Mistä näitä sikiää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Totta tuo, että lapsia pitää opettaa käyttäytymään, mutta aina sitä tilannetta ei tiedä... Eli mitä parhaiten kasvatettu lapsikin voi saada joskus jonkun pikkupirukohtauksen eikä siinä auta sitten mikään. Jossain kauppareissulla on täysin mahdotonta siirtyä kokonaan ihmisten näkymättömiin, kaupassa, parkkipaikalla, joka paikassa niitä ihmisiä on ja ne häiriintyy kamalista kakaroista...

Meillä ainakin joskus menee hermot jopa äidillä kaupassa, kun yritän tän mahan ja kahden lapsen kanssa selvitä ostoksista. Yleensä pyrin käymään yksin tai sellaisessa tilanteessa, ettei lapsista ole odotettavissa hermoromahdusta aiheuttavaa tekijää. Mutta joskus täytyy käydä oli tilanne mikä hyvänsä, ja siinä melkein tulee itku itsellekin joskus. Tosin ihan kuin tuo meidän nelivuotias alkaisi joskus tajuta jotain, ehkä se yksi uhmakausi on taas ohi? :rolleyes:

Meillä nuo on sitten varmaan tosi kamalat kakrut, täytyy sanoa. Parhaamme yritetään, ovat kivoja ja mukavia jolleivät muulle päälle satu, isompi (kun kerran osaa puhua) sanoo kiitos ja hei ja tietää ettei muita saa töniä tai leluja ottaa toisen kädestä. Semmoista tavallista. Mutta jos on väsyharmilevoton, niin silloin saattaa kaupassa ne lastenkärryt kulkea vähän liian lujaa ym. mopo karkaa käsistä. Varmaan pahalla on katsottu silläkin kertaa, kun komensin, että nätisti niiden omien pienten kärryjen kanssa, ei saa törmäillä, ei saa juosta ja lapsi pakeni hyllyn taa ja - kolinrämin - kärry nurin. Mun pinna nipistyi aika äärimmilleen siinä, ja lapsi huutamaan kun vein hältä sitten kärryn pois ja pistin kävelemään oman kauppakärryn vieressä kurissa ja ojennuksessa. Mutta oli maito loppu ja kaikkea, en jaksanut tän ison mahan kanssa kävellä kotiin ja työntää rattaita ja tulla kauppaan taas jne.

Tai kuten tänään, pikkumies 1v istui autokärryssä. Keksi viskoa kumisaappaat huitsin nevadaan, keräsin ne onneksi talteen. Kohta kun valitsen hyllystä tavaraa, katsoin, että mikäs siinä juoksee... no meidän pikkumies pakeni kärrystä ja juoksi kohti ulko-ovea. Näköjään sellaiset liukuovet aukeaa kun tommonen alle metrin mittainenkin niiden eteen tulee. Sain sitten pikkumiehen kiinni justiinsa ennen kuin juoksi sukkasillaan ulos sateeseen. Myyjät naureskelivat, että siinäpä vauhdikas asiakas. Mä vaan huokailin ja ajattelin, että miksi oi miksi meillä ei ole kaikkea ruokaa kaiken aikaa kotona vaan noiden humuveikkojen kanssa tarttee kauppaan lähteä.

Siis kun ne osaa käyttäytyä ja me niiltä vaaditaankin iälle sopivalla tavalla mitä pitää tietää. Mutta ne ei aina muista... Tosin tuo 1v nyt on vielä niin kahjo, ettei siltä kauheita voi odottaakaan, jokainen tilanne opettaa hälle aina tulevaa varten, että mikä on ei ja mikä on sallittua.

Ainakin vanhemmuus parantaa stressinsietokykyä ja kärsivällisyyttä tai jotain. :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oli jo niin hyvä otsikkokin, että on pakko kommentoida yks sattuma :lol2:

Oltiin PRIEST:n kanssa muistaakseni kinopalatsissa, kun eräs pikkuinen sisukas poika päätti saada äitinsä ostamaan karkkia. Meteli oli kova ja lattialla kieriskeltiin. Äiti ja vanhempi sisko lähtivät tyynesti kävelemään kohti ovea. Poika lähti hitaasti seuraamaan samalla itkien ja huutaen äitiä. Ovella äiti jäi odottamaan poikaa ja pojan eteneminen pysähtyikin sitten heti. Desibelit olivat korkealla usean minuutin ajan. Ihmisten päät pyörivät ja silmät mulkoilivat.
Sitten yksi nainen tuli lohduttamaan poikaa. Äiti piti poikaa kuitenkin silmällä muutaman kymmenen metrin päästä koko ajan. Vieras nainen katsoi äitiä paheksuvasti(!!!) ja huomasi, ettei hänestä ollut apua.
Muutaman minuutin päästä poika juoksi äitinsä syliin ja he jatkoivat matkaansa.

Kaikilla äideillä ei ole pokkaa kouluttaa lastaan näin. Mutta minusta se oli oikein toimittu. Ihmiset kyllä katselivat paheksuvasti äitiä, mikä oli mielestäni kyllä aiheetonta. Lellimistä pidetään yleisesti hyväksyttävämpänä kuin kuria. Ei kai?
Vanhemmat sortuvat lellittelyyn myös sen helppouden vuoksi. On helpompaa ostaa se karkki, kuin kohdata ihmisjoukon paheksuvat katseet ja kuunnella riipivää huutoa.

Kasvatusta pitäisi mielestäni ajatella pitkän tähtäimen juttuna, jossa pikkujutuillakin on suuri merkitys, kuten tässä. Poika oli ilmeisesti tottunut aina pyytäessään saamaan karkkia ja varmasti oli saanut sitä joskus myös huutokonsertin jälkeen, kun jompi kumpi vanhemmista oli antanut periksi aivan väärällä hetkellä.

Pointsit tälle mamille! :thumbs:

D.Yates sanoi:
Oih! Nyt varmaan pissiksillä on rispektiä mummon kukkapenkkiä kohtaan kun sä meeeelkein sanoit niille.

Monilla ihmisillä tuntuu olevan se ongelma, että mihinkään pahantekoon ei puututa. On ne muksut pelottavia kun ei aikuinen ihminen saa suuta auki. Tästä se tuntuu olevan aika monen vanhemmankin kohdalla kiinni.

Samaa mieltä D.Yatesin kanssa!

Mua vituttaa suunnattomasti, kun joku kertoo että 'melkein meinasin sanoa' etc.
Sanokaa! Jos aihetta on.

Mulla on 20v. tyttö ja vielä kotona asuva 14v. poika. Ovatko ne harvinaisen kilttejä vai olenko mä ollut harvinaisen hyvä kasvattaja? Pientä ylpeyttä äänessäni totean että ei mitään vaikeuksia ikinä. Ruoskaa tai piiskaa ei ole tarvittu. Vihainen mulkaisu riittää edelleen pojallekin. Ja jopa sen rääväsuille kavereille. Kun huoneesta alkaa liikaa kuulumaan vittu-huutoja, mä käyn vilkaisemassa ja taas on hiljaista puolisen tuntia, kunnes taas innostuvat. Niinhän sitä itsekin nuorena. Innostui.

Sanonpa vielä sen, että ainuttakaan kertaa en ole lapsieni suusta kuullut 'vittua', vaikka olen itse aika paha suustani.

Tomi sanoi:
Onko kaikille oikeasti itsestäänselvyys, että niitä lapsia hankitaan? Itse olen vuosimallia -77, ja lapsenteko tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta, että suurella todennäköisyydellä ne jäävät kokonaan hankkimatta. Viihdyn esim isoveljieni lapsien kanssa mainiosti ja pidän kovasti lapsista, mutta silti ajatus omista ahdistaa erittäin paljon. :joulu5:

musta vähän tuntuu, ettei jengi tiedä mihin ryhtyy kun lapsia hommaavat. jei, se on kiva kun lapsi tulee jne.. mut varmasti ei tajuta, että hei, siitä lapsesta on huolehdittava silloinkin kun vähän vituttaa, väsyttää ja ei muutenkaan mene hyvin. ei lapsi ole sellainen, että sen voi heittää pois sit kun kyllästyy olemaan vanhempi.

itellä on sellainen tilanne, että lapsettomuutta on tod. näk. yhden sairauden takia. olen joutunut miettimään ajatusta, etten ehkä voikaan saada lapsia :( sitä osaa yllättäen arvostaa enemmän mahdollisuutta saada lapsi. ja voi kun se päivä koittaisi kun oman lapsen saa syliinsä, siis sitten kun elämäntilanne on oikea ja voi ja pystyy tarjota lapselle sellainen elämä, jollaista itellä ei ole ollut. siis ettei ole alkoholisoitunutta isää ja perheväkivaltaa. on niitäkin ihmisiä, jotka eivät voi saada lapsia vaikka kuinka haluavat ja pystyisivät tarjoamaan kaikin puolin tasapainoisen kodin. ja tavallaan ehkä tällaiset vanhemmat sitten lellivät lapsensa piloilla, mutta en yleistä asiaa mitenkään.

kyllähän sitä päiväkodissa näki, että niitä hemmoteltuja lapsia todellakin on. pahinta olivat kuitenkin nähdä joidenkin lapsien selässä mustelmia, jotka eivät todellakaan ole tulleet vahingossa vaan jonkun aiheuttamana :curs: :curs: silloin kyllä on itellä ohimossa alkanut tykyttää pahemman kerran. en vain voi ymmärtää niitä, jotka lyövät omaa lastaan. tiukkaa kuria saa pitää, ja niskavilloista herätellä jos meno menee aivan kamalaksi, mutta että mustelmia. se on jo liikaa. ite kun on saanut remmistä ja koivun oksista, jotka on muuten ite joutunut hakemaan metsästä, ikinä en omaa lasta lyö. vähän offtopiccia..

enceli sanoi:
Enkä tarkoita tällä nyt mitään yksi vuotiasta sylilasta, vaan niitä vanhempia taaperoita, jotka tuntuvat usein käyttävän tuota ihan puhtaasti kiristyskeinona.

Osaatko sä lukea? Voin tavuttaa tuon, jos et muuten ymmärrä.

Voi LOLLO ! Tavuta ihmeessä !

Et sä tota asiaa tarkentanut mitenkään ! Annoit ymmärtää, että lapsen itku ärsyttää sua yleisissä kulkuneuvoissa (oli se lähde mikä vaan ! )

Mun pääni raksuttaa ja yrittää miettiä missäpäin te asioitte ja millaisia ihmisiä te tunnette. Olen itse päivittäin tekemisissä lasten kanssa, eikä koskaan ole tullut vastaan tollasta hirveää käytöstä. Käyn kaupassa niinkuin muutkin ihmiset, mutten kiinnitä suuremmin huomiota itkeviin lapsiin. Se vaan nyt kuuluu elämään.
Saatte kyllä olla kiitollisia siitä että elämässänne ei ole isompaa draamaa ja murhen aihetta kuin huonokäytöksiset lapset.
En sitä kiellä etteikö ongelmalapsia ole, mutta kurilla ja raipalle ne tuskin paranee. Ovat saaneet sitä ihan tarpeeksensa.
Ja ihan turha haikailla niitä menneitä aikoja, kun kaikki oli hyvin kun itse oli lapsi. Se aika ei palaa, ja täytyy vain oppia elämään tämänpäivän haasteiden kanssa.

BettyBlu sanoi:
Mun pääni raksuttaa ja yrittää miettiä missäpäin te asioitte ja millaisia ihmisiä te tunnette. Olen itse päivittäin tekemisissä lasten kanssa, eikä koskaan ole tullut vastaan tollasta hirveää käytöstä. Käyn kaupassa niinkuin muutkin ihmiset, mutten kiinnitä suuremmin huomiota itkeviin lapsiin. Se vaan nyt kuuluu elämään.
Saatte kyllä olla kiitollisia siitä että elämässänne ei ole isompaa draamaa ja murhen aihetta kuin huonokäytöksiset lapset.

Tietenkin tällaisissa keskusteluissa tulee ilmi kaikki ääritapaukset. Pakkistakin lukee tuhannet ihmiset ja tässä on esitetty vain joitain tapauksia. Eli voisi päätellä, ettei näitä ihan joka sekunti kävele vastaan.

En sitä kiellä etteikö ongelmalapsia ole, mutta kurilla ja raipalle ne tuskin paranee. Ovat saaneet sitä ihan tarpeeksensa.
Ja ihan turha haikailla niitä menneitä aikoja, kun kaikki oli hyvin kun itse oli lapsi. Se aika ei palaa, ja täytyy vain oppia elämään tämänpäivän haasteiden kanssa.

Kuri ja fyysinen pahoinpitely ei ole synonyymejä keskenään. Kuri on tietenkin aika vanha sana ja se voi eri ihmisissä herättää ihan erilaisia mielikuvia. Itselleni kuri tarkoittaa sitä, että on auktoriteettia ja osataan pitää lapset aisoissa.

jaahas sanoi:
Voi LOLLO ! Tavuta ihmeessä !

Et sä tota asiaa tarkentanut mitenkään ! Annoit ymmärtää, että lapsen itku ärsyttää sua yleisissä kulkuneuvoissa (oli se lähde mikä vaan ! )

Kelaapa ketjua taaksepäin niin siellä nimenomaan sanon tuon sylilapsi- kommentin ennen sun "jumalauta idiootti" kommenttiasi.

ozzie sanoi:
Samaa mieltä D.Yatesin kanssa!

Mua vituttaa suunnattomasti, kun joku kertoo että 'melkein meinasin sanoa' etc.
Sanokaa! Jos aihetta on.

.

Vastaan molemmille samassa, en siinä tilanteessa uskonut, että auttaa yhtään mitään vaikka sanoisinkin, jos ei ton ikänen joku 12-13 vuotias tyttölapsi tajua ettei vanhemmille ihmisille tai yleensäkään kellekään haistatella. Ei se meinaan paljon paina kun tällänen vajaa kymmenen vuotta vanhempi ärähtää, kun taas sinä oikeasti aikuisena ärähdät niin varmaan muuttuu ääni kellossa.

enceli sanoi:
Kelaapa ketjua taaksepäin niin siellä nimenomaan sanon tuon sylilapsi- kommentin ennen sun "jumalauta idiootti" kommenttiasi.

No niimpäs olikin, joten perun lauseen !
(muuten en olis :D )

Mä en ole henkilökohtaisesti törmännyt moiseen ongelmaan kun juuri noissa 1-2 vuotiaissa muksuissa.

BettyBlu sanoi:
.

Niin kuin joku jo sanoikin, että täällä varmaan kerrotaan nimenomaan eniten niitä "karmeimpia" tilanteita mitä on kohdalle sattunut. Mutta laitetaan nyt sitten toistakin puolta.
Itse asun sellaisella kerrostalo ryppäässä ja on ollut ilo huomata, että kyllä siinä suurin osa lapsista on hyvin kasvatettuja ja mukavia. Pikkupojat huutelee aina moroja kun ohi menee, avaa oven ja hymyilee, juttelevat ja etenkin avokin ja mun moottoripyöristä ovat kiinnostuneita ja kyselevät paljon, ovat kohteliaita muksuja.
Muut ovat varmaan siinä kahdeksan-kymmenen korvilla, mutta vahtivat aina yhtä mukana olevaa pienempää poikaa. Viimeksi lauantaina pelasivat sählyä siinä pihalla, missä mopot on parkissa ja kun tultiin ovesta ulos, yksi pojista tuli sanomaan, että meillä vahingossa osui pallo tohon moottoripyörään, että ei kai haittaa, mikä oli mun mielestä hienosti tehty. Sanoivat vielä, että siirtävät maalin ja lopettavat siksi aikaa, että päästään siitä helpommin lähtemään.

jaahas sanoi:
No niimpäs olikin, joten perun lauseen !
(muuten en olis :D )

Mä en ole henkilökohtaisesti törmännyt moiseen ongelmaan kun juuri noissa 1-2 vuotiaissa muksuissa.

Nooh, sattuuvan noita tekevälle. En mäkään niihin terroristilapsiin usein törmää, vaikka näistä jutuista helposti sen kuvan saakin :)

EDIT: Kirjoitusvirheitä

Täällä taitaa joillakin olla lukemisen ymmärtämisessä vikaa kun vedetään herneitä nenään siitä, kun muut valittaa kun lapsia ei saada hiljaiseksi. Kai sen nyt jokainen tajuaa että sylivauvoja ei komentamalla hiljaiseksi saa. Ja tässähän on siis tarkoitettu niitä vanhempia kauhukakaroita joilla on ihan muut syyt siihen huutamiseen ja riehumiseen kun nälkäisellä ja väsyneellä vauvalla. Koko threadissahan ei ollut puhetta vauvoista ennen kuin muutama henkilö veti jupiterin nokkaan. Siis väännetäänkö vielä rautalangasta: Alunperin kyse oli puhetta ymmärtävistä lapsista jotka järjestävät vaikka minkälaista välikohtausta missä vaan, ja jos vanhemmat eivät edes yritä pitää lastaan kurissa komentamalla, on se muille ihmisille äärimmäisen ärsyttävää.

Yksi tapaus sattui omalle kohdalle juuri eilen. Olin 45 minuuttia samassa bussissa yhden äidin ja kahden lapsen kanssa. Toinen oli juuri kävelemään oppinut, toien vähän vanhempi. No, koko matkan tämä vanhempi kiusaa ja rääkkää nuorempaa, joka huutaa suoraa huutoa, ja äiti ei tietenkään sano kiusaajalle yhtään mitään vaan antaa tämän toteuttaa itseään. Loppumatkasta olin jo niin valmis, että teki mieli syödä päänsä. Puristin vaan penkkiä ja purin hammasta kun en viitsinyt kaikkien ihmisten edessä mennä karjumaan, että: "Eikö niitä mukuloita jumalauta saa hiljaiseksi!!!?" Tollanen ärsytää, ja paljon.

Powerhousu sanoi:
Täällä taitaa joillakin olla lukemisen ymmärtämisessä vikaa kun vedetään herneitä nenään siitä, kun muut valittaa kun lapsia ei saada hiljaiseksi. Kai sen nyt jokainen tajuaa että sylivauvoja ei komentamalla hiljaiseksi saa. Ja tässähän on siis tarkoitettu niitä vanhempia kauhukakaroita joilla on ihan muut syyt siihen huutamiseen ja riehumiseen kun nälkäisellä ja väsyneellä vauvalla. Koko threadissahan ei ollut puhetta vauvoista ennen kuin muutama henkilö veti jupiterin nokkaan. Siis väännetäänkö vielä rautalangasta: Alunperin kyse oli puhetta ymmärtävistä lapsista jotka järjestävät vaikka minkälaista välikohtausta missä vaan, ja jos vanhemmat eivät edes yritä pitää lastaan kurissa komentamalla, on se muille ihmisille äärimmäisen ärsyttävää.

Yksi tapaus sattui omalle kohdalle juuri eilen. Olin 45 minuuttia samassa bussissa yhden äidin ja kahden lapsen kanssa. Toinen oli juuri kävelemään oppinut, toien vähän vanhempi. No, koko matkan tämä vanhempi kiusaa ja rääkkää nuorempaa, joka huutaa suoraa huutoa, ja äiti ei tietenkään sano kiusaajalle yhtään mitään vaan antaa tämän toteuttaa itseään. Loppumatkasta olin jo niin valmis, että teki mieli syödä päänsä. Puristin vaan penkkiä ja purin hammasta kun en viitsinyt kaikkien ihmisten edessä mennä karjumaan, että: "Eikö niitä mukuloita jumalauta saa hiljaiseksi!!!?" Tollanen ärsytää, ja paljon.

.. Eiköhan asia tullut selväksi niinkuin ylempää huomaat ?

Vai halusiksä mahdollisesti hiemaan päteä ?

jaahas sanoi:
.. Eiköhan asia tullut selväksi niinkuin ylempää huomaat ?

Voiskohan asia olla niin että aloitin kirjottaan tota enen kuin saitte asian lopullisesti päätökseen? Toinen syy on se, että mua ihan oikeesti ärsytti suunnattomasti ne turhat herneet tosta asiasta kun tätä threadia luin, että oli pakko avautua.

Edit: Lisätään nyt vielä, että liian moni threadi menee tappeluksi kun joku ottaa jonkun kommentin itseensä vaikka ei olisi mitään syytä. Eli toisin sanoen asia on ymmärretty väärin ja siitä suututaan. Se ärsyttää.

jaahas sanoi:

Eiköhän täällä ihmiset saa ilmaista mielipiteitään vapaasti, sitähän varten tämä palsta on.

Sen sijaan tuo sinun jatkuva pään aukominen alkaa lievästi sanottuna rasittamaan. :jahas:

Viimeksi muokattu:
Powerhousu sanoi:

Vedin herneen nenään, myönnettäköön että osin turhaan.

Väännetään kuitenkin vielä rautalangasta:
Kiukuttelevaa, huutavaa lasta ei välttämättä saa hiljaiseksi vaikka mikä olisi. Sen saa olemaan paikoillaan ym. mutta turpaa siltä ei saa ilman väkivaltaa tukittua. Kikkoja joita kokeilla on satoja, mutta mikään ei toimi aina ja joskus ei toimi mikään. Väsynyt, nälkäinen, paleleva, hikoileva, sairas (jatka listaa itse jos kiinnostaa) lapsi kiukuttelee helpommin. Joskus lapsi aloittaa kiukuttelun koska se ei jostain syystä halua esim. bussiin, joskus se aloittaa huudon kun sitä kieltää tekemästä jotain. Toisinaan se lapsi yrittää vaatia vanhemmilta 100% huomion kuudetta tuntia putkeen ja vetää itkuraivarit jos sitä ei saa. Tällöin oikea ratkaisu ei pakosti ole palkita lapsi siitä huutamisesta antamalla sille huomiota yms. Näitä eri skenaarioita on vaikka kuinka paljon ja edelleenkään sitä tilannetta ei voi ulkopuolinen tietää.

Powerhousu sanoi:

Tämähän nyt on eri asia. Tottakai vanhemman pitää puuttua siihen että lapsi kiusaa toista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom