Miten maamme talous oikein saadaan kuriin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Bonarin perussääntö on se että henkilön pitää itse kyetä siihen vaikuttamaan ja itse pystyä se suunnilleen laskemaan milloin tahansa. Jos nämä kaksi ehtoa ei toteudu niin sitten on ihan turha maksaa mitään boonusta. Boonuksellahan on tarkoitus houkutella työntekijöitä parempiin suorituksiin ja mitä ihmeen järkeä on luoda boonus järjestelmää jossa työntekijä ei kykene vaikuttamaan boonuksen tasoon eikä edes tarkastamaan onko asioita tehty oikein boonuksen kannalta.

Käytännön tasolla sitten aika vaikea toteuttaa niin, että nuo ehdot täyttyisivät. Sisäisestä laskennasta löytyy kyllä hyviä tunnuslukuja, mutta ei niitäkään se kehitysinssi yleensä ihan oikeasti ymmärrä, ellei halua asiaan paneutua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä taas voisin ottaa hyvinkin ison osan palkasta yrityksen osakkeina tai bonareina jos bonarit pystyisi mittaamaan ja laskemaan ja niiihin vaikuttamaan ettei se lopullinen maksu olisi sitten jonkun yksittäisen johtajan mielivallan alla.

Osakkuus se ois paras kun pidempään on työskennellyt ja on haluja sitoutua yritykseen ja tehdä sen eteen duunia.
 
Käytännön tasolla sitten aika vaikea toteuttaa niin, että nuo ehdot täyttyisivät. Sisäisestä laskennasta löytyy kyllä hyviä tunnuslukuja, mutta ei niitäkään se kehitysinssi yleensä ihan oikeasti ymmärrä, ellei halua asiaan paneutua.

Jos ei kyetä muodostamaan niin yksinkertaisia tunnuslukuja että ne bonarin saaja bonaripalaverissa ymmärtämään niin sitten sitä bonaria ei kannata maksaa.

Isompi ongelma minusta on niihin bonareihin vaikutusmahdollisuus. Yhden henkilön työpanoksen vaikutus on rajallinen jos kyseessä ei ole johtaja.

Jos työntekijä ei voi laskea ja vaikuttaa bonariin niin sitten ei kannata myöskään maksaa. Näin se vaan on. Itse en maksa yhtään ainutta bonaria joka ei näitä ehtoja täytä.
 
Jos ei kyetä muodostamaan niin yksinkertaisia tunnuslukuja että ne bonarin saaja bonaripalaverissa ymmärtämään niin sitten sitä bonaria ei kannata maksaa.

Isompi ongelma minusta on niihin bonareihin vaikutusmahdollisuus. Yhden henkilön työpanoksen vaikutus on rajallinen jos kyseessä ei ole johtaja.

Jos työntekijä ei voi laskea ja vaikuttaa bonariin niin sitten ei kannata myöskään maksaa. Näin se vaan on. Itse en maksa yhtään ainutta bonaria joka ei näitä ehtoja täytä.

Meidän firmassa ei ole mitään bonusjärjestelmää, mutta miellän tuon mystisen "tulospalkkion" samaan sarjaan. Meillä sen maksuperusteina on 1) henkilökohtainen laskutus, 2) kate eli käytännössä laskutus - kulut ja 3) "henkilökohtainen osa", eli käytännössä pärstäkerroin. Ja kun kaikki tähän järjestelmään kuuluvat ovat työnjohdon alaisia, eli käytännön vaikutusmahdollisuus kohtiin 1 ja 2 = 0, en näe että ko. järjestelmällä on mitään virkaa.
 
Neuvostoliitossa ei ollut ollenkaan AY-liikettä.

Neuvostoliitossa ay-liitot olivat kiellettyjä. :D

Mitähän mahdatte tarkoittaa? Liittoon kuuluminen Neukkulassa oli jopa pakollista - kuinkas muutenkaan.

The trade union system in the late Soviet Union consisted of thirty unions organized by occupational branch. Including about 732,000 locals and 135 million members in 1984, unions encompassed almost all Soviet employees with the exception of some 4 to 5 million kolkhozniks. Enterprises employing twenty-five or more people had locals, and membership was compulsory. Dues were about 1% of a person's salary.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_unions_in_the_Soviet_Union
 
Mitähän mahdatte tarkoittaa? Liittoon kuuluminen Neukkulassa oli jopa pakollista - kuinkas muutenkaan.

The trade union system in the late Soviet Union consisted of thirty unions organized by occupational branch. Including about 732,000 locals and 135 million members in 1984, unions encompassed almost all Soviet employees with the exception of some 4 to 5 million kolkhozniks. Enterprises employing twenty-five or more people had locals, and membership was compulsory. Dues were about 1% of a person's salary.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trade_unions_in_the_Soviet_Union

Joo mutta ei ne ollu oikeita ammattiyhdistysliittoja kun valtio pakotti kuulumaan niihin. Oikea ammattiyhdistysliike pakottaa itse. Kutan vaikka nyt AKT satamissa :)
 
Per Capita Viro on vieläkin alle 2008, tarkalleen itseasiassa 2007 tason tason.

http://fi.tradingeconomics.com/estonia/gdp-per-capita-ppp

Suomen 90-luvun laman tasoa. Saa Viro vielä hetken kasvaa varsinkin kun viimeisin BKT-lukema oli 0,5% pakkasella.

Onhan nyt selvä, että näillä kurssimuutoksilla viraassa valuutassa on melko henkala päästä plussalle. Suomihan on noin laskettuna melkein kymmenen prosenttia alle 2008 vuoden tason ja suunta on edelleen alas.
http://www.tradingeconomics.com/finland/gdp-per-capita
Brititkään eivät pääse Edes Viron tasolle vertailussasi.
http://www.tradingeconomics.com/united-kingdom/gdp-per-capita-ppp

Tässä Viro Euroissa.
http://www.estemb.de/eng/frontpage/estonia/economy/newwin/aid-68
 
On ihan tosimaailman kokemusperäistä tietoa miten sellaista työntekijää kohdellaan jolla ei ole syystä tai toisesta ns. normaalia työsuhdetta, se on aina työnantajalle ns. joustokohta, ja voi vaan kuvitella mitä se olisi jos 100% työvoimasta olisi tällaisessa tilanteessa, silloin työntekijöiden keskinäinen nokkimisjärjestys tietysti säilyisi ennallaan, mutta heikommilla oleva olisivat sitten todella heikoilla.
Itse olen hemmetin tyytyväinen, että sain opiskeluaikoina olla tuollaisessa epänormaalissa työsuhteessa. Ei ollut mitään tietoakaan tunti-/minipalkoista, työajoista ja liitoista. Työ oli raskasta, mutta palkkaus oli koulutusta vaatimattomaksi hommaksi kova, kunhan vain teki työtä. Nimeäni en muistaakseni koskaan mihinkään paperiin rustannut ja se, onko mahdollisuus tulla seuraavan päivänä töihin, selvisi edellisenä iltana. Jos tuohon työsuhteeseen olisi joku liitto päässyt sotkemaan väliin, niin työteho olisi romahtanut, eikä sen jälkeen duunari olisi voinut saada kovaa palkkaakaan työstään. Onneksi kuitenkin tuo bisnes toimi markkinatalouden lakien mukaan.
 
FatCatin ajatus siitä, että iso osa palkasta olisi tulossidonnaista, on hyvä ja oon muistaakseni tässäkin ketjussa ihmetellyt, miksei sitä hoideta esim. yhtiön osakkeiden muodossa. Eli että palkasta olisi aina tietty siivu osakkeita ja ahkerilla ja huolellisilla duunareilla isompi osuus. Sitten kun firmalla menisi hyvin, osakkeiden hinta nousisi ja tulisi sitä enemmän osinkoa, mitä ahkerampi ja pitkäaikaisempi työläinen olisi ollut, huonoina aikoina taas tulisi takkiin. Jos tietäisi historiasta enempi, tietäisi varmaan, miksi tämmöinen palkkarakenne on joskus 70-100v sitten torpattu ja ovatko sen torpanneet omistajat vai työläiset. Onko ollut niin, että omistajia olisi närästänyt se, että tavistyöläiset olisivat omistaneet firmasta osan ja täten heillä olisi ollut suoraa päätösvaltaakin firman asioihin ja siten omistava puoli on tuommoisen palkkarakenteen estänyt?
No näinhän startup firmat toimivat. Liksat on suhteessa pienempiä, mutta jos teet paljon duunia, palkinto voi tulla omistuksen kautta. Omistus on yleensä optioita, eli pitkään mukana sinnittelemällä potti voi kasvaa. Suomessa vaan verottaja on tehnyt tällaisesta palkitsemismallista hankalan, kun maksat optioistasi sekä tulo- että pääomaveroa, ja koska startup valuaatiot eivät ole usein yksinkertaisia.
 
Monimutkaisemmat liikeyrityksetkö eivät tähtää tuloksen tekemiseen? Puhutko nyt jostain yleishyödyllisistä voittoa tavoittelemattomista järjestöistä, kuten ammattiliitoista? ;)
Aika tavallista esim. kansainvälisissä yritysostoissa on se, että maksellaan konserniavustuksia, tai että tytär lainaa emolta poskettomalla korolla. Jälkimmäisellä tavallahan esim. Mehiläinen vältti yritysverot Suomessa. Mutta kuten Jami sanoi, bonarit voi kytkeä muuhunkin kuin konsernitulokseen.
 
Aika tavallista esim. kansainvälisissä yritysostoissa on se, että maksellaan konserniavustuksia, tai että tytär lainaa emolta poskettomalla korolla. Jälkimmäisellä tavallahan esim. Mehiläinen vältti yritysverot Suomessa. Mutta kuten Jami sanoi, bonarit voi kytkeä muuhunkin kuin konsernitulokseen.

Edelleen, sisäisessä laskennassa esimerkiksi tällaiset erät voidaan helposti eliminoida, jos tahtoa riittää. Jos perusasenne on tuollainen, että työnantaja huijaa kuitenkin, niin sitten on tosiaan ihan turha keskustella asiasta.
 
Siis ette kai te nyt ihan oikeasti toivo, että kollektiivisti "sovittaisiin", että työntekijöiden palkat sidottaisiin yrityksen tulokseen - paino sanalla kollektiivisti? Ei tarvitse kuin katsoa, miten hyvin tuo kollektiivi "neuvottelu" tällä hetkellä menee. Ja sitten miettii, että joku Lauri Lyly & broilerit tekisivät tällaisen sopimuksen ja sen jälkeen sitten firmat voisivat koittaa vedättää niin paljon kuin huvittaa. Vedättäminen luultavasti kiinnostaisi, koska eivät voi sopimukseen itse mitenkään vaikuttaa, mutta sehän on ihan ymmärrettävää, että ne kaksi tahoa, jotka sopimuksen piiriin kuuluvat, eivät voi neuvotella sopimuksesta. Sitten pitäisi vielä perustaa Firmvira tutkimaan yritysten taseita ja määrittelemään, että mikä todellinen tulos on ollut. Mutta saataisiinpa taas työllisyyttä paremmaksi, kun Firmviraan epäilemättä tarvittaisiin paljon työntekijöitä, joilta löytyy oikea puoluekirja.
 
Onhan nyt selvä, että näillä kurssimuutoksilla viraassa valuutassa on melko henkala päästä plussalle. Suomihan on noin laskettuna melkein kymmenen prosenttia alle 2008 vuoden tason ja suunta on edelleen alas.
http://www.tradingeconomics.com/finland/gdp-per-capita
Brititkään eivät pääse Edes Viron tasolle vertailussasi.
http://www.tradingeconomics.com/united-kingdom/gdp-per-capita-ppp

Tässä Viro Euroissa.
http://www.estemb.de/eng/frontpage/estonia/economy/newwin/aid-68

Ruotsi on selkeästi plussalla dollarimääräisestikin. Huomattavaa miten reilusti Ruotsi dyykkasi dollareissa kriisin alussa. Äkkiä palautui ja meni ohi entisestä tasosta. Valuuttajousto toimii.
 
En usko, että kukaan kuvittelee tällaisen onnistuvan kuin paikallisesti.
 
Siis ette kai te nyt ihan oikeasti toivo, että kollektiivisti "sovittaisiin", että työntekijöiden palkat sidottaisiin yrityksen tulokseen - paino sanalla kollektiivisti? Ei tarvitse kuin katsoa, miten hyvin tuo kollektiivi "neuvottelu" tällä hetkellä menee. Ja sitten miettii, että joku Lauri Lyly & broilerit tekisivät tällaisen sopimuksen ja sen jälkeen sitten firmat voisivat koittaa vedättää niin paljon kuin huvittaa. Vedättäminen luultavasti kiinnostaisi, koska eivät voi sopimukseen itse mitenkään vaikuttaa, mutta sehän on ihan ymmärrettävää, että ne kaksi tahoa, jotka sopimuksen piiriin kuuluvat, eivät voi neuvotella sopimuksesta. Sitten pitäisi vielä perustaa Firmvira tutkimaan yritysten taseita ja määrittelemään, että mikä todellinen tulos on ollut. Mutta saataisiinpa taas työllisyyttä paremmaksi, kun Firmviraan epäilemättä tarvittaisiin paljon työntekijöitä, joilta löytyy oikea puoluekirja.

Minä en oikeasti usko, että Suomen taloutta saadaan oikaistua millään ilveellä ennen tosi pahaa pohjakosketusta. Suomi on siinä mielessä kuin Neuvostoliitto. Liian jumiutunut muuttuakseen tiukassakaan tilanteessa. Tykkään kuitenkin leikkiä ajatuksilla, mutta määräätkö sinä nyt internetin myöntämin valtuuksin minua pitämään turpani kiinni, ellen keksi kaikkien mielestä toteuttamiskelpoista ideaa tilanteen korjaamiseksi?
 
Annan internetin suomin valtuuksin sinun jatkaa ;)

Tuossa sun ideassa puolet palkasta tuloksen mukaan ois sellainen mielenkiintoinen juttu että mites julkisen puolen työntekijät. Jos valtiolla puolet palkasta tulee valtion yli/alijäämän mukaan ja kunnalla samalla ideologialla niin olen heti mukana ideassa. Suorastaan loistava :D
 
Annan internetin suomin valtuuksin sinun jatkaa ;)

Tuossa sun ideassa puolet palkasta tuloksen mukaan ois sellainen mielenkiintoinen juttu että mites julkisen puolen työntekijät. Jos valtiolla puolet palkasta tulee valtion yli/alijäämän mukaan ja kunnalla samalla ideologialla niin olen heti mukana ideassa. Suorastaan loistava :D

Valtiolla ja kunnalla tuon voisi toteuttaa vähän toisin. Esimerkiksi niin, että puolet henkilöstöstä pois ja jäljelle jäävät saavat pitää nykyisen palkkansa jos tekevät kaikki poistettujenkin työt. Empiiristen havaintojeni mukaan tämän saneerauksen myötä virkamiehillä olisi töitä noin puoleksi päiväksi. Kiireisinä aikoina.
 
Valtiolla ja kunnalla tuon voisi toteuttaa vähän toisin. Esimerkiksi niin, että puolet henkilöstöstä pois ja jäljelle jäävät saavat pitää nykyisen palkkansa jos tekevät kaikki poistettujenkin työt. Empiiristen havaintojeni mukaan tämän saneerauksen myötä virkamiehillä olisi töitä noin puoleksi päiväksi. Kiireisinä aikoina.
Juu, onhan niitä hoitajia, poliiseita ja opettajia ainakin se puolet liikaa? Vai voisiko sittenkin olla niin että ihan joka ikinen valtiolta tai kunnalta palkkansa saava ihminen ei ole kynänpyöritysvirastossa toimiva "virkamies"? Minkäverran olet noita empiirisiä havaintojasi esim ylä-asteilla tehnyt, ja missäpäin suomea, kun olet päätynyt tuohon tulokseen että siellä vedetään vain lonkkaa kaikki päivät?
 
Juu, onhan niitä hoitajia, poliiseita ja opettajia ainakin se puolet liikaa? Vai voisiko sittenkin olla niin että ihan joka ikinen valtiolta tai kunnalta palkkansa saava ihminen ei ole kynänpyöritysvirastossa toimiva "virkamies"? Minkäverran olet noita empiirisiä havaintojasi esim ylä-asteilla tehnyt, ja missäpäin suomea, kun olet päätynyt tuohon tulokseen että siellä vedetään vain lonkkaa kaikki päivät?

Jäi vielä muutama mesta käymättä läpi, Kela, työkkäri, trafi, tukes, tekes, valvira, rakennusvalvonnat jne jne jne jne.

Opettajat ainakin peruskoulussa on keskimäärin varmasti hiton tiukoilla. Samoin monet sairaanhoitajat, mutta tässäkin olisi tehostamisen paikka esim. tietojärjestelmien osalta.

Näistä monessa virkamiehen tärkein tehtävä tuntuu olevan oman maan kansalaisen kiusaaminen.
 
Jäi vielä muutama mesta käymättä läpi, Kela, työkkäri, trafi, tukes, tekes, valvira, rakennusvalvonnat jne jne jne jne.

Opettajat ainakin peruskoulussa on keskimäärin varmasti hiton tiukoilla. Samoin monet sairaanhoitajat, mutta tässäkin olisi tehostamisen paikka esim. tietojärjestelmien osalta.

Näistä monessa virkamiehen tärkein tehtävä tuntuu olevan oman maan kansalaisen kiusaaminen.
Samaa mieltä. Siksi ihmettelenkin sitä suunnatonta vihaa joka joillain ihmisillä tässä ketjussa on kaikkia julkisen sektorin työntekijöitä kohtaan. Ei kai se niiden opettajien vika ole mitä valvirassa puuhaillaan? Miksi niille sitten pitäisi rangaistuksena antaa puolelle potkut, siinä kun vielä sijaiskärsijänä olisi lapset, joiden saaman opetuksen taso putoaisi entisestään. Jos se kritiikki kohdistuu valviraan ja kumppaneihin, niin kannattaa vilkaista minkä verran julkisen puolen työntekijöistä näissä on töissä, ja minkäverran esim terveydenhuollossa ja opetustoimessa jne. Siinä tulee aika paljon "collateral damagea" jos kaikkia julkisia aletaan vainota.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom