Minne opiskelemaan?

Hmmh, olisipa voinutkin kiinnostaa, mutta yhteishaku tosiaan loppui samana päivänä, kuin tuon ekan viestin tänne laitoin. Noh, katsellaan ensi vuonna, jos ei tärppää. Intti tulee väliin kuitenkin, joten en mitenkään kamalasti häviä.


EDIT: Voi helvetti, tuo mediatekniikkahan se siihen hakulappuun olisi pitänytkin laittaa tämän pienen tutustumishetken perusteella! :D Sen siitä saa, kun alkaa viimeisenä päivänä miettimään varasuunnitelmaa. No, onneksi intti antaa armoa ja tämän voi ottaa harjoittelun kannalta, jos ei ykköskohde tärppää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löytyykös pakkikselta opettajia? Mulla on tässä dippainssin tutkinto lähes valmis, mutta ikuinen haave opettajan hommasta on alkanut kiinnostaa. Jos jollakin olisi omakohtaisia kokemuksia matematiikan tai fysiikan opettajan koulutuksesta niin kuuntelisin mielelläni. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa se kuinka vaikeita kurssit ovat yliopistossa ja onko teknillisestä yliopistosta mahdollista saada hyväksiluettua opintoja. Tyhmiä kysymyksiä varmasti, helpommalla pääsisi kun menisi vaan suoraan kysymään joltain opintoneuvojalta, mutta kysyn nyt kuitenkin täällä jos joku haluaa vastata. Mielelläni kuulisin muitakin kokemuksia opettajan hommasta.
 
Löytyykös pakkikselta opettajia? Mulla on tässä dippainssin tutkinto lähes valmis, mutta ikuinen haave opettajan hommasta on alkanut kiinnostaa. Jos jollakin olisi omakohtaisia kokemuksia matematiikan tai fysiikan opettajan koulutuksesta niin kuuntelisin mielelläni. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa se kuinka vaikeita kurssit ovat yliopistossa ja onko teknillisestä yliopistosta mahdollista saada hyväksiluettua opintoja. Tyhmiä kysymyksiä varmasti, helpommalla pääsisi kun menisi vaan suoraan kysymään joltain opintoneuvojalta, mutta kysyn nyt kuitenkin täällä jos joku haluaa vastata. Mielelläni kuulisin muitakin kokemuksia opettajan hommasta.

Profiilin mukaan olet Tampereelta, jossa pystyy lukemaan opettajaksi myös teknillisellä puolella. Siellä oli joku mat.luonnontiet. koulutusohjelma, josta sai DI:n ja opettajanpätevyydet. Eli saisit varmasti aika pienellä panostuksella opettajan paperit, mikäli olet jo lukenut paljon matiikkaa ja fysiikkaa. Tietenkin ne pedagogiset hömpät on käytävä noiden lisäksi.
 
Löytyykös pakkikselta opettajia? Mulla on tässä dippainssin tutkinto lähes valmis, mutta ikuinen haave opettajan hommasta on alkanut kiinnostaa. Jos jollakin olisi omakohtaisia kokemuksia matematiikan tai fysiikan opettajan koulutuksesta niin kuuntelisin mielelläni. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa se kuinka vaikeita kurssit ovat yliopistossa ja onko teknillisestä yliopistosta mahdollista saada hyväksiluettua opintoja. Tyhmiä kysymyksiä varmasti, helpommalla pääsisi kun menisi vaan suoraan kysymään joltain opintoneuvojalta, mutta kysyn nyt kuitenkin täällä jos joku haluaa vastata. Mielelläni kuulisin muitakin kokemuksia opettajan hommasta.

Sä oot Henki fiksu jätkä. Itse töitä 15 vuotta teknisellä alalla vääntäneenä ja monta DI/inssiä/opettajaa tuntevana voin sanoa että sen mitä palkassa (mahdollisesti) häviää voittaa satakertaisesti työn rentoudessa, loma-ajoissa jne jne jne...
 
Profiilin mukaan olet Tampereelta, jossa pystyy lukemaan opettajaksi myös teknillisellä puolella. Siellä oli joku mat.luonnontiet. koulutusohjelma, josta sai DI:n ja opettajanpätevyydet. Eli saisit varmasti aika pienellä panostuksella opettajan paperit, mikäli olet jo lukenut paljon matiikkaa ja fysiikkaa. Tietenkin ne pedagogiset hömpät on käytävä noiden lisäksi.

Juu tiedän tuon linjan. Täytyy käydä vähän kyselemässä, mutta luulen kyllä että jonkin verran täytyy vielä lukea. Ainakin laajat matikat, fysiikat ja kemiat täytyy puskea läpi. Mutta eiköhän sitä jotain saa hyväksiluettua. Ajattelin vaan sitä että onkohan nuo matikan kurssit ym. helpompia yliopistolla kuin teknillisessä. Tai että onko ne ylipäänsä vaikeita yliopistossa. Kun jos haluan mahdollisimman nopeasti hoitaa homman niin helpot kurssit olisi plussaa.

Sä oot Henki fiksu jätkä. Itse töitä 15 vuotta teknisellä alalla vääntäneenä ja monta DI/inssiä/opettajaa tuntevana voin sanoa että sen mitä palkassa (mahdollisesti) häviää voittaa satakertaisesti työn rentoudessa, loma-ajoissa jne jne jne...

Juu tuota mä vähän itsekin ajattelin. Mulle ei palkka ole tärkeintä vaan juuri tuo elämän rentous. Viime kesänä hajoilin jo sen verran rankasti teknisen alan hommiin (vaikka oli vasta kesäharjoittelua) että ei taida olla mua varten nuo vastuulliset työt.
 
Juu tiedän tuon linjan. Täytyy käydä vähän kyselemässä, mutta luulen kyllä että jonkin verran täytyy vielä lukea. Ainakin laajat matikat, fysiikat ja kemiat täytyy puskea läpi. Mutta eiköhän sitä jotain saa hyväksiluettua. Ajattelin vaan sitä että onkohan nuo matikan kurssit ym. helpompia yliopistolla kuin teknillisessä. Tai että onko ne ylipäänsä vaikeita yliopistossa. Kun jos haluan mahdollisimman nopeasti hoitaa homman niin helpot kurssit olisi plussaa.

Uskoisin, että kurssit on ihan samaa tasoa kummassakin eli sen puolesta ei kannata alkaa vaihtelemaan. Fysiikka on ainakin saatanan työlästä ja melkosen vaikeeta normiyliopistossa. Matikka voi olla osittain erilaista (teoreettisempaa "todista että" paskaa), mutta vaikeudeltaan varmaan samaa tasoa. Kemiaahan sun ei ole periaatteessa pakko käydä, sillä opettajaksi riittää, että on kaksi opetettavaa ainetta. Toki se plussaa on, jos on kolme.
 
Uskoisin, että kurssit on ihan samaa tasoa kummassakin eli sen puolesta ei kannata alkaa vaihtelemaan. Fysiikka on ainakin saatanan työlästä ja melkosen vaikeeta normiyliopistossa. Matikka voi olla osittain erilaista (teoreettisempaa "todista että" paskaa), mutta vaikeudeltaan varmaan samaa tasoa. Kemiaahan sun ei ole periaatteessa pakko käydä, sillä opettajaksi riittää, että on kaksi opetettavaa ainetta. Toki se plussaa on, jos on kolme.

Ok, kiitos vastauksesta. Kemiasta tarvii vissiin käydä muutama pakollinen kurssi kun ne kuuluu tietääkseni teknis-luonnontieteellisen koulutusohjelmaan, mutta kyllähän ne siinä ohella taistelee. Ei kyl varmaan maksa vaivaa vaihtaa koulua, joten täytyy alkaa ottaa selvää tuosta tty:n opettajalinjasta.
 
Millainen on oikeustieteellisestä valmistuvien työllisyystilanne? Katselin tossa muutamaa työpaikkailmoa, niin aika monessa vaaditaan "perehtyneisyys" tiettyyn tehtäväalueeseen, eikös kuitenkin oikis oo kaikille sama, eli mitään kauppiksen tapaista erikoistumista ei tapahdu missään vaiheessa? Eli siis pitkälti se mihin menee duuniin määrittää tuon "perehtymisen"?

On muuten harvoja aloja jossa kuntasektorillakin näyttäs olevan kohtalaisen hyvä liksa (+3000e).
 
Ajattelin vaan sitä että onkohan nuo matikan kurssit ym. helpompia yliopistolla kuin teknillisessä. Tai että onko ne ylipäänsä vaikeita yliopistossa. Kun jos haluan mahdollisimman nopeasti hoitaa homman niin helpot kurssit olisi plussaa.
Mulla on vähän samanlaisia suunnitelmia, vaikken teknis-luonnontieteellistä tutkintoa olekaan suorittamassa.

Mutta mitä tuohon ylläolevaan lainaukseen tulee, niin Jyväskylän yliopistossa matikan opettajalinjaa lukevat käyvät hieman helpotetun kokonaisuuden matematiikan opinnoista. Fysiikan opetuksesta mulla ei ole mitään hajua. Oliko sulla ideaa, että minne päätyisit opettamaan? Sekin määrittää osaltaan tuota, mitä joutuisit tekemään.
 
Mulla on vähän samanlaisia suunnitelmia, vaikken teknis-luonnontieteellistä tutkintoa olekaan suorittamassa.

Mutta mitä tuohon ylläolevaan lainaukseen tulee, niin Jyväskylän yliopistossa matikan opettajalinjaa lukevat käyvät hieman helpotetun kokonaisuuden matematiikan opinnoista. Fysiikan opetuksesta mulla ei ole mitään hajua. Oliko sulla ideaa, että minne päätyisit opettamaan? Sekin määrittää osaltaan tuota, mitä joutuisit tekemään.

Lukioon olisi tarkoitus mennä matikkaa opettamaan. Tai se olisi mieluisin vaihtoehto. Kurssien vaikeudella ei muuten ole tosiaan mitään merkitystä, mutta kun tässä on nyt jo 5 vuoden edestä käytetty opintotukia, niin olisi mukava saada mahdollisimman vähällä vaivalla suoritettua tutkinto ettei ihan rahattomana tarvi elää.

Niin onko sulla joku toinen tutkinto jo alla?
 
Tuli mieleen kysymys ammattikorkeakoulusta ja siellä opettamisesta. Onko kenelläkään tietoa millaista hommaa se olisi? Onko samanlaiset kesälomat kuin peruskoulun opettajilla? En tiedä olenko väärässä, mutta jotenkin kuvittelisin että ammattikorkean opettajat ei hirveästi muuta tekisi kuin opettaisi (että ei kai siellä mitään tutkimusta tehdä toisin kuin yliopistossa?). Onko palkoista mitään hajua kenelläkään?
 
Lukioon olisi tarkoitus mennä matikkaa opettamaan. Tai se olisi mieluisin vaihtoehto. Kurssien vaikeudella ei muuten ole tosiaan mitään merkitystä, mutta kun tässä on nyt jo 5 vuoden edestä käytetty opintotukia, niin olisi mukava saada mahdollisimman vähällä vaivalla suoritettua tutkinto ettei ihan rahattomana tarvi elää.
Jos sulla on laajemmin matikkaa suoritettuna, niin ei kai sun paljoa muuta tarvitse tehdä kuin pedagogiset opinnot ja auskultointi. Jos en ihan väärin muista, niin täällä opettajien ei tarvitse käydä matikan syventävistä kuin helpompi versio kompleksianalyysistä, mitta- ja integraaliteoria ja jotain soveltuvia valinnaisia.

Niin onko sulla joku toinen tutkinto jo alla?
Ei. Vaihdoin tietotekniikkapainotteisesta kauppatieteellisestä tutkinnosta puhtaasti kauppatieteelliseen tutkintoon. Nykyinenkään pääaine ei uran puolesta kiinnosta juurikaan, mutta tutkimuksen ja/tai opetuksen puolesta siihen voisi saada sen verran sisältöä, että viihtyisi.

edit. AMK:iin liittyen olen kuullut sen verran, että palkkaus on hienoisesti parempi kuin yliopistolla ja lukiossa. Auskultointi suoritetaan kanssa eri tavalla, kuin lukion aineenopettajat tekevät. Ei kai niillä samanlaista "tutkimusvelvoitetta" ole kuin yliopistolla, ja lomaakin pitäisi piisata riittämiin.
 
Jos sulla on laajemmin matikkaa suoritettuna, niin ei kai sun paljoa muuta tarvitse tehdä kuin pedagogiset opinnot ja auskultointi. Jos en ihan väärin muista, niin täällä opettajien ei tarvitse käydä matikan syventävistä kuin helpompi versio kompleksianalyysistä, mitta- ja integraaliteoria ja jotain soveltuvia valinnaisia.

edit. AMK:iin liittyen olen kuullut sen verran, että palkkaus on hienoisesti parempi kuin yliopistolla ja lukiossa. Auskultointi suoritetaan kanssa eri tavalla, kuin lukion aineenopettajat tekevät. Ei kai niillä samanlaista "tutkimusvelvoitetta" ole kuin yliopistolla, ja lomaakin pitäisi piisata riittämiin.

Kiitos vastauksista. Ongelmana on se, että olen käynyt vain inssimatikat ja -fysiikat. Katselin tuota opinto-opasta, niin jos vaihtaisin tuohon teknis-luonnontieteellisen opettajalinjalle, niin mun pitäisi käydä pirusti fysiikkaa, jotain 4 kurssia kemiaa ja lisäksi laajat matikat. Plus vielä sitten lukea lisää matikkaa että saa sen pääaineen, menisi herkästi sen 3-4 vuotta siihen pedagogisten kanssa. Voisi tietysti kysyä saisinko jotain hyväksiluettua, mutta vähän epäilen.

Tuota ammattikorkeaa aloin vaan miettiä, kun ei kai sinne tarvi mitään pedagogisia olla luettuna. Ajattelin että jos nyt taistelisin viimeiset kurssit pois ensi vuoden aikana, hommaisin pari vuotta työkokemusta ja sitten hakisin ammattikorkeaan opettamaan. Kun tykkään kyllä noista mun pääaineistani (sopivan matemaattista), joten voisin niitä kyllä opettaa. Ne on vaan käytännössä paskaa hommaa.
 
Millainen on oikeustieteellisestä valmistuvien työllisyystilanne? Katselin tossa muutamaa työpaikkailmoa, niin aika monessa vaaditaan "perehtyneisyys" tiettyyn tehtäväalueeseen, eikös kuitenkin oikis oo kaikille sama, eli mitään kauppiksen tapaista erikoistumista ei tapahdu missään vaiheessa? Eli siis pitkälti se mihin menee duuniin määrittää tuon "perehtymisen"?

On muuten harvoja aloja jossa kuntasektorillakin näyttäs olevan kohtalaisen hyvä liksa (+3000e).

Tässä työttömien lakimiesten lukumäärä TEMin tilastojen mukaan alkaen vuodesta 2000.

K.ARVO 328 320 328 339 394 371 338 309 289 296 309

Luonnollisesti hyvin moni työllistynyt lakimies on töissä koulutusta vastaaamattomissa hommissa. Saa kyllä olla kuntasektorilla aikamoinen duuni, jos saa heti kättelyssä 3000 ja päälle fydyy. Esim. Helsinki haki juristia ja alkupalkka 2300... Juristien luullut kovat palkat johtunee hyvin pitkälti siitä, että varsinkin yksityissektorilla duunia tehdään 45-60 h per viikko (tosin ilman ylityö- tai muitakaan korvauksia).

Työllisyystilanteesta vielä sen verran, että alalla on aina ollut ja näillä näkymin tulee olemaan työnantajan markkinat.

Tutkinto on kaikille hyvin pitkälti sama, perehtyneisyys tulee vasta työelämässä.
 
Millainen on oikeustieteellisestä valmistuvien työllisyystilanne? Katselin tossa muutamaa työpaikkailmoa, niin aika monessa vaaditaan "perehtyneisyys" tiettyyn tehtäväalueeseen, eikös kuitenkin oikis oo kaikille sama, eli mitään kauppiksen tapaista erikoistumista ei tapahdu missään vaiheessa? Eli siis pitkälti se mihin menee duuniin määrittää tuon "perehtymisen"?

On muuten harvoja aloja jossa kuntasektorillakin näyttäs olevan kohtalaisen hyvä liksa (+3000e).
Ihan paska sekä auskultoinnin että kunnon duunien osalta. Erikoistuminen voi olla joko gradun aihepiiri tai aikaisempi työ, käytönnössä jälkimmäinen. Jos onnistuu paikan saamaan, niin realistinen palkka on 2.5-3.5k. Liiton suositus on 3,9k/kk ja sen saanee PK-seudun isoissa toimistoissa ja teollisuudessa. Tosin inhouse counseliksi ei yleensä ole asiaa koulun penkiltä vaan edellyttää sen vähintään pari vuotta kokemusta. En suosittele.

ei_liian puhuu ihan asiaa. Rovaniemen "tiedekunta" ja paska liitto tässä on syypäitä. Ylityökorvauksia ei tosiaan yleensä makseta vaikka lakimiehet yhdeksässä tapauksessa kymmenestä ei kuulu mihinkään TAL 2 §:n poikkeukseen. Suutarin lapsilla ei ole kalliita italialaisia bisneskenkiä.
 
Tuota ammattikorkeaa aloin vaan miettiä, kun ei kai sinne tarvi mitään pedagogisia olla luettuna. Ajattelin että jos nyt taistelisin viimeiset kurssit pois ensi vuoden aikana, hommaisin pari vuotta työkokemusta ja sitten hakisin ammattikorkeaan opettamaan. Kun tykkään kyllä noista mun pääaineistani (sopivan matemaattista), joten voisin niitä kyllä opettaa. Ne on vaan käytännössä paskaa hommaa.

Kyllä sinne amk:hon pitää olla myös ne pedagogiset, mutta yliopistolle ei tartte. Ja varmaan noissa ammattiaineissa ei ois haittaa olla sitten jatkotutkinto kanssa tai sitten erittäin vankka työkokemus. On nimittäin sellainen käsitys, että amk-opettajiksi on ihan hyvin tunkua. Opettajakorkeakoulujen hakijamäärätkin tätä tukee, vaikka osahan menee muuallekin kuin amk:ihin...
 
Kyllä sinne amk:hon pitää olla myös ne pedagogiset, mutta yliopistolle ei tartte. Ja varmaan noissa ammattiaineissa ei ois haittaa olla sitten jatkotutkinto kanssa tai sitten erittäin vankka työkokemus. On nimittäin sellainen käsitys, että amk-opettajiksi on ihan hyvin tunkua. Opettajakorkeakoulujen hakijamäärätkin tätä tukee, vaikka osahan menee muuallekin kuin amk:ihin...

Joo just kattelin kanssa että pedagogiset tarvii. Mutta se on vaan yhden vuoden homma. Yliopistolla opettaminen ei vaan oikein kiinnosta, kun pitäisi tehdä jotain tutkimustakin samalla, se opettajan homma on kuitenkin se tavoite. Kuinkahan vankkaa työkokemusta tuohon ammattikorkean opettajaksi tarvitaan. Mietin ettei olisi paha homma pari vuotta hommata kokemusta, mutta jos enemmänkin tarvisi, niin sitten kyllä pääsee melkein helpommalla kun opiskelee vaan suoraan lukion tai yläasteen opettajaksi.

Edit. Löysinkin jo nettisivun missä kaikki selitetään hyvin. Menee kyllä pirun vaikeaksi, olisi pitänyt jo pari vuotta aiemmin tajuta tämäkin homma.
 
Joo just kattelin kanssa että pedagogiset tarvii. Mutta se on vaan yhden vuoden homma. Yliopistolla opettaminen ei vaan oikein kiinnosta, kun pitäisi tehdä jotain tutkimustakin samalla, se opettajan homma on kuitenkin se tavoite. Kuinkahan vankkaa työkokemusta tuohon ammattikorkean opettajaksi tarvitaan. Mietin ettei olisi paha homma pari vuotta hommata kokemusta, mutta jos enemmänkin tarvisi, niin sitten kyllä pääsee melkein helpommalla kun opiskelee vaan suoraan lukion tai yläasteen opettajaksi.
Mä oon miettinyt tuota sitäkin kautta, että mikä on kuulijoiden tiedon ja motivaation taso, joka vaikuttaa hirveästi siihen, minkälaista opettamistyö on. Tutkimuskaan ei itseäni haittaisi. Se omasta mielestäni nivoutuu hyvin siihen, jos jostain asiasta on kiinnostunut ja sitä haluaa siirtää myös muille.

Heh, voisin kuvitella, että lukion ja yläasteen matematiikan opettaminen on jokseenkin epäkiitollista hommaa :D Vielä yliopistossa joutuu selittämään ihmisille, että mihin ihmeeseen he opetettavia asioita tarvitsevat.
 
Mä oon miettinyt tuota sitäkin kautta, että mikä on kuulijoiden tiedon ja motivaation taso, joka vaikuttaa hirveästi siihen, minkälaista opettamistyö on. Tutkimuskaan ei itseäni haittaisi. Se omasta mielestäni nivoutuu hyvin siihen, jos jostain asiasta on kiinnostunut ja sitä haluaa siirtää myös muille.

Heh, voisin kuvitella, että lukion ja yläasteen matematiikan opettaminen on jokseenkin epäkiitollista hommaa :D Vielä yliopistossa joutuu selittämään ihmisille, että mihin ihmeeseen he opetettavia asioita tarvitsevat.

Mä taas olen ajatellut, että lukiossa porukalla olisi vähän jo motivaatiota. Yläasteella opettaminen on kyllä epäkiitollista puuhaa, saisin varmaan helposti potkut kun ei pinna kestäisi. Mutta tässähän on mulla periaatteessa hyvät pohjat selittää ihmisille mihin niitä opetettavia asioita tarvii, kun se on tätä tutkintoa suorittaessa tullut jo selväksi aika hyvin:).

Edit. Ja mun mielestä hyvän opettajan piirteisiin kuuluu juuri se, että osaa ja haluaa selittää mihin niitä asioita todellisuudessa tarvitsee. Sillähän oppilaita parhaiten motivoidaan.
 
Mä taas olen ajatellut, että lukiossa porukalla olisi vähän jo motivaatiota. Yläasteella opettaminen on kyllä epäkiitollista puuhaa, saisin varmaan helposti potkut kun ei pinna kestäisi. Mutta tässähän on mulla periaatteessa hyvät pohjat selittää ihmisille mihin niitä opetettavia asioita tarvii, kun se on tätä tutkintoa suorittaessa tullut jo selväksi aika hyvin:).

Edit. Ja mun mielestä hyvän opettajan piirteisiin kuuluu juuri se, että osaa ja haluaa selittää mihin niitä asioita todellisuudessa tarvitsee. Sillähän oppilaita parhaiten motivoidaan.
Minusta matikka on äärimmäisen mielenkiintoista, ja harvassa asiassa saa kokea yhtä puhtaan oivaltamisen tunteen, mutta ongelmana onkin se, mihin suurin osa opetettavia asioita tulee koskaan tarvitsemaan? Jos otetaan meidänkin pakollinen matikan kurssi, jossa käydään kompleksiluvut, matriisilaskentaa, diffisyhtälöitä ja kahden muuttujan funktion optimointia, ja ainoat asioiden soveltajat ovat kansantaloustieteilijät. Se ei ole hyvä lähtökohta motivoimaan ihmisiä, jotka ajattelevat jo omilla aivoillaan, eivätkä ota enää niin monia asioita annettuna.

Minusta kylmä fakta on valitettavasti se, että todellisia tarvitsijoita ei ole kuin häviävän pieni osa kaikista opiskelijoista. Aika suuri osa ihmisistä tuntuu kaipaavan opiskelultaan konkretiaa, johon matemaattiset abstraktiot sopii jokseenkin huonosti.

Hirvee kanuuna, joten ilmaisu voi olla hieman sekavaa...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom