Pertti 123 sanoi:
Kun itteä kiinnostats kovasti jenkkien harjoittelu. Juoksuharjoittelusta olen joten kuten perillä (400m harjoittelu), mutta voimapuolesta olen kuutamolla.
Voitko vastata seuraaviin kysymyksiin, niin hyvin, kuin pystyt:
1. Millaista punttiharjoittelua ne tekee
2. kuinka usein ne tekee punttia
3. tekeekö ne hyppyjä / loikkia, minkä verran
4. millainen on voimaharjoittelun jaksotus vuoden sisällä
5. kaikkea muuta tietämisen arvoista, mitä en ole keksinyt kysyä
Olin MM-kisojen yhteydessä pikku palaverissa, jossa Jeremy Warinerin ja Michael Johsonin valmentaja (siis sama mies valmensi/valmentaa kumpaakin) kertoi heidän harjoittelustaan. Kun kysyttiin voimaharjoittelusta, niin vastaus oli aika lyhyt, koska sitä varten niillä on voima valmentaja erikseen, eikä tää valkku osannut pahemmin kertoa siitä voimaharjoittelusta.
HUU:a ja YU:n kuvalehteä olen kumpaakin lukenut nyt noin 1-2 vuoden ajan.
Tää nyt ei ole mikään perusteellinen vastaus, mutta:
1. Salilla hyvin paljon perustuu kyykyn(normikyykky reidet lattiantasoon tai alemmas), RV, penkin, jonkun yläselkäjutun ympärille.
2. Useimmiten 2-3xvko. Siis jos koko kroppa läpi em. liikkein. Jotkut käyttää ylä/alakerta -splittiä, silloin 4xvko. Tämä siis perusharjoittelukaudella. Ei mitään kauheaa löylyä puntilla, määrällisesti. Joskus erillisinä sessioina, joskus juoksutreenin päälle jotain. Vaihtelee.
3. Riippuu koutisista ja urheilijasta. Useimmat teettää, mutta ei tolkuttomia määriä. Moniloikkaa, vauhditonta pituutta, porrashyppyjä, aitahyppyjä, arkkuhyppyjä. Simppeliä settiä, ei useinkaan mitään ultrakovaa iskutusta.
Lisäksi vastusvetoja, mäkivetoja, kuntopallon/kuulanheittoja jne.
4. Jälleen simppeliä. Lyhyt hypertrofiajakso(pituus riippuu tasosta/tarpeesta), maksimivoima, räjähtävä voima. Jotkut ei varsinaisesti tee räjähtävää jaksoa, tosin veteen piirretty viiva onko esim. 3*2*90% 3RM räjähtävää vai ei! Noi ajoittuu periaatteessa järjestyksessä PKK1, voimakausi(PKK2), KVK/KK.
5. Ei siis mitään uutta auringon alla. Nämä koskee niitä instansseja, joiden touhuihin olen jotain kautta tutustunut. Varmasti monia muitakin käytäntöjä löytyy isosta maasta.. Aika hätäinen vastaus, mutta toivottavasti auttoi jotakin. Koitan tarkennella, jos herää jotain kyssäreitä.
6. En tiedä juurikaan noista. Veikkaisin, että järjestään tasoa 330cm>, 17m>, n. 70cm. Siis huipputason miehillä. Tietenkin hieman yksilökohtaista. Eivät monet välttämättä testaile noita.