Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
röhnis sanoi:Pelkkä tieteeseen tuijottaminen ei tuo vastauksia. Tiede kulkee tällä saralla usein käytännön perässä.
röhnis sanoi:MKM, esim. kuormallisilla kyykkyhypyillä ollaan saatu koeasetelmissa parannettua juoksunopeutta. Samoin monilla loikka- ja hyppelyharjoitteilla.
röhnis sanoi:...maksimi- ja rähjähtävän voiman harjoittelulla on sekä kroonisia että akuutteja(potentiaatio) positiivisia vaikutuksia, jotka ovat lähinnä tuon intramuskulaarisen koordinaation paranemisen kautta siirrettävissä rajallisesti myös liikemalliltaan erilaiseen suoritukseen....
röhnis sanoi:...mitattu EMG:llä...? Mites näiden luotettuvuus taas seuranta tutkimuksessa?....
röhnis sanoi:Voisi todeta, että tämä valmennusopin tutkimus on suo, johon voi upota aika helposti. Siellä pitäis kuitenkin vain luovia ja napsia vaikka niitä hilloja sieltä täältä evääksi käytännön kenttätyöhön!?....
MKM sanoi:...loikkiminen ja hyppely käsittääkseni alkavat jo olemaan huomattavasti lähempänä sellaista lajinomaista harjoittelua, mitä olen ylistänytkin. Tai ainakin huomattavasti siirtovaikutuksellisemmaksi hermottamiseksi ne uskoisin pikajuoksua ajatellen kuin punttisaliräjäyttelyn.
MKM sanoi:Silloin kun esim. voimaliikkeet ovat riittävän kaukana varsinaisen lajin suorituksesta, niin myöskään negatiivista oppimista ei tapahdu.
Käsitän tämän lauseen niin, että kontaktissa maahan kohdistuva voima on suoraan verrannollinen esijännityksen voimakkuuteen (stiffness?!). Kun jalka kiihdytetään lattiaan, kaikki keskittyminen tulisi suunnata alaspäin kohdistuviin voimiin. Eli se vaakakomponentti on tietenkin olemassa, mutta se on vain juuri ja juuri aistittavissa, eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota. Yritän siis sanoa, että kun jalka on maakontaktissa, niin siinä vaiheessa on ihan turha yrittää enää lisätä voimaa mihinkää suuntaan, vaan kaikki lähtee siitä kun jalka ojentuu eteen ja päkiä kiihdytetään täydellä voimalla suoraan alaspäin.Kontaktissa lihasten tulee pystyä erittäin nopeasti tuottamaan voimaa tuosta esijännitystilasta.
Itse pelaan salibandyä ja olen usein kokenut samanlaisen tilanteen. Joskus satojen toistojen laukaisuharjoitusten jälkeen on pirun vaikea saada palloa maalia kohti. Tämä johtuu siitä, että laukaukset on suoritettu muutamasta paikasta kentällä ja kestää parin normaalin lajiharjoituksen verran, ennen kuin ne rupeavat löytämään tiensä yläpesään joka puolelta kenttää:D. Puhukaa te "tiedemiehet" hermotuksesta, niin me sählyääliöt puhutaan tatsista. Kyllä varmasti ne korispelaajatkin ovat aavistaneet, että ei siitä välttämättä hyvä seuraa, että tehdään älytön määrä heittoharjoituksia ennen peliä, mutta mene nyt siinä maajoukkuekoutsille sanomaan, että "mä en varmaan heittele, ku hävii tatsi" Ehkä valmentajilta puuttui vaan käytännön kokemus.Koriksesta: maajoukkueella oli tulossa tärkee peli ja leirillä huomasivat, että heitto ei oikein kulje... No heittivät sitten hirveet määrät ja hyvin menee, luulivat. Sitten kun peli tuli, onnistuneiden heittojen keskiarvo tipahti ~10%.
jto sanoi:tai taju yksilöllisyydestä. tottakai hirveitä veto- tai heittomääriä voidaan tehdä, jos siihen on pohja. (ehkä) paras valkoihoinen nba-stara larry bird heitteli aikanaan aina ennen peliä 2h ennenkuin muut edes tulivat lämmittelemään ja mies oli aikansa kovimpia pelaajia. kesällä larry heitteli sitten 4-6h fiiliksestä riippuen. fysiikka ei ehkä ollut se paras, mutta kyllä fade away jump shot uppos ihan joka paikasta :D olen kyllä nähnyt herran donkkaavankin (!!!!!)
Mut birdin heitot ei ollu mitään max tehosia, vaan sellasta rentoa "heittelyä". Se siitä.
Itse olen myös valmennushommissa palloilijoiden kanssa ja omat metodini perustuvat vankkaan perusvoimaharjoitteluun. Voimaa otetaan puntilla, koko kroppaan, perusliikkeillä, ja voima otetaan irti kentällä/juoksuradalla. Tulokset ovat olleet melko hyviä, ja ei oma 60m 7,4 sähkö ole hirveen huono 4 juoksutreenin jälkeen (taustalla kyllä enemmänkin, mutta lajina ei ollut yleisurheilu, taukoa vain muusta kuin puntista yli vuosi) tai tutun yli 30v hepun pituushyppy 7,3 muutaman lajitreenin jälkeen, takana monen vuoden lajitauko, punttia kuitenkin hela tiden.
Mun treeneissä tehdään perusvoimaliikkeitä, yhdistäen painon-ja voimanoston parhaat liikkeet, ns. kovan freqvenssin/suoritusnopeuden toistot otetaan ns. "ylösmenoraudoilla" mutta työ tehdään kunnon kuormalla. Toki välillä on hyvä hiukan palautella ja silloin nopeet nostot on ihan ok.
Mun mielipide asiasta: Samapa tuo, hakkaako VOIMAA hakkaa hermottamalla vai hakien ehkä hiukan massaa, kunhan optimoi palautumisen muihin harjoitteisiin nähden, käyttää oikeita liikkeitä ja estää liikkuvuuden heikkenemisen, jolloin koordinaatio kärsii. Nämä kaikki yhteeensä muodostavatkin sen homman vaikeuden.
Ja suomalaisista yleisurheilijoista: treenitapoja on niin paljon kuin kisaajia, mutta MUN MIELESTÄ väärä lähestymistapa punttiin on lajiliikeiden kopiointi.
Vähäisillä kuormilla ei voimaa juurikaan tartu ja kuorman kasvaessa sinne voiman puolelle liikeradat sitten menevätkin ihan vituilleen ja koko liike muuttuu, ja sitten niitä vielä teetetään tyypeillä, joiden muu kroppa ei ole edes tarpeeksi kova/vahva suorittamaan ko. liikkeitä.
Toki aina löytyy poikkeuksia, tuskin kukaan muu ihminen maailmassa olisi Sepo Rädyn elämän/harjoitustavoilla maailman huipulle noussut ja aina huipulle nousee lahjakkuuksia mitä ihmeellisemmillä metodeilla. Räty tosin käytti mun mainitsemaa metodia vähän liiankin tiukasti.
No, kukin tavallaan, Mä otan ainakin voiman voimana ja nopeuden nopeutena.
P.S. MaVe on jenkeissä paljon käytetty VOIMA liike juoksijoiden keskuudessa. Vahva selkä on hyvä telineistä lähdössä ja takareisi/pakarakin saa melko hyvää stimulusta ko. liikkeessä
AimoRapula sanoi:...kunhan optimoi palautumisen muihin harjoitteisiin nähden, käyttää oikeita liikkeitä ja estää liikkuvuuden heikkenemisen, jolloin koordinaatio kärsii. Nämä kaikki yhteeensä muodostavatkin sen homman vaikeuden.
Ja suomalaisista yleisurheilijoista: treenitapoja on niin paljon kuin kisaajia, mutta MUN MIELESTÄ väärä lähestymistapa punttiin on lajiliikeiden kopiointi.
Vähäisillä kuormilla ei voimaa juurikaan tartu ja kuorman kasvaessa sinne voiman puolelle liikeradat sitten menevätkin ihan vituilleen ja koko liike muuttuu, ja sitten niitä vielä teetetään tyypeillä, joiden muu kroppa ei ole edes tarpeeksi kova/vahva suorittamaan ko. liikkeitä.
jto sanoi:painoriippuvaisissa lajeissa se voima kyllä pitää hankkia ihan muulla tavalla kuin bodailemalla. siinä ehkä tuntuu että mun ajatukset eniten eroaa esim. MKM:n omista... edelleen siitä lihasmassasta: esim. korkeushyppääjälle, kiipeilijälle jne on täysin turhaa hankkia ylimääräistä painoa "optimaalisen lihasmassan" muodossa.
röhnis sanoi:Huolimatta size principlestä, nopea tekeminen aiheuttaa nopealle voimantuotolle suotuisia hermostollisia adaptaatioita. Pelkkä rekrytoiminen sinänsä ei myöskään kerro kaikkea. Selektiivistä hypertrofiaa esiintyy.
MKM sanoi:mm. vaimoni pylly on kiinteytynyt ja hän pystyy vetämään minua turpaan :jahas: .