Minne opiskelemaan?

Mie kans kyllä ihmettelen niitä jotka sairaanhoitajiksi tai lähihoitajiksi haluavat. Huono palkka ja raskasta ja usein likaista työtä, ite en varmaa jaksais semmosta. Kaiken lisäksi työajat perseestä, yövuoroja yms.
Kaikki tietävät kuitenkin millainen työ se on ja millainen palkka, ja kehtaavat sitten vielä valittaa ja vaatia parempaa palkkaa. Mitäs valitsivat kyseisen ammatin sitten :O (olen kyllä itsekin sitä mieltä, että aika raskaasta duunista huono palkka, mutta sepä olikin yksi syy miksi en siihen ammattiin halunnut..)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No on sh:lla ainakin ihan ok puoliakin työssä. Palkka on nykyään ihan on, vähän alle 3k€/kk lisineen eikä yt-neuvotteluista tietoa. Varmasti ikäviä töitä löytyy, mutta varmasti on myös kevyempiäkin töitä.

Työn monotonisuus/yksinkertaisuus ja mahdollisesti ikävät työkaverit ainakin huonoja puolia.
 
Aikamoista yleistystä jälleen. Lähihoitajia kun on niin monenlaisia. Voi erikoistua mielenterveyspotilaisiin, vanhuksiin, kehitysvammaisiin jne. Toi vanhusten työ tosiaan on melko raskasta, ja koska kyseessä on useasti kolmivuorotyö niin se tekee siitä entistä raskaampaa, mutta kolmivuorotyön vuoksi palkat nousee reippaasti päälle 2k, mikä on minun mielestä jo ihan hyvin. Töitä ainakin tulevina vuosina lähihoitajilla on. :)

Koko ala tuntuu olevan aika perseestä. Työskentelen itse päihdehuollossa ohjaajana ja opiskelen työn ohella sairaanhoitajaksi. En kyllä suosittele kenellekään. Lähihoitajan ja sairaanhoitajan palkka on lähes yhtä surkea. Samoin hommat eivät paljoa toisista poikkea. Eikä myöskään koulutus. Työtä on kyllä tarjolla ja oma työni on fyysisesti melko helppoa mutta olen kiertänyt todella monta paikkaa ja joka puolella se työyhteisö on ollut aivan sairasta. Lähes joka paikassa sattunut olemaan joku 60 v vanha kärttynen muija johtajana ja johtaminen aivan surkeaa. Kyllä jatkuvaa keskustelua käydään päivittäin työpaikalla, että miten tätä paskaa oikein jaksaa. Vaikka itse alalla olen ja sitä opiskelen niin suosittelen kyllä jotain muuta. Kyllä ahistaa ajatuskin, että lopun työikää joudun alalla olemaan. Laman jälkeen löydän toivottavasti jotain mielekkäämpää. Kateellisena katson kavereita jotka ovat tajunneet olla miesten alalla. Kyllä naisyhteisöt ovat aivan kamalia. Olipa katkera tilitys mutta varsin totta.
 
Kateellisena katson kavereita jotka ovat tajunneet olla miesten alalla. Kyllä naisyhteisöt ovat aivan kamalia.

Joo uskon. onneksi en ole koskaan ollut (jostain kumman syystä) mutta naiset tuntien uskon kyllä että se olisi paskinta mitä voi olla. sekoaisin varmaan täysin siellä. vähän aikaa voisi kyllä jaksaa nauraa mutta jossain vaiheessa huumori saattais loppua kokonaan...jo pelkkä naisesimieskin olisi kauhistus...kerran oli pari kuukautta, puheli antavansa mulle ruoskaa jos en tee enempi hommia, mitä vittua tuommoinen puhe on olevinaan töissä ei vaan ymmärrä joku hemmetin pervo taisi olla.
 
Se on vaan siinä, että opiskelupaikkaa hakiessa ei ole varmaan kellään yhtään mitään käsitystä siitä, millaista se työ tulee koulutuksen jälkeen olemaan. Monilla aloilla käytännössä joskus kolmannen vuoden jälkeen aikasintaan pääsee vähän maistamaan oman alan hommia. Se käytäntö on kuitenkin ihan eri asia kuin toisten kommenttien lukeminen tai jotkut yleiset kuvaukset.

Lisäksi noista työllistymisjutuistakin ollaan usein aika pihalla. Uskotaan niitä koulujen luomia huijauslistoja, joissa työllistymisprosenttiin on laskettu kaikki mahdolliset työt. Ilmeneekin esim, että 95 % työllistyminen tarkoittaakin todellisuudessa sitä, että 20% on päässyt oman alan töihin. Eli suosittelen olemaan tarkkana noissa.
 
Opettajan työssä on kyllä iloittava siitä, että on pitkät lomat ja mahdollisuus lyhyempiin työpäiviinkin (jos tekee kaiken vimpan päälle täydellisesti niin menee helposti pitkäksi päivät, mutta kukaan ei kuitenkaan sellaiseen pakota). Tietenkään alalle ei kannata hakeutua, jos ei nappaa, mutta jos kiinnostaa yhtään eikä korkean palkan perässä juokse niin tässä vaihtoehto, jossa jää sitä omaakin aikaa.

Huomenna 1,5 tunnin työpäivä ja sitten kaksi viikkoa hermolomaa :D
 
Kellään mitään tietoa tuosta ammattikorkean International Business -koulutusohjelmasta? Minkälaiset pääsykokeet, millaista opiskelu ym.

Pitäisi pikkuhiljaa jotain opiskelupaikkaa kehittää, ja tuo nyt on alkanut hieman kiinnostamaan (lue: ainoa joka kiinnostaa tippaakaan)

Mun pari kaveria meni tonne lukion jälkeen. Taisivat aikalailla heittämällä päästä sisään, eli pääsykokeet tuskin ovat mitään rakettitiedettä. Toinen ei ainakaan valmistautunut mitenkään, haki vaan varmuuden vuoksi ellei pääse yliopistoon.

Kumpikin on tykännyt tosi paljon :) Mitään muuta en sitten osaakaan sanoa :D
 
Biologinen tiedekunta(tarkemmin meribiologiksi erikoistuminen) Helsingin/Jyväskylän yo:ssa kiinnostaisi, samoin kuin poliisi AMK. Tie olisi siis luultavasti ollut helpompi lukion papereilla, mutta opiskelen kuitenkin sähköasentajaksi ammattikoulussa, ja päättötodistus ei tule olemaan järjettömän hyvä. Mutta käsittääkseni on kuitenkin mahdollista hakea biologiseen tiedekuntaan ja päästä jopa pääsykokeisiin, vaikka ammattikoulun todistus ei olisikaan paras mahdollinen?
 
Opettajan työssä on kyllä iloittava siitä, että on pitkät lomat ja mahdollisuus lyhyempiin työpäiviinkin (jos tekee kaiken vimpan päälle täydellisesti niin menee helposti pitkäksi päivät, mutta kukaan ei kuitenkaan sellaiseen pakota). Tietenkään alalle ei kannata hakeutua, jos ei nappaa, mutta jos kiinnostaa yhtään eikä korkean palkan perässä juokse niin tässä vaihtoehto, jossa jää sitä omaakin aikaa.

Huomenna 1,5 tunnin työpäivä ja sitten kaksi viikkoa hermolomaa :D
Mä oon tulossa alalle täältä perästä viiden vuoden kuluttua. Valitsin opiskelupaikan sen perusteella, että mikä kaikkein eniten kiinnostaa ja koulutusohjelmasta taas suuntautumisvaihtoehdon pitkälti työllisyyden perusteella. Opettajan hommat kiinnostaa ja sijaisena ollessa on jotenkin tosi luonnollinen olla. Tuntuu todella omalta jutulta. Siihen kun saa yhdistää sen, että opetettava aine kiinnostaa ihan tosissaan, niin voiko olla hienompaa. No oikeestaan voi, kun työajat on mukavat ja lomiakin on oikein sopivasti. Palkkakin on mulle ihan riittävä, kun en ole mikään rahanperässä juoksija. Uskon, että olen oikealla alalla ja tulen nauttimaan työstä ihan yhtä paljon, kun ko. aineen opiskelustakin.
 
Kellään mitään tietoa tuosta ammattikorkean International Business -koulutusohjelmasta? Minkälaiset pääsykokeet, millaista opiskelu ym.

Pitäisi pikkuhiljaa jotain opiskelupaikkaa kehittää, ja tuo nyt on alkanut hieman kiinnostamaan (lue: ainoa joka kiinnostaa tippaakaan)

Tuommoisesta pitäis itse valmistua tässä keväällä. Neljäs vuosi menossa ja fiilikset hieman ailahtelevat. Ideana toteutus erittäin hyvä, mutta varsinkin 3 vuotta sitte sisään pääsi vielä suhteellisen huonoa porukkaa. Nykyään taitaa olla paremmin suunniteltu tuokin ja esim. meidän koululla ei luojan kiitos ole enää niitä hakutestejä Ghanassa. Englantia oppii ihan hyvin varsinkin jos viitsii jutella muillekin kun suomalaisille oppilaille.

Työllistyminen on meidän ikäluokalla ollut ainakin kesätöiden suhteen ihan hyvä (parempi kuin samaan aikaan yliopistolla alottaneiden), ja suurin osa taitaa jatko-opiskella maisterintutkinnon yliopistolla. Työtehtävät on vaihdellu hankintatoimen, laskentatoimen, export controllin ja HR:n välillä niistä mitä tulee nyt mulle mieleen. Tuosta yliopistohausta voin sitten kirjoittaa lisää ½ vuoden päästä kun on omat haut takana. Niille jotka nyt menee tuota opiskelemaan ja miettii edes vähän jatkokoulutusmahdollisuutta, niin kannataa toki kattoa myös, että omat arvosanat on hyvät. Ne kun saa suurimmalta osalta kursseilta kuitenkin aika helposti hyviksi jos vaan viitsii panostaa.

Opintopisteet saisi kyllä yliopistolla monessakin kursseissa huomattavasti helpommin, koska AMK:n kurssit on usein 3-5 op ja vaativat käytännön syistä läsnäolon. Se onkin meidän koulun kursseissa suurin ongelma, että jos ei ole paikalla niin saattaa todella helposti jäädä paitsi materiaaleista.

Suurinpana miinuksena meidän AMK:ssa on ollut sosiaalinen puoli. Yliopisto vie tässä 100-0 ja mullakin on sieltä enemmän kavereita kuin meidän koulusta. Yksinkertasesti meidän luokalla aloitti alunperin vain 4 suomalaista miestä ja loput suunnilleen Afrikasta ja Kiinasta. Nykyään taitaa olla kyllä suhdeluvut kääntyneet jo aika paljon ja en osaa sanoa mitenkä noilla uusilla opiskelijoilla on.

Ongelma myös mun mielestä tossa linjassa on se, että ei pysty oikeasti erikoistumaan kunnolla mihinkään. Tiedät kaikesta vähän ja jos haluat erikoistua niin se tosiaan vaatii ne maisterinpaperit yliopistolta.

Englanninkielisen opetuksen lisäksi oon tykänny erityisesti siitä, että laskentatoimi ja moni muu aine tehdään Excelissä. Sen taidoista mulle on ollut ainakin konkreettista hyötyäkin työelämässä.
 
Biologinen tiedekunta(tarkemmin meribiologiksi erikoistuminen) Helsingin/Jyväskylän yo:ssa kiinnostaisi, samoin kuin poliisi AMK. Tie olisi siis luultavasti ollut helpompi lukion papereilla, mutta opiskelen kuitenkin sähköasentajaksi ammattikoulussa, ja päättötodistus ei tule olemaan järjettömän hyvä. Mutta käsittääkseni on kuitenkin mahdollista hakea biologiseen tiedekuntaan ja päästä jopa pääsykokeisiin, vaikka ammattikoulun todistus ei olisikaan paras mahdollinen?

On mahdollista hakea ainakin Helsinkiin pelkällä ammattitutkintotodistuksella, todennäköisesti siis myös Jyväskylään. Eli pääsykokeeseen pääset osallistumaan varmasti. En tiedä saako tästä todistuksesta kuitenkaan pisteitä haussa kuten yo-tutkintotodistuksesta, vai tulevatko pisteet ainoastaan pääsykokeen perusteella. Tosin eipä se lukiotodistus ainakaan itselläni lisäpisteitä erityisemmin tuonut, kyllä se pääsykoe merkkasi huomattavasti enemmän.

Siitä vaan lukion bilsan kirjoja kertaamaan ja pääsykokeisiin! :) Biologian opiskelu on älyttömän mielenkiintoista ja Viikki on hieno paikka opiskella!
 
Opettajan työssä on kyllä iloittava siitä, että on pitkät lomat ja mahdollisuus lyhyempiin työpäiviinkin (jos tekee kaiken vimpan päälle täydellisesti niin menee helposti pitkäksi päivät, mutta kukaan ei kuitenkaan sellaiseen pakota). Tietenkään alalle ei kannata hakeutua, jos ei nappaa, mutta jos kiinnostaa yhtään eikä korkean palkan perässä juokse niin tässä vaihtoehto, jossa jää sitä omaakin aikaa.

Huomenna 1,5 tunnin työpäivä ja sitten kaksi viikkoa hermolomaa :D

Itsekin laitoin hakemuksen opettajankoulutukseen pari viikkoa sitten. Rupes nykyiset hommat tympimään, niin piti jotain muuta keksiä. Ei se elämä kovin kivaa ole, jos 8h pitää päivässä aina kuluttaa sellaseen, mistä ei tykkää ja joskus stressillä sitten vielä pilata ne loppupäivätkin. Opettajan hommissa tuntuis ainakin paperilla olevan kivaa tuo, että silloin tällöin on tosi lyhyitäkin päiviä ja hommia voi tehä aika paljon oman aikataulun mukaan. Ja tietenkin ne lomat. :D Eli vähän niin kuin opiskellessa. Ja ennen kun joku mainitsee joustavasta työajasta, niin se ei ole sama.

Palkkahan tuossa on selvästi huono puoli, kun se ei siitä hirveästi nouse kokemuksen myötä. Käsittääkseni lisäksi on vaikeeta saada virka alussa. Itse haluan ehdottomasti vielä vain lukioon aineenopettajaksi, kun ei oikein kakaroiden kaitseminen kuitenkaan nappaa.
 
Opettajan työssä on kyllä iloittava siitä, että on pitkät lomat ja mahdollisuus lyhyempiin työpäiviinkin (jos tekee kaiken vimpan päälle täydellisesti niin menee helposti pitkäksi päivät, mutta kukaan ei kuitenkaan sellaiseen pakota). Tietenkään alalle ei kannata hakeutua, jos ei nappaa, mutta jos kiinnostaa yhtään eikä korkean palkan perässä juokse niin tässä vaihtoehto, jossa jää sitä omaakin aikaa.
Huomenna 1,5 tunnin työpäivä ja sitten kaksi viikkoa hermolomaa :D

Noi open hommat kuulostaa siltä että sopis kyllä just mulle. Pitkät lomat kiinnostaa enemmän kuin palkka ja teen duunit tarvittaessa todella nopeasti pois. Täytyykin pistää korvan taakse tämä. Tossa kyllä jo yksi opettajankoulutuslaitos on käynyt mielessä aiemminkin...
 
Opettajan hommasta puheenollen: Voiko olla esim. yhteiskuntaopin ja englannin opettaja, vai ollaanko aina joko kieltenopettaja tai reaalin opettaja?

Periaatteessa voi olla mikä tahansa yhdistelmä, mutta työllistymisen kannalta saattaa olla fiksumpaa ottaa opetettavat aineet melko läheltä toisiaan esim. just kieliä tai vaikkapa matemaattisia aineita. Yleensä kouluihin haetaan esim. englannin ja ruotsin opettajaa tai biologian ja maantiedon opettajaa.
Tosin on mulla yksi kaveri joka valmistuu nyt matematiikan ja ruotsin opettajaksi :)
 
Mun pari kaveria meni tonne lukion jälkeen. Taisivat aikalailla heittämällä päästä sisään, eli pääsykokeet tuskin ovat mitään rakettitiedettä. Toinen ei ainakaan valmistautunut mitenkään, haki vaan varmuuden vuoksi ellei pääse yliopistoon.

Kumpikin on tykännyt tosi paljon :) Mitään muuta en sitten osaakaan sanoa :D

Kiits paljon vastauksesta :)

Toivotaan, ettei se meikäläisenkään kohdalla mitään kovin rakettia tiedettä ole :rolleyes:
 
Niin ja lisäksi yläkoulun (entinen yläaste) pätevyyksiä on kohtuullisen helppo hankkia vaikkapa avoimen yliopiston puolelta. Perus- ja aineopinnot (yht. 60op) tuo melkeen aineessa kuin aineessa kelpoisuuden opettaa kyseistä ainetta yläasteella.

Nimim. Suunnitelmissa monta kelpoisuutta yläkouluun :D
 
Niin ja lisäksi yläkoulun (entinen yläaste) pätevyyksiä on kohtuullisen helppo hankkia vaikkapa avoimen yliopiston puolelta. Perus- ja aineopinnot (yht. 60op) tuo melkeen aineessa kuin aineessa kelpoisuuden opettaa kyseistä ainetta yläasteella.

Nimim. Suunnitelmissa monta kelpoisuutta yläkouluun :D
Tää on sinällään ihan jännä juttu. Ainakin omassa pääaineessani aineopinnoista ei jäänyt käteen vielä yhtään mitään...
 
Tää on sinällään ihan jännä juttu. Ainakin omassa pääaineessani aineopinnoista ei jäänyt käteen vielä yhtään mitään...

Muistelepa sitten sitä, mitä yläasteella opetettiin. Tarvitseeko siinä jäädä paljoa mitään päähän, jotta niitä asioita voi opettaa? Ja ainakin matemaattisissa aineissa juuri ne hyödyllisimmät jutut tulee perus- ja aineopinnoissa.

Käsittääkseni kuitenkin yläasteellekin pitää olla yhdestä aineesta laudatur/syventävät opinnot. Voi olla sitten eri asia, jos on luokanopettajaksi jo valmistunut ja sivuhommina opettaa yläasteella. Hippa varmaan selventää.
 
Tää on sinällään ihan jännä juttu. Ainakin omassa pääaineessani aineopinnoista ei jäänyt käteen vielä yhtään mitään...

Muistelepa sitten sitä, mitä yläasteella opetettiin. Tarvitseeko siinä jäädä paljoa mitään päähän, jotta niitä asioita voi opettaa?

Käsittääkseni kuitenkin yläasteellekin pitää olla yhdestä aineesta laudatur/syventävät opinnot. Voi olla sitten eri asia, jos on luokanopettajaksi jo valmistunut ja sivuhommina opettaa yläasteella. Hippa varmaan selventää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom