Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Tarviiko kätilön olla itse lapsia synnyttänyt? Tarviiko tarkkailuluokan erityisopettajalla olla omia lapsia? Entäpä puheterapeutit, kehitysvammaisten kuntoutuksesta vastaavat henkilöt, kasvatustieteen ammattilaiset jne. - tarviiko olla omia lapsia? Tunnen esimerkiksi henkilökohtaisesti erään mieskätilön ja hänellä ei varmaankaan ole omakohtaisia kokemuksia lapsen synnyttämisestä.

EDIT: Jotta voisi osallistua lasten kasvattamista koskevaan keskusteluun pitäisi ensin itse synnyttää lapsia ja kasvattaa niitä vähintään peruskouluikäiseksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Tarviiko kätilön olla itse lapsia synnyttänyt? Tarviiko tarkkailuluokan erityisopettajalla olla omia lapsia? Entäpä puheterapeutit, kehitysvammaisten kuntoutuksesta vastaavat henkilöt, kasvatustieteen ammattilaiset jne. - tarviiko olla omia lapsia? Tunnen esimerkiksi henkilökohtaisesti erään mieskätilön ja hänellä ei varmaankaan ole omakohtaisia kokemuksia lapsen synnyttämisestä.

EDIT: Jotta voisi osallistua lasten kasvattamista koskevaan keskusteluun pitäisi ensin itse synnyttää lapsia ja kasvattaa niitä vähintään peruskouluikäiseksi?

Niinpä. Ja samasta aiheesta jatkaakseni: Täytyykö olla omia lapsia, ennenkuin voi olla sitä mieltä, että a)huonosti käyttäytyviä lapsia todella on olemassa b)lapset tulisi kasvattaa niin, että kaikissa tilanteissa/paikoissa ei vain kertakaikkiaan voi huutaa, riehua ja temmeltää mielensä mukaan?

Muistuikin mieleen hyvä tositarina aiheeseen liityen. Naislääkäri vaimon työpaikalta oli nähnyt Tapiolassa, kuinka joukko n. toka- kolmasluokkalaisen ikäisiä poikia oli sitonut uhrinsa ranteesta nippusiteellä katukaivon kanteen.

Rouva oli mennyt kyselemään, että mikä on homman nimi ja kertonut, että näyttää aika vaaralliselta touhulta (käsi oli jo muuttamassa väriään). Tähän yksi sankari oli todennut, että "mee vittuun siitä tai saat turpaan".

Siis WTF? Itselleni ei olisi missään iässä tullut mieleen puhua aikuisille tuohon tyyliin. Korville siinä olisi tullutkin. Nykyään tuollaisilta muksuilta täytyy pyytää anteeksi häiriötä ja poistua takavasemmalle, ettei piltti vain vetoa omiin oikeuksiinsa ja kutsu sosiaalitanttoja, poliisia ja isoveljen poliisikoiraa paikalle. Ja omalle muksulle on kyllä tasan tarkkaan opetettu, miten ihmisille puhutaan ja on todella vaikeaa kuvitella, miten tuollaiset minigangstat oikein on kasvatettu.

Gillyanne sanoi:
Niinpä. Ja samasta aiheesta jatkaakseni: Täytyykö olla omia lapsia, ennenkuin voi olla sitä mieltä, että a)huonosti käyttäytyviä lapsia todella on olemassa b)lapset tulisi kasvattaa niin, että kaikissa tilanteissa/paikoissa ei vain kertakaikkiaan voi huutaa, riehua ja temmeltää mielensä mukaan?

c) on kasvattanut lapsen? Kyllä, täytyy.

Trifixion sanoi:
Lapsettomalla ei ole omia kokemuksia.

No pitääpäs minunkin sekaantua asiaan.

Aika monella meistä on kuitenkin nuorempia sisaruksia ja niiden kasvatusta pääsee hyvinkin läheltä seuraamaan. Ite olen seurannut isäni yrityksiä selvitä 15-vuotiaan teinihirviösiskoni kanssa ja ei voi muuta sanoa, kun että ei kateeksi käy. Tuntuu, että mitä tahansa teetkin tai olet tekemättä, kaikki menee aina päin h..vettiä. Tuossa vaiheessa ei todellakaan enää mitkään hienot ja ylevät kasvatusperiaatteet tehoa, täytyy vain toivoa että jotain rauhoittumista/ kaveripiirin vaihtumista tapahtuisi. Mitkään rangaistukset eikä järkipuhe tehoa.

Timba79 sanoi:
Ja pointti oli...??

Protsku aloitti, Gillyanne jatkoi samasta aiheesta ja minä jatkoin vielä yhden askeleen pidemmälle. :piis:

Naene sanoi:
... mutta... saako Suomesta tätä nykyä Dr Pepperiä??

Saa, piccoloista ainakin saa 0.5l muovipulloissa, prismassa ja sestossa on näkynyt tölkkejä, ja etniset myymälät myyvät lähes poikkeuksetta 2 litran pulloja.

Sitten itse aiheeseen.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja everything is perfect forever. Kiire ja stressi lisääntyy yhteiskunnassa jatkuvasti, ja siitä jää varmasti jälkensä kaikkealle. Myös ihmisten itsekkyys ja ahneus kasvaa huimaa tahtia.

Lapsilta (urheilu)harrastusten puuttuminen on tietysti monihaarainen juttu, usein siihen on suurin vaikutus tietysti vanhempien kannustuksen puutteella; ei sen työpäivän jälkeen ehdi/jaksa viedä harjoituksiin ja olla kentän laidalla kannustamassa.

Tuli vain itselle mieleen näitä tapauksia, jotka ovat olleet omiaan vähentämään liikkumista pienempänä (ehkä pisaroita meressä siihen hampurilais-lihapiirakka-ranskalaisetperunat-tietokone-videot sarjaan, mutta osansa kuitenkin). Asuin lähes koko lapsuuteni Paloheinässä, alueella jossa on paljon lapsiperheitä. Läheisellä kentällä sitten pelasimme usein jalkapalloa ja ties mitä lajeja.

No, kuitenkin kentän vieressä asui lapseton pariskunta, jotka eivät voineet sietää kentästä lähtevää meteliä, joten pelaamisemme kentällä kiellettiin. Ei sitä silloin 9v iässä tajunnut, että ehkäpä näillä henkilöillä ei ole oikeutta määrätä koko alueesta, vaan pettyneinä sitten luikimme takaisin kotia. Pelikerrat harvenivat kovasti jatkossa, ja parin vuoden sisään päättyivät kokonaan. Nykyisin on koko kenttä sellaisessa kunnossa, että en ihmettele jos playstation on houkuttelevampi vaihtoehto.

Toinen vastaavanlainen tapaus oli sitten vuosia myöhemmin, kun olimme "fikkusotaa" (lue: rosvoa ja poliisia myöhään illalla, kun oli pimeää, valaistuksena taskulamput) läheisellä pellolla. Ikävä kyllä, pellon vieressä oli taas asutusta ja eiköhän sekin riemu piakoin kielletty, saattoi kuulemma aiheuttaa vaaratilanteita ja ties mitä ihmeellistä.

Realiteettien puute tuntuu vaivaavan myös aikuisia monesti, kun on kysymys nuorista. Hahmotuskyky siitä, missä vaiheessa piilosen leikkiminen, keinussa istuminen (muutoin kuin polttamassa tupakkaa ja syljeksimässä maahan), he-man ukot ja muu vastaava jää lapsuuden mukana. Jotain uutta ja erikoisempaa kun koittaa kokeilla, homma kielletään välittömästi - usein tietysti aiheesta mutta ikävän usein myös aiheetta - ja ehdotetaan tilalle näitä he-man ukkoja, piilosta tai muuta upeaa. Tai sitten jo hyvään ikään ehtineiden aikuisten harrastuksia, metsässä kävelemistä tai muuta sellaista.
Oikeasti, moniko teini-ikäinen jaksaa tuollaisista innostua?

Itse oman teini-ikäni upeasti tuhonneena (tekemättömyys, roskaruoka, tietokone) olen luonnollisesti paras henkilö saarnaamaan asiasta. Ehkä olisin saattanut innostua tekemään jotain muutakin, jos kaikkea ei olisi heti kielletty, rakentavien ehdotusten rajoittuessa johonkin (siinä iässä) tylsältä tuntuvaan tai 'muinaismuistoihin' ?

Mitään helppoa ratkaisuahan ei ole olemassa. Ikuinen ainaan jatkuva - ja kasvava - talouskasvu on ainoa vaihtoehto, mitään muuta ei koskaan sovi edes miettiä, tai on kommunisti. Kiireen ja stressin määrää ei oikein voi vähentää, ainakaan jos aikoo leivässä pysytellä kiinni, olematta nyt huippulahjakas, -onnekas ja -taitoinen yksilö, joka kenties voi määritellä omat rytminsä paremmin, ja tehdä kevyempää viikkoa. Vanhemmat koittavat sitten paikata omia "heikkouksiaan" ostamalla lapsille leluja, nykyisin tietysti tekniikkaa, jonka pariin heidät voi "työntää", että saisi itse vetää hetken henkeä. Kierre on valmis. Eikä tietenkään teiniraivoa ja asennetta sovi tästä yhtälöstä unohtaa, jokainenhan on kuitenkin lopulta vastuussa itsestään.

Kyllä, olen tällä hetkellä varsin stressaantunut, erittäin raskaan kevään viimeiset tentit (vielä 6kpl) menossa, olen nukkunut alta 15h viimeisen kolmen yön aikana. Suhteuttakaa avautumiseni sen mukaisesti :)

protsku sanoi:
Kylläpä sitä nyt ollaan niin v*tun viisaita ja oikein porukalla...

Tulee mieleen omasta lapsuudesta yksi kaveri. Ala-asteen opettaja haukkui kaverin äidin huonoksi kasvattajaksi, koska vintiöllä oli taipumusta kaikenmoiseen jäynäntekoon. Meni muutama vuosi ja opettajan oma kersa kasvoi samaan ikään. Ääni muuttui kellossa ja opettaja pyyteli kovasti anteeksi epäilyksiään, oli näet omasta pojasta tullut oikea maanvaiva. :D

Kaveri on nykyään lääkäri, joten se siitä paskan kasvatuksen -> huonon käytöksen ja rappioelämän syy-seuraussuhteesta :arvi:

orsilla sanoi:
Rouva oli mennyt kyselemään, että mikä on homman nimi ja kertonut, että näyttää aika vaaralliselta touhulta (käsi oli jo muuttamassa väriään). Tähän yksi sankari oli todennut, että "mee vittuun siitä tai saat turpaan".

Vastaavanlainen tapaus haistatteluineen, mutta tässä tapauksessa rouva irroitti kiusaajan korvasta vetämällä kuristettavasta. Kuristajan isä tuli vartin sisällä huutamaan naama sinisenä rouvan ovelle.

Toinen tapaus oli se kun nassikat pölli mun ja isän saunakaljoja ikkunasta saunavuoromme aikana. Kasteltiin ne letkulla kun tulivat seuraavan kerran kaljoja kurkottelemaan, koska vesi ei ole kesällä vaaraksi. Toinen nulikka tuli myöhemmin illalla pyytämään anteeksi, mutta toisen isä yritti lasauttaa nyrkillä kun oven aukasi. Silloin ku ite oli pentu ja tuli märisten kotiin ja keroi saaneensa naapurin isännältä selkään niin sai uuden selkäsaunan kotona.

Trifixion sanoi:
Lapsettomalla ei ole omia kokemuksia.

Miten lapsettomalla ei voi olla omia kokemuksia? Jos on esim. lapseton opettaja ja on tehnyt kasvatustyötä 30 vuotta. Voiko sanoa, ettei hänellä ole kokemusta kasvatuksesta?

Mulla ei ole noin pitkää työhistoriaa, mutta olen kuitenkin kokenut oman kasvatukseni sekä sisarusteni kasvatuksen. Varsin hyvät näkymät koskee 10 vuotta nuorempaa pikkuveljeä, jonka kasvatusta olen seurannut hyvinkin tarkkaan. Olen myös seurannut tuttujen lapsien kasvatusta sekä seurannut koulumaailmaa jonkun vuoden ajan.

No, olepas nyt vähän tarkempi.

En jaksa selvittää koko perheeni historiaa, mutta meitä on 4 lasta ja sama kasvatus. Olemme kaikki täysin erilaisia ihmisiä kaikin puolin. Millä muulla selität sen kuin sillä, että lapsen oma persoonallisuus vaikuttaa oleellisesti siihen, mitä hänestä tulee? Tottakai siihen vaikuttaa myös ympäristö.

Viitteitä?

Kokeile vaikkapa Johdatus kriminologiaan ja poikkeavuuden sosiologiaan (Matti Laine, 1991) Siinä on pari mielenkiintoista näkemysta asiaan.

Valitettavasti en muista kaikkea lukemaani, että mistä ne löytyy. Pari muuta kiintoisaa kirjaa on Lahjakkaiden kasvatus (Uusikylä Kari) ja Tutkiva oppiminen - Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjänä (Hakkarainen, Lonka ja Lipponen).

Mitähän tämä tarkoittaa?

Satunnainen tietous eri tieteistä (mm. kasvatustiede, psykologia, genetiikka, sosiologia).

Puhumattakaan tästä?

Järkevä ihminen tietää, ettei ihmiset ole robotteja, joita voi muokata ja muovata mielensä mukaan. Ihmiset on yksilöitä. Jokaisella on persoonallisuus, ajatusmaailma, perimä. Jokaisella on oma sisäinen kokemusmaailmansa. Ei voi sanoa miten yksilö kokee maailman. Jokainen kokee ympäristön eri tavalla. Jokainen kokee siis kasvatuksen omalla tavallaan. Jokainen kasvaa myös siihen omaan suuntaan. Jokaisessa ihmisessä on jotain omaa, mitä ei voi selittää perimällä tai kasvatuksella.

Kyllä Mr. Koivuniemi on asia paikallaan jos niikseen tulee. Itse olen saanut myös käydä sen vitsan taittamassa luonnosta ihan itse, siinä kyllä rupes vähän kaduttamaan kun etsin sopivaa vitsaa ja ne oli kaikki ilkeän näköisiä ja itkua tuhertaen vaan koitin taitella sopivaa, ja kliimaksi oli vasta edessä :) Tosin olin sen kyllä ansainnutkin. Itseasiassa en siitä vitsasta edes saanut, olin niin sekaisin jo räästä ja itkusta kun palasin kotiin sen vitsan kanssa että se jäi siihen.. mutta jo pelkkä tuokin riitti siihen etten enää epäillyt etteikö peppu punaiseksi tulisi jos en tottelisi kun PITÄÄ totella.

Itse kylläkin sain todella liberaalin kasvatuksen, mutta se olikin mulle just sopiva. Edut piti ansaita. Jos haluan karkkia, niin sitten pitää tehdä kotihommia, eikä mitään karkkipäivää ollut, ellei sitten tehnyt jotain. Ja sitten kun halusi olla myöhempään ulkona tai kavereilla, niin sekin piti ansaita se luottamus. Selkeät säännöt. Pitää soittaa (oikeasti, ei vaan 'unohdin') jos menee myöhempään ja siihen pitää saada kanssa lupa. Heti kun ryssii, niin se 'oikeus' menee pois. Koska niitä sääntöjä ei OIKEASTI ole vaikea noudattaa. Soita jos menee myöhempään? Kuinka vaikeaa noudattaa? Silti harva soittaa, vaikka tiedostaa että nyt pitäis soittaa. Se pitää ymmärtää, että jotain asioita pitää noudattaa, ja että vanhempien auktoriteetti on todellakin semmoinen mille häviää ihan joka kerta loppupeleissä ja se on itsestä kiinni kuinka vaikeaksi sen haluaa tehdä.

Mutta kun homma toimii, niin sitten sai lisää vapauksia, ja puff koska homma toimi, niin minulla oli paljonkin vapauksia. No problemo. Kai siinä opetuksena oli että jos saa luottamusta niin se pitää sitten kanssa lunastaa ja sitä on vaikea saada takaisin jos sen menettää. Ja sitten se että oma sana on pidettävä ja sopimukset kanssa. Ja että kukaan ei halua ilkeyksissään kiusata säännöillä, vaan jos niistä pitää kiinni niin homma toimii, jos ei viitsi/halua, niiin se ei todellakaan toimi. Ja että se on siis itsestä kiinni.

Simppeli homma. Ja sitten minullakin oli kaveri jonka kielenkäyttö oli todella kovaa kotona, kun mutsi unohti tuoda luvatun karkkipussin niin 'no voi vittu sä lupasit saatana vittu!!!'. Ei tod tule kuuloonkaan, varsinkin kun ikää oli alle 12. Itse en vieläkään kiroile äitini kuullen, en saatana kehtaa. Tapoja olla pitää... jos ei mene palloon järkeä puhumalla tai auktoriteettiin vetoamalla niin sitten koivuniemen herralla. Joskus kannattaa selittää miksi se nyt on niin ja sitten suut poikki muutenkin kuin 'koska mä sanon niin', koska sillä saa vaan tyrannifiilikset aikaan, vaikka joskus pitää pystyä noinkin sanomaan kun ei ole aikaa järkeillä mitään, niin sitten sen pitää olla niin kun sanotaan. Mut en todellakaan ole mikään kasvatuksen ekspertti, muistelen vaan omaa kasvatusta, ja mulle se toimi, ehkä se ei kaikille tuo toimi.

Hippa sanoi:
Järkevä ihminen tietää, ettei ihmiset ole robotteja, joita voi muokata ja muovata mielensä mukaan. Ihmiset on yksilöitä. Jokaisella on persoonallisuus, ajatusmaailma, perimä. Jokaisella on oma sisäinen kokemusmaailmansa. Ei voi sanoa miten yksilö kokee maailman. Jokainen kokee ympäristön eri tavalla. Jokainen kokee siis kasvatuksen omalla tavallaan. Jokainen kasvaa myös siihen omaan suuntaan. Jokaisessa ihmisessä on jotain omaa, mitä ei voi selittää perimällä tai kasvatuksella.

Hyvä Hippa!

Esimerkiksi neljästä samalla tavalla kasvatetusta sisaruksista jokainen on käyny eri koululuokkaa, viettänyt aikaa eri kavereiden kanssa, kohdannut erilaisia ihmisiä, tilanteita, onnettomuuksia jne. Mitä enemmän lapsi viettää aikaa jossain muualla kuin vanhempien seurassa, sitä vähemmän se kotikasvatus vaikuttaa siinä kaikkien tekijöiden yhteissummassa.

Tomi sanoi:
Onko kaikille oikeasti itsestäänselvyys, että niitä lapsia hankitaan? Itse olen vuosimallia -77, ja lapsenteko tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta, että suurella todennäköisyydellä ne jäävät kokonaan hankkimatta. Viihdyn esim isoveljieni lapsien kanssa mainiosti ja pidän kovasti lapsista, mutta silti ajatus omista ahdistaa erittäin paljon. :joulu5:
Vm-73 eikä ajatustakaan lasten hankkimisesta. Sukulaiset ja kaverit kyselee usein että onko pikku phy73:sta tulossa, ja vastaus on ei.

Gillyanne sanoi:
Jepjep... IMO "normaalilla" lapsen aktiivisuudella ja kurittomuudella/riiviömäisyydellä ei ole juurikaan tekemistä toistensa kanssa. Ja olkoon miten aktiivinen lapsi hyvänsä, niin en kyllä voi käsittää, että vanhemmat antavat pikkupilttiensä juoksennella vapaasti esim. junien ja jopa bussien käytävillä. .

Noiden lisäksi itseä ärsyttää se, että kirkossa, juhlissa, teatterissa jne. annetaan pikku-petterin juoksennella alttarille ja ihastellaan vain kuinka se on söpö ja fiksu lapsi. Samoin kun työpäivän jälkeen vaikka metrossa kakara huutaa täyttä kurkkua ja polkee jalkaa ja äiti on vaan, että trallallaa, kun muu vaunullinen repii hiuksia päästään, siinä on mahdollisuus jäädä pois seuraavalla pysäkillä ja palata jatkamaan matkaa kun se lapsukainen on rauhoittunut.
Tuntuu usein, että ihmiset kellä on lapsia olettavan kaikkien muidenkin rakastavan heidän kullannuppujaan ja niiden tempauksia.
Nykynuorisosta taas, vaikken vanha olekaan, tuntuu ongelmana olevan, että on annettu liikaa vapauksia, mutta ei vastuuta

enceli sanoi:
Samoin kun työpäivän jälkeen vaikka metrossa kakara huutaa täyttä kurkkua ja polkee jalkaa ja äiti on vaan, että trallallaa, kun muu vaunullinen repii hiuksia päästään, siinä on mahdollisuus jäädä pois seuraavalla pysäkillä ja palata jatkamaan matkaa kun se lapsukainen on rauhoittunut.

Jep, täytyypä muistaa seuraavalla kerralla kun oon väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa liikkeellä että jään odottelemaan sen rauhoittumista, sen sijaan että mentäisiin mahdollisimman nopeesti kotiin.

Joo kyllä se väite, että lapsettomilla ei voi olla kokemusta kasvatuksesta on :anssi: ...Itse olen tehnyt varsinaista kasvatustyötä monissa eri ongelmaperheissä, ja joutunut kädestä pitäen ohjaamaan ja neuvomaan vanhempia miten tässä nyt pitää/ ei pidä toimia...tähän minulla on siis alan koulutus sekä vuosien työkokemus, vaikka ei siis vielä ole omia lapsia...toisaalta taas kuten täällä on jo mainittukin, monet ovat itse läheltä seuranneet pienien sisarustensa tai sukulaistensa kasvua...kyllä väitän, että myös siinä oppii paljon sekä positiivisia että negatiivisia metodeja, ja mikä toimii missäkin tilanteessa. Kaiken kaikkiaan kasvattaminenhan on pitkäjänteistä ja kärsivällisyyttä vaativaa hommaa, ja lapsen normaaliin kehityskaareen kuulukin kokeilla/testata vanhempia saako tahtoansa läpi. Kannattaakin miettiä jo ennen lasten tekemistä näitä asioita... ;) Lapseenhan joutuu sitoutumaan ainakin 18 vuodeksi eteenpäin...

DayOne sanoi:
Simppeli homma. Ja sitten minullakin oli kaveri jonka kielenkäyttö oli todella kovaa kotona, kun mutsi unohti tuoda luvatun karkkipussin niin 'no voi vittu sä lupasit saatana vittu!!!'. Ei tod tule kuuloonkaan, varsinkin kun ikää oli alle 12. Itse en vieläkään kiroile äitini kuullen, en saatana kehtaa. Tapoja olla pitää... jos ei mene palloon järkeä puhumalla tai auktoriteettiin vetoamalla niin sitten koivuniemen herralla. .

Itsellä ei kyllä ikinä olisi tullut mieleenkään sanoa yhdellekään vanhemmalle ihmiselle mitään haista vi**u- kommentteja, varmaan olisin saanut ympäri korvia.
Viime viikolla jutustelin naapurin mummon kanssa etupihalla ja jotkus 12 vee pissaliisat siinä hyppi kukkapenkissä mitä kyseinen mummo hoitaa, hän ystävlliset huomautti, että älkää tytöt olko siellä, niin johan yksi huutaa takaisin, että haista ämmä paska, oli niiiiiin lähellä etten mennyt raahaamaan korvasta pyytämään mummolta anteeksi.

rasvanahka sanoi:
Jep, täytyypä muistaa seuraavalla kerralla kun oon väsyneen ja nälkäisen lapsen kanssa liikkeellä että jään odottelemaan sen rauhoittumista, sen sijaan että mentäisiin mahdollisimman nopeesti kotiin.
´
Ei, pistä ihmeessä seuraavallakin kerralla ne 50 muuta ihmistä kuulemaan se, pääset nopeammin kotia, mitäs niistä muista

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom