Mistä löydän hyväpalkkaista duunia?

krp sanoi:
Woi wi**U, jos myyjät arvokkain työntekijä ryhmä niin ei hyvin mee. Ne äijät ei osaa muuta kuin puhu nopeesti paskaa. Lisäks joka jannu on semmosta teflonia että mistään et saa kiinni. Lisäks näille spedeille maksetaan ihan liikaa palkkaa. Spedet ryyppää urpojen asiakkaiden kanssa ja lupaa maat ja mannut ja wi**u kuittaa 10000€ rahoja kk:ssa. Suurimmaks osaks täysin turhaa sakkia.

Tärkeitä työntekijöitä ovat Lääkärit, sairaanhoitajat, poliisit, palomiehet jne ja näistä suurin osa on alipalkattuja.

Yhdyn täysillä. Valitettavasti vain myyjien palkat määräytyvät markkinavoimien mukaan, kun taas mainitsemiesi tärkeiden ammattien eivät.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
protsku sanoi:
Jokainen joka on vähänkään lukenut Osmo Soininvaaran kirjoja tietää ettei esittämäsi väite pidä enää paikkaansa.

Enpä ole lukenut Osmo-pojan kirjoja sitä vähääkään, ja ehkä siksi olen eri mieltä.

protsku sanoi:
Teollisuuden merkitys ihmisten työllistäjänä on täysin marginaalinen koko työvoiman kannalta. Käykää katsomassa montako ihmistä painelee nappeja paperitehtaassa!

Ei hätää, käyty on. Ja teollisuus on mielestäni paljon muutakin kuin paperitehdas. Se nyt vain sattuu olemaan yksi automatisoiduimmista esimerkeistä täällä Suomessa. Toinen vastaava spektaakkeli taitaa olla Lahdessa Hartwallin panimolla. Siellä ei edes tarvitse painaa nappeja, mutta silti siellä näytti haahuilevan tukuttain alempaa/ylempää johtoa tai mitä lie olivatkaan. Palkkaa kai nekin nostivat.

protsku sanoi:
Palvelut. Tämä on ainoa sektori joka pystyy kasvamaan merkittävästi. Ongelma on vaan siinä ettei me suomalaiset olla totuttu maksamaan palveluista. Kaikki tehdään viimeiseen asti itse, ei mennä ravintolaan syömään ja hiukset leikataan kotiparturissa. Miten on mahdollista että jossain Kreikassa jengi käy syömässä ulkona monta kertaa viikossa vaikka maata pidetään yleisesti aika köyhänä kansantuotteen osalta?

Jaa-a vaikea sanoa, mutta viekkaisin toista seuraavasta. Ehkä niillä on parempi suhteellinnen viikkoraha tai sitten kulttuurimme ovat erilaiset. Itse palveluista olen kanssasi samaa mieltä siinä, että ne toki luovat korkeasuhdanteen aikana työpaikkoja, mutta ne myös katoavat yhtä nopeasti
alamäen alkaessa. Jatkuvuus on minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeä asia. Muista en tiedä.

protsku sanoi:
Edellinen huomioiden, väittäisin että tällä hetkellä kaikista vahvin vaihtoehto on useissa kirjoituksissa esille tuotu putkimieslinja - amiksesta suoraan duuniin ja eikun vaan laskemaan urakoita.?

Kanssasi samaa mieltä. Varsinkin jos raha on ainoa mittari.

Eiköhän joka tasolta löydy niitä "turhia" tyyppejä. Se on kanssa joskus vaikea päättää, tekeekö joku töitä huonosti vai ei. Näkemys kun on usein subjektiivinen. Esim. jotkut johtajat näyttää jauhavan vaan paskaa koko ajan, mutta se mitä ne tekee silloin kun ne ei ole paikalla, ei näy muille. Ja paskan jauhaminen on kanssa vähän huono yleistys. Johtajien on vaikea tehdä mitään muuta konkreettista kuin puhua muiden kanssa. Tarkoitan tässä enemmän ylemmän tason johtoa.

Taisi threadin alussa olla kyseessä, että miten saa nopeasti hyvän työn. Sitä en tiedä, mutta tähän sopii sama periaate mielstäni kuin treenaamiseenkin, eli hiljaa hyvä tulee. Jos kiinnostaa hanki hyvä korkeakoulututkinto. Hyvä tarkoitaa hyvää alaa, ei hyvää todistusta. Jos alkupalkka on vaikka 2500 €/kk niin siitä on hyvä lähteä. Järkevillä työajoilla, eikä todellakaan mitään vuorotyötä. Olettaen ettei opiskeluun tuhlaa ainakaan yli neljää vuotta.

Vielä itse voisin tehdä pidempiäkin päiviä sitten kun valmistuu, mutta rahan vuoksi en olisi valmis olemaan 12 tuntia töissä jos olisi vaikka lapsia.

Ja hanki puoliso joka tienaa vähintään saman verran.

krp sanoi:
(arvonsta myyjiä, ehkä yhdeksi arvokkaimmaksi työntekijäryhmäksi).
----------------------------------------------------------------
Woi wi**U, jos myyjät arvokkain työntekijä ryhmä niin ei hyvin mee. Ne äijät ei osaa muuta kuin puhu nopeesti paskaa. Lisäks joka jannu on semmosta teflonia että mistään et saa kiinni. Lisäks näille spedeille maksetaan ihan liikaa palkkaa. Spedet ryyppää urpojen asiakkaiden kanssa ja lupaa maat ja mannut ja wi**u kuittaa 10000€ rahoja kk:ssa. Suurimmaks osaks täysin turhaa sakkia.

Ilman myyjiä ei paljon tehtaatkaan tuottaisi. Tuolla varaston ulkopuolella on todella kova maailma, jossa on kaikille tuotteille monta kilpailijaa. Jos sinun tuotteitasi ei joku aktiivisesti puolustaisi, markkinoisi ja myisi, niin asiakas ei niitä ostaisi. Tuskin edes tietäisi niiden olemassa olosta.

Ja lisäksi myyjät joutuvat toimimaan osan ajastaan tuollaisten asennevammaisten kanssa, jotka eivät ymmärrä liike-elämästä yhtään mitään. Ja vielä olemaan miellyttävä. Jotta asiakas ostaisi joskus sitä sinun tuotettasi. Ja sinä saisit tehdä sitä työtäsi.

Voin kuvitella mitä senkin kaverin mielessä on liikkunut, joka on joutunut myymään vaikka ensimmäisiä kännyköitä tai tietokoneita.

Jos itse haluaa vaikuttaa tuloihinsa ilman oma yritystä niin hankkiutuu sellaiseen josta saa provisiot oman myynnin mukaan enkä tarkoita pelkästään lehden myyntiä vaikka siinäkin jos olet kova haka niin varmasti tienaat 100 €/h myymällä vaikka huumeambulanssilehteä. Parmepi olisi vielä sellainen josta saa kiinteän kuukausi/tuntipalkan + provikat niin ainakin joku tulo on varma. Eräs tuttuni on yhdessä perintäfirmassa töissä ja saa peruspalkka n1500€/kk + aisiakkaistaan ikuisuus provision (eli niin kauan kuin asiakas, eli joku firma joka myy laskutuksensa, tuottaa firmalle rahaa niin saa tietyn osuuden tuotosta) ei tarvitse kuin muutaman kourallisen isoja asiakkaita + vähän isomman kourallisen pienempiä ja johan pomppas tulot yli 100 000€/vuosi. Ja kun provikat tulevat kokoajan niin voi vaikka räkiä kattoon päivät pitkät... Että näin.

Itse olen ensi kesän ensimmäistä kertaa oman alan duunissa (olen tuleva laskentaekonomi) ja saan palkkaa SEFEn suosituksen mukaan opintoviikkoja <70 1550 euroa. Kaksi edellistä kesää v****maisissa vuorotöissä olleena olen tyytyväinen. Eiköhän se palkka tuosta pikkuhiljaa opintoviikkojen ja työkokemuksen karttuessa nouse. Eli kuulun koulukuntaan: koulutuksella hyväpalkkaiseen 8-16 duuniin, oikotietä onneen ei ole... Esim. ekonomiasiantuntijan keskipalkka vuonna 2002 oli 3567 euroa (lähde www.sefe.fi).

lej sanoi:

Hyvä pointti! kyllä kaksi 2000€ kk tienaavaa henkilöä samassa taloudessa pystyy jo ihan hyvin elämään vaikka ois asunto ja autolainat. Mutta kuka on sitten tyytyväinen mihinkin, niin se on jo ihan toinen juttu.

4:n vuoden amispohjalla olen 7,5 vuotta ollut duunarina elektroniikkatehtaassa. Kolmivuorotyö, viikonloput aina vapaat.
Viime vuoden ansiot olivat 2500eur/kk.
Tuolla palkall pysyy katto pään päällä
ja leipää riittää pöydässä yllinkyllin.
Mielestäni suotavaa, että insseille ja diplomi-insseille
maksetaan reilummin kuin minulle,
onhan heillä enempi koulutusta ja vastuuta.

En voi sanoa mikä ammattiryhmä on tärkein,
esim. ilman siivoojia hukkuisimme
työpaikoillamme paskaan, kaikki.

Masa76 sanoi:
4:n vuoden amispohjalla olen 7,5 vuotta ollut duunarina elektroniikkatehtaassa. Kolmivuorotyö, viikonloput aina vapaat.

En voi sanoa mikä ammattiryhmä on tärkein,
esim. ilman siivoojia hukkuisimme
työpaikoillamme paskaan, kaikki.

Sitä rupeaa miettimään, että moni sinun ikätoverisi vasta valmistuu yliopistosta. Ei työkokemusta. Opintolainaa. Ja tietysti ihan erillainen varallisuus. (Ja jos on vielä valinnut jonkin filologian ja sivuaineena saamenkieli..) Ehkä kymmenen vuoden päästä sillä koulutuksella on merkitystä, kun on päässyt ylenemään, mutta tuossa tilanteessa on amiska vienyt kyllä voiton.

Ehkä paras malli olisi sellainen, jossa voisi kouluttautua työn ohessa. Töissä vaikka ihan merkonomipohjalta. Sitten suorittelisi niitä opintoja, vaikka sillä tavalla, että kymmenessä vuodessa tradenomin(norm.3,5) paperit. Ne varmaan riittää johtajatason koulutukseksi hyvinkin. Ja urakehitys voisi olla jo niillä paikkeilla muutenkin.

Masa76 sanoi:

Ei kait insseille juurikaan enempää makseta. Samaa luokkaa noilla ammattivuosilla.

tuomi sanoi:
ekonomiasiantuntijan keskipalkka vuonna 2002 oli 3567 euroa
Ekonomi ja vielä asiantuntija eikä ton enempää. Olen äimänä, oikeesti.

Suomi on tulonsiirtoyhteiskunta. Mitä väliä sillä on mitä bruttona tienaa. Ei paljoa ainakaan noin karkeasti yleistäen.

Dean Kuntz sanoi:
Tarkistinpa joku aika sitten erään naisprofessorin palkan kännykällä (eli siis tekstari VERO [tyypin nimi] numeroon 16400). N. 60 000 euroa oli, eikä varmasti ole omalla alallaan mikään ruudinkeksijä. Yliopiston lehtorin palkka näyttää olevan noin 40 000 euroa vuodessa. Eli jos pää kestää opettamisen niin hyvä vaihtoehto.

Yliopistonlehtorin palkkaluokka on A25-A27. Professorin A28-A30 ja akatemiaprofessorin A31. Yliopistonlehtorilla pitää olla käytännössä professorin pätevyys palkkaluokkaan A27. A25-A26 on käytäntö. A26:een vaaditaan dosentin pätevyyttä vähintään. Ts. hirveillä 15 vuoden ikälisillä pääsee vasta tuohon 40ke tasoon. Sama taso, jota saa jo parin vuoden kokemuksella yksityisellä puolella.

tuomi sanoi:
Itse olen ensi kesän ensimmäistä kertaa oman alan duunissa (olen tuleva laskentaekonomi) ja saan palkkaa SEFEn suosituksen mukaan opintoviikkoja <70 1550 euroa. Kaksi edellistä kesää v****maisissa vuorotöissä olleena olen tyytyväinen. Eiköhän se palkka tuosta pikkuhiljaa opintoviikkojen ja työkokemuksen karttuessa nouse. Eli kuulun koulukuntaan: koulutuksella hyväpalkkaiseen 8-16 duuniin, oikotietä onneen ei ole... Esim. ekonomiasiantuntijan keskipalkka vuonna 2002 oli 3567 euroa (lähde www.sefe.fi).

Minustakin pitäisi tulla joskus isona ekonomi ja olen ihmetellyt kuinka alhaisia nuo SEFEn keskipalkat on. Tyhmänä markkinoinnin opiskelijana mietin että lasketaanko esim. autoedut yms. vastaavat tuohon keskipalkkaan? Ainakin tuo autoetu kannattaa ottaa ennemmin kuin palkankorotus. Jos olen yhtään oikeilla jäljillä, niin tuo keskipalkka ei kerro ihan kaikkea.

lej sanoi:

Tälle vielä yksi puoltoääni, tämä on oikeasti oleellinen pointti! Kahdelle 2000e kuussa tienaavalle jää käteen huomattavasti enemmän kuin 3000e ja 1000e tienaavalle.

Milo sanoi:
Minustakin pitäisi tulla joskus isona ekonomi ja olen ihmetellyt kuinka alhaisia nuo SEFEn keskipalkat on. Tyhmänä markkinoinnin opiskelijana mietin että lasketaanko esim. autoedut yms. vastaavat tuohon keskipalkkaan? Ainakin tuo autoetu kannattaa ottaa ennemmin kuin palkankorotus. Jos olen yhtään oikeilla jäljillä, niin tuo keskipalkka ei kerro ihan kaikkea.

En tiedä miten tuo keskipalkka lasketaan, nettisivuilla on vain "ekonomikunnan keskipalkat asematasoittain", eikä edes eritelty sitä mitä eri pääaineista valmistuneet tienaa. Keskijohdosta ylimpään johtoon palkka on sitten n. 4200-7200 euroa. Todennäköisesti noissa keskipalkoissa on mukana yksityinen ja julkinen sektori molemmat, ja sen takia keskiarvo vetäytyy alaspäin. Olis ihan kiinnostavaa nähdä jotain tarkempaa tilastoa missä on mediaanit, moodit ym. fraktiilit eritelty...

Keskustelu menee hakoteille, koska porukka käsittää hyvän palkan erilailla. Jos hyvä palkka 20 v. työuran jälkeen on mielestänne kouluja käyneelle 2500 euroa, tottakai silloin kannattaa hankkiutua putkihommiin tai miksei suoraan hanttihommiin peruskoulusta. Tuolla mittarilla melkein kuka tahansa myyjäkin voi tienata hyvin ja melkein hommassa kuin hommassa 50-vuotiaat pääsee tuohon.

Suurimmalle osalle hyvä palkka on kuitenkin jotain muuta: jos ei välttämättä rikastumista, niin ainakin korkeaa elintasoa. Suomessa palkkaraja voisi olla esim. 100 000 euroa vuodessa. Aika selvää on, että siihen ei tämän viestiketjun sinänsä hyvillä, mutta alemmille palkoille tähtäävillä resepteillä päästä.

"Yleisesti ottaen: valtio/kunta -nimike kun esiintyy työnimikkeen yhteydessä, tulot eivät ole kummoiset, varsinkaan korkeakoulututkinnon vaativissa hommissa ne ovat usein aika järkyttävää luokkaa verrattuna vastaaviin yksityisssektorilla työllistyneisiin. Poikkeuksia on, mutta lähinnä sitten esim. ministeriöiden jne ylimmillä palleilla, eikä silläkään vielä rikastuta.

Miten yrityskonsultin tähän liität, en aivan ymmärrä, mutta sillä puolella sitten taas voikin HYVÄ ammattilainen tienata lähes rajattomasti.
S225t"

Väärinkäsityksiä.

Ensinnäkin ministeriöissä ollaan nykyisin pääsääntöisesti hyvin keskinkertaisilla palkoilla (johto tienaa, kuten sanoitkin, mutta se tienaa muuallakin julkisella). Toisekseen myös julkisella sektorilla on hyväpalkkaisia töitä, paljon. Julkinen sektori työllistää määrällisesti paljon huonohko-keskipalkkaisia (lastenhoitaja, poliisi jne.), mutta seassa on hyvin tienaavaa väkeä. Lähinnä ylemmissä asiantuntija- ja johtotehtävissä.

Oma reseptini "hyvään palkkaan":

Päätä ensin otatko mieluummin melko hyvän ja varmemman palkan vai riskillä potentiaalisesti suuremman. Esimerkki jälkimmäisestä juuri kaupallinen ja tekninen ala. Ensimmäisestä taas esimerkiksi koulutus. Maasta voi kadota mikä tahansa tekniikan ala tai firma vähentää väkeä, mutta koulut pysyvät. Niitä on helvetisti ja niihin liittyviä töitä lähes rajattomasti.

Lue niin pitkälle kuin rahkeet riittävät.

Jos hakeudut julkisella puolelle, pompi kunnes saat vakituisen paikan. Älä siirry siitä kuin vakituiseen. Yksityisellä kannattaa enemmän juosta palkan perässä. Ikälisät napsuvat julkisella nopeasti tuoden jokainen maukkaan portaan palkkaan.

Juuri edelläkin mainituilta tilastosivuilta (joskus vuosi sitten luin) löytyy mm. yhteiskuntatieteiden lukijoilta sama palkkataso kuin kaupallisen puolen lukijoilta.

Moni lukenut ottaa mieluummin varmemman 3000E kuussa kuin epävarmemman 4000E kuussa. Mitä sitä kukin arvostaa. On myös oleellista miettiä, montako tuntia viikossa tekee palkan eteen töitä. Tuttavapiirissä usein vähemmän tienaavat ovat paremmilla tuntipalkoilla kuin paljon tienaavat, jotka ovat usein töissä 10+h päivässä.

TheSami sanoi:
Mietipäs montako muuta työntekijää 1 hyvä myyjä työllistää.
MOT sanoi:
Ilman myyjiä ei paljon tehtaatkaan tuottaisi.

Tämä saattaa kuulostaa kommunismilta joidenkin mielestä, mutta jos myyjienkin palkat saisi valtio/kunnat määrätä niin ei se sitä tarkoita etteikö sen jälkeen myyjiä olisi enää yhtään. Asiakkaat ostaisivat edelleenkin sitä mitä tarvitsevat vaikka myyjä ei ehkä olisikaan aivan niin innokas asiassaan mitä kolminkertaista palkkaa nauttiva myyjä olisi.

Tosiasiahan on, että tässä ollaan koko ajan puhuttu aivan naurettavista palkoista. Jos todella haluaa päästä rahoihin, kannattaa ryhtyä ilkeäksi diktaattoriksi (evil dictator), niissä hommissa on nimittäin liksa enemmän kuin kohdallaan.

Milo sanoi:

Minusta tuli isona ekonomi ja voin sanoo, että ei löydy ekonomin arvollakaan oikotietä onneen. Lähtöpalkkaa voitte odotella valmistumisen jälkeen karvan yli 2te ja kovalla työllä ja usean vuoden kokemuksella alkaa irtoamaan sitten tuollaisia yli 3te liksoja. Taivashan on sitten siitä eteenpäin rajana, mutta älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitetaan että heti tippuu 3te liksaa kun valmistuu. Jonossa on tällähetkellä niin paljon ekonomeja, että melkein tärkeämpää on ekana löytää edes se työpaikka. Se palkka tulee sitten sen jälkeen kyllä perässä, kun on näyttänyt kyntensä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom