Mistä löydän hyväpalkkaista duunia?

luumu sanoi:
Väärinkäsityksiä.

Ensinnäkin ministeriöissä ollaan nykyisin pääsääntöisesti hyvin keskinkertaisilla palkoilla (johto tienaa, kuten sanoitkin, mutta se tienaa muuallakin julkisella). Toisekseen myös julkisella sektorilla on hyväpalkkaisia töitä, paljon. Julkinen sektori työllistää määrällisesti paljon huonohko-keskipalkkaisia (lastenhoitaja, poliisi jne.), mutta seassa on hyvin tienaavaa väkeä. Lähinnä ylemmissä asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Tässä tullaan jälleen siihen, mikä on kenenkin mielestä hyvin tienaava, mutta ymmärrän pointtisi vallan hyvin, enkä käsittääkseni sitä kiistänytkään.

Käytin ehkä hieman suppeanhämäävää ilmaisua "ministeriöiden ym. ylimmillä palleilla." Ero ei kuitenkaan ole kovin suuri omaan ilmaisuusi "ylemmissä asiantuntija- ja johtotehtävissä".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lukuisia hyviä pointteja on tullut esille.

Itse ajattelen työtä ja työstä saatua korvausta en niinkään suoritetun työn näkökulmasta vaan ajasta jonka menetän/myyn työlle, tällöin ratkaiseva pointti minulle ei ole tuottavuus. Katson myös että työn tulee olla edes jossain määrin rakentavaa ja ristiriidatonta suhteessa omiin arvoihin ja elämäntapoihin.

Häiritsevää on myös se ettei työsopimusta solmittaessa keskustella itse työajoista, työ kuin työ jos se kestää tuon 8h/PV on se aivan liikaa.

Onhan toki niin että tälläisin ehtoja on vaikea puolustella työnantajalle, varsinkin kun jonossa on aina joku joka myy itsensä halvemmalla.

Oman työn vaihtoarvo on myös tärkeä seikka, eli rikastuuko joku muu sinun työlläsi. Oma pomoni "myymäläpäällikkö" ei tee juuri mitään, käyttäytyy epäkorrektisti eikä edes osaa hommiaan saa tietojeni mukaan n.5000 e/kk +kilometrikorvaukset. Ei siis ihme että kokee itsensä väärinkohdelluksi työelämässä.

Masse Majava sanoi:
Minusta tuli isona ekonomi ja voin sanoo, että ei löydy ekonomin arvollakaan oikotietä onneen. Lähtöpalkkaa voitte odotella valmistumisen jälkeen karvan yli 2te ja kovalla työllä ja usean vuoden kokemuksella alkaa irtoamaan sitten tuollaisia yli 3te liksoja. Taivashan on sitten siitä eteenpäin rajana, mutta älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitetaan että heti tippuu 3te liksaa kun valmistuu. Jonossa on tällähetkellä niin paljon ekonomeja, että melkein tärkeämpää on ekana löytää edes se työpaikka. Se palkka tulee sitten sen jälkeen kyllä perässä, kun on näyttänyt kyntensä.
Mustakin pitäisi n. vuoden päästä tulla sellanen upea ja mahtava ekonomi. Koulussa huomaa, että monet luulee pääsevänsä suoraan ylimpään johtoon ja saa vähintään sen 3000 €/kk alkupalkaksi tosta vaan. Koskee varsinkin laskentatoimen opiskelijoita. Itse yritän pitää jalat maassa, eli kunhan saisi edes töitä- Ja pääaineen valitsin sen mukaan mikä kiinnostaa eniten. En sen mukaan mistä tilastojen mukaan tienaa eniten, kuten monet tekee. Tosin omassakin pääaineessa voi sijoittua niin erilaisiin tehtäviin, että palkat vaihtelee vaikka kuinka paljon. Eikä pääaine vaikuta sitovasti työtehtäviin.

SEFE:n mukaan vastavalmistuneiden mediaanialkupalkka vuonna 2003 oli 2230 €/kk ja keskiarvopalkka 2387 €/kk. SEFE:n tutkimuksen mukaan ekonomien mediaanipalkka vuonna 2003 oli 3800 €/kk ja keskiarvopalkka 4369 €/kk. Suurimmat palkat olivat 18-23 vuotta töissä olleilla. Eli jonkin aikaa saa odotella isoihin rahoihin käsiksi pääsyä.

Täytyy myös huomioida, että ekonomeja on mm. sihteerien, kielenkääntäjien, opettajien jne. tehtävissä joissa palkat ovat huomattavasti muita tehtäviä alempia. Tehtävittäin eriteltynä eniten tienataan yleisjohdossa jossa keskiarvopalkka on 6569 €/kk ja md. 5800 €/kk.

S225T sanoi:
Mutta palatakseni asiaan, monenlaiset myyntihommat on tosiaan tuottoisia JOS on potentiaalia ja sitä soveltuvaa "huoranluonnetta" siihen.

Ja potentiaalia tosiaan vaaditaan, mutta ei sekään yksin riitä. Ei ole laiskan miehen hommaa, jos mielii päästä liksoille.

Krusifiksi sanoi:
Ja potentiaalia tosiaan vaaditaan, mutta ei sekään yksin riitä. Ei ole laiskan miehen hommaa, jos mielii päästä liksoille.

Totta. Tarpeellinen lisäys - onhan se niin että joka hommassa sama pätee:menestys vaatii joka tapauksessa hirvittävän määrän työtä ja asennetta.

eldd sanoi:
Keskustelu menee hakoteille, koska porukka käsittää hyvän palkan erilailla. Jos hyvä palkka 20 v. työuran jälkeen on mielestänne kouluja käyneelle 2500 euroa, tottakai silloin kannattaa hankkiutua putkihommiin tai miksei suoraan hanttihommiin peruskoulusta. Tuolla mittarilla melkein kuka tahansa myyjäkin voi tienata hyvin ja melkein hommassa kuin hommassa 50-vuotiaat pääsee tuohon.

Suurimmalle osalle hyvä palkka on kuitenkin jotain muuta: jos ei välttämättä rikastumista, niin ainakin korkeaa elintasoa. Suomessa palkkaraja voisi olla esim. 100 000 euroa vuodessa. Aika selvää on, että siihen ei tämän viestiketjun sinänsä hyvillä, mutta alemmille palkoille tähtäävillä resepteillä päästä.

Kuten aiemmin useaan otteeseen on todettu 'hyvä palkka' on erittäin subjektiivinen termi. Tässä omia ajatuksia hyvästä palkasta.

Itselle 2500€ on hyvä palkka. Pidän sitä todella hyvänä palkkana. Minulle hyvä palkka tarkoittaa sitä, että voin kävellä kauppaan ja ostaa vaikka sisäfilettä sen kummempia miettimättä mitä kärrystä pitää jättää pois.

Rakennuksilla olin töissä kolme vuotta ja voin taata, että kukaan ko. firmasta (omistajaa lukuunottamatta) ei varmasti tienannut 2500€/kk tavallisilla työajoilla (7.00-15.30) ja töissä sentään oli yli 30v alalla olleita todellisia ammattimiehiä. En tiedä oliko kyseessä sitten todella paskaa palkkaa maksava yritys, mutta veikkailisin, että jos toisessa firmassa maksetaan satoja euroja enemmän niin työntekijät olisivat kortilla tässä yrityksessä. Tähän kohtaan joku raksamies voi heittää omaa palkkaa, tai sitten joku ahkera voi hakea 30v allalla olleiden mediaani palkan..

100 000€ on mun mielestä liioiteltu, tuohon palkkaa aika harvat suomalaiset yltävät, enkä minä ainakaan jaksa haaveilla moisista palkoista. Tulee vaan paha mieli 10v kuluttua, kun palkka on +35 000€/v. Toivottavasti olisi 'edes' tuon verran. Tällä hetkellä töitä ei ole ollenkaan :(

summasummarum: väitän, että +30 000 palkalla voi viettää hyvää elintasoa, ei välttämättä korkeaa, mutta sellaista millä pärjää mukavasti, eikä jokaista penniä tarvitse laskea. Tuohon naikkonen kylkeen niin ollaan 50 000-70 000€/v, jos tuolla ei pärjää niin sitten pitää hieman tutkiskella mihin sitä rahaa menee. Minä en tarvitse Swania tai S-Mersua, joten ehkäpä olen poikkeus..

lej sanoi:
Koulussa huomaa, että monet luulee pääsevänsä suoraan ylimpään johtoon ja saa vähintään sen 3000 €/kk alkupalkaksi tosta vaan. Koskee varsinkin laskentatoimen opiskelijoita.

Olen jutellut AMK -opiskelijoiden kanssa, jotka ovat vakavalla naamalla sanoneet että heitä kiinnostaisi tuollaiset keskijohtotason tehtävät, silleen suoraan koulunpelkiltä hypättynä. Ja toki 3-4 k€ liksa saman tien. Mistä lienee tuollaisen käsityksen saaneetkaan, AMKien markkinointimateriaalistako?

Pointit tuntimääristä ovat kyllä hyviä. Sikamaisella repimisellä ja pitkillä päivillä saattaa päästä niille "hyville" liksoille, mutta itse ainakin laitan jotain arvoa myös sille mitä muuta ehdin ja jaksan elämässäni työn lisäksi tekemään. Varsinkin korkeakoulutetuilla aloilla tunteja ei välttämättä lasketa, ja lopputulos voi hyvinkin olla että firma maksaa innokkaalle kiipijälle vähän enemmän, mutta ottaa tunteja irti reilusti enemmän. Varsinkin nuoria miehiä on helppo jallittaa titteleillä ja aluksi hyviltä kuulostavilla palkoilla.

Mutta loppujenlopuksihan kuitenkin verotus ja todella pienet tuloerot tasaavat kaiken siinä määrin että palkoilla motivoiminen on Suomessa hankalaa. Lukuunottamatta sitä pientä vähemmistöä jotka pääsevät palkkagallupeihin kirjaamaan esim. yli 5k€ palkkoja. Tyypillisesti juuri pitkälle edennyttä teknistä henkilöstöä (tosi pieni ryhmä) sekä korkeampaa johtoa (vähän isompi mutta silti melko pieni porukka tämäkin).

JSmith sanoi:
Olen jutellut AMK -opiskelijoiden kanssa, jotka ovat vakavalla naamalla sanoneet että heitä kiinnostaisi tuollaiset keskijohtotason tehtävät, silleen suoraan koulunpelkiltä hypättynä. Ja toki 3-4 k€ liksa saman tien. Mistä lienee tuollaisen käsityksen saaneetkaan, AMKien markkinointimateriaalistako?

Sieltäpä hyvinkin. Itseä nauratti kovasti porukan maininnat 'jospa sitä alottaisi, vaikka projektipäälilön hommista', kun koitti sanoa pojille, että eipä sitä niin vaan pääse edes pikkupomon pallille niin tuli räkäistä naurua ja toteamus 'saahan tästä korkeakoulututkinnon' johon on helppo todeta:"ammattikorkeakoulututkinnon." Ne jotka töihin ovat pääseet ovat tavallisia mikromikkoja tai sitten rivikoodareita, muutamaan poikkeusta lukuunottamatta. Nämä poikkeuksetikin ovat aloittaneet ns. pohjalta ja kovalla duunilla päässeet parempaan asemaan ja palkkaan.

JoAT sanoi:
Valkeakoskella on amiksen linja josta valmistutaan paperikoneen hoitajaksi. Sieltä paperitehtaaseen töihin ja sitten näyttää, että on kova poika oppimaan ja uralla eteenpäin. Paperilla tienaa törkeesti perusduunista ja koulutus ei oo kuin amis. Kolme vuotta amiksesta josta osa hyvä palkkaisessa työharjoittelussa tehtaalla, ei paha. Ainoa vika on se, et tehtaat on esim. Valkeakoskella ja Pietarsaaressa. Valkeakoskella voisi ehkä just asua, ehkä. Tosin Tampereelta työmatka ei vielä ole hirvee... :thumbs:

Tiedän yhden samalta alalta mutta 3.luokalta joka on työharjoittelussa
pietarsaaren UPM-kymmene tehtaalla 12,5€/h huom.harjoittelija +vuorolisät
ynnämuut. Eli jotain 1800€/kk vakituisena varmaan 2200-2500€/kk
Paperi-insinööri n.3000€/kk Diplomi-insinööri ???

Vuorotyöt menevät näin.
4työtä aamuvro
1vapaa
4työtä päivävro
1vapaa
4työtä yövro
6vapaa

No, niin no. Itse toimin esimiestehtävissä amitsukortsukoulu -pohjalta. Tosin pohjalta, eli rivistä itsekin aikanaan aloitin. Rividuunarin hommia painoin n 6 kk ja näitä nykyisiä olen nyt hinkannut hieman vajaa 3 vuotta. AMK suoltaa tätä nykyä niin paljon porukkaa ulos, että varmasti saa varautua aloittamaan hiukan matalammalta pallilta. Onneksi itse valmistuin jo 90 -luvulla :D
Omat opiskelukaverit sijoittuivat työelämään opiskeluiden jälkeen aika laajasti, kaupan kassalta toimitusjohtajaan. Mielestäni akateeminen loppututkintokaan ei nykypäivänä takaa heti koulusta päästyä paikkaa huipulla ja hirmuista palkkaa. Kannukset joutuu hankkimaan työelämässä itse, omilla vahvuuksillaan ja kyvyillään, mikä on ainakin minun mielestäni pelkästään hyvä asia.

Itse pidän hyvänä palkkana n. 2500-3000 €/kk. Normaaleilla työajoilla. Sillä saa kaiken mitä normaali sukankuluttaja tarvitsee. Ellei sitten halua S-Mersua ja sitä Swania. Kuten sanoin, niin kauan kun ei ole lapsia, voi tehdä pidempääkin päivää, jos sillä pääsee parempaan asemaan. Mutta elämääni en ala uhraamaan jonkun yrityksen vuoksi. Oma vapaa-aikani on suhteellisen kallista. En tosiaankaan ymmärrä niitä jotka tekevät 10 tuntista päivää, ja kuluttavat työmatkoihin vielä kaksi tuntia lisää. Nukkumisen jälkeen jää neljä tuntia vapaata. Eihän siinä ehdi enää edes tuhlaamaan niitä rahoja jotka tienaa. Tai, kyllä ehtii progressiivisen verotuksen ansiosta, koska käteen jää vain pari sataa enemmän.

Kaveri on ollut kolmena kesänä paperikoneenhoitajana kesätöissä ja tienannut hyvin yli 2000 euroa kuussa. Itsekin olisin siihen päässyt samana kesänä kun kaveri meni ekaa kertaa, mutta valitsin kauppakorkeanpääsykokeisiin lukemisen. Aika hyvin siitä tienaa, mutta itse en jaksaisi tehdä tuollaista vuorotyötä tehdä vuodet läpeensä, kuin matsku kertoi.

Pari kaveria on ammattikorkeakoulussa ja opiskelee kaupan- ja hallinnonalaa, tjsp. Niillä on tosiaan vielä ruusuisemmat kuvitelmat kuin kauppakorkean opiskelijoilla. Vakavalla naamalla ollaan menossa suoraan Nokialle johtajaksi, kun valmistutaan. Yliopistotasolla helposti väheksytään liikaa ammattikorkeakoulua, mutta tässä asiassa ammattikorkeassa tosiaan luullaan itsestään liikoja. En sano, että ammatikorkeakoulu tutkinto on huono tai turha, mutta en ymmärrä sitä intoa millä amk-opiskelijat vertaavat omaa tutkintoaa esim. KTM-tutkintoon.

Itse pyri välttämään ihmisten arvostelua sen perusteella mitä he ovat opiskelleet. Kaikkien alojen ihmisiä tarvitaan ja he ovat tärkeitä. Mutta ammattikorkeiden markkinointi kyllä tuntuu lupavan kuun taivaalta, suhteessa tutkinnon arvostukseen työelämässä. Ne varmaan raahaa sinne jonkun ison johtajan joka on yksi sadasta ja onnistunut todella hyvin työssään ja kertoo, että tämmösiä täältä valmistuu. Huom. tämä on mutua.

lej sanoi:
Pari kaveria on ammattikorkeakoulussa ja opiskelee kaupan- ja hallinnonalaa, tjsp. Niillä on tosiaan vielä ruusuisemmat kuvitelmat kuin kauppakorkean opiskelijoilla. Vakavalla naamalla ollaan menossa suoraan Nokialle johtajaksi, kun valmistutaan. Yliopistotasolla helposti väheksytään liikaa ammattikorkeakoulua, mutta tässä asiassa ammattikorkeassa tosiaan luullaan itsestään liikoja. En sano, että ammatikorkeakoulu tutkinto on huono tai turha, mutta en ymmärrä sitä intoa millä amk-opiskelijat vertaavat omaa tutkintoaa esim. KTM-tutkintoon.

Samoilla linjoilla, kuten varmasti edellisestä kirjoituksestani huomasit. AMK:n korkeakoulu osa on mielestäni täysin keinotekoinen. Enemmän tuo on ammattikoulun jatkoa kuin korkeakoulua.

Itse olen opiskellut amk:ssa joka käsittääkseni on valittu useana vuotena Suomen parhaaksi amk:ksi ja voin sanoa, että jos muutaman tunnin opiskelulla saa kasaan 140ov + lopputyö niin huhhuh. käsi sydämellä voin vannoa, että kotona en varmaan noiden ovarien takia ole yli 15h rehkinyt (opinnäytetyö sitten erikseen). En pidä itseäni millään tavalla erityisen lahjakkaana, päinvastoin, erityisen lahjattomana :lol2: (tästä syystä nuo nokian testitkin jännittää..). Numerot ovat yleisen keskiarvon mukaisia, joten ei ihan metsäänkään ole mennyt. Ihan oikeasti amk-tutkinto on yliarvostettu. Toisaalta, eipä minulla ole vertailupohjaa oikeaan korkeakouluun kuin muutaman kaverin verran, jotka kyllä tekevät rutkasti enemmän töitä ov:n eteen mitä esim. minä olen tehnyt.

Toisaalta samassa rivissä nuo korkeakolusta ja ammattikoulusta tulleet näyttävät koodaavan :lol2:.

Tarkoituksena ei ole mollata mitään koulua vaan antaa hieman kritiikkiä amk järjestelmää kohtaan. Offtopicia parhaimmillaan :)

Jakob sanoi:
Kuten aiemmin useaan otteeseen on todettu 'hyvä palkka' on erittäin subjektiivinen termi. Tässä omia ajatuksia hyvästä palkasta.

Itselle 2500€ on hyvä palkka. Pidän sitä todella hyvänä palkkana. Minulle hyvä palkka tarkoittaa sitä, että voin kävellä kauppaan ja ostaa vaikka sisäfilettä sen kummempia miettimättä mitä kärrystä pitää jättää pois.

Rakennuksilla olin töissä kolme vuotta ja voin taata, että kukaan ko. firmasta (omistajaa lukuunottamatta) ei varmasti tienannut 2500€/kk tavallisilla työajoilla (7.00-15.30) ja töissä sentään oli yli 30v alalla olleita todellisia ammattimiehiä. En tiedä oliko kyseessä sitten todella paskaa palkkaa maksava yritys, mutta veikkailisin, että jos toisessa firmassa maksetaan satoja euroja enemmän niin työntekijät olisivat kortilla tässä yrityksessä. Tähän kohtaan joku raksamies voi heittää omaa palkkaa, tai sitten joku ahkera voi hakea 30v allalla olleiden mediaani palkan..

100 000€ on mun mielestä liioiteltu, tuohon palkkaa aika harvat suomalaiset yltävät, enkä minä ainakaan jaksa haaveilla moisista palkoista. Tulee vaan paha mieli 10v kuluttua, kun palkka on +35 000€/v. Toivottavasti olisi 'edes' tuon verran. Tällä hetkellä töitä ei ole ollenkaan :(

summasummarum: väitän, että +30 000 palkalla voi viettää hyvää elintasoa, ei välttämättä korkeaa, mutta sellaista millä pärjää mukavasti, eikä jokaista penniä tarvitse laskea. Tuohon naikkonen kylkeen niin ollaan 50 000-70 000€/v, jos tuolla ei pärjää niin sitten pitää hieman tutkiskella mihin sitä rahaa menee. Minä en tarvitse Swania tai S-Mersua, joten ehkäpä olen poikkeus..

Oon täysin samaa mieltä kanssasi näistä pakkojen suuruuksista, Kyllä pariskunta jotka tienaa yhdessä 50-60 tuhatta vuodessa tulee jo ihan hyvin toimeen. Pystyy lyhentämään asuntolainaa ja ostamaan vaikka uuden tai uudehkon auton. Tosin ei mitään ökytaloa eikä ökyautoa. Mutta noissa palkoissa on verotkin vielä ihan kohtuulliset ja pystyy todellakin tekemään sillä 40 h viikossa työajalla ja ehkä satunnaisilla ylitöillä.

Ei minuakaan kiinnostas repii persettä jatkuvasti 12 h päivässä vaikka siitä sitten tienais kuinka perkeleesti. Huomaapa sitten että on tässä kulunut 30 vuotta ja omaisuuttakin on mukavasti, mutta on sitä sun tätä stressistä ja kiiireestä johtuvaa sairautta ja elämään ei oo ehtinyt yhtään...

Mutta kukin tyylillään, mulle tollanen 2000 euroa on jo ihan jees palkka ja sillä tulee toimeen kun vähän käyttää järkeään, mutta ehkä mä vaan oonkin sitten vähän vähempään tyytyväinen.

lej sanoi:

Paperikoneenhoitajalla on aina monien vuosien jopa vuosikymmenien kokemus paperikoneelta. Ja harvemmin kukaan alle nelikymppinen pääsee koneenhoitajaksi, kesätyöntekijöistä puhumattakaan. Joten jos kaverisi on keskiverto kesätyöntekijä, niin hän tuskin on koneenhoitajaksi asti päässyt. Paperikoneella varmaankin on ollut töissä, mutta muissa hommissa, esim. pituusleikkurilla tai mitä ne nyt siellä tekeekään.

Kimple sanoi:
Paperikoneenhoitajalla on aina monien vuosien jopa vuosikymmenien kokemus paperikoneelta. Ja harvemmin kukaan alle nelikymppinen pääsee koneenhoitajaksi, kesätyöntekijöistä puhumattakaan. Joten jos kaverisi on keskiverto kesätyöntekijä, niin hän tuskin on koneenhoitajaksi asti päässyt. Paperikoneella varmaankin on ollut töissä, mutta muissa hommissa, esim. pituusleikkurilla tai mitä ne nyt siellä tekeekään.

Tuo on faktaa heti ei pääse puikkoihin sama minne menet kesätöihin
tai puolenvuoden työharjoitteluun. Mutta pikkuhiljaa varmaan pistävät paskaduunista koneen ääreen....

Näin päättötyötä varten olen käynyt Puunkuorimolla tutustumassa Kuorintarumpuhin ja Kiekkohakkuun eipä siellä hirveänä harjoittelijat istu
koneen ääressä.

Matsku sanoi:
Näin päättötyötä varten olen käynyt Puunkuorimolla tutustumassa Kuorintarumpuhin ja Kiekkohakkuun eipä siellä hirveänä harjoittelijat istu koneen ääressä.

No pitääpä tuostakin olla erimieltä. ;) Itse aikoinaan olin paperitehtaalla kesätöissä ja ensimmäisenä kesänä noin kolmen viikon työkokemuksen jälkeen olin yksin koko kuorimoprosessin valvojana. Toki siinä oli aina joku vähintään radiopuhelimen päässä, mutta periaatteessa vastuu oli mulla. En kyllä oppinut läheskään kaikkea prosessista yhden kesän aikana, vaikka aika aktiivisesti pyrin sitä opiskelemaan. Joten neuvoja joutui kyselemään.

Työ oli lopulta suht yksipuolista ja ehkä tylsääkin, mutta pidin silti työstä. Palkka oli hyvä kesätyöksi, noin 11 kiloeuroa kolmessa kuukaudessa ja vapaita pystyi järjestelemään. Lisäksi vuorotyössä olleet kuuden päivän vapaat tuntuivat ihan mukavilta.

lej sanoi:

Itse pyri välttämään ihmisten arvostelua sen perusteella mitä he ovat opiskelleet. Kaikkien alojen ihmisiä tarvitaan ja he ovat tärkeitä. Mutta ammattikorkeiden markkinointi kyllä tuntuu lupavan kuun taivaalta, suhteessa tutkinnon arvostukseen työelämässä. Ne varmaan raahaa sinne jonkun ison johtajan joka on yksi sadasta ja onnistunut todella hyvin työssään ja kertoo, että tämmösiä täältä valmistuu. Huom. tämä on mutua.

Samoilla linjoilla. Itse olen juuri tuollaisen tradenomi nimikkeen saanut. Itse sijoittaisin sen jonnekin yo-merkonomin ja kandin tienoille. En todellakaan minnekään akateemiseen maailmaan. Kyllähän sitä amk:ta markkinoidaan ihan väärin. Tutkinto lähinnä mahdollistaa etenemisen työpaikassa. Ei se sitä edellytä automaattisesti. Ihminen itse tekee sen palkkansa ja hakee paikkansa työelämässä. Ei työnantaja ole niin hullu, että antaisi jollekin vasta valmistuneelle vastuullisen paikan korkealta organisaatiosta..

Toisaalta tradenomin tutkinto on mahdollistanut hyville tyypeille nopean etenemisen organisaatiossa. Yksi kaveri on ylennyt parissa vuodessa pörssiyhtiön ulkomaankaupan myyntipäälliköksi. Toinen taas pyörittää jo kahta omaa firmaa, joilla on satojen tuhansien eurojen liikevaihto. Ja niin edelleen.. Nämä tyypit ovat fiksuja ja osaavia kavereita muutenkin.

Toisaalta taas moni on työttömänä ja pätkätöissä. Ehkä he hakevat niitä johtajan paikkoja sunnuntain Hesarista?

Eräs yllätys minulle oli tämän todistuksen merkityksettömyys. Kukaan ei kysy millaiset paperit olet saanut. 1 vai 5? Ihan sama työnantajalle. Toisaalta olen aina ollut samaa mieltä asiasta..

2000-2500 euroa EI OLE hyvä palkka ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle, niin se
on. Tottakai tuo on hyvä palkka esimerkiksi ammattikoulun tyypeille, mutta ei korkeasti koulutetuille. Kun palkat ovat yli 4000€/kk tai enemmän voidaan alkaa puhumaan hyvistä palkoista.

Korkeasti koulutettujen palkkakeskiarvo on noin 3200€/kk, kaikkien työntekijöiden n. 2200€/kk. 2000-2500€ jää kauas tästä keskiarvosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom