Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
enceli sanoi:
´
Ei, pistä ihmeessä seuraavallakin kerralla ne 50 muuta ihmistä kuulemaan se, pääset nopeammin kotia, mitäs niistä muista

Kerrohan kasvatusnero nyt että miten vältän sen että muut eivät joudu sitä kuuntelemaan. Ai niin, onko muuten termi uhmaikä tuttu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
rasvanahka sanoi:
Kerrohan kasvatusnero nyt että miten vältän sen että muut eivät joudu sitä kuuntelemaan. Ai niin, onko muuten termi uhmaikä tuttu.

Mutsi oli aikoinaan perhepäivähoitaja, että kyllä uhmaikä todellakin on tuttu termi, itselläkin on ollut sellainen, 4 sisaruksella on ollut sellainen ja kavereidenkin lapsilla on ollut. Hitsi, saanhan mä painaa ton kasvatusneron mun käyntikorttiin?!? Meillä kotona toimi hienosti se, että kun yksi alkoi esim. kaupassa kiljua, mutsi käveli kaupasta ulos, sitten antoi karjua siinä pihalla, mikä on kanssaihmisille huomattavasti vähemmän rasittavaa, huuto loppui, takaisin sisälle ja niin kauan uudestaan ettei se huuto alkanut enää uudestaan. Ei kuulemma tarvittu montaa kertaa. Enkä tarkoita tällä nyt mitään yksi vuotiasta sylilasta, vaan niitä vanhempia taaperoita, jotka tuntuvat usein käyttävän tuota ihan puhtaasti kiristyskeinona.

En oo lukenu tätä threadia sitten eka postauksen. Eli en oo perehtynyt teidän kasvatusopillisiin näkökohtiinne :) Kuitenkin täytyy todeta, että pitäkää kuri niille lapsillenne! Viimeks ku ajelin junalla, oli äiti ja isukki kolmen kersansa kanssa lähettyvillä. Se pikku naatiainen alko nakkelemaan mua jollai hemmetin palloilla. Olin kipeä ja yritin vielä kaiken lisäksi lukea. Aluksi hymyilin nätisti ja yritin että eläpä tätiä nyt kiusaa. Ne vanhemmat vaan nauraa kihersi. Sit se pentu tempas mua omenalla, kohta tuli tomaattia ja palasia voisesta vimpula sämpylästä, juusto palloja jne jne.. Aloin olla jo vähä että no voi daami.. Kohta ne koko pentubändi sisältäen kolme kakaraa hyppii ja huutaa siinä mun vieressä. Äiti ja isi vaan rupee nukkumaan. Come on! Tiedän ettei lasten kanssa aina ole helppoa, mutta vois sitä nyt vähän edes yrittää...

[mod]Seuraavasta nimittelystä lähdet sitten muualle nimittelemään. -JohnnyB[/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Annie Stark sanoi:
En oo lukenu tätä threadia sitten eka postauksen. Eli en oo perehtynyt teidän kasvatusopillisiin näkökohtiinne :) Kuitenkin täytyy todeta, että pitäkää kuri niille lapsillenne! Viimeks ku ajelin junalla, oli äiti ja isukki kolmen kersansa kanssa lähettyvillä. Se pikku naatiainen alko nakkelemaan mua jollai hemmetin palloilla. Olin kipeä ja yritin vielä kaiken lisäksi lukea. Aluksi hymyilin nätisti ja yritin että eläpä tätiä nyt kiusaa. Ne vanhemmat vaan nauraa kihersi. Sit se pentu tempas mua omenalla, kohta tuli tomaattia ja palasia voisesta vimpula sämpylästä, juusto palloja jne jne.. Aloin olla jo vähä että no voi daami.. Kohta ne koko pentubändi sisältäen kolme kakaraa hyppii ja huutaa siinä mun vieressä. Äiti ja isi vaan rupee nukkumaan. Come on! Tiedän ettei lasten kanssa aina ole helppoa, mutta vois sitä nyt vähän edes yrittää...

Oiskohan vanhempiin tullu eloa kun oisit reippaan tukkapölly kierroksen käyny läpi muksuille ? Oma apu paras apu :)

jaahas sanoi:
jumalauta mikä idiootti !!!!

Elikkä voin tästä lähtien mennä metroon ja antaa koiran haukkua koko matkan, välittämättä hetkeään, että se ärsyttää 90 % niistä muista ihmisistä?

EDIT: On muuten harvinaisen älykästä alkaa nimitellä muita kirjoittajia

Annie Stark sanoi:

Ei saatanan saatana. Tässä vaiheessa pitäs sitä "tukkapöllyä" käydä antamassa niille vanhemmille. Mulla ei olisi hermo kestänyt takuulla tuollaista. Joskus vähän vastaavaa tilannetta ollut ja yleensä yksi todella kiukkuinen mulkaisu vanhempia kohtaan riittää. Tosin varmaan tässäkin löytyy poikkeuksia.

No puolustelkaapa nyt joku tätäkin, haluun kuulla miten tämä on oikeutettua? Uhmaikää kenties?

enceli sanoi:
Elikkä voin tästä lähtien mennä metroon ja antaa koiran haukkua koko matkan, välittämättä hetkeään, että se ärsyttää 90 % niistä muista ihmisistä?

EDIT: On muuten harvinaisen älykästä alkaa nimitellä muita kirjoittajia

Jos se lapsi on 1-2 vuotias , niin sen huutaminen on kyllä ihan vaistonvaraista. Jos sillä on nälkä, niin se huutaa. Jos se on väsynyt se huutaa. Jos sillä on kuuma/kylmä, niin se huutaa. Se raukka pieni ei ymmärrä kieltoja ja paikkaa missä ei saisi huutaa ja se ei kurittamalla hiljene. Ymmärrätkö ?

Annie Stark sanoi:
Kuitenkin täytyy todeta, että pitäkää kuri niille lapsillenne!

Harvinaisen totta, ei tiedä pitäiskö itkeä, nauraa vai heittäytyä väkivaltaiseksi kun näkee noita vanhempia jotka ei kiellä lapsiltaan mitään, eikä opeta niille perusjuttuja miten käyttäydytään muita kohtaan.

enceli sanoi:
Meillä kotona toimi hienosti se, että kun yksi alkoi esim. kaupassa kiljua, mutsi käveli kaupasta ulos, sitten antoi karjua siinä pihalla, mikä on kanssaihmisille huomattavasti vähemmän rasittavaa, huuto loppui, takaisin sisälle ja niin kauan uudestaan ettei se huuto alkanut enää uudestaan. Ei kuulemma tarvittu montaa kertaa.

Joo, mä uskon että mutsis osaa käsitellä lapsia. Toi kaupasta pois meneminen siksi aikaa voi auttaa ihan hyvin.

Vastaatko nyt siihen mun kysymykseen, eli kun olen metrossa lapsen kanssa joka on väsynyt ja nälkäinen ja huutaa pää punaisena sen takia, mitä mun pitäis tehdä että muut ei joutuis sitä kuuntelemaan. (toki jos on kikka siihenkin että ei tarvis itsekään sitä kuunnella niin aina parempi.)

rasvanahka sanoi:
Harvinaisen totta, ei tiedä pitäiskö itkeä, nauraa vai heittäytyä väkivaltaiseksi kun näkee noita vanhempia jotka ei kiellä lapsiltaan mitään, eikä opeta niille perusjuttuja miten käyttäydytään muita kohtaan.

Yllättävän moni vanhempi tosiaan tuntuu laiminlyövän ihan näiden perusjuttujenkin opettamisen - äitini, ammatiltaan lastentarhanopettaja, on joskus kertonut, että kun tarhaan tulee uusia lapsia, niin todella usein heille joutuu heti ensimmäiseksi opettamaan ihan peruskäytöstapoja tyyliin lelua ei saa mennä ottamaan toisen kädestä, toisia ei saa lyödä jne.

jaahas sanoi:
Jos se lapsi on 1-2 vuotias , niin sen huutaminen on kyllä ihan vaistonvaraista. Jos sillä on nälkä, niin se huutaa. Jos se on väsynyt se huutaa. Jos sillä on kuuma/kylmä, niin se huutaa. Se raukka pieni ei ymmärrä kieltoja ja paikkaa missä ei saisi huutaa ja se ei kurittamalla hiljene. Ymmärrätkö ?

Enkä tarkoita tällä nyt mitään yksi vuotiasta sylilasta, vaan niitä vanhempia taaperoita, jotka tuntuvat usein käyttävän tuota ihan puhtaasti kiristyskeinona.

Osaatko sä lukea? Voin tavuttaa tuon, jos et muuten ymmärrä.

rasvanahka sanoi:
Joo, mä uskon että mutsis osaa käsitellä lapsia. Toi kaupasta pois meneminen siksi aikaa voi auttaa ihan hyvin.

Vastaatko nyt siihen mun kysymykseen, eli kun olen metrossa lapsen kanssa joka on väsynyt ja nälkäinen ja huutaa pää punaisena sen takia, mitä mun pitäis tehdä että muut ei joutuis sitä kuuntelemaan. (toki jos on kikka siihenkin että ei tarvis itsekään sitä kuunnella niin aina parempi.)

Mun mielestä jäät seuraavalla pysäkillä pois ja sitten taas uutta yritystä, ja laitat itellesi korvatulpat :)

jaahas sanoi:

Onhan se niin, että itku on pienen lapsen tapa kommunikoida..mutta tiedätkö, että lapsen itku on erilaista silloin, kun sillä on nälkä, kuuma tai kylmä tms. Yleensä äiti, joka on lapseensa kunnolla "kiinnittynyt" (mm. Bolbyn kiintymyssuhdeteoria) tunnistaa tämän itkusta. Eli tietenkään pientä lasta ei kuriteta, mutta itkuun oikealla tavalla vastaaminen (ruoan antaminen, vaatteiden vähentäminen, lisääminen jne.) yleensä auttaa.

enceli sanoi:
Mun mielestä jäät seuraavalla pysäkillä pois ja sitten taas uutta yritystä, ja laitat itellesi korvatulpat :)

Mä luulen että me kuvitellaan toi tilanne hyvinkin erilaiseksi.

Siinä skenaariossa, jossa ollaan hyvin nukuttujen päiväunien jälkeen vatsa täynnä lähdössä kauppaan / kyläilemään, toi toimii ihan hyvin.

Mun skenaariossa lapsi on kieltäytynyt syömästä päivällistä, ei oo nukkunu päiväunia ja kello alkaa olla niin paljon että pitäisi päästä iltapalalle ja nukkumaan.

Ainiin, siinä metroasemalla voi hyvinkin olla enempi ihmisiä kuin siinä vaunussa...

Ihme juttu kun niin monista on tullut niin pehmoja, ainakin omalla isoisälläni oli "särmää" ei sille uskaltanut edes mennä sanomaan että "nyt olis niinku jätskin paikka et käyppäs hakemassa" puhumattakaan että olisin joskus valittanut mistään, mutta sitten kun se osti mulle joskus jotain tai kiinnitti huomiota niin fiilis oli tosi hyvä. Tästä kai johtuukin osittain se, että olin kakarana hiljainen, kohtelias ja vaatimaton. Tai näin mä olen ainakin kuullut puhuttavan.

Oikeastaan muistan vieläkin järkytyksen kun menin tarhaan ekan kerran. Se oli täynnä jotain ylivilkkaita (=lue huonosti kasvatettuja) kakaroita jotka ei kunnioittanu muita pätkääkään, toisin sanoen siellä oli kokoajan sellanen meininki, että vahvin ja nopein saa lelut muut pysykööt loitolla.

rasvanahka sanoi:
Mä luulen että me kuvitellaan toi tilanne hyvinkin erilaiseksi.

Siinä skenaariossa, jossa ollaan hyvin nukuttujen päiväunien jälkeen vatsa täynnä lähdössä kauppaan / kyläilemään, toi toimii ihan hyvin.

Mun skenaariossa lapsi on kieltäytynyt syömästä päivällistä, ei oo nukkunu päiväunia ja kello alkaa olla niin paljon että pitäisi päästä iltapalalle ja nukkumaan.

Ainiin, siinä metroasemalla voi hyvinkin olla enempi ihmisiä kuin siinä vaunussa...

Yksi juttu vois olla se, että ottaa mukaan jotain pientä evästä (ei karkkia tms) jos lapsi ei ole syönyt hyvin päivällä...joskus itse olen saanut lapsen rauhoittumaan pitämällä tätä sylissä, sekä puhumalla rauhallisesti lapselle mihin ollaan menossa ja että kohta ollaan kotona ja päästään syömään jne. Yleensäkin pointti on se, että vanhemman/aikuisen ei pitäisi hermostua siinä tilanteessa, koska se saa vain lapsen levottomaksi.

Annie Stark sanoi:
Kohta ne koko pentubändi sisältäen kolme kakaraa hyppii ja huutaa siinä mun vieressä. Äiti ja isi vaan rupee nukkumaan. Come on! Tiedän ettei lasten kanssa aina ole helppoa, mutta vois sitä nyt vähän edes yrittää...
Mä olen ehkä tylsä ihminen, mutta en mä olisi tuossa vaan odotellut, että perheen ruokalista on mun ympärillä penkillä. Siinä ekojen tavaroiden lennellessä olisin kyllä sanonut napakasti lapsille, että lopettakaa heti tuollainen. Jos jatkuisi, niin sanoisin vanhemmille. Tuli sitten mitä palautetta takaisin tahansa.

Kyllä, mä teen niin oikeastikin. Omia lapsia komennan, kun käyttäytyvät huonosti, ja kehun kun käyttäytyvät hyvin. Jos joku vieras lapsi alkaa riehua ja häiritä mua, niin kyllä huomautan. Esim. erään vaatekaupan lastenosastolla videoita katsomassa olleet lapset olivat pulassa kun yksi lapsista riehui ja repi toisia jakkaroilta, halusi istua aina siinä missä joku muu lapsi juuri istui. Olin siinä likellä kun tämä herranterttu repäisi meidän silloin 3-vuotiaalle tytölle vertavuotavan naarmun korvanpieleen. Silloin menin sanomaan sille lapselle, noin nelivuotiaalle, että lopeta tuo. Anna muiden lasten olla rauhassa, älä kiusaa, muihin sattuu ja riehuminen häiritsee. Lapsi meni hämilleen ja juoksi äitinsä luo selittämään jotain. Äiti työnsi vauvaa vaunuissa jonkun naisystävän kanssa ja loppukauppareissun nämä kaksi naista loivat muhun paljonpuhuvia silmäyksiä...

Mutta minkäs teet. Ei tuollaista voi vaan tuijottaa sivusta, että voi voi. Sama tuollainen junassa riehuminen, lasten kerhoissa riehuminen ym. Lapsia voi kieltää, vaikkeivät ole omia. Ei tarvitse huutaa, käydä käsiksi ym. mutta esim. jos alkavat tuolleen heitellä tavaroita, niin sanoo, että lopettakaa tuo.

Julma täti, minä? :D

Tytteli sanoi:
Yleensäkin pointti on se, että vanhemman/aikuisen ei pitäisi hermostua siinä tilanteessa, koska se saa vain lapsen levottomaksi.

Kiitos nyt kuitenkin neuvoista, vaikka niitä en oikeastaan tarvinnut. Tämä viimeinen lause oli kyllä erittäin hyvä, allekirjoittaneellakin on joskus ongelmia tuossa, vaikka muuten lehmän hermot onkin.

Yritin tuossa aiemmin, huonolla menestyksellä, yksittäisen esimerkin / neuvon avulla, havainnollistaa paria juttua....

Kun lapsi huutaa ja vanhemmat eivät saa "kakaroitaan tukkimaan turpaansa":
Joskus tulee vastaan tilanteita joissa lapsi huutaa eikä siihen auta (juuri) mikään.
Joskus täytyy matkustaa julkisilla kulkuvälineillä / käydä kaupassa / yms.
Joskus nämä sattuvat samaan aikaan.
Ulkopuolinen ei voi tietää, mikä se tilanne oikeasti on.

Kokonaan toinen juttu on sitten nämä lapset jotka eivät osaa käyttäytyä. Siinähän ei sinänsä ole mitään pahaa, eivät lapset syntyessään osaa juuri mitään muutakaan. Sen sijaan pitäisi olla laitonta vanhempien jättää opettamatta lapsille miten tulee käyttäytyä / jättää puuttumatta asiaan kun lapset käyttäytyvat huonosti.

enceli sanoi:
oli niiiiiin lähellä etten mennyt raahaamaan korvasta pyytämään mummolta anteeksi.
Oih! Nyt varmaan pissiksillä on rispektiä mummon kukkapenkkiä kohtaan kun sä meeeelkein sanoit niille.

Monilla ihmisillä tuntuu olevan se ongelma, että mihinkään pahantekoon ei puututa. On ne muksut pelottavia kun ei aikuinen ihminen saa suuta auki. Tästä se tuntuu olevan aika monen vanhemmankin kohdalla kiinni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom