko, että tätä tosiasiaa Suomessa tunnustetaan ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä. Siksi ihmettelenkin sitä suunnatonta vihaa joka joillain ihmisillä tässä ketjussa on kaikkia julkisen sektorin työntekijöitä kohtaan.

Jos nyt saisi edes sen verran aikaiseksi että ylipitkät lomat saataisiin karsittua julkkareilta. Mutta juuri aamulehdessä kätilöt kitisivät että on niin kovaa hommaa että tarvii sen 7 viikkoa lomaa että pystyy tekemään. Että eiköhän tuo saada karsittua pakkolaeista ja lasketaan sensijaan vaikka yksityisellä sunnuntaitkin lomapäiviksi.
 
http://www.taloussanomat.fi/porssi/...ikka-joka-melkein-tuhosi-euron/201516113/170?
No mutta, kyllä nämä pakkolait varmasti kansantalouden suunnan kääntävät.:D
Olipas taas käsittämättömän paska artikkeli. Tyhmä, tyhmempi, taloustoimittaja. Saksan vientikilpailukyvyllä on toki merkitystä EU:n sisällä, mutta paljon enemmän sillä on merkitystä globaalisti. Joku ne autot tekee joka tapauksessa. Saksan viennin jakautumista voi tähyillä vaikka täältä: http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/deu/#Exports. Kun ottaa silmän käteen niin aika helposti näkee, että Saksan top-4 vientimaista on eurotalouksia yksi (Ranska), ja että viennistä yli 50% suuntautuu euroalueen ulkopuolelle. Jos Saksa ei olisi kilpailukykyhyppyä tehnyt, olisi se todennäköisesti menettänyt markkinoita kiinalaisille eikä jollekin toiselle EU maalle. Olisin kirjoittanut kommentin lehden kommenttiosioon, mutta sitten luin pari noita kommentteja ja tulin järkiini.
 
Hyvin ymmärtää perus tallaajakin tätä virkamieskoneistoa kun rakentaa taloa. Se lappujen ja lupien määrä on aivan järjetön.

Kun rakennettiin taloa niin pelkästään lupiin ja kunnan muihin "sivukuluihin" meni melkein 15000€

Juuri näin. Uskomatonta touhua jo tuo luvan haku. Papereita menee "hukkaan" ja vastaavien mestarien mukaan tämä ei ole poikkeus vaan sääntö ja eka neuvo on ottaa useat kopiot kaikista. Lisäksi vaaditaan aina jotain paperia jota alkuperäässä ohjeessa ei ole eikä pitäisi tarvita. Omassa luvassa nämä oli väritysmallit. Ohjeessa oli selkeästi ettei tarvita osayleiskaavassa kuin kerrostalo tai rivitalo tapauksissa. No mun vaan piti se tehdä kun vaadittiin, muuten ei lupia.

Ja jos ajatellaan perus omakotitaloa jossa on talotehtaan kuvat, niin ammattilainen katsoo ne läpi vartissa. Mutta ei rakennusvalvonnassa, kestää 2-x viikkoa saada ne luvat sieltä ulos ja maksaa helposti sen 2000 euroa. Tuo EI IHAN OIKEASTI VOI OLLA NOIN vaikeaa ellei siitä TEHDÄ SELLAISTA! Se ei vaan voi olla. Tota enne piti tietysti hakea suunnittelutarveratkaisu koska ollaan osayleiskaavassa ja vaikka rakennuspaikka oli kaavaan merkitty. Se on pakko myöntää just noista syistä ja kun on kunnallistekniikka saatavilla. Mutta SE ON PAKKO HAKEA jotta voi hakea rakennuslupaa, 300-500 euroa kiitosnäkemiin ja pari viikkoa meni siinäkin.

Ja porukkaa tuolla on niin että päät hakkaa yhteen. Jos potkis 2/3 mäkeen ja palkka tulisi sen mukaan montako hakemusta kuukaudessa käsittelee niin alkas hommat sujumaan ja loppus se ylimääräinen kansalaisen kiusaaminen.
 
Olipas taas käsittämättömän paska artikkeli. Tyhmä, tyhmempi, taloustoimittaja. Saksan vientikilpailukyvyllä on toki merkitystä EU:n sisällä, mutta paljon enemmän sillä on merkitystä globaalisti. Joku ne autot tekee joka tapauksessa. Saksan viennin jakautumista voi tähyillä vaikka täältä: http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/deu/#Exports. Kun ottaa silmän käteen niin aika helposti näkee, että Saksan top-4 vientimaista on eurotalouksia yksi (Ranska), ja että viennistä yli 50% suuntautuu euroalueen ulkopuolelle. Jos Saksa ei olisi kilpailukykyhyppyä tehnyt, olisi se todennäköisesti menettänyt markkinoita kiinalaisille eikä jollekin toiselle EU maalle. Olisin kirjoittanut kommentin lehden kommenttiosioon, mutta sitten luin pari noita kommentteja ja tulin järkiini.

Eipä Saksan vienti-ihme olisi onnistunut ilman yhteisvaluutan tuomaa etua.

Muistelisin että tästä euroalueen sisäisestä vaihtotaseen epätasapainosta, Saksan merkityksestä siinä yms. on aikaisemminkin väännetty täällä?
 
Saksan vientikilpailukyvyllä on toki merkitystä EU:n sisällä, mutta paljon enemmän sillä on merkitystä globaalisti.

Tätä olen miettinyt itsekin. Luulisi, että se Saksan EU:n ulkopuolelle suuntautuva vienti nyt jotenkin Suomeenkin heijastuisi, jos täällä pystytään tuottamaan tavaroita ja palveluita kilpailukykyisin hinnoin. "Saksa ei ole muista maista irrallinen vain omia asioitaan hoitava kansantalous, vaan osa kansainvälistä talouden kokonaisuutta." niinhän tuossa artikkelissakin sanotaan.

Mikä muuten olisi ollut Saksan vaihtoehto? Istua käsiensä päällä ja pysyä Euroopan sairaana miehenä?
 
Eipä Saksan vienti-ihme olisi onnistunut ilman yhteisvaluutan tuomaa etua.

Muistelisin että tästä euroalueen sisäisestä vaihtotaseen epätasapainosta, Saksan merkityksestä siinä yms. on aikaisemminkin väännetty täällä?

Hurrihan taitaa monelle olla kirosana. Mutta hänhän artikkelissaan ainoastaan referoi muita. Tämä valuutan merkitys on kuitenkin kaikkein olennaisimpia seikkoja, joita on typerä sivuuttaa.

Dopeyhan postauksessaan vain toteaa, että muut euromaat ovat tukeneet Saksan vientiä globaalisti. Euron kurssillahan on nimenomaan merkitystä globaalisti.
 
Eipä Saksan vienti-ihme olisi onnistunut ilman yhteisvaluutan tuomaa etua.

Muistelisin että tästä euroalueen sisäisestä vaihtotaseen epätasapainosta, Saksan merkityksestä siinä yms. on aikaisemminkin väännetty täällä?

pååttalta tekisi mieli kysyä että millaisia muiden Eu maiden pitäisi olla kun ne eivät saa olla Saksan kaltaisia taloudeltaan vahvoja teollisuumaita eikä Viron kaltaisia kehittyviä maita. Ruotsissa ja Tanskassakin on niin paljon pääomia ja joustavammat työmarkkinat että jos kaikki maat olisivat niiden kaltaisia niin taas oltaisiin häntäpäässä. Pitäisikö suomalainen järjestelmä kloonata joka eu maahan, vai millaiset eu maat sallitaan ettei niitä pääse syyttämään vapaamatkustajiksi ?
 
Ruotsi on selkeästi plussalla dollarimääräisestikin. Huomattavaa miten reilusti Ruotsi dyykkasi dollareissa kriisin alussa. Äkkiä palautui ja meni ohi entisestä tasosta. Valuuttajousto toimii.
Eli vaikka Viron ja Ruotsin käyrien muoto on todella lähellä toisiaan, niin tuo molemmille maille yhteinen dynamiikka Ruotissa osoittaa systeemin toimivuutta, koska Ruotsi oli viime todella marginaalisesti vuoden 2008 tason yläpuole. Virossa ai taasen mikään ole toiminut, koska ollaa marginaalisesti tuon maagisen rajan alapuolella. Sekään ei tietenkään haittaa sinua, että Ruotsissa kuluva vuosi on tuntuvasti tuo maagisen rajan alapuolella. Sori vaan, mutta logiikkasi tässä on aivan yhtä virheellistä kuin faktasi Neukkulan AY-historiassa.
 
Neuvostoliiton "ay-liitosta" perustietoa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_unions_in_the_Soviet_Union
Ydinpätkä ehkä tämä:
"Soviet trade unions were, in fact, actually governmental organizations whose chief aim was not to represent workers but to further the goals of management, government, and the CPSU." Eli kommunistisen yksipuoluediktatuurin keskuskomitean käsikassara siellä se "ay-liitto" oli, ei mitään muuta, eli ei oikeasti työläisten etujärjestö, vaan vain yksi työkalu keskushallinnolle alistaa kansalaisiaan vähän tehokkaammin. KGB & co ei vissiin riittänyt.
 
Eli vaikka Viron ja Ruotsin käyrien muoto on todella lähellä toisiaan, niin tuo molemmille maille yhteinen dynamiikka Ruotissa osoittaa systeemin toimivuutta, koska Ruotsi oli viime todella marginaalisesti vuoden 2008 tason yläpuole. Virossa ai taasen mikään ole toiminut, koska ollaa marginaalisesti tuon maagisen rajan alapuolella. Sekään ei tietenkään haittaa sinua, että Ruotsissa kuluva vuosi on tuntuvasti tuo maagisen rajan alapuolella. Sori vaan, mutta logiikkasi tässä on aivan yhtä virheellistä kuin faktasi Neukkulan AY-historiassa.

Iivili vastasikin noista neukkulan ay-liikkeestä. Kommentoin vain Jamin Viro kommenttia, että luulisi Viron kasvun olevan todella kovaa varsinkin kun ponnistaa erittäin matalalta.
 
Suomalaisen työmarkkinan ja tuon Tuomaksen kirjoituksen ero on siinä, että aika usein lakko kohdistetaan paljon laajemmalle kuin vain tuohon yhteen työnantajaan tai työnantajaliittoon, jonka kanssa tuosta vapaa-ajan menetyksen kompensaatiosta neuvotellaan. Moninkertaistamalla työnantajapuolen vahingot saadaan toki aika usein mieleinen sopimus, mutta lakkoaseen tehokkuuden ansiosta voidaan myös hinnoitella työn hinta reilusti yli työnantajan kipurajan. Työnantaja suostuu, että saadaan neuvoteltavaan kustannuslisään verrattuna kohtuuttoman kallis lakko loppumaan, ja jonkun ajan päästä sitten sopeuttaa kokonaiskustannukset alunperin aiottuun irtisanomalla jengiä ja investoimalla maihin, missä työntekijät vielä tykkäävät tulla töihin. Lokakuun vienti oli -11% YoY, joten AY-liikkeen tavoite työpaikattomasta ja tasa-arvoisesta Suomesta etenee aikataulussa. 70-luvulla tämä sama kuvio toimi vielä niin, että ensin suostuttiin paperiliiton vaatimiin palkankorotuksiin ja sitten devalvoitiin valuutta, mutta silti paperikoneet automatisoitiin lähes roboteiksi samalla.

Jotta lakko toimisi niinkuin tuossa Tuomaksen kirjoituksessa annetaan ymmärtää, voisi työnantaja palkata lakkoilijoiden tilalle tilapäistyövoimaa ja lakon loppuessa päättää, tarvitaanko lakkoillutta jengiä enää ollenkaan takaisin. Suomen järjestelmässä kaikki riski on työnantajalla, joten investoinnit suuntautuvat mahdollisuuksien mukaan muualle.

Suomen tilanne on täysin toivoton, koska kaikki (ehkä AY-pomoja lukuunottamatta) ymmärtävät ylläolevan, mutta kukaan ei silti tee asialle mitään. Suomi ei päässyt nykyiseen hyvinvoinnin tasoon piilottamalla pään pensaaseen ja toivomalla, että aika parantaa kaikki vaivat.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom