Minne opiskelemaan?

Käsittääkseni kuitenkin yläasteellekin pitää olla yhdestä aineesta laudatur/syventävät opinnot. Voi olla sitten eri asia, jos on luokanopettajaksi jo valmistunut ja sivuhommina opettaa yläasteella. Hippa varmaan selventää.

Tässä OAJ:n sivuilta poimittua kelpoisuudesta:

"Aineenopettaja perusopetuksessa ja lukiossa

Perusopetuksessa aineenopetusta antavalta opettajalta vaaditaan kussakin opetettavassa aineessa väh. 60 op (väh. 35 ov) laajuiset aineenopettajan koulutukseen kuuluvan opetettavan aineen perus- ja aineopinnot. Lukiossa aineenopetusta antavalta vaaditaan yhdessä opetettavassa aineessa väh. 120 op (väh. 55 ov) laajuiset perus-, aine- ja syventävät opinnot ja kaikissa muissa aineissa väh. 60 op:n (väh. 35 ov) perus- ja aineopinnot.

Lisäksi aineenopettajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja väh. 60 op:n (väh.35 ov) laajuiset opettajan pedagogiset opinnot
."

Eli Samin tarkoittama kohta pätee lukion opettajan työssä. Yläasteella riittää perus- ja aineopinnot. Ja tietty pohjalla jotain vankempaa taustaoppia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jeps. Oma katsantokantani oli hieman erilainen kun kirjoitin kommenttini. Laajempi ja syvällisempi ymmärrys kasvattaa joka tapauksessa opettajan omaa perspektiiviä, vaikkei asiaa tarvitsisi kuulijalle siirtääkään.

Mainituissa matemaattisissa aineissa perus- ja aineopinnoissa annetaan perustyökalut, joilla tulevaa voi käsitellä.
 
Olen tällä hetkellä intissä ja kesällä sain opiskelupaikan TTY:lta konetekniikan koulutusohjelmaan. Nyt kuitenkin olen alkanut miettimään asioita vähän tarkemmin, ja oikeastaan haluaisin opiskelemaan TKK:lle siinä toivossa, että Otaniemessä suoritettu tutkinto on arvostetumpi töitä hakiessa ja toisaalta Helsingin alueella kesätyömahdollisuudet saattavat olla paremmat.

Kuinka paljon Pakkikselta löytyy TTY:llä ja TKK:lla opiskelevia, ja oletteko te huomanneet eroa koulujen arvostuksessa, opetuksen laadussa tai kesätyömahdollisuuksissa? Kuinka paljon olette ylipäätänsä huomanneet, että työhaastatteluissa kiinnitetään huomiota hakijan käymään yliopistoon? Onko teidän mielestänne edes kannattavaa hakea toiseen teknilliseen yliopistoon samalle linjalle paremman opetuksen ja koulutuksen arvostuksen perusteella?

Tärkeintähän opiskelussa varmasti on etenkin kesätyöpaikkojen ja opiskelun jälkeen sen ensimmäisen työpaikan saaminen, kun työkokemusta ei vielä juurikaan ole. Sen jälkeen suurempi meriitti lienee työkokemus ja aikaisemmin hankittu koulutus tarjonnee lähinnä vain mahdollisuuden hakea paikkaa.


Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos te asioista tietävät viitsisitte jakaa näkemyksiänne näistä asioista!
 
Olen tällä hetkellä intissä ja kesällä sain opiskelupaikan TTY:lta konetekniikan koulutusohjelmaan. Nyt kuitenkin olen alkanut miettimään asioita vähän tarkemmin, ja oikeastaan haluaisin opiskelemaan TKK:lle siinä toivossa, että Otaniemessä suoritettu tutkinto on arvostetumpi töitä hakiessa ja toisaalta Helsingin alueella kesätyömahdollisuudet saattavat olla paremmat.

Kuinka paljon Pakkikselta löytyy TTY:llä ja TKK:lla opiskelevia, ja oletteko te huomanneet eroa koulujen arvostuksessa, opetuksen laadussa tai kesätyömahdollisuuksissa? Kuinka paljon olette ylipäätänsä huomanneet, että työhaastatteluissa kiinnitetään huomiota hakijan käymään yliopistoon? Onko teidän mielestänne edes kannattavaa hakea toiseen teknilliseen yliopistoon samalle linjalle paremman opetuksen ja koulutuksen arvostuksen perusteella?

Tärkeintähän opiskelussa varmasti on etenkin kesätyöpaikkojen ja opiskelun jälkeen sen ensimmäisen työpaikan saaminen, kun työkokemusta ei vielä juurikaan ole. Sen jälkeen suurempi meriitti lienee työkokemus ja aikaisemmin hankittu koulutus tarjonnee lähinnä vain mahdollisuuden hakea paikkaa.


Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos te asioista tietävät viitsisitte jakaa näkemyksiänne näistä asioista!

Jos vain Tampereella viihdyt, niin en näe mitään syytä TKK:lle vaihtaa. Enpä ole keneltäkään kuullut, että erityisesti olisi ollut väliä, missä on opiskellut. Enkä itsekään ole tälläistä havainnut. Suomessa on kuitenkin yliopistojen väliset erot niin pieniä, että käytännössä sama missä opiskelet. Todennäköisesti ainoat, jotka yliopistojen välisistä "arvostuksista" meuhkaavat, ovat vasta lukiosta päässeet. Ja tällöinkin arvostusta pohditaan pääsykoerajojen perusteella :hyper:

Kesätyömahdollisuudet on kyllä sellainen juttu, mikä kannattaa ottaa huomioon. Konetekniikan tilanteesta Tampereella tai Helsingissä minulla ei ole mitään tietoa, joten tämä varmaan kannattaa selvittää. Helpottaa työuran alkua suunnattomasti, jos pääsee hyvissä ajoin alan töihin.
 
^ minusta opiskelupaikkaa valitessa on myös ihan järkevää kurkistaa kurssitarjontaa, ja miettiä hieman omia mielenkiinnon kohteita, koska painotuseroja opintojen sisällössä kyllä löytyy. Siihen, onko se tässä tapauksessa tarpeellista, en osaa ottaa kantaa.
 
^ minusta opiskelupaikkaa valitessa on myös ihan järkevää kurkistaa kurssitarjontaa, ja miettiä hieman omia mielenkiinnon kohteita, koska painotuseroja opintojen sisällössä kyllä löytyy. Siihen, onko se tässä tapauksessa tarpeellista, en osaa ottaa kantaa.

Tuo on kyllä ihan totta. Mutta ongelmana siinä on, että kurssikuvauksen perusteella ei kyllä useinkaan saa oikeaa käsitystä kurssista. Hankalaa se on usemman vuoden opiskelleellekin, saati sitte vasta lukiosta päässeelle.
 
Tyhmä kysymys, mutta millaisia pahveja tarviis amk:iin jollekkin autopuolelle? Kumpaa katotaan enemmän, todistusta vai kirjoituksien tuloksia
 
Jos vain Tampereella viihdyt, niin en näe mitään syytä TKK:lle vaihtaa. Enpä ole keneltäkään kuullut, että erityisesti olisi ollut väliä, missä on opiskellut. Enkä itsekään ole tälläistä havainnut. Suomessa on kuitenkin yliopistojen väliset erot niin pieniä, että käytännössä sama missä opiskelet. Todennäköisesti ainoat, jotka yliopistojen välisistä "arvostuksista" meuhkaavat, ovat vasta lukiosta päässeet.

Tää on niin totta. Ei ketään välttämättä edes kiinnosta lopputyön arvosanakaa, kunhan on muodollisesti pätevä ja muuten sopiva tyyppi haettuun työpaikkaan. Henkilökemiat ne kuitenkin aika pitkälle ratkaisee työpaikkahaastattelussa.
 
Opiskelupaikan merkitys Suomessa on tosiaan aika pieni. Ulkomailla asiat on kuitenkin hieman eri ja siellä yleisesti ottaen TKK on varmasti parempi kuin TTY. Kesätyömahdollisuuksien lisäksi TKK:n lähellä saattaisi olla enemmän myös tuntityömahdollisuuksia?
 
Kiitoksia mielipiteistänne! Taidan näillä näkymin pidättäytyä Tampereessa halvempien asuin- ja matkustuskustannuksien toivossa, mutta lisäksi TTY:llä on kyllä monta muutakin plussaa, jotka kallistavat vaakakuppia sinne päin.


Kysyisin vielä näistä koulutusohjelmien käytännön eroista, sillä monessa eri koulutusohjelmassa TTY:LLä on syventymisvaihtoehdot päällekäin toisten kanssa. Esim. konetekniikassa voit syventyä vaikkapa energia- ja prosessitekniikkaan, mutta myös ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmassa voit syventyä yhtä lailla energia- ja prosessitekniikkaan. Onko siis näin, että voit kummastakin koulutusohjelmasta valmistua täysin samanlaisin paperein vai sisältyykö nohin jotain takaportteja joihinkin syvällisempiin kursseihin, joihin ei esim. konetekniikan puolelta ole mitään asiaa? Onko siis esim. energia- ja prosessitekniikkaa opiskeltaessa tuon taivaallista merkitystä, kumman linjan kirjoilla olet? Toisessa kuulut vain eri tiedekuntaan kuin toisessa, mutta se tuskin merkitsee mitään.
 
Kysyisin vielä näistä koulutusohjelmien käytännön eroista, sillä monessa eri koulutusohjelmassa TTY:LLä on syventymisvaihtoehdot päällekäin toisten kanssa. Esim. konetekniikassa voit syventyä vaikkapa energia- ja prosessitekniikkaan, mutta myös ympäristö- ja energiatekniikan koulutusohjelmassa voit syventyä yhtä lailla energia- ja prosessitekniikkaan. Onko siis näin, että voit kummastakin koulutusohjelmasta valmistua täysin samanlaisin paperein vai sisältyykö nohin jotain takaportteja joihinkin syvällisempiin kursseihin, joihin ei esim. konetekniikan puolelta ole mitään asiaa? Onko siis esim. energia- ja prosessitekniikkaa opiskeltaessa tuon taivaallista merkitystä, kumman linjan kirjoilla olet? Toisessa kuulut vain eri tiedekuntaan kuin toisessa, mutta se tuskin merkitsee mitään.

Periaatteessa ei ole merkitystä. Tietääkseni kuka tahansa saa lukea mitä tahansa sivuaine- ja pääaineopintoja, mutta diplomityön voi tehdä vain liittyen niihin aineisiin mitkä on opinto-oppaissa kullekin koulutusohjelmalle määritelty. Toinen ero koulutusohjelmien välillä tulee tietysti peruskursseista, mutta voihan toisten koulutusohjelmien peruskurssejakin lukea vaikka ylimääräisinä.

Tämä kaikki on omaa mielipidettäni, jonka olen muodostanut opinto-opasta lukemalla. Aivan takuuseen en siis mene tästä.
 
Periaatteessa ei ole merkitystä. Tietääkseni kuka tahansa saa lukea mitä tahansa sivuaine- ja pääaineopintoja, mutta diplomityön voi tehdä vain liittyen niihin aineisiin mitkä on opinto-oppaissa kullekin koulutusohjelmalle määritelty. Toinen ero koulutusohjelmien välillä tulee tietysti peruskursseista, mutta voihan toisten koulutusohjelmien peruskurssejakin lukea vaikka ylimääräisinä.

Tämä kaikki on omaa mielipidettäni, jonka olen muodostanut opinto-opasta lukemalla. Aivan takuuseen en siis mene tästä.

Näin olen itsekin asiaa ymmärtänyt. Kaverin mukaan kuulemma kovin suopeasti noita toisen linjan aineopintoja ei katsota ainakaan TKK:lla.

Alkuperäiseen kysymykseen vielä sen verran, että ilmeisesti sekä kone- että ympäristö- ja energiatekniikassa voi opiskella aivan yhtä lailla energia- ja prosessitekniikkaa, koska se on molemmissa hyväksytty syventävien opintojen kokonaisuuteen, josta dippatyön voi väsäillä. Mikäli käsitin väärin, niin voitte korjata.
 
Alkuperäiseen kysymykseen vielä sen verran, että ilmeisesti sekä kone- että ympäristö- ja energiatekniikassa voi opiskella aivan yhtä lailla energia- ja prosessitekniikkaa, koska se on molemmissa hyväksytty syventävien opintojen kokonaisuuteen, josta dippatyön voi väsäillä. Mikäli käsitin väärin, niin voitte korjata.

Mun käsittääkseni energia- ja prosessitekniikka on sivuaine, joten siihen ei voi tehdä diplomityötä. Sen jälkeen voi syventyä esim. virtaustekniikkaan tai teknilliseen mekaniikkaan, joihin voi tehdä diplomityön. Nämä kaksi syventävää ainekokonaisuutta ainakin ovat sellaiset joihin dippatyön voi tehdä sekä konelainen että eneriläinen. Kaikissa syventävissä näin ei välttämättä ole. Opinto-oppaasta selviää ne syventävät joihin dipan voi tehdä.

En tiedä oliko tämä vähän pilkunnussintaa, mutta koitan nyt olla aika tarkka ettei tule väärinkäsityksiä.
 
Mun käsittääkseni energia- ja prosessitekniikka on sivuaine, joten siihen ei voi tehdä diplomityötä. Sen jälkeen voi syventyä esim. virtaustekniikkaan tai teknilliseen mekaniikkaan, joihin voi tehdä diplomityön. Nämä kaksi syventävää ainekokonaisuutta ainakin ovat sellaiset joihin dippatyön voi tehdä sekä konelainen että eneriläinen. Kaikissa syventävissä näin ei välttämättä ole. Opinto-oppaasta selviää ne syventävät joihin dipan voi tehdä.

En tiedä oliko tämä vähän pilkunnussintaa, mutta koitan nyt olla aika tarkka ettei tule väärinkäsityksiä.
Tässä katselin näitä tty:n sivuja, niin siellä on mm. syventymiskohteet listattu näin:
http://ttyakm.bootti.net/DowebEasyCMS/?Page=KoneSyventymiskohteet
http://www.tut.fi/index.cfm?MainSel=12753&Sel=12980&Show=17591&Siteid=84
Etenkin jälkimmäisen linkin perusteella saa sellaisen kuvan, että esim. tuo energia- ja prosessitekniikka ei olisi sivuaine, vaan pääaine.

http://www.tut.fi/public/oppaat/opas2009-2010/perus/tutkinnot/Konetekniikan_koulutusohjelma-DI.html
Tuossa linkissä mainitaan myös, että konelainen pystyisi tekemään dippatyön esim. voimalaitos- ja polttotekniikkaan. Toisaalta en sitten tiedä, onko se käytännössä miten hyvin mahdollista, kun noissa esitietovaatimuksissa ja pakollisissa kursseissa voi olla joitain muita kursseja, joita voi olla vaikea käydä toiselta linjalta tai jotain vastaavaa.

PS. "pilkunnussinta" on vain hyväksi näissä asioissa, sillä taitavat ne yliopiston porukatkin lukea sääntöjään melko tarkkaan.
 
Tässä katselin näitä tty:n sivuja, niin siellä on mm. syventymiskohteet listattu näin:
http://ttyakm.bootti.net/DowebEasyCMS/?Page=KoneSyventymiskohteet
http://www.tut.fi/index.cfm?MainSel=12753&Sel=12980&Show=17591&Siteid=84
Etenkin jälkimmäisen linkin perusteella saa sellaisen kuvan, että esim. tuo energia- ja prosessitekniikka ei olisi sivuaine, vaan pääaine.

http://www.tut.fi/public/oppaat/opas2009-2010/perus/tutkinnot/Konetekniikan_koulutusohjelma-DI.html
Tuossa linkissä mainitaan myös, että konelainen pystyisi tekemään dippatyön esim. voimalaitos- ja polttotekniikkaan. Toisaalta en sitten tiedä, onko se käytännössä miten hyvin mahdollista, kun noissa esitietovaatimuksissa ja pakollisissa kursseissa voi olla joitain muita kursseja, joita voi olla vaikea käydä toiselta linjalta tai jotain vastaavaa.

PS. "pilkunnussinta" on vain hyväksi näissä asioissa, sillä taitavat ne yliopiston porukatkin lukea sääntöjään melko tarkkaan.

Tuo toinen linkki on vähän hämäävä, mutta ensimmäisestä linkistä selviää, että energia- ja prosessitekniikka on laitos, joka tarjoaa 4 syventävää ainekokonaisuutta (paperinjalostustekniikka, talotekniikka, virtaustekniikka ja voimalaitos- ja polttotekniikka). Mun oma opinto-opas on 5 vuotta vanha ja ainakin siinä on energia- ja prosessitekniikan aineopinnot, joka on sivuaine. Mutta eihän se mitään muuta. Jos homma kiinnostaa, niin ei muuta kuin otat tuon sivuaineeksi riippumatta siitä oletko koneella vai enerillä (vai oletko vielä edes TTY:llä, en ole jaksanut lukea aiempia posteja, sori) ja siitä sit vaan jatkat mihin kiinnostaa.

Nuo on kyl välillä aika hämääviä nuo aineopinnot eikä vähän väliä tulevat muutokset asiaa ainakaan helpota. Kysy vaan jos haluat jotain kysyä noista, voin parhaani mukaan koittaa vastata. En nyt mikään asiantuntija ole, mutta olen nyt viidettä vuotta TTY:llä konetekniikan puolelle ja luen aineopintoja myös eneriltä, joten kaipa mulla vähän jotain tietoja on.
 
Tuo toinen linkki on vähän hämäävä, mutta ensimmäisestä linkistä selviää, että energia- ja prosessitekniikka on laitos, joka tarjoaa 4 syventävää ainekokonaisuutta (paperinjalostustekniikka, talotekniikka, virtaustekniikka ja voimalaitos- ja polttotekniikka). Mun oma opinto-opas on 5 vuotta vanha ja ainakin siinä on energia- ja prosessitekniikan aineopinnot, joka on sivuaine. Mutta eihän se mitään muuta. Jos homma kiinnostaa, niin ei muuta kuin otat tuon sivuaineeksi riippumatta siitä oletko koneella vai enerillä (vai oletko vielä edes TTY:llä, en ole jaksanut lukea aiempia posteja, sori) ja siitä sit vaan jatkat mihin kiinnostaa.

Nuo on kyl välillä aika hämääviä nuo aineopinnot eikä vähän väliä tulevat muutokset asiaa ainakaan helpota. Kysy vaan jos haluat jotain kysyä noista, voin parhaani mukaan koittaa vastata. En nyt mikään asiantuntija ole, mutta olen nyt viidettä vuotta TTY:llä konetekniikan puolelle ja luen aineopintoja myös eneriltä, joten kaipa mulla vähän jotain tietoja on.
Okei, täytynee varmaankin ottaa jonkin verran energia- ja prosessitekniikan opintoja, kun tällä hetkellä mulla on siis opiskelupaikka TTY:lle koneelle, mutta inttiä suoritan par'aikaa. Vielähän tässä voi alaa energiatekniikkaan vaihtaa pääsykokeiden kautta, jos sille tuulelle satun. Olisin kyllä viime keväänäkin ilmeisesti päässyt ympäristö- ja energiatekniikalle pelkällä todistuksella, joten ei välttämättä tarvitsisi nytkään kokeissa käydä, jos sinne hakisin.

Mua kyllä enemmän kiinnostaisi toisaalta konetekniikka, mutta ei energiatekniikkakaan varmasti huono vaihtoehto ole. Olen kyllä siitä vielä ihan pihalla, että mitä oikein pitäis opiskella milläkin tavalla, että saisi jotenkin järkevän ainekokonaisuuden ja osaamisen haalittua dippatyötä varten. Toisaalta tässä nyt on vielä aikaa miettiä näitä asioita, mutta olisihan se hyvä, jos jonkinlainen kuva jo olisi asioista.
 
Onko kellään kokemuksia millainen on Medianomi-koulutuksen pääsykoe? Erityisesti nyt KyAMK kiinnostaa. Vanhoja pääsykokeita ei oikein tunnu löytyvän. Painottuuko miten suuresti esim. piirtämiseen, sillä sitä puolta itseltä ei oikein löydy, lähinnä tuo digitaalinen media saattaisi kiinnostaa. Ennakkotehtäviähän ei KyAMKiin ole. Kiitos.
 
Onko kellään kokemuksia millainen on Medianomi-koulutuksen pääsykoe? Erityisesti nyt KyAMK kiinnostaa. Vanhoja pääsykokeita ei oikein tunnu löytyvän. Painottuuko miten suuresti esim. piirtämiseen, sillä sitä puolta itseltä ei oikein löydy, lähinnä tuo digitaalinen media saattaisi kiinnostaa. Ennakkotehtäviähän ei KyAMKiin ole. Kiitos.

viestinnässä ja medianomi/media-assistentti pitää osata piirtää, miten luulit selviytyvät graafisen suunnittelun/kuvankäsitteöyn opinnoista ? ei millään pahalla (ja ei välttämättä päde suhun) mutta nykyään joka toinen nuorista haluaa olla graafisia suunnittelijoita mutta moni ei tajua miettiä sitä minkälaisia skillssejä se oikeesti vaatii... onpa outo koulu ettei oo viestinnässä ennakkotehtäviä

ja niin 3d hahmotuskyky on tärkeessä asemassa oli sitten sun kiinostus digitaalisessa mediassa tai graafisessa suunnittelussa, ja väitänkin että jos et osaa oikeen piirtää niin perspektiivien hahmotus on aika ulalla, kannattaa treenaa piirtämistä jonkun verran, en sano että tarvitsi osata piirtää mitään realistista mutta sen verran skilssiä & inspiraatiota hommiin pitäisi olla että saa jotain raapustettua paperille alotus ideaksi edes
 
viestinnässä ja medianomi/media-assistentti pitää osata piirtää, miten luulit selviytyvät graafisen suunnittelun/kuvankäsitteöyn opinnoista ? ei millään pahalla (ja ei välttämättä päde suhun) mutta nykyään joka toinen nuorista haluaa olla graafisia suunnittelijoita mutta moni ei tajua miettiä sitä minkälaisia skillssejä se oikeesti vaatii... onpa outo koulu ettei oo viestinnässä ennakkotehtäviä

ja niin 3d hahmotuskyky on tärkeessä asemassa oli sitten sun kiinostus digitaalisessa mediassa tai graafisessa suunnittelussa, ja väitänkin että jos et osaa oikeen piirtää niin perspektiivien hahmotus on aika ulalla, kannattaa treenaa piirtämistä jonkun verran, en sano että tarvitsi osata piirtää mitään realistista mutta sen verran skilssiä & inspiraatiota hommiin pitäisi olla että saa jotain raapustettua paperille alotus ideaksi edes

Kuvankäsittely ja jonkinlainen 3D-mallinnus kyllä onnistuu, mutta voit hyvinkin olla oikeassa. Voin lohduttautua sillä, että tämä koulutus ei ole ykkösvaihtoehto, ainoa hakukohde, joka AMK:ssa kiinnostaa tosin. Mielikuvitus on kyllä ihan kohdallaan, eli ideoita mitä haluaisi piirtää löytyy, mutta itse piirtämistaito on hukassa. ;)

Täytynee jonkin verran kynää pyöritellä, mikäli toisen alan pääsykoekirjoilta kerkeän.

Kiitos Dazed3:lle vinkeistä. Toivotaan, että pääsykokeeseen eksyy muitakin piirustustaidottomia, ettei tule ihan yksinäinen olo!
 
Kuvankäsittely ja jonkinlainen 3D-mallinnus kyllä onnistuu, mutta voit hyvinkin olla oikeassa. Voin lohduttautua sillä, että tämä koulutus ei ole ykkösvaihtoehto, ainoa hakukohde, joka AMK:ssa kiinnostaa tosin. Mielikuvitus on kyllä ihan kohdallaan, eli ideoita mitä haluaisi piirtää löytyy, mutta itse piirtämistaito on hukassa. ;)

Täytynee jonkin verran kynää pyöritellä, mikäli toisen alan pääsykoekirjoilta kerkeän.

Kiitos Dazed3:lle vinkeistä. Toivotaan, että pääsykokeeseen eksyy muitakin piirustustaidottomia, ettei tule ihan yksinäinen olo!

Kiinnostaako tekninen ala? tai siis, tsekkaa mediatekniikka niminen amk-linja. mm. kuvankäsittelyä ja 3d mallinnusta, ja ei piirtämistä. Ite kanssa katoin aluksi medianomi linjaa kun mietin minne hakisin, mutta löysin sitten mediatekniikan. ja kun tonne oli helpompi päästä, sekä tekninen ala muutenkin niin paljon mielummin hain tonne. En varmaan olis mitenkään kyllä päässy medianomiks, että ei sillä..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom