Mistä löydän hyväpalkkaista duunia?

Kotiaurinko sanoi:
Harva meistä löytää sellaisen työsuhteen jossa on mahdollisuuksia itse vaikuttaa työaikoihin, työntekemisen ehtoihin. Palkasta puhumattakaan, tilastokeskuksen palkka tilasto ilmoittaa suomalaisen keskipalkan olevan 2000e? Kuitenkaan juuri kukaan tuntemistani ihmisistä ei tienaa edes tuota mainittua summaa, oma otantani pohjautuu useihin useisiin eri ammattiryhmiin akateemisista-ammattikoulupohjaiseen koulutukseen.

Itse teen tällä hetkellä varastoduunia ja saan tilastojen varassa varsinaista kyykytyspalkkaa. 1400e/kk. Olenko epäonnistunut työnhankinnassa kun ei parempaa palkkaa herunut?

Miten muilla nautitteko tekin tilastollisesti minimipalkkaa?

Tuo keskipalkka on harhaanjohtava keskimääräismitta. Pitäisi reilusti vain tarkastella mediaanipalkkaa. Keskiarvossa on se ongelma, että se ei ole robusti tunnusluku. Muutamien paljon ansaitsevien ansiot vetävät keskiarvoa ylöspäin pois arkikokemuksesta. Pitäisi siis ilmoittaa mediaanipalkka ja fraktiilipalkat (25% ja 75%) kuten esimerkiksi TEK tekee tilastoissaan.

Keskimääräistä paremman liksan saa ainakin, jos malttaa käydä kouluja tai keksii sopivan bisneksen. Iivili oikeastaan antoi jo aika tyhjentävän vastauksen tältä osin. Koulujen käymisessäkin pitää muistaa, että mitään kevyttä ei kannata lukea (vrt. humanistit ja kasvatustieteilijät), koska kevyissä aineissa on kevyet palkat.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
skeema sanoi:
Tuo keskipalkka on harhaanjohtava keskimääräismitta. Pitäisi reilusti vain tarkastella mediaanipalkkaa. Keskiarvossa on se ongelma, että se ei ole robusti tunnusluku. Muutamien paljon ansaitsevien ansiot vetävät keskiarvoa ylöspäin pois arkikokemuksesta. Pitäisi siis ilmoittaa mediaanipalkka ja fraktiilipalkat (25% ja 75%) kuten esimerkiksi TEK tekee tilastoissaan.

Keskimääräistä paremman liksan saa ainakin, jos malttaa käydä kouluja tai keksii sopivan bisneksen. Iivili oikeastaan antoi jo aika tyhjentävän vastauksen tältä osin. Koulujen käymisessäkin pitää muistaa, että mitään kevyttä ei kannata lukea (vrt. humanistit ja kasvatustieteilijät), koska kevyissä aineissa on kevyet palkat.

Samaa mieltä jos opiskelet yliopistossa 15vuotta Savikuppien tekoa niin
palkka ei voi olla sen opiskelumäärän arvoista...

Matsku sanoi:
Samaa mieltä jos opiskelet yliopistossa 15vuotta Savikuppien tekoa niin
palkka ei voi olla sen opiskelumäärän arvoista...

yliopisto ei ole noin käytännön läheistä... :jahas:

Muistakaa myös, että tilastopalkoissa on mukana eri ikäisiä ihmisiä. 50-vuotias tienaa tietysti yleensä enemmän kuin vasta koulusta valmistunut. Tämän takia ei kannata masentua, vaikka jää keskipalkoista jälkeen.

mtk77 sanoi:
Eikö taksi kuskit saa ihan kohtalaista palkkaa.
:lol2:

Ilman hyvää koulutusta vuorotyö on kova sana hyviin palkkoihin. Tai hommat missä juoksee kilometrikorvaukset + päivärahat.

Matsku sanoi:
biotekniikka eikös siinä ole kasvava ala... :whip:

Biotekniikka my ass!!! Kokemuksella voin kertoa että ei kannata. TKK:lta DI:n paperit kourassa ja töitä ei löydy muualta kuin labran omasta tutkimushelvetistä. Eletään täysin valtion tuella -> rahaa ei ole -> laiteet on kivikaudelta -> alkupalkka oli 1700e/kk (nyt 2000e/kk) -> vittutaa!!!

Geenitekniikasta haaveilevilla on edessä luultavasi vielä kurjempi tulevaisuus. Ahon Esko kun pistää Sitran nyörit kiinni, niin on pipetin nysvääjät joukolla jonossa kilometritehtaalla. Suomessa biotekniikan alalla omalla toiminnallaan elävät ihmiset lasketaan yhden käden sormilla. Eikö ne nyt jo ole siirtämässä sitä Sitran eli meidän kaikkien rahoilla ruokittua 100 miljoonan euron biosalkkua neitsytsaarille, että sillä tavalla... mitäs luulette sen enteilevän?

Itellä sentään on koulutus teknisempää ja mukana tekniikan perusaineita ja prosessiautomaatiota. Tosin eipä noilla "tehdään ala tutuksi"-tiedoilla kilpailla varsinaisia alan osaajia vastaan työnhaussa. Siksipä tässä pitäs nyt kovasti miettiä seuraavaa koulutusta. Tää arpa oli tyhjä. En tiedä pitäskö seuraavaksi kattoa noi ekonomin laput :).

ps. kouluttautukaa alalle, jolla on teollisuutta, joka on miesvaltainen ja jossa kysyntä on jatkuvaa ja toiminnan katteet kovat.

HooEee sanoi:
Ongelma onkin pimeen työpaikan löytäminen.

mutta takasin asiaan.
Jos koulutettu henkilö(n.4vuotta) tienaa 2000€/kk se ei ole hyvin jos vertaa kouluttamattoman palkaan n.1500€/kk. ja tuohon kun lisätään vielä tuo n.4vuotta joka tuhrautu opiskeluun. avot kyllä kannatti

sitten kannattaa huomioida vielä veroprogression kiristyminen niin ei jää näppiin edes tuota 500e erotusta, siinä sitten lyhennellään vielä mahdollista opintolainaa...

Kotiaurinko sanoi:
Harva meistä löytää sellaisen työsuhteen jossa on mahdollisuuksia itse vaikuttaa työaikoihin, työntekemisen ehtoihin. Palkasta puhumattakaan, tilastokeskuksen palkka tilasto ilmoittaa suomalaisen keskipalkan olevan 2000e? Kuitenkaan juuri kukaan tuntemistani ihmisistä ei tienaa edes tuota mainittua summaa, oma otantani pohjautuu useihin useisiin eri ammattiryhmiin akateemisista-ammattikoulupohjaiseen koulutukseen.

Itse teen tällä hetkellä varastoduunia ja saan tilastojen varassa varsinaista kyykytyspalkkaa. 1400e/kk. Olenko epäonnistunut työnhankinnassa kun ei parempaa palkkaa herunut?

Miten muilla nautitteko tekin tilastollisesti minimipalkkaa?

Ei pidä sokeesti tuijottaa brutto palkkaan. 2000e tienaava maksaa siitä paljon enempi veroa. mulla jää käteen n.2000e:stä n.1340e :curs: . 1400e:stä jää varmaan käteen 1100e:tä. Onhan se 240e:tä vähemmän, mutta bruttojen välinen ero 600e:tä

Byggalle duuniin ja sitä kautta ammattimieheksi. Näin voi tienata helposti enemmän kuin tavallinen inssi. Minulla on kaverina maalari joka tienaa joka helvetin vuosi 50%-100% enemmän kuin minä. Muurarina/julkisivumaalarina/rapparina tienaa aika hyvin...tosin duuniakin joutuu painamaan sikana.

Ehkä kannattaisi ottaa toisenlainen lähestyminen viestin aloittajan ongelmaan.

Jos katsoisi peiliin ja miettisi, mitä voi tehdä, että saa paljon liksaa(jos tosissaan oikeasti sitä haluaa)? Eli ihan suomeksi rupeaa tekemään helvetisti töitä. Siinä se on. Varastomieskin pääsee koviin likoisin, kun aukoo pomolle päätä, että haluaa tehdä kaikki paskakeikat ja muut ylitöinä. Kun näyttänyt kyntensä, että on oikeasti ahkera ja vastuuntuntoinen kaveri, niin rupeaa ovia aukenemaan.

Ihan sama se on korkeastikoulutettujen piirissä. Ahkerat ja kovat kaverit elävät pitkään ja vie kauneimmat naiset ja ajaa hienoimmilla autoilla. Ei se koulutus ole siis mikään oikotie onneen. Yrittäjyyteen koskee samat lainalaisuudet, jos et ole nyt sattunut keksimään ikiliikkujaa. Unettomia öitä ja lomattomia vuosia. Se on yrittäjän arki.

Ahkeruus ja määrätietoisuus palkitaan, oli homma mitä tahansa. Tässä tullaan siihen, että kuinka moni on valmis tekemään jatkuvasti 10h-12h työpäiviä ja kuluttamaan itsensä puhki rahan eteen. Elämä on valintoja täynnä:)

Masse Majava sanoi:
Tässä tullaan siihen, että kuinka moni on valmis tekemään jatkuvasti 10h-12h työpäiviä ja kuluttamaan itsensä puhki rahan eteen. Elämä on valintoja täynnä:)

Elämä on muutakin kuin työtä, 40 tuntia viikossa ehdoton maksimi eikä yhtään enempää. Jos joku väittää että tarvii enempi kuin 2,500 euroa kuukaudessa niin sitten on asenteessa jotain vialla. Ei täältä mitään mukaansa saa, sitten kun aikanaan itse kukin meistä potkaisee tyhjää.

:david:

protsku sanoi:
Elämä on muutakin kuin työtä, 40 tuntia viikossa ehdoton maksimi eikä yhtään enempää. Jos joku väittää että tarvii enempi kuin 2,500 euroa kuukaudessa niin sitten on asenteessa jotain vialla. Ei täältä mitään mukaansa saa, sitten kun aikanaan itse kukin meistä potkaisee tyhjää.

:david:

Ite oon atk-alalla ja palkka alle paikallisen keskitason (en ole Helsingissä, eli keskipalkka on 10 - 20 % matalampi). Kuitenkaan en vaihtaisi tätä paikkaa (valtion virka) kovin helposti parempipalkkaiseen duuniin. Nyt liksa on 2400, mutta uutta duunia en ottaisi alle 3000 euron (siis täältä päin Suomea). Täytyy nimittäin ottaa huomioon se työn kuormittavuuskin. Oon nimittäin joskus ollut raksalla hommissa ja voin kertoa, että sitä duunia en tekisi mistään hinnasta loppuikääni. Myyjän hommia on kans kokeiltu, mutta kun ei ole myyjäksi niin ei ole (arvonsta myyjiä, ehkä yhdeksi arvokkaimmaksi työntekijäryhmäksi).

ps. Jos rahaa haluat, niin rupea kiropraktikoksi. Kun viime viikolla kävin niin 5 min hoito maksoi yli 50 euroa.

Prioni77 sanoi:
Biotekniikka my ass!!! Kokemuksella voin kertoa että ei kannata. TKK:lta DI:n paperit kourassa ja töitä ei löydy muualta kuin labran omasta tutkimushelvetistä.

Meinaakko siis tätä bioniikkaa ja ylipäätään BioIT:n linjaa? Ei ny kai.

Prioni77 sanoi:
ps. kouluttautukaa alalle, jolla on teollisuutta, joka on miesvaltainen ja jossa kysyntä on jatkuvaa ja toiminnan katteet kovat.

Miten olis TKK:lla Kone?

Itse tienaan hiukan yli keskiansion. Valmistuin viime keväällä inssiksi ja niistä luokkatovereistani AMK:sta, joihin olen pitänyt yhteyttä tienaan käsittääkseni heikoimmin. He olivat kyllä ehtineet aloittaa firmoissaan minua aiemmin. Olen kuitenkin tyytyväinen, koska kyseessä on alkupalkkani.

Prioni77 sanoi:
kouluttautukaa alalle, jolla on teollisuutta, joka on miesvaltainen ja jossa kysyntä on jatkuvaa ja toiminnan katteet kovat

Jokainen joka on vähänkään lukenut Osmo Soininvaaran kirjoja tietää ettei esittämäsi väite pidä enää paikkaansa. Teollisuuden merkitys ihmisten työllistäjänä on täysin marginaalinen koko työvoiman kannalta. Käykää katsomassa montako ihmistä painelee nappeja paperitehtaassa!

Palvelut. Tämä on ainoa sektori joka pystyy kasvamaan merkittävästi. Ongelma on vaan siinä ettei me suomalaiset olla totuttu maksamaan palveluista. Kaikki tehdään viimeiseen asti itse, ei mennä ravintolaan syömään ja hiukset leikataan kotiparturissa. Miten on mahdollista että jossain Kreikassa jengi käy syömässä ulkona monta kertaa viikossa vaikka maata pidetään yleisesti aika köyhänä kansantuotteen osalta?

Edellinen huomioiden, väittäisin että tällä hetkellä kaikista vahvin vaihtoehto on useissa kirjoituksissa esille tuotu putkimieslinja - amiksesta suoraan duuniin ja eikun vaan laskemaan urakoita.

:)

Viimeksi muokattu:
protsku sanoi:
Teollisuuden merkitys ihmisten työllistäjänä on täysin marginaalinen koko työvoiman kannalta.

Tuo väite nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

protsku sanoi:
Käykää katsomassa montako ihmistä painelee nappeja paperitehtaassa!

Yksi paperitehdas työllistää helposti 800 ihmistä suoraan, välillisistä työpaikoista puhumattakaan. Kansantaloudellinen merkitys on hieman eri luokkaa paperitehtaalla, kuin 800 parturilla. Ei kannata ihan kaikkea uskoa mitä Osmo kertoo.

Kimpele, kun meillä on Suomessa 500,000 työtöntä niin kerrohan kuinka moni heistä voisi työllistyä teollisuuden kautta? Lisää paperitehtaita vai?

:lol2:

Valkeakoskella on amiksen linja josta valmistutaan paperikoneen hoitajaksi. Sieltä paperitehtaaseen töihin ja sitten näyttää, että on kova poika oppimaan ja uralla eteenpäin. Paperilla tienaa törkeesti perusduunista ja koulutus ei oo kuin amis. Kolme vuotta amiksesta josta osa hyvä palkkaisessa työharjoittelussa tehtaalla, ei paha. Ainoa vika on se, et tehtaat on esim. Valkeakoskella ja Pietarsaaressa. Valkeakoskella voisi ehkä just asua, ehkä. Tosin Tampereelta työmatka ei vielä ole hirvee... :thumbs:

protsku sanoi:
Palvelut. Tämä on ainoa sektori joka pystyy kasvamaan merkittävästi.

Kasvunvaraa olisi jonkin verran pienyrittäjävetoisella palvelusektorilla..

protsku sanoi:
Ongelma on vaan siinä ettei me suomalaiset olla totuttu maksamaan palveluista. Kaikki tehdään viimeiseen asti itse, ei mennä ravintolaan syömään ja hiukset leikataan kotiparturissa.

Alv ja korkeat työvoimakulut pitää palveluiden hinnat korkealla.
Ne on aika kovia tavalliselle palkansaajalle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom