Mistä haaveita ja unelmia?

Brian Tracy: menestys & onnellinen elämä

Kuulostaa kornilta lukea kirjasta, miten ollaan onnellinen, mutta ainakin omalla kohdallani tietynlainen "elämänhallinnanopiskelu" on muuttanut elämäni.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa muuten lukea Tracyn kirja englanniksi, kirjan nimi on Maximum Achievement. Monet suomennokset tuntui vähän kankeilta. Omalla kohdallani jatkuva tavoitteiden asettaminen ja päiväkirjan kirjoittaminen on toiminut erittäin hyvin. Eipä ole oikein aikaa tuntea huonoa oloa pidempään, kun se ei edistä yhtään arvokkaisiin tavoitteisiin pääsyä. :)

osku sanoi:
En usko että tulee,turvaan noilla ainoastaan yö unet.Saan välillä nukuttua päikkäreitä ilman lääkkeitä.½-1 imovane vuorokaudessa ei kyllä aiheuta mitään kauheeta riippuvuutta.
Varo kuitenkin, ettet pian joudu ottamaan 2 tablettia vuorokaudessa. Kuten todettu, nuo eivät ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön.

Mocca81 sanoi:
Varo kuitenkin, ettet pian joudu ottamaan 2 tablettia vuorokaudessa. Kuten todettu, nuo eivät ole tarkoitettu säännölliseen käyttöön.

Oon syönyt noita jo 2 vuotta.

Timba79 sanoi:
Voi helvetti sun kanssa, oletko oikeasti noin tyhmä vai esitätkö vain?

Heh, kukas se täs menee asiattomaks ja provoa... (muut) modet?

Timba79 sanoi:
Mun tiedot ei todellakaan perustu mihinkään vitun tilastoihin tai tieteelliseen tutkimukseen.

Älä :lol2:

Timba79 sanoi:
Se perustuu puhtaasti omiin ja kavereiden kokemukseen asiasta, sekä kahden mielisairaalahoitajan mielipiteeseen ja heillä olevaan TIETOON ja KOKEMUKSEEN. Ja varsinkin toinen näistä oli erittäin huolissaan noiden lääkkäiden jakamisesta kevyinkin perustein. Lääkkeistä on 100% varma hyöty paikassaan, mutta ei helveti se nyt voi ensimmäinen keino olla kokeilla jos tulisi vähän parempi mieli.

Lueppa nyt mira82 nuo mun viestit uudelleen ja mieti sitten mitä mä tarkotin tolla nukahtamislääkejutulla. No mä kertaan sen vielä tähän, eli mun mielestä on todella hullua, että samantien olisi napsahtanut puolen vuoden respa jotain masennuslääkettä, mutta nukahtamislääkettä ei meinannut saada millään. Onko tämä mielestäsi järkevä tapa toimia? Ja sama kävi ihan yhdelle läheiselle tyypille ja se otti sitten ne mielialalääkkeet, no tän kuurin jälkeen kaikki hommat palasi pikkuhiljaa siihen mitä oli ennen kuuria, joten jokainen voi vetää johtopäätökset että oliko se kuuri tarpeellinen vai ei.

Ja nukahtamislääkkeet auttaa mulla saamaan unirytmit kiinni, eli yksi tai kaksi puolikasta nappia viikossa riittää, joskus ei tartte ainuttakaan. Mun mielestä vähän fiksumpi tapa kuin vetää jotain jatkuvaa lääkitystä joka auttaa senaikaa kun lääkitys on päällä.

Kerrohan muuten miten msh:t on mukana tk-vastaanotolla ja TIETÄÄ ja OMAA KOKEMUSTA miten ne tk-lääkärit valtakunnallisesti niitä mielialalääkkeitä määräilee? Hoitajien koulutukseen saati vastuuseen ei kuulu lääkityksen arviointi toisin kuin lääkäreillä. Itseasias paljo parempi oliskin mielestäni niin että määrättäs vähän yli, kuin että ali.. koska ei noilla suurempia haittavaikutuksia ole ja toisaalta kuitenkin saattaa pelastaa henkiä parhaimmillaan..

Nukahtamislääkkeet nimenomaan niitä lääkkeitä jotka auttaa sen aikaa kun lääkitys on päällä. Ja mielestäni ihan oikein että alle 30-vuotiaille ei noita uni/nukahtamislääkkeitä ihan kevyesti jaeta, kuitenkin sait ne joten turha valittaa. Mielialalääkkeet oikeesti korjaakin välittäjäaineiden imbalanssia reseptoritasolla eikä pelkästään vain väliaikaisesti nosta esim serotoniini ja noradrenaliinin pitoisuuksia. Ehkäpä ystäväsi olisi tarvinnut terapiaakin lääkityksen ohella?

mira82 sanoi:
Kerrohan muuten miten msh:t on mukana tk-vastaanotolla ja TIETÄÄ ja OMAA KOKEMUSTA miten ne tk-lääkärit valtakunnallisesti niitä mielialalääkkeitä määräilee? Hoitajien koulutukseen saati vastuuseen ei kuulu lääkityksen arviointi toisin kuin lääkäreillä. Itseasias paljo parempi oliskin mielestäni niin että määrättäs vähän yli, kuin että ali.. koska ei noilla suurempia haittavaikutuksia ole ja toisaalta kuitenkin saattaa pelastaa henkiä parhaimmillaan..

Nukahtamislääkkeet nimenomaan niitä lääkkeitä jotka auttaa sen aikaa kun lääkitys on päällä. Ja mielestäni ihan oikein että alle 30-vuotiaille ei noita uni/nukahtamislääkkeitä ihan kevyesti jaeta, kuitenkin sait ne joten turha valittaa. Mielialalääkkeet oikeesti korjaakin välittäjäaineiden imbalanssia reseptoritasolla eikä pelkästään vain väliaikaisesti nosta esim serotoniini ja noradrenaliinin pitoisuuksia. Ehkäpä ystäväsi olisi tarvinnut terapiaakin lääkityksen ohella?

Ystäväni oli terapiassakin, määristä en tiedä kun en ole kysellyt. Ja en tiedä todellakaan onko hoitaja pätevä arvioimaan lääkäriä, ilmeisesti olet itse sitten alan lääkäri kun olet pätevä arvioimaan näitä asioita? Kuten jo sanoin, en todellakaan perusta näitä väitteitä mihinkään faktatietoon, en ole koskaan niin väittänytkään, vaan keskustelen ja esitän oman mielipiteeni sekä sen mitä olen muilta edes jonkinverran alaan perehtyneiltä ihmisiltä kuullut.

Ja se jos heitän jotain asiatonta takasin, on se että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ei mun tartte niellä paskaa sen enempää kuin kenekään muunkaan vaikka nimen alla lukee moderaattori. Otappa mun vaikka 500 viimestä viestiä ja lue sieltä paljonko olen täällä provosoitunut, luulen ettet kovin montaa viestiä löydä.

Ja jos tästä on aihetta mulle palautetta antaa, niin Mike se varmasti tekee ja otan asiasta opikseni, että siihen sun on ihan turha ottaa kantaa. Jos olen sulle mielestäsi ollut epäasiallisempi, mitä sinä olet minulle, niin ota vaikka Mikeen yhteyttä asian tiimoilta.

Mun osalta tää vääntö saa olla tässä, mä olen ilmeisesti niin pahasti metsässä kun mun mielestä ne nukahtamislääkkeet ei sen pahempia ole kuin mielialalääkkeetkään. Kemikaaleihin turvaudutaan molemmissa asioissa.

Francine sanoi:
Ei ne masennuslääkkeet mitää pameja oo eikä niihin jää koukkuun niin kuin rauhoittaviin.

Mä avaan nyt takaporttini appo avoimeksi, jotta joku asioista jotain tietävä voi mut ownata oikein kunnolla:

Mutta eikös se ollut niin, että diapam (valium) on alunperin kehitetty "lojun sängyn pohjalla ei huvita mitään" -masennuksen hoitoon ja sillä on siinä saavutettu erinomaisia hoitotuloksia? Se että sitä ei nykyään "virallisesti" suosita ko. käyttöön riippuu enimmäkseen riippuvuuksista? Ja tietty onhan niitä uusia muodikkaampiakin lääkkeitä tullut markkinoille sitten 50-luvun.

(disclaimer: en ota kantaa siihen mitä lääkkeitä itse kullekin on syötetty tai mitä lääkkeitä itse kukin ei ainakaan aio kenellekään määrätä sitten kun hänestä tulee ihan oikea lääkärinhoitaja jne. pus pus lepo vaan)

Sitä paitsi pameja voidaan myös määrätä lihasrelaksantiksi esim. selkävaivojen hoitoon. Että ei syytä huoleen, kaikki ongelmat ovat ratkaistavissa!!1! :D

reino sanoi:
Mutta eikös se ollut niin, että diapam (valium) on alunperin kehitetty "lojun sängyn pohjalla ei huvita mitään" -masennuksen hoitoon ja sillä on siinä saavutettu erinomaisia hoitotuloksia?

Minä olen aina luullut, että Valium on nimenomaan rauhoittavaa, mitä annetaan hysteerisille ämmille. Äitini sai Diapameja ja silloin, kun hänen vanhempansa kuolivat; pari pilleriä se taisi ottaa, mutta totesi sitten, ettei tykkää siitä tokkuraisesta olosta, minkä ne tekee -ilmeisesti siinä tulee sellainen mikään ei tunnu miltään -efekti.

Tästä nukahtamis- vs. masennuslääkejutusta: olenko ihan metsässä kun luulen, että mielialalääkkeitä saatetaan määrätä unettomuuteen silloinkin, kun ihmisellä ei mitään masennusta olisikaan? Sinänsä käsittääkseni nukahtamis- ja unilääkkeitä saa hyvin helposti, ainakin eräs kaverini sai molempia selitettyään lääkärille, että konsulttina joutuu usein heräämään viideltä aamulla ehtiäkseen asiakkaalle ja edellisenä iltana on usein vaikea nukahtaa.

Ymmärtäisipä joku lääkäri antaa minullekin jotain kivoja pillereitä.

Mistä haaveita ja unelmia ?

Koita lukea pari kirjaa. Kirjojen lukeminen kehittää mielikuvitusta ja kykyä unelmoida. En tarkoita mitään "kuinka teen itsestäni robotin menestyäksini elämässä " vaan kunnon romaaneja.

J.EdgarHoover sanoi:
Mistä haaveita ja unelmia ?

Koita lukea pari kirjaa. Kirjojen lukeminen kehittää mielikuvitusta ja kykyä unelmoida. En tarkoita mitään "kuinka teen itsestäni robotin menestyäksini elämässä " vaan kunnon romaaneja.

Voi taivas, olen lukenut koko ikäni. Jos Anna Kareninat ja Sinuhet minua jalostaisivat, olisin päässyt pitkälle.

Kyllä mun mielestäkin nuo elämänhallintaa käsittelevät kirjat toimii hetkellisesti mielialan nostattajana jos niiden sanomaan jaksaa uskoa... Ei ne mitään mullistavaa kerro vaan sellaisia tosiasioita, joiden tarkoituksena on saada ihminen potkimaan itseään perseelle. Esim. Jos mietit että miksi et saavuta jotain elämässäsi, niin kirjassa saatetaan opastaa tekemään toimintasuunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi... Kun asiaa pohtii eri näkökulmista ja tietää mitä täytyy tehdä tai jättää tekemättä, niin alkaa alitajuisesti pyrkimään siihen tavoitteeseen ym. Meihin kaikkiin ei ole sisäänrakentunut systeemiä joka ohjaisi tekemään oikeita asioita tavoitteiden saavuttamiseksi ja siksi joillekkin kirja voi toimia tarpeellisena herätteenä. Paskaahan nuissa kirjoissa on melko paljon ja ihme hypetystä, mutta myös ne tärkeät perusjutut mitä ei tule joka päivä ajatelleeksi.

Joku neljä vuotta sitten luin paljon tuollaisia kirjoja ja yhdessä kehotettiin tekemään lista asioista joita haluaa saavuttaa vuoden sisällä. Tein lapun ja unohdin sen laatikkoon. 3 vuotta myöhemmin löysin lapun ja kaikki asiat mitä siinä oli, olin saavuttanut alle vuodessa. Lappua kirjoittaessa olin epäluuloinen ja ajattelin että hyvä jos jokin edes toteutuisi.

Pitänee taas alkaa lukemaan tuollaisia kirjoja, kun välillä on niin saamaton olo.

reinhardt sanoi:
Voi taivas, olen lukenut koko ikäni. Jos Anna Kareninat ja Sinuhet minua jalostaisivat, olisin päässyt pitkälle.

Anna Karenina, tuo venäläinen klassikkokertomus nuoresta naisesta, joka eräänä päivänä kartanon ikkunasta ulos katsoessaan jää mietteliäänä tuijottamaan Volgan lauttureita, jotka raahustavat pitkin loputonta aroa Siperian hyinen tuuli niskassaan. "Tuollaistako on minunkin elämäni", huudahtaa Anna ja päätyy rohkeaan ratkaisuun. Hän jättää orjuuttavan työnsä insinööritoimistossa ja ratsastaa (kipeästä selästään huolimatta) komean kreivi Vronskyn perässä maailman ääriin, vihdoinkin löytäen onnen ja tarkoituksen elämälleen.

Jos sulla on liian korkealentoisen lukemiset? Mites ne harlekiinit? ;)

Milo sanoi:
Pitänee taas alkaa lukemaan tuollaisia kirjoja, kun välillä on niin saamaton olo.

Itse lueskelen kyllä kaikkia elämäntaito-oppaita, osassa on kyllä hyviäkin juttuja, mutta hyvin usein niistä vaan saa hyvät naurut.

Tavoiteiden asettaminen olisi tietysti hyväksi. Ehkä sekin aiheuttaa angstia minulle: opiskeluaikana oli aina selkeitä tavoitteita, pääse läpi siitä ja siitä tentistä, valmistu, hommaa työpaikka. Nyt kun on työelämässä, ei ole sellaista ole. Ok, työtehtävien takia minulla on vähintään viisi deadlinea kuukaudessa, mutta se ei ole sama asia; en ole saavuttanut mitään kun saan hommat hoidettua, koska jutut toistuu joka kuukausi.

reino sanoi:
Jos sulla on liian korkealentoisen lukemiset? Mites ne harlekiinit? ;)

Ainakaan en ihan junan alle ole valmis menemään. Harlekiineissä on se ongelma, että miehet niissä on ällöjä...kyllä niitäkin on tietty joskus kiva lukea.

Timba79 sanoi:
Ystäväni oli terapiassakin, määristä en tiedä kun en ole kysellyt. Ja en tiedä todellakaan onko hoitaja pätevä arvioimaan lääkäriä, ilmeisesti olet itse sitten alan lääkäri kun olet pätevä arvioimaan näitä asioita?

Oikein ja jos oli terapiassa niin sitten ei ainakaan heppoisin perustein lääkitystä aloitettu. Joillekkin potilaille se 6kk ei riitä, ja joillekkin joudutaan kokeilemaan useampia lääkkeitä tai jopa kombinoimaan useampi eri lääke. Terapiankin kanssa usein nuorilla suositaan vuoden tai kahdenkin vuoden terapiaa (kelan kustantamana) että varmistettaisiin työkyky jatkossa.

Timba79 sanoi:
Kuten jo sanoin, en todellakaan perusta näitä väitteitä mihinkään faktatietoon, en ole koskaan niin väittänytkään, vaan keskustelen ja esitän oman mielipiteeni sekä sen mitä olen muilta edes jonkinverran alaan perehtyneiltä ihmisiltä kuullut.

Eniten näis tänkin foorumin keskuteluissa ärsyttää se että mielipiteitä, kuulopuheita ja pseudotietoa esitetään faktoina ja kaikenkattavina totuuksina.

Timba79 sanoi:
Ja se jos heitän jotain asiatonta takasin, on se että metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ei mun tartte niellä paskaa sen enempää kuin kenekään muunkaan vaikka nimen alla lukee moderaattori.

True, eikä mun vaikka sun nimen alla lukee moderaattori.

Timba79 sanoi:
Ja jos tästä on aihetta mulle palautetta antaa, niin Mike se varmasti tekee ja otan asiasta opikseni, että siihen sun on ihan turha ottaa kantaa. Jos olen sulle mielestäsi ollut epäasiallisempi, mitä sinä olet minulle, niin ota vaikka Mikeen yhteyttä asian tiimoilta.

Ei hätää, ei mulla ole mitään hampaankolos.

Timba79 sanoi:
Mun osalta tää vääntö saa olla tässä, mä olen ilmeisesti niin pahasti metsässä kun mun mielestä ne nukahtamislääkkeet ei sen pahempia ole kuin mielialalääkkeetkään. Kemikaaleihin turvaudutaan molemmissa asioissa.

Jep, mekanismit on vaan ihan eri kuten molekyylit ja reseptorit johon vaikutetaan. Nukahtamislääkkeet (tsolpideemi, tsopikloni jne) on enemmän tai vähemmän bentsodiatsepiinien johdoksia, niihin tottuu ja jää jopa koukkuun. Perinteiset unilääkkeet on itsessään bentsoja, esim tematsepaamia tai nitrasepaamia ja ovat siis periaatteessa rauhoittavia lääkkeitä. Vastaavia ominaisuuksia ei ole moderneilla mielialalääkkeillä.

reinhardt sanoi:
Minä olen aina luullut, että Valium on nimenomaan rauhoittavaa, mitä annetaan hysteerisille ämmille. Äitini sai Diapameja ja silloin, kun hänen vanhempansa kuolivat; pari pilleriä se taisi ottaa, mutta totesi sitten, ettei tykkää siitä tokkuraisesta olosta, minkä ne tekee -ilmeisesti siinä tulee sellainen mikään ei tunnu miltään -efekti.

Tästä nukahtamis- vs. masennuslääkejutusta: olenko ihan metsässä kun luulen, että mielialalääkkeitä saatetaan määrätä unettomuuteen silloinkin, kun ihmisellä ei mitään masennusta olisikaan? Sinänsä käsittääkseni nukahtamis- ja unilääkkeitä saa hyvin helposti, ainakin eräs kaverini sai molempia selitettyään lääkärille, että konsulttina joutuu usein heräämään viideltä aamulla ehtiäkseen asiakkaalle ja edellisenä iltana on usein vaikea nukahtaa.

Ymmärtäisipä joku lääkäri antaa minullekin jotain kivoja pillereitä.

Teeppäs huvikses DEPS ja BDI seulat, kerro mitä sait tulokseksi:
http://www.tohtori.fi/masennusklinikka/masennus6.html
http://www.tohtori.fi/masennusklinikka/masennus61.html

Kyllä varmaankin ymmärtää jos meet jutteleen, on myös mahdollista saada lähete psykiatrian polille mikäli siltä tuntuu. Jos masentaa tai mieliala on allapäin, ei tarkoita sitä että olet hullu. Kuten ei myös se että käyttää mielialalääkitystä.

Mielialalääkkeitä ei rutiinisti käytetä pelkän unettomuuden hoitoon, mutta sekin on mahdollista jos esim bentsodiatsepiinit eivät sovi. Tällöin esim mirtatsapiinia voidaan käyttää pienellä annoksella. Lisäksi jotkut psyykenlääkkeet ovat luonteeltaan sedatoivia kuten ketiapiini, mitä voidaan hyödyntää.

Bentsodiatsepiinit ovat anksiolyyttejä eli ahdistusta vähentäviä, siis rauhoittavia. Parhaimmillaan ovat tilapäisen ahdistuksen lievityksessä. Pitkäaikaisessa käytössä ei ole kuin haittaa.

mira82 sanoi:

Olen joskus tehnyt ne, ja katsoin taas kysymyksiä. Niissä on vain se ongelma, että jos vastaan nukkuvani huonosti ja olevani väsynyt, saan masennuspisteitä -vaikka nukun huonosti, koska selkää särkee, ja ole väsynyt, koska niskani on niin jumissa ja minulla on anemia. Yritän nyt ensin saada nämä "elimelliset" syyt pois päiväjärjestyksestä ja sitten, jos väsymys jatkuu, menen nuppinikkarille.

mira82 sanoi:
Eniten näis tänkin foorumin keskuteluissa ärsyttää se että mielipiteitä, kuulopuheita ja pseudotietoa esitetään faktoina ja kaikenkattavina totuuksina.
EIIII!!! Montako kertaa se pitää sanoa? Koitetaanko vielä uudestaan? Timba ei ole arvostellut masennuslääkkeiden toimivuutta missään vaiheessa, vaan on sanonut, että niitä määrätään liian herkästi. Ja jos se on sun mielestä yksi mielipide, kuulopuhe tai pseudotietoa, esitä mulle se fakta jossa sanotaan, että niitä EI määrätä liian helposti.

Onhan se ihan itsestään selvää, että niistä on apua niille, jotka sellaisia tarvitsee. Mutta jos menet lääkäriin nukahtamisvaikeuksien takia, ja sulle tyrkytetään masennuslääkettä, niin jossain on vikaa. Ei kukaan voi tossa vaiheessa tosissaan väittää, ettei niitä määrätä myös turhaan. Ja ettei nyt taas arvon neiti ymmärrä väärin, niin suomennan: Kaikki masennuslääkkeisiin kirjoitetut reseptit eivät ole turhia, mutta sitä et voi kieltää etteikö niitäkin olisi. Tai ei susta tiedä, voit väittääkin.

Sulla taitaa olla joku pätemisen tarve tai jotain. Kyllä se jo uskotaan, että tiedät masennuslääkkeistä yhtä ja toista, mutta luetun ymmärtäminen taitaa olla hukassa aika pahasti. Voin hyvin kuvitella miten Timballakin alkaa vähitellen kiristää kun joutuu samoja asioita jankuttamaan tuhat kertaa, eikä vieläkään mene perille. Kunnolla kuitenkaan ei saa provosoitua ton moderaattori-statuksen takia. Tai varmaan saa, mutta on parempi olla provosoitumatta, kun täältä löytyy kaikenlaisia irvileukia jotka heti kauhistelee, että: "Ei kai moderaattori voi noin sanoa." Juu, ei saa. Moderaattori ei ole ihminen, joten moderaattorilla ei ikinä mene hermot.

reinhardt sanoi:
Tavoiteiden asettaminen olisi tietysti hyväksi.
Kaavamaisesti tulevat deadlinet eivät ole kunnon tavoitteita, vaan enemmänkin "lukujärjestys", jonka mukaan työ jaksottuu. Jos et tiedä, mitä haluat, niin saat juuri sitä.. eli siis et yhtään mitään! Tavoitteiden asettamisesta kannattaa lukea tuo Maximum Achievement. Ja muista, että kirja ei tee mitään sun puolesta, vaikka lukisit sen kuinka monta kertaa. Jos haluat päästä joskus johonkin, niin se täytyy tehdä ihan alusta asti itse: turha odottaa "onnenpotkuja", sellaisia ei ole luvassa.

mira82 sanoi:
Jos masentaa tai mieliala on allapäin, ei tarkoita sitä että olet hullu.

No ei. Sehän voi tarkoittaa vaikka ihan vaan sitä, että nyt olis korkea aika lähteä syksyiseen sienimetsään, orhin kera tai ilman.

Sellainen ihminen on hullu, jota ei ikinä yhtään masenna.

Yksi suosittu toimintamalli reinhardtin ikäiselle naiselle olisi ryhtyä projisoimaan niitä haaveita ja unelmia toisen ihmisen kautta ja kanssa, tyyliin "punainen tupa, perunamaa ja kaksi ihanaa lasta". Siinä on tietysti se huono puoli, että sinun unelmiesi tulisi olla sinun unelmiasi. Eihän kukaan voi täysin elää parisuhteensa tai edes lastensa kautta. Vaikka moni onkin yrittänyt. Mutta siinä on se hyvä puoli, että tämän toimintamallin kautta voi oppia jotain uutta parisuhteestaan tai itsestään. Jos esim. huomaa, että äijä ei lähdekään mukaan yhteisiin haaveisiin, niin sitten äijä vaihtoon. Tai sitten voi huomata, että osasto "kaksi ihanaa lasta" ei kuulu omaan haavekuvastoon. Tai "enhän mä edes syö perunoita".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom