Mistä haaveita ja unelmia?

Powerhousu sanoi:
EIIII!!! Montako kertaa se pitää sanoa? Koitetaanko vielä uudestaan? Timba ei ole arvostellut masennuslääkkeiden toimivuutta missään vaiheessa, vaan on sanonut, että niitä määrätään liian herkästi.

Sepä se, montako kertaa se pitää sanoa?

Powerhousu sanoi:
Ja jos se on sun mielestä yksi mielipide, kuulopuhe tai pseudotietoa, esitä mulle se fakta jossa sanotaan, että niitä EI määrätä liian helposti.

Laukkala T ym. Am J Psychiatry 2001;158:2077-9 Hämäläinen J ym. J Affect Disord 2003. Ja eiköhän se mee niinpäin että jos joku väittää normaalista poikkeavaa niin se ne todisteet myös esittää?

Powerhousu sanoi:
Onhan se ihan itsestään selvää, että niistä on apua niille, jotka sellaisia tarvitsee. Mutta jos menet lääkäriin nukahtamisvaikeuksien takia, ja sulle tyrkytetään masennuslääkettä, niin jossain on vikaa. Ei kukaan voi tossa vaiheessa tosissaan väittää, ettei niitä määrätä myös turhaan. Ja ettei nyt taas arvon neiti ymmärrä väärin, niin suomennan: Kaikki masennuslääkkeisiin kirjoitetut reseptit eivät ole turhia, mutta sitä et voi kieltää etteikö niitäkin olisi. Tai ei susta tiedä, voit väittääkin.

Niin ja tämä = määrätään liian herkästi? Tapauksia on varmaan suuntaan ja toiseen mutta miksi todeta yksittäisen tapauksen perusteella yhtään mitään?
Ihan yhtä loogista väittää että suomessa on paska sää koska toissapäivänä lappeenrannassa satoi (kuulin kaverilta).

Powerhousu sanoi:
Sulla taitaa olla joku pätemisen tarve tai jotain. Kyllä se jo uskotaan, että tiedät masennuslääkkeistä yhtä ja toista, mutta luetun ymmärtäminen taitaa olla hukassa aika pahasti. Voin hyvin kuvitella miten Timballakin alkaa vähitellen kiristää kun joutuu samoja asioita jankuttamaan tuhat kertaa, eikä vieläkään mene perille.

Onks tieto = pätemisen tarve? Eiköhän Timba aikuisena miehenä selviä tästä ihan omin avuin..

Powerhousu sanoi:
Kunnolla kuitenkaan ei saa provosoitua ton moderaattori-statuksen takia. Tai varmaan saa, mutta on parempi olla provosoitumatta, kun täältä löytyy kaikenlaisia irvileukia jotka heti kauhistelee, että: "Ei kai moderaattori voi noin sanoa." Juu, ei saa. Moderaattori ei ole ihminen, joten moderaattorilla ei ikinä mene hermot.

Lickitilick... mut eiks tunnu yhtään hauskalta että meitsin kirjottelusta tulee toinen mode apuun ja sit kun mode pistää samaa settiä niin sit se on ok koska mä alotin? no whatev :lol2: :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
reinhardt sanoi:
Olen joskus tehnyt ne, ja katsoin taas kysymyksiä. Niissä on vain se ongelma, että jos vastaan nukkuvani huonosti ja olevani väsynyt, saan masennuspisteitä -vaikka nukun huonosti, koska selkää särkee, ja ole väsynyt, koska niskani on niin jumissa ja minulla on anemia. Yritän nyt ensin saada nämä "elimelliset" syyt pois päiväjärjestyksestä ja sitten, jos väsymys jatkuu, menen nuppinikkarille.

No eihän tos DEPSissä oo ku yks kysymys unesta ja BDIssä kaks? Mikkä ne tulokset on jos vastaat niihin neutraalisti?

mira82 sanoi:
Eniten näis tänkin foorumin keskuteluissa ärsyttää se että mielipiteitä, kuulopuheita ja pseudotietoa esitetään faktoina ja kaikenkattavina totuuksina.

Vähän medialukutaitoa, mira82 hyvä, :)

Jos jostain E-katsomosta kuuluu tuulipukureinon raaka huuto, että "masennuslääkkeitä tyrkytetään liian helposti!", niin kyseessä on kansan syvien rivien mielipide. Jokaisella, joka osaa kirjoittaa sanan medikalisaatio, on oikeus esittää siitä oma mielipiteensä. Kunkin ihmisen mielipide on hänelle itselleen usein kaikenkattava totuus. Sinun ei tietenkään tarvitse ottaa sitä totuutena.

Jos jossain lääketehtaan rahoittamassa tutkimuksessa todetaan, että olishan se suotavaa, että näitä meidän lääkkeitä saatais menemään vielä enemmän kuin niitä nykyään menee, niin onhan se toki tieteellinen fakta. Mutta siitä huolimatta, että kyseessä on Totuus, kansan syvät rivit saattavat suhtautua siihen epäilevästi, koska kyseessä on :salaliitto:

Sen takia kai näissä keskusteluryhmissä keskustellaan, että ihmisillä on eri mielipiteitä. PubMed erikseen. Sieltä etsitään lähdeviitteitä.

mira82 sanoi:
Oikein ja jos oli terapiassa niin sitten ei ainakaan heppoisin perustein lääkitystä aloitettu.

:offtopic: Jos ymmärsin niin olet lääkäri tai sellaiseksi joskus tulossa (en osannut quotata mihin tuo yllä oleva vastasi :rolleyes: ). Jos näin on niin aika erikoiseen ja ylimieliseen tyyliin sinulta tulee kommentteja alalta. Se on taitoa esittää tietonsa ymmärrettävästi ja perustellusti; siihen pitäisi kyetä esittäessään faktoja tai sitten tehdä selväksi että kyseessä on oma kokemus tai mielipide.

reino sanoi:

Jos jostain E-katsomosta kuuluu tuulipukureinon raaka huuto, että "masennuslääkkeitä tyrkytetään liian helposti!", niin kyseessä on kansan syvien rivien mielipide. Jokaisella, joka osaa kirjoittaa sanan medikalisaatio, on oikeus esittää siitä oma mielipiteensä. Kunkin ihmisen mielipide on hänelle itselleen usein kaikenkattava totuus. Sinun ei tietenkään tarvitse ottaa sitä totuutena.

Jos jossain lääketehtaan rahoittamassa tutkimuksessa todetaan, että olishan se suotavaa, että näitä meidän lääkkeitä saatais menemään vielä enemmän kuin niitä nykyään menee, niin onhan se toki tieteellinen fakta. Mutta siitä huolimatta, että kyseessä on Totuus, kansan syvät rivit saattavat suhtautua siihen epäilevästi, koska kyseessä on :salaliitto:

Sen takia kai näissä keskusteluryhmissä keskustellaan, että ihmisillä on eri mielipiteitä. PubMed erikseen. Sieltä etsitään lähdeviitteitä.

Aamen, hyvä että joku sentään tajuaa miksi keskustelupalstoilla keskustellaan. Alusta asti olen sanonut että on minun ja muutaman muun mielipide ja perustuu omaan kokemukseen. Muuta en ole väittänyt, enkä tule väittämään. Ja eipä täälläkään paljon keskustelua olisi jos näitä mielipiteitään ei ihmiset esittäisi.

Ja tuossa treenaamisessa on sama juttu. On kymmenen mielipidettä joiden ympärillä käydään keskustelua ja ehkä löydetään joku ratkaisu asiaan, tai sitten todetaan että on niin monta ratkaisua kun on tekijääkin.

No nyt menee jo pahasti ohi aiheen. :david:

mira82 sanoi:
Laukkala T ym. Am J Psychiatry 2001;158:2077-9 Hämäläinen J ym. J Affect Disord 2003. Ja eiköhän se mee niinpäin että jos joku väittää normaalista poikkeavaa niin se ne todisteet myös esittää?
Jaaha, ja näistäkö lähteistä löytyy tieto, ettei masennuslääkkeitä koskaan määrätä liian helposti? Lukeeko siellä, että on ihan ok määrätä masennuslääkkeitä jos potilaalla on perseessä kutinaa? Kärjistettynä se homma tuntuu just tältä.

Tosta todistusten esittämisestä vähän offtopicia: Se on vähän tapauskohtaista kuka ne todisteet esittää. Jos mä vaikka vakaumuksellisena ateistina sanon, että jumalaa ei ole, joka taitaa olla normaalista poikkeava mielipide, ja uskovainen sanoo, että jumala on olemassa? Kumpi joutuu todistamaan mielipiteensä oikeaksi? Se on se uskovainen. Mä en voi todistaa että jotain ei ole. Se on mahdotonta. Joten uskovaisen on todistettava, että jumala on. Jos ei todista, todistaa se minun mielipiteeni oikeaksi.

Tässä masennuslääketapauksessa kumankaan on melko mahdoton esittää mitään pitävää faktaa asiasta. Mutta musta, ja monesta muusta varmaan, on suhteellisen naiivia väittää, että masennuslääkkeitä ei turhaan määrätä.

Ihan yhtä loogista väittää että suomessa on paska sää koska toissapäivänä lappeenrannassa satoi (kuulin kaverilta).
Tää muuten toimii myös toisin päin.

Onks tieto = pätemisen tarve? Eiköhän Timba aikuisena miehenä selviä tästä ihan omin avuin..
Tieto luo joissakin tapauksissa pätemisen tarvetta. On pakko todistella tietävänsä jotakin. Nyt sekin tuli todistettua. Ja kyllä Timba varmaan ominkin avuin pärjäisi, mutta kas kummaa kun Timbaa ei oikein nappaa väitellä jostain näin turhasta asiasta ihmisen kanssa joka ei osaa lukea.

Lickitilick...
Just just. Mulla ei oo ollu ikinä mitään tarvetta nuoleskella modeja. En kyllä edes tajua mitäköhän järkeä siinäkin olisi. Ja voin kyllä paljastaa, että varsinkaan Timbaa mun ei tartte nuoleskella sitten yhtään. Ollaan oltu jo parin vuoden ajan hyviä kavereita, että siinäkin yksi syy miksi sitä tässä tappelussa auttelen.

mut eiks tunnu yhtään hauskalta että meitsin kirjottelusta tulee toinen mode apuun ja sit kun mode pistää samaa settiä niin sit se on ok koska mä alotin? no whatev :lol2: :david:
Nyt on pakko sanoa, että en tajunnu. Taitaa olla mullakin lukihäiriö. Tai sitten olisi kivempi lukea tekstiä jossa on välimerkkejä.

reino sanoi:

Jos jostain E-katsomosta kuuluu tuulipukureinon raaka huuto,

Ai timba on tuulipukureino? eiks toi nyt oo vähän timban kohtuutonta dissausta..

reino sanoi:
että "masennuslääkkeitä tyrkytetään liian helposti!", niin kyseessä on kansan syvien rivien mielipide. Jokaisella, joka osaa kirjoittaa sanan medikalisaatio, on oikeus esittää siitä oma mielipiteensä. Kunkin ihmisen mielipide on hänelle itselleen usein kaikenkattava totuus.

Näköjään

reino sanoi:
Sinun ei tietenkään tarvitse ottaa sitä totuutena.

Eikä varmaan kenenkään muunkaan, joka tietää asiasta jotain, eiks keskustelupalsta sitten olekkaan sitä varten että voi myös yrittää kertoa miten asiat on, vai saako olla vain mielipiteitä?

reino sanoi:

Jos tälläistä epäilee niin kannattaa tutustua alan kotimaisiin riippumattomiin oppikirjoihin ja vaikkapa kattavaan teokseen Sairauksien ehkäisy (duodecim).

reino sanoi:

Ens kerralla perustelen sitten väitteeni sillä miten minulle kerran lääkärissä kävi ja sillä mitä sairaanhoitoalalla työskentelevä kaverini parturissa ollessaan kuuli.

Hieman ylenpänä posti jossa taas vaaditaan asiallisempia perusteita, faktoja.. mutta se olis vaan pätemistä eiks ni.

mira82 sanoi:
Ai timba on tuulipukureino? eiks toi nyt oo vähän timban kohtuutonta dissausta..

:lol2: :lol2: :lol2:

Ehkä mä olen oikeasti tyhmä kun en ottanut tuota Reinon ilmausta vittuiluna. Jos nyt luet sen viestin uudelleen, niin ehkä huomaat että siinä ei ollut tarkoitus dissata ketään, vaan tuo oli kuvaus siitä kansojen syvästä rivistä jota minäkin tässa tapauksessa esitän. Näin minä tämän käsitin ja eiköhän Reino kykeile vittuilemaan ihan suoraankin näin halutessaan. ;)

Eikä mun pitäny tähän enää ottaa osaa, mutta eipä voinut vastustaa kiusausta. :evil:

Mulle on ihan pelkästään tätä threadia lukiessa tullut uusi haave, ellei peräti unelma. Haluaisin sahata erästä keskustelijaa takaapäin. Ilman liukuvoidetta. Pitkin vedoin.

Tarviiko niitä suuria unelmia oikeasti? Itse pyrin iloitsemaan niistä asioista, jotka tällä hetkellä ovat hyvin.

mira82 sanoi:
Helmi muuten verrata jumalan olemassa oloa tähän ja muutenki aika oiva todistus todistamisesta.
Eikös vaan ollutkin? Menikö se offtopic-teksti ohi? Sen ei ollut tarkoituskaan liittyä tähän oikeastaan mitenkään.

Hienosti säkin oot junnannu samaa juttua täs usemman postin ajan :haart:
Ja sekö sitten on pätemistä? Mä vaan koitan puristaa susta irti, jos nyt vihdoinkin kertoisit, että mihinköhän SÄ perustat sen väittämän, että masennuslääkkeitä ei määrätä turhaan? Ja turha antaa mitään viitettä mihinkään oppikirjaan. Niistä et sitä tietoa löydä vaikka miten haluaisit.

Koko masennus tuntuu joltain ihme muoti-ilmiöltä. Joka saatanan vaivaan vaan masennuslääkettä, sillä se hoituu. Ja turha alkaa sitten taas vittuilemaan. Kyllä mä tiedän varsin hyvin, että sellaisiakin ihmisiä on, jotka OIKEASTI tarvitsevat sen masennuslääkityksen. Mutta musta on aika perseestä, että heti ollaan lyömässä reseptiä kouraan, kun menee valittaan lääkärille, että mulla on vähän paha mieli. Luulis, että sille asialle vois koittaa tehdä jotain muutakin, kun heti määrätä lääkkeitä.

Tosta muoti ilmiöstä vielä: Tää on sitten mutua, mutta siis mulla on sellainen tunne, että nykyään masentuneiden määrä koko ajan vaan kasvaa ja kasvaa. Ja mulla on tästä sellainen kutina, että se on tilastoharha, joka johtuu siitä, että näitä masennuslääkkeitä määrätään vähän turhan tiuhaan. Tätä menoahan kohta joka ihminen on masentunut, ainakin jos tilastoja uskotaan.

Mulla muuten on myöskin henkilökohtaista kokemusta melko pahasta masennuksesta. Siihen olis lääkitys ollut ihan paikallaan, mutta enpä hakenut, kun ei juuri napannut sekään. Siitä selvittiin kuitenkin ihan ilman niitä lääkkeitä, että tiedän mäkin vähän mistä puhun. Ei jokaiselle lievästi masentuneelle tarvitse niitä pillereitä lykätä käteen.

Älä hitossa? En ois arvannu.
Vähän kyllä tuntuu siltä, että et arvannut, kun pidit mua nuoleskelijana.

Edit:
Prinssi sanoi:
Eikai powerhousulla vaan tullu powerpaskat housuun? :lol2:
Ei, vaan powerpaskahalvaus tulee kohta, jos joku ei saa Mira82:n powerpaskanjauhantaa kuriin.

mira82 sanoi:
Mietippä että 5% kansalaisista kärsii masennuksesta ja 10% tk-potilaista, kyllä siinä jonkun verran saa niitä lääkkeitä määräillä ja itsemurhatilastojenkin valossa aivan liian vähän.

Jos noi luvut pitää paikkansa (ja uskon toki että pitää, jos mira niin sanoo :love: ) niin minun _mielestäni_ tilannehan on aivan hurja. Jos marketin kassalla on 20 tyyppiä jonossa, niin yksi niistä kärsii masennuksesta. Jopa niin pahasti, että pystyy olemaan tappamatta itseään vain lääkkeiden avulla? Syyspimeä Suomi alkaa näyttää entistäkin synkemmältä paikalta.

Mä haluaisin esittää tähän muutamia mielipiteitä:
Kansalaisista 5-10% ehkä sairastaa joka syksy flunssan, mutta jos väitetään, että sama määrä sairastaa masennus-nimistä sairautta, niin kyllä on melko lavea tautimääritys.
Kaikki ihmisen mieltä vaivaavat ongelmat eivät välttämättä ole lääkkeillä hoidettavissa. Ja joskus lääkehoito voi jopa estää ihmistä kohtaamasta ja läpikäymästä tunteitaan. Kun mikään ei oikein enää tunnu miltään. (En kuitenkaan väitä, etteikö lääkehoidollakin olisi tärkeä paikkansa.)
Jos joku ihminen päättää itsensä tappaa, niin se saattaa sen tehdä vaikka mikä lääkitys olisi päällä. Joskus se itsemurha saattaa jopa tulla helpommin mieleen silloin, kun viinan palanpainikkeeksi on myös lyöty kouraan pameja riittävä määrä.

Jaa niin, se TUULIPUKUREINO tuli siitä, että olin aivan varma, että olen itsekin jo tähänkin threadiin ehtinyt huutaa kovalla äänellä, että "kyllä, kyllä, niitä pillereitä tyrkytetään aivan liian helposti!1!". Se oli se kuuluva ääni E-katsomosta. Ja se on minun mielipide. Jokaisen ihmisen mielipide on hei arvokas. :love:

Powerhousu sanoi:
Ja sekö sitten on pätemistä? Mä vaan koitan puristaa susta irti, jos nyt vihdoinkin kertoisit, että mihinköhän SÄ perustat sen väittämän, että masennuslääkkeitä ei määrätä turhaan? Ja turha antaa mitään viitettä mihinkään oppikirjaan. Niistä et sitä tietoa löydä vaikka miten haluaisit.

Mites meitsin sit pitää perustella jos muilla mielipiteet riittää? Noh, oppikirjoista sen verran että masennuksen diagnostiikka on vasta viime vuosikymmeninä selkiintyny ja itseasias diagnosoiminen sen alkuvaiheessa on parantunu juuri viimeaikoina huomattavasti. Nyt on selkeät kriteerit mitkä masennuksen pitää täyttää. Mikäli joku lääkäri alottaa ihan mielivaltasesti lääkityksen niin se on toki väärin, mutta ICD-10 antaa varsin selkeät ohjelinjat tästä.

Powerhousu sanoi:
Koko masennus tuntuu joltain ihme muoti-ilmiöltä. Joka saatanan vaivaan vaan masennuslääkettä, sillä se hoituu. Ja turha alkaa sitten taas vittuilemaan. Kyllä mä tiedän varsin hyvin, että sellaisiakin ihmisiä on, jotka OIKEASTI tarvitsevat sen masennuslääkityksen. Mutta musta on aika perseestä, että heti ollaan lyömässä reseptiä kouraan, kun menee valittaan lääkärille, että mulla on vähän paha mieli. Luulis, että sille asialle vois koittaa tehdä jotain muutakin, kun heti määrätä lääkkeitä.

Kerrohan nyt että mihin kaikkiin 'saatanan vaivoihin' sitä on aloitettu? Kuulopuheet ja omat kokemukset hyväksytään.

Toisaalta siinä vaiheessa kun lääkärille mennään valittamaan pahaa mieltä, tilanne lienee jo aika vakava? Ja myös ihmettelen että mitä ratkaisua sitä sitten haetaan jos näin tehdään? Lähinnä lääkitys ja ohjaus psykiatrialle ovat tk-lääkärin arsenaalia, lääkäri ei ole sosiaalityöntekijä tai pappi vaikka varmasti voi tarvittaessa ohjata eteenpäin (kumpikaan ei tarvi lähetettä).

Mielipaha ja mielialan lasku ovat tietysti eri asoita, ja ehkäpä sitten kansantajuisesti tässä on tarkoitettu samaa asiaa, mutta mielipahalla lie useammin jokin aiheuttaja, mutta mitäpä sille tk-lääkäri sitten voi? Eri asia on jos on kysymys kriisistä, se on enemmän tai vähemmän psykiatrista hoitoa vaativa tilanne, jota voi antaa vaikkapa kriisiterapeutti tai msh/esh. Tällöin ei mielialalääkitystä yleensä tietenkään tarvita koska kysymys on tilapäisestä, akuutista tapahtumasta kuten esimerkiksi läheisen kuolemasta tai avioerosta, tällöin myös tilapäinen anksiolyyttinen lääkitys on paikallaan. Toisaalta tulee muistaa että vaikeat menetykset ja hankalat elämäntilanteen muutokset voivat laukaista masennuksen, varsinkin jos on siihen taipumusta. Mutta muuten jos toivoo keskusteluapua (ei psykiatrisiin ongelmiin) niin on olemassa parempiakin paikkoja kuin pikainen vastaanotto.

Toisaalta taas jos puhutaan mielialan laskusta, viittaa se selkeästi psykiatriseen ongelmaan, vaikka tietenkin kaikki ovat allapäin joskus. Masennuksessa tämä on jatkuvaa. Masennuksen pääpiirteitä ovat mielialan lasku sekä tarmon ja toimeliaisuuden puute. Kyky nauttia asioista ja tuntea niihin mielenkiintoa on heikentynyt. Depressio potilaista tuntuu että pienikin ponnistus johtaa uupumukseen. Lisäksi on nippu muita kriteereitä, joita ei varmaan tarvi tähän kirjoittaa. Jokatapauksessa siis on varsin selkeätä koska on edellytykset aloittaa lääkitys.

Powerhousu sanoi:
Tosta muoti ilmiöstä vielä: Tää on sitten mutua, mutta siis mulla on sellainen tunne, että nykyään masentuneiden määrä koko ajan vaan kasvaa ja kasvaa. Ja mulla on tästä sellainen kutina, että se on tilastoharha, joka johtuu siitä, että näitä masennuslääkkeitä määrätään vähän turhan tiuhaan. Tätä menoahan kohta joka ihminen on masentunut, ainakin jos tilastoja uskotaan.

Itseasias uskon kanssa että masentuneiden määrä kasvaa ja kasvaa, mutta luulen että se on ihan todellista tuskaa, sitä että ihmisten on yhä pahempi elää ja olla. Uskoakseni nyky-yhteiskunta on kylmentynyt, sosiaaliset/taloudelliset erot kasvaneet ja huono-osaisten määrä lisääntynyt. Tämä oli siis ihan mielipide.

Luotettavien tutkimusten mukaan 5% koko kansasta on masentunut.

Powerhousu sanoi:
Mulla muuten on myöskin henkilökohtaista kokemusta melko pahasta masennuksesta. Siihen olis lääkitys ollut ihan paikallaan, mutta enpä hakenut, kun ei juuri napannut sekään. Siitä selvittiin kuitenkin ihan ilman niitä lääkkeitä, että tiedän mäkin vähän mistä puhun. Ei jokaiselle lievästi masentuneelle tarvitse niitä pillereitä lykätä käteen.

Varmaan näinkin mutta mitä antasit sitten neuvoksi kenelle pitää ja kenelle ei, varsinkin jos on keskivaikea masennus niin se on ihan ehdotonta että aloitetaan mielialalääkitys, ehkä jopa muukin psyykenlääke. Lievässäkin masennuksessa mielialalääkitys on aloitettava nykyisen (sivistysvaltioiden) hoitokäytännön mukaan. Tietysti terapiakin tässä vaiheessa auttaa tuomaan selkeyttä mutta huomattava on kuitenki se valitettava seikka, että SSRI-lääkkeiden teho ilmenee parhaimmillaan vasta 1-2kk käytön aloittamisesta, joten siinä mielessä mitä nopeammin sitä nopeammin.

Mira82 sanoi:

Muistelisin lukeneeni että 5-10% väestöstä on masentunut elämänsä aikana.

Masennuslääkkeiden "turhaan" määräämisen ovat kiinnittäneet huomiota medikalisaatiota tutkineet tutkijat. Mm. Markku Myllykangas et al. Kuopion yliopistosta on esittänyt useampaan otteeseen eri foorumeissa näkemyksiään nykytrendeistä. Medikalisaatiohan ilmenee siten, että lääketieteellisiä ratkaisuja tarjotaan yhä useammin olotilaan/ongelmiin, jotka eivät lääkkeellistä hoitoa tarvitsisi. Ja masennuslääkkeiden kohdalla tämä näkyy siinä, että niiden käyttöaiheita laajennetaan täysin normaaleihin, elämään kuuluviin tunteisiin ja ongelmiin. Tästä päästäänkin sitten siihen aiheeseen, jota Timbakin sivusi, että masennuslääkkeitä tarjotaan turhan helpolla...

mira82 sanoi:
Kerrohan nyt että mihin kaikkiin 'saatanan vaivoihin' sitä on aloitettu? Kuulopuheet ja omat kokemukset hyväksytään.
Noita Timban kertomia esimerkkejä tai sen tapaisia olen muutaman kuullut, ja siihen lisäksi se, että muka 5% ihmisistä kärsii masennuksesta. Se on aika helvetin paljon, ja tätä siis väitän paskapuheeksi, vaikken asiasta mitään tiedäkään. On sellanen kutina, että ei voi pitää paikkaansa.

Mielipaha ja mielialan lasku ovat tietysti eri asoita, ja ehkäpä sitten kansantajuisesti tässä on tarkoitettu samaa asiaa,
Juu ei. Se oli siis sarkastisen humoristinen ilmaisu sille, että masentaa.

Toisaalta taas jos puhutaan mielialan laskusta, viittaa se selkeästi psykiatriseen ongelmaan, vaikka tietenkin kaikki ovat allapäin joskus. Masennuksessa tämä on jatkuvaa. Masennuksen pääpiirteitä ovat mielialan lasku sekä tarmon ja toimeliaisuuden puute. Kyky nauttia asioista ja tuntea niihin mielenkiintoa on heikentynyt. Depressio potilaista tuntuu että pienikin ponnistus johtaa uupumukseen. Lisäksi on nippu muita kriteereitä, joita ei varmaan tarvi tähän kirjoittaa. Jokatapauksessa siis on varsin selkeätä koska on edellytykset aloittaa lääkitys.
Jaaha, taas pätemistä. (vitsi vitsi) Mutta aika itsestäänselvä asia kuitenkin.

Itseasias uskon kanssa että masentuneiden määrä kasvaa ja kasvaa, mutta luulen että se on ihan todellista tuskaa, sitä että ihmisten on yhä pahempi elää ja olla. Uskoakseni nyky-yhteiskunta on kylmentynyt, sosiaaliset/taloudelliset erot kasvaneet ja huono-osaisten määrä lisääntynyt. Tämä oli siis ihan mielipide.
Saattaa olla, mutta sitä en kyllä tule sulattamaan, että 5% kärsii masennuksesta. Maailma on muutenkin täynnä haista paska -tutkimuksia, ja niistä saadaan just sellaisia tuloksia kuin halutaan. Siksipä en ihan tosta vaan luota mihinkään tutkimukseen. Alkaa olla jo kirosana mun korvissa koko "tutkimus". Ja pitäisköhän asialle tehdä jotain, jos masennus yleistyy koko ajan? Lääkitys kun ei tunnu oikealta ratkaisulta. Koko kansalle vaan nappi suuhun, niin on hyvä mieli ja hommat luistaa.

Niin no, luotettavan ja luotettavan. Tutkimukset ei ole luotettavia, ennen kuin sen tulos on todistettu oikeaksi monta kertaa. Johtuu siis siitä, että tutkimuksia on niin helppo manipuloida esim. jättämällä joitakin olennaisia asioita pois laskuista.

Reinhardt, jotenkin tätä threadia seuraillessa ne omat ongelmat rupes tuntuun aika pieniltä.. :lol2:

Itse asiassa piti tarkistaa tuon masennusta sairastavien osuus ja Miran luvut olivat ihan oikein. Tosin tarkoittaako tämä nyt sitten elämänsä aikana (kuten muistelin) vai tällä hetkellä.....

www.kaypahoito.fi sanoi:
Masennustilat ovat väestössä yleisiä mielenterveyden häiriöitä. Väestötutkimusten perusteella kliinisesti merkittävän masennustilan pisteprevalenssiksi aikuisväestössä arvioidaan noin 5 %

Lähdeviitteet löytyy noilta sivuilta, näkyi olevan neljä viitettä tuolle esiintyvyydelle....

reino sanoi:
Jos noi luvut pitää paikkansa (ja uskon toki että pitää, jos mira niin sanoo :love: ) niin minun _mielestäni_ tilannehan on aivan hurja. Jos marketin kassalla on 20 tyyppiä jonossa, niin yksi niistä kärsii masennuksesta. Jopa niin pahasti, että pystyy olemaan tappamatta itseään vain lääkkeiden avulla? Syyspimeä Suomi alkaa näyttää entistäkin synkemmältä paikalta.

No entäs se että 25% alle 18v on jossain vaiheessa mielenterveyden häiriö, totta on ja melko hurjaa.

reino sanoi:
Mä haluaisin esittää tähän muutamia mielipiteitä:
Kansalaisista 5-10% ehkä sairastaa joka syksy flunssan, mutta jos väitetään, että sama määrä sairastaa masennus-nimistä sairautta, niin kyllä on melko lavea tautimääritys.

No huhhuh! Flunssa on varmaan yleisin akuutin sairastumisen syy, aikusil 1-5 settiä vuodes, lapsilla voi olla 5-10 ! Melko hakoteillä olet jos siihen vertaat!

reino sanoi:
Kaikki ihmisen mieltä vaivaavat ongelmat eivät välttämättä ole lääkkeillä hoidettavissa. Ja joskus lääkehoito voi jopa estää ihmistä kohtaamasta ja läpikäymästä tunteitaan. Kun mikään ei oikein enää tunnu miltään. (En kuitenkaan väitä, etteikö lääkehoidollakin olisi tärkeä paikkansa.)
Jos joku ihminen päättää itsensä tappaa, niin se saattaa sen tehdä vaikka mikä lääkitys olisi päällä. Joskus se itsemurha saattaa jopa tulla helpommin mieleen silloin, kun viinan palanpainikkeeksi on myös lyöty kouraan pameja riittävä määrä.

Niin onko joku väittänyt että kaikki mieltä vaivaavat ongelmat olisi? Monet kyllä mutta ei esim persoonallisuushäiriöt. Lisäksi jos nyt pilkkua viilataan niin kyllä sellanenkin lääkitys löytyy ettei itsemurhat onnistu :lol2: Mutta jos pitäydytään mielialalääkkeissä niin eihän sitä toki ihmeitä saa aikaan, varsinkaan akuutissa tilanteessa. Tietysti jos henkilö täysissä järjen voimissa päättää itsensä tappaa niin mitäs siihen sitten voi, ja toisaalta se lie hänen oikeuskin?
Pameistahan oli jo puhetta että niistä ei ole kuin haittaa.

wippe sanoi:
Itse asiassa piti tarkistaa tuon masennusta sairastavien osuus ja Miran luvut olivat ihan oikein. Tosin tarkoittaako tämä nyt sitten elämänsä aikana (kuten muistelin) vai tällä hetkellä.....

Lähdeviitteet löytyy noilta sivuilta, näkyi olevan neljä viitettä tuolle esiintyvyydelle....

Pisteprevalenssi = jollain hetkellä sairauden esiintyvyys.

Timba79 sanoi:
:lol2: :lol2: :lol2:

Ehkä mä olen oikeasti tyhmä kun en ottanut tuota Reinon ilmausta vittuiluna. Jos nyt luet sen viestin uudelleen, niin ehkä huomaat että siinä ei ollut tarkoitus dissata ketään, vaan tuo oli kuvaus siitä kansojen syvästä rivistä jota minäkin tässa tapauksessa esitän. Näin minä tämän käsitin ja eiköhän Reino kykeile vittuilemaan ihan suoraankin näin halutessaan. ;)

Eikä mun pitäny tähän enää ottaa osaa, mutta eipä voinut vastustaa kiusausta. :evil:

Ok sori mun oli, aattelin et oli jotain dissausta tästä tuulipukukuvasta:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Timba79&image_id=14737825

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom