Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paljon lähtöpalkka ekonomeilla? Ymmärtäkää nyt rakkaat ystävät että ei tollaseen ole mitään järkevää vastausta. Sama koskee aika suurta osaa akateemisista opiskelualoista. Se riippuu siitä mihin olet erikoistunut, työtehtävästä ja aikaisemmasta työkokemuksesta.
"Samalla viivalla" ollaan...
Työlästä, hidasta, tuskaista. tuo ensimmäinen arvoartikkeli on auennut jo jollain lailla, mutta kamalimmat ovat vielä edessäpäin..
Täällä on myös taas huomannut sen, että esim. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisestä ei ole juuri puhuttu. Syynä tähän lienee juuri se, että sinne on helppo päästä, joten abit ei arvosta sitä. Olen itse opiskellut sekä tietotekniikkaa TKK:lla, että matikkaa yliopistolla. Jos näin jälkeenpäin saisin tehdä valinnat uudestaan, niin olisin hakenut suoraan lukiosta yliopiston matikalle ja lukenut tietojenkäsittelytiedettä ja tilastotiedettä sivuaineina (en siis opiskelemaan tietojenkäsittelytiedettä...). Nämä antaisivat paljon vankemman pohjan ymmärtää esim. monimutkaisia algoritmeja verrattuna TKK:n opintoihin, jossa matikka usein hutaisemalla hutaistaan. Erityisesti tämä vankka pohja mahdollistaa paremman vaikeiden asioiden itsenäisen opiskelun myöhemmin. Koodaamaan ei kuitenkaan opi kursseilla, vaan sitä pitäisi harrastaa opintojen ohessa, joten ohjelmointia opettavia kursseja on turha ottaa. Software engineeringiä toki kannattaa lueskella.
Tämä vaihe kestää pari vuotta. Sen jälkeen voit alkaa oikeasti opiskelemaan. Toki jos olet oikeasti fiksu ja tiedät mitä haluat niin toimi sitten toisella tavalla. Lähes jokainen lukion käynyt selviää perusseteistä käyttämällä päätänsä (tosin hieman epäakateemiseen tyyliin :D).
Itse sovelsin menetelmää, että en jätä mitään pienintäkään yksityiskohtaa matikoista ymmärtämättä. Toki kukin tavallaan, mutta huomasin, että matikoihin kunnolla panostaminen teki monista myöhemmistä kursseista helppoja, kun taas moni tuntui tuskailevan heti kun näytettiin monimutkaisempia kaavoja. Eli alussa, jos hoitaa homman hyvin, niin se palkitaan myöhemmin...
... Kävin siis TKK:lla laajat.