Kommentoinpa minäkin vähän näitä nappikeskusteluja.
Olen samaa mieltä mira82:n kanssa siitä, että nukahtamislääkkeitä ei todella pitäisi kovin helpolla tarjota, siitä voi tulla sellainen kuva, että ne ovat aivan harmittomia. Niihinhän toleranssi kasvaa suht helposti. Sellainen pari puolikasta viikossa ei kyllä kuulosta pahalta, mutta
osku sanoi:
Jaa mulla on ainakin yks ongelma vähemmän kun aloin suosiolla syömään nukahtamislääkkeitä säännöllisesti.
Hmm. Toivottavasti tästä ei tule ongelmaa jatkossa. Kuulostaa kyllä vähän huolestuttavalta.
Timba79 sanoi:
No mä kertaan sen vielä tähän, eli mun mielestä on todella hullua, että samantien olisi napsahtanut puolen vuoden respa jotain masennuslääkettä, mutta nukahtamislääkettä ei meinannut saada millään. Onko tämä mielestäsi järkevä tapa toimia? Ja sama kävi ihan yhdelle läheiselle tyypille ja se otti sitten ne mielialalääkkeet, no tän kuurin jälkeen kaikki hommat palasi pikkuhiljaa siihen mitä oli ennen kuuria, joten jokainen voi vetää johtopäätökset että oliko se kuuri tarpeellinen vai ei.
Ja nukahtamislääkkeet auttaa mulla saamaan unirytmit kiinni, eli yksi tai kaksi puolikasta nappia viikossa riittää, joskus ei tartte ainuttakaan. Mun mielestä vähän fiksumpi tapa kuin vetää jotain jatkuvaa lääkitystä joka auttaa senaikaa kun lääkitys on päällä.
Nukahtamislääkkeet ja mielialalääkkeethän ovat vähän eri vaivaan, se on sitten tietysti lääkärin (ja potilaan) asia ratkaista mikä milloinkin on paikallaan. Tuo, että "hommat palasi pikkuhiljaa siihen mitä oli ennen kuuria" viittäisi mielestäni siihen, että lääkitys on lopetettu liian aikaisin. Mielialalääkkeet oikein käytettynä (mikä usein tarkoittaa riittävän pitkää hoitoa) eivät pelkästään auta lääkityksen aikana, vaan myös tavallaan herättelevät aivojen välitysradat toimimaan uudelleen normaalilla tavalla, jolloin niiden pitäisi toimia myös lääkityksen lopettamisen jälkeen kuten terveillä ihmisillä.
(Ehkä en osaa selittää näitä kovin hyvin
)
Ja lisätään vielä, että minunkin mielestäni nykyään mielialalääkitys aloitetaan usein aivan liian helposti. Monissa tapauksissa ne ovat kuitenkin hyvä ratkaisu; helppo, halpa ja tehokas hoito.
reinhardt sanoi:
Lisäksi minulla on ollut onni päästä lääkärille, joka ei meinaa antaa lähetettä fysioterapeutille, koska "kyllä tuossa iässä pitäisi pärjätä ilman jatkuvaa hoitoa". Kuitenkaan häntä ei kiinnostanut alkaa selvittää, mistä vaivat sitten saattavat johtua...Eikä puhettakaan lihasrelaksanteista -mikä on ehkä hyvä, jäisin niihin varmaan koukkuun.
Kuulostaapa idioottimaiselta lääkäriltä.
Käsitykseni mukaan tuollainen selkäkipu vaatisi ehdottomasti riittävän kipulääkityksen, koska pitkään jatkuessa kipu voi paheta ja kroonistua, kun kipeää kohtaa kuitenkin jännittää eikä se sitten pääse normaalisti parantumaan. Tietysti täytyy huomioida se, että jos kipu on lääkityksen avulla poissa, ei silti voi mennä täysillä treenaamaan.
Nämä ovat sitten vain minun käsityksiäni asioista. En ole lääkäri, ja tietämykseni asioista on rajallinen.
Ja vielä reinhardtille: ratsastamaan ehdottomasti! :thumbs:
Taidatkin tietää sen fiiliksen mikä hevosen selässä voi parhaimmillaan olla.
Onkohan toista lajia, jossa niin täydellisesti unohtuvat aivan kaikki muut asiat?