Matemaatikoiden työtehtäviä ei tosiaan markkinoida kovin ahkerasti lukioissa. Kerran olin vanhassa lukiossani pitämässä abi-infoa ja asenteen alaa kohtaan huomasi jo siitä, että kuulijoita oli 2. Olin myös kerran pitämässä abi-infoa TKK:sta ja silloin kuulijoita oli jotain 20. Eli aika selkeä ero vaikka toinen ryhmä olisi periaatteessa yhtä hyvin voinut kuunnella tuota matikankin presentaatiota.
Tosiaan jos Helsingissä opiskelee matikkaa, niin jokaisen on valittava pakolliseksi sivuaineeksi joko tietojenkäsittelytiede tai tilastotiede. Sanoisin oikeastaan, että nuo kummatkin ovat joksenkin välttämättömiä taitoja, ts. molemmat kannattaa ottaa... Siihen päälle sitten jotain fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, kansista tai vastaavaa. Tilastotieteessä voi myös erikoistua ekonometriaan ja tuota tilastotieteen puolella opetettavaa ekonometriaa pidetään yleensä parempana kuin kansiksen puolella opetettavaa, jota on vähän pehmennetty kansiksen opiskelijoiden heikompien matikan taitojen takia.
Matikan kurssitarjonnan löytää muuten täältä:
http://mathstat.helsinki.fi/kurssit/
Alempana löytyy niitä soveltavia kursseja, joista näkee osittain mihin kaikkeen sitä matikkaa voi esim. soveltaa.
Niin ja jos matikkaa haluaa opiskella, niin suosittelen tietysti Helsinkiä (en vain siksi, että olen itse siellä töissä...), vaan myös laajimman kurssitarjonnan ja sivuainevalikoiman takia. Kun sisään tosiaan pääsee suoraan papereilla, jos on matikassa M, niin tuota ei tosiaan tarvitse paljoa stressata ja voi ottaa kevään rennosti (en suosittele, että C:n papereilla edes kannattaa enää matikkaa lähteä opiskelemaan...).
Moni luulee myös, että pienemmissä yliopistoissa saa henkilökohtaisempaa opetusta, mutta tuo ei pidä paikkaansa, koska henkilökunta tuntee kyllä lähes kaikki paremmat opiskelijat (yleensä ne, jotka ovat halunneet opiskella matikkaa
). Syynä tuohon on, että muulta kuin opettajalinjalta valmistuvia on vuodessa noin 10-20, joten opinnoissa on myöhemmässä vaiheessa hyvin pieni ryhmä opiskelijoita mukana. Muut ovat pääasiassa niitä, jotka ovat joutuneet laitokselle ja tipahtavat yleensä pois 1.-3. vuoden aikana.