Mistä haaveita ja unelmia?

reinhardt sanoi:
Ok, kunhan saan selkäni ja muutenkin terveyteni kuntoon enkä enää halua vain vaihtoehtoisesti nukkua tai rypeä itsesäälissä, tilanne varmaan korjaantuu, mutta mitä tekisin siihen asti? On kamalaa vain raahustaa päivästä päivään.

Jos tuossa on ongelman ydin, jatkuvassa tai usein toistuvassa kivussa, niin yksi askel on niellä katkera fakta, että asia on nyt näin. Sillon kun on hyvä päivä, niin siitä pitää uskaltaa ottaa ilo irti pelkäämättä seurauksia; väsymystä tai sitä että taas tulen lenkiltä porua vääntäen kahden kilsan jälkeen kun kymppiä yritin. Kipu osaa olla tosi turhauttavaa ja viedä voimat mutta kun joskus on tilanteita, että kipu on se "parempi" vaihtoehto (esim mahdollistaa paranemisen rauhassa); kivulle ei voi tehdä mitään tai kipu menee ohi pitkän ajan päästä kun sen aiheuttaja saadaan asettumaan. Kipeä selkä kai tahtoo olla hidas paranneltava eli vaatinee asennetta vaikka ennuste olisi hyväkin. Ne on karuja aikoja kun ainoa haave on, että kello lupaisi seuraavan särkylääkkeen tai kaiken ajan työn ulkopuolella säästät itseäsi että seuraavana päivänä jaksaisit sen 8 tuntia. Jakseluja vaan selän kanssa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
reinhardt sanoi:
enkä enää halua vain vaihtoehtoisesti nukkua

Kun olin ite paskana tossa jonkin aikaa sitten niin uni oli tavallaan se mitä odotti,se oli vähänm kun ois elokuvissa käyny!

makew sanoi:
Oikean tyyppinen ruokavalio ja urheilu, on monissa tapauksissa se parempi ratkaisu, kuin napit. vaikka ne lääkkeet onkin helppo vaihtoehto.
Jotkut tarvitsee niitä oikeasti, jotkut haluaa surkutella itseään ja tuhlata aikaansa, elämättä kunnolla elämäänsä.
TOki jokainen tekee kuin itse haluaa.
Järjellistä ajattelua kyllä kaipaisin.

Jaa meinaat että ruokavaliolla ja urheilulla masennus taittuu?

makew sanoi:
edit: lisäksi kuullostaa kun yrittäisit vielä viisastella... mikä on vitun ärsyttävää, lääkeaineiden käyttö mitään leikkimistä ole.

Ei todellakaan ole, roinan käytöstä en tosin tiedä.

Timba79 sanoi:
No mitä vittua tuo roinaaminen tähän liittyi? 5 x :david: sulle tästä nokkelasta kommentista.

Sitä että roinalla tulee nopeita tuloksia, mielialalääkkeillä ei.

Timba79 sanoi:
Sun mielestä siis kun vähän masentaa, niin heti pitäisi vetää nappia huulee ja ei lainkaan selvittää että mistä tämä mahdollisesti johtuu?

Joo siis tottakai terapiaan myös.

Timba79 sanoi:
Mä satun tuntemaan pari mielisairaalan hoitajaa ja ne sanoivat molemmat, että on yhtä helvettiä kun Suomessa heti lykätään nappirespaa kun vähän käy lääkärillä välittamassa pahaa oloa. Ja tän tekee jo arvauskeskuksen yleislääkäri, ilman että välttämättä edes alan asiantuntija on potilaan kanssa keskustellut. Järjetöntä touhua sanon minä, kun suurin osa näistä tapauksista oikeasti on mitään lääkehoitoa vaativaa masennusta vaan ihan normaalia elämässä esiintyvää stressiä ja vastoinkäymisiä.

Kovinpa vankalla kokemuksella siis puhut. Noin 10% tk-potilaista on oikeasti depressio ja 25 prosentilla alle 18-vuotiasta on jossain vaiheessa ollut mielenterveyden häiriö. Masennus on eri asia kuin stressi ja vastoinkäymisten aiheuttama mielipaha.

Ihan mielenkiinnosta, miten ja miksi se on yhtä helvettiä 'parin mielisairaalan hoitajan' mielestä?

Repa sanoi:
Oon täysin samaa mieltä siitä, että liian helposti aletaan syömään lääkkeitä. Siinä vaan hoidetaan oiretta eikä yritetä poistaa oireen aiheuttajaa. Tyhmää touhua.

Sama asia pätee muutenkin Suomen terveydenhuollossa, resepti kouraan ja seuraava potilas.

Sullakin siis on ihan vitusti kokemusta miten depressiota hoidetaan?

Timba79 sanoi:
Taitaa olla bisnestä tämäkin homma. Respa kouraan ja ulos, niin taas napsahtaa kassaan rahaa lääkkeistä. Jos taas vain neuvotaan ja hoidetaan puheella, jäisi nämäkin rahat saamatta.

Sori, meni jo provoiluksi, mutta eipä mulla muutakaan tule tässä mieleen. Toinen vaihtoehto on sitten se helpommalla pääsy, eli respa käteen ja uusi tilalle, ei tartte käyttää aikaa joka on kortilla.

Ai lääkärin kassaan rahaa napsahtaa? Taitaa olla sulla melko naivi käsitys depressiosta, ei sitä ihan neuvoilla hoideta.. terapiakin saattaa olla 3x2h viikko pahimmillaan.

mira82 sanoi:
Ai lääkärin kassaan rahaa napsahtaa? Taitaa olla sulla melko naivi käsitys depressiosta, ei sitä ihan neuvoilla hoideta.. terapiakin saattaa olla 3x2h viikko pahimmillaan.

mira82 ottaa sitten ja lopettaa tämän provoamisen ja asiattoman kiukuttelun, mikäli sinulla on asiasta jotain asiallista sanottavaa, sano se! Ellei ole asiallista sanottavaa, niin jätä vastaamatta.

JohnnyB sanoi:
mira82 ottaa sitten ja lopettaa tämän provoamisen ja asiattoman kiukuttelun, mikäli sinulla on asiasta jotain asiallista sanottavaa, sano se! Ellei ole asiallista sanottavaa, niin jätä vastaamatta.

Eiköhän se ole asiattomampaa lausua jotain pseudototuuksia ja mutu pohjalta olettamuksia hoitokäytännöistä ym vaikka ei todellisuudessa ole hajuakaan. Ottakaa ihmiset asioista selvää jos luulette että depressio on sitä että vähän harmittaa ja toisaalta myös siitä miten depressiota oikeesti hoidetaan ja siitä miten perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon vastuualueet jakaantuu. Erityisesti suosittelen lukemaan depression käypähoidon ja vaikka jonkun aihetta käsittelevän kirjan/oppikirjan esim kliininen depressio.

mira82 sanoi:

Eiköhän anneta olla. Sulla on näköjään senverran vankat mielipiteet asioista, että ei tästä tule kuin suurempi tappelu.

Mä olen asiasta keskustellut alan hoitajien kanssa ja ne oli jyrkästi vastaan sitä, että aina ensimmäiseksi tuputetaan nappia huuleen. Ja ovat todella huolestuneita tästä asiasta, että näin.

Se kenen kassaan rahat tippuu, en tiedä, mutta kovin helpolla niitä respoja irtoaa lääkäriltä ainakin tällaisiin vaivoihin.

mira82 sanoi:
Eiköhän se ole asiattomampaa lausua jotain pseudototuuksia ja mutu pohjalta olettamuksia hoitokäytännöistä ym vaikka ei todellisuudessa ole hajuakaan. Ottakaa ihmiset asioista selvää jos luulette että depressio on sitä että vähän harmittaa ja toisaalta myös siitä miten depressiota oikeesti hoidetaan ja siitä miten perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon vastuualueet jakaantuu. Erityisesti suosittelen lukemaan depression käypähoidon ja vaikka jonkun aihetta käsittelevän kirjan/oppikirjan esim kliininen depressio.

Varmasti monilla on aihetta perehtyä aiheeseen tarkemminkin ja olisit voinut omalta osaltasi olla kertomassa omaa näkemystäsi asiallisesti ilman ylimääräisiä purkauksia. Voit rauhassa lukea ketjun aloituspostin ja miettiä uudelleen onko sittenkään kysymys todellisesta depressiosta vaiko kuitenkin jostain muusta. Itse välttäisin tekemästä diagnoosia suuntaan tai toiseen nettitekstin perusteella.

mira82 sanoi:

Tässä ei ole depression hoidasta jauhanut kukaan muu kuin sinä. Minä puhuin siitä, miten ensimmäisesta valituksesta että vähän masentaa ja vituttaa ollaa työntämässä nappirespaa, kuten esim. MINULLE ITSELLENI TEHTIIN!! Ja tämä on aika yleistä, moni on sanonut ihan samaa. Ja tällä ei tietääkseni ole mitään tekemistä senkanssa, miten oikeata depressiota hoidetaan, tietääkseni en itsekään sellaista sairasta, mutta mielialalääkkeitä olisi minulle samantien annettu. Tavallisia nukahtamislääkkeitä sai sensijaan oikein pyytämällä pyytää, tämäkö on mielestäsi oikea tapa hoitaa asiat?

Timba79 sanoi:
Eiköhän anneta olla. Sulla on näköjään senverran vankat mielipiteet asioista, että ei tästä tule kuin suurempi tappelu.

Mä olen asiasta keskustellut alan hoitajien kanssa ja ne oli jyrkästi vastaan sitä, että aina ensimmäiseksi tuputetaan nappia huuleen. Ja ovat todella huolestuneita tästä asiasta, että näin.

Se kenen kassaan rahat tippuu, en tiedä, mutta kovin helpolla niitä respoja irtoaa lääkäriltä ainakin tällaisiin vaivoihin.

Itseasiassa mulla on mielpiteiden sijasta tietoa. Mut edelleen, mihin tilastoihin perustat tuon että kovin helpolla respoja irtoaa tällaisiin vaivoihin?

Timba79 sanoi:
Tässä ei ole depression hoidasta jauhanut kukaan muu kuin sinä. Minä puhuin siitä, miten ensimmäisesta valituksesta että vähän masentaa ja vituttaa ollaa työntämässä nappirespaa, kuten esim. MINULLE ITSELLENI TEHTIIN!! Ja tämä on aika yleistä, moni on sanonut ihan samaa. Ja tällä ei tietääkseni ole mitään tekemistä senkanssa, miten oikeata depressiota hoidetaan, tietääkseni en itsekään sellaista sairasta, mutta mielialalääkkeitä olisi minulle samantien annettu. Tavallisia nukahtamislääkkeitä sai sensijaan oikein pyytämällä pyytää, tämäkö on mielestäsi oikea tapa hoitaa asiat?

Ei, mutta älä ala yleistään. Kyllä perusterveydenhuollossa olisi syytä tehdä esim deps-seula tai jokin muu ennenkuin aloitetaan lääkitys. Mutta se on oikein että nukahtamislääkkeitä tarvitsee pyytämällä pyytää, ne eivät ole säännölliseen käyttöön tarkoitettuja.

JohnnyB sanoi:
Varmasti monilla on aihetta perehtyä aiheeseen tarkemminkin ja olisit voinut omalta osaltasi olla kertomassa omaa näkemystäsi asiallisesti ilman ylimääräisiä purkauksia. Voit rauhassa lukea ketjun aloituspostin ja miettiä uudelleen onko sittenkään kysymys todellisesta depressiosta vaiko kuitenkin jostain muusta. Itse välttäisin tekemästä diagnoosia suuntaan tai toiseen nettitekstin perusteella.

Joo eihän tässä mitään diagnooseja vielä tullutkaan. Kunhan vaan kuulosti siltä että F32.0.

Timba79 sanoi:
Tässä ei ole depression hoidasta jauhanut kukaan muu kuin sinä.

Mitä noi "saa vaan pillereitä ja ei neuvoja/juttelua" ja "liian helposti aletaan syömään lääkkeitä. Siinä vaan hoidetaan oiretta eikä yritetä poistaa oireen aiheuttajaa" jutut oikein oli sit?

reinhardt sanoi:
Tajusin juuri, etten ole herra ties miten pitkään aikaan haaveillut mistään, mitä haluaisin tehdä, tai saada elämältä. Kamalaa olla näin väsynyt...Ajattelen, että minun täytyy löytää työpaikka, ja helpottaisi hirveästi elämää muuttaa asumaan miesystävän kanssa, mutta en enää jaksa haaveilla mistään, en järkevästä (esim. uuden urheilulajin aloittaminen) tai järjettömästä (=en kehittele enää kuvitelmia itsestäni eräoppaana Kanadassa tai Huippuvuorilla). Toisin sanoen, ihan todelliseen elämään liittyvät melkein-suunnitelmat ja sitten erittäin viihdyttävät päiväunet ovat kadoksissa -ovat olleet varmaan vuoden.

Ok, kunhan saan selkäni ja muutenkin terveyteni kuntoon enkä enää halua vain vaihtoehtoisesti nukkua tai rypeä itsesäälissä, tilanne varmaan korjaantuu, mutta mitä tekisin siihen asti? On kamalaa vain raahustaa päivästä päivään.

Kornia, sinänsä tilanne ei välttämättä aina korjaannu unelmilla/niiden saavuttamisilla. Itsellä oli paljon haaveita hyvästä mielekkäästä työstä, perheestä, omakotitalosta jne.. Nyt kun 25v huomaa saavuttaneensa ne kaikki, niin huomaa että ne tuo yllättävän paljon vastuuta, vie voimia jne. Entäs kun haaveet on toteutunut? Tarviiko tässäkin loppuikä vain "raahustaa päivästä päivään..."...

Siis onhan tässä sellaisia tavoitteita kuin pitää perhe onnellisena, kasvattaa lapset hyvin, pitää huoli nykyisestä toimeentulosta jne. Mutta tiedätte kyllä?
"The chase is better than the catch"...

mira82 sanoi:
Mutta se on oikein että nukahtamislääkkeitä tarvitsee pyytämällä pyytää, ne eivät ole säännölliseen käyttöön tarkoitettuja.

:lol2: :david:

Ja mielialalääkkeetkö sitten on säännölliseen käyttöön tarkoitettuja?

mira82 sanoi:
Mitä noi "saa vaan pillereitä ja ei neuvoja/juttelua" ja "liian helposti aletaan syömään lääkkeitä. Siinä vaan hoidetaan oiretta eikä yritetä poistaa oireen aiheuttajaa" jutut oikein oli sit?
Niissä ei edelleenkään puhuttu depression hoidosta yhtään mitään, yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää, tai sua aletaan pitään ihan latvakakkosena. Timba vaan selitti, että sillekin oltiin määräämässä jotain ihme masennuslääkkeitä vaikkei sillä edes masennusta ole, depressiosta puhumattakaan. Mä en ainakaan mistään kohtaa löytänyt, että joku olisi sanonut, että depressiota hoidetaan väärin. Lähinnä kaikkia muita sairauksia hoidetaan liian helposti depressiona.

Wondadog sanoi:
Tarviiko tässäkin loppuikä vain "raahustaa päivästä päivään..."...

Sulla ja reinhardtilla on molemmilla ns. 25 vuoden kriisi. ;)

Sellaista se aikuisen elämä välillä on, raahustamista. Mutta olkaa huoleti, sitten taas välillä tulee sellaisia aikoja, jolloin kaikki tuntuu ihan toisenlaiselta. Hyvässä tai pahassa.

Sähän olet nyt Wondadog tehnyt tommosen about 15 vuoden raahustamissopimuksen, jos ne lapsetkin on jo hankittuna. Eli nelikymppisenä voit seuraavan kerran ajatella omaakin elämääsi, sitten kun olet saanut nuorimmaisellekin sen mopon ostettua. Siinä vaiheessa on yleensä ollut tapana ottaa avioero ja vaihtaa muija nuorempaan.

Vai kannattaisko kumminkin siinä välissäkin jotain kivaa kehitellä...

Haaveilemastahan ei toisaalta kukaan kiellä. Eihän niitä ole ikinä pakko toteuttaa, eikä kannatakaan, koska se haaveilu on yleensä tosiaan parempaa kuin toteuttaminen. Unelmat siis reilusti yläkanttiin vaan. Nyt reinhardt kioskilta harlekiinia ostaan! :)

Tohon riehakkaaseen off-topic keskusteluun sen verran, että yksi mahdollisuushan on tietysti vetää se puolen vuoden pamikuuri. Sen jälkeen haavemaailmaan ei sitten mahdukaan enää mitään muuta kuin unelma jokapäiväisestä pamiannoksesta. Toleranssikorotuksella.

reino sanoi:
Tohon riehakkaaseen off-topic keskusteluun sen verran, että yksi mahdollisuushan on tietysti vetää se puolen vuoden pamikuuri. Sen jälkeen haavemaailmaan ei sitten mahdukaan enää mitään muuta kuin unelma jokapäiväisestä pamiannoksesta. Toleranssikorotuksella.

Ei ne masennuslääkkeet mitää pameja oo eikä niihin jää koukkuun niin kuin rauhoittaviin. En lähde muuta kommentoimaan tuohon lääkityskeskusteluun, sen verran kiihkeäksi mennyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom