Kellään mitään tietoa tuosta ammattikorkean International Business -koulutusohjelmasta? Minkälaiset pääsykokeet, millaista opiskelu ym.
Pitäisi pikkuhiljaa jotain opiskelupaikkaa kehittää, ja tuo nyt on alkanut hieman kiinnostamaan (lue: ainoa joka kiinnostaa tippaakaan)
Tuommoisesta pitäis itse valmistua tässä keväällä. Neljäs vuosi menossa ja fiilikset hieman ailahtelevat. Ideana toteutus erittäin hyvä, mutta varsinkin 3 vuotta sitte sisään pääsi vielä suhteellisen huonoa porukkaa. Nykyään taitaa olla paremmin suunniteltu tuokin ja esim. meidän koululla ei luojan kiitos ole enää niitä hakutestejä Ghanassa. Englantia oppii ihan hyvin varsinkin jos viitsii jutella muillekin kun suomalaisille oppilaille.
Työllistyminen on meidän ikäluokalla ollut ainakin kesätöiden suhteen ihan hyvä (parempi kuin samaan aikaan yliopistolla alottaneiden), ja suurin osa taitaa jatko-opiskella maisterintutkinnon yliopistolla. Työtehtävät on vaihdellu hankintatoimen, laskentatoimen, export controllin ja HR:n välillä niistä mitä tulee nyt mulle mieleen. Tuosta yliopistohausta voin sitten kirjoittaa lisää ½ vuoden päästä kun on omat haut takana. Niille jotka nyt menee tuota opiskelemaan ja miettii edes vähän jatkokoulutusmahdollisuutta, niin kannataa toki kattoa myös, että omat arvosanat on hyvät. Ne kun saa suurimmalta osalta kursseilta kuitenkin aika helposti hyviksi jos vaan viitsii panostaa.
Opintopisteet saisi kyllä yliopistolla monessakin kursseissa huomattavasti helpommin, koska AMK:n kurssit on usein 3-5 op ja vaativat käytännön syistä läsnäolon. Se onkin meidän koulun kursseissa suurin ongelma, että jos ei ole paikalla niin saattaa todella helposti jäädä paitsi materiaaleista.
Suurinpana miinuksena meidän AMK:ssa on ollut sosiaalinen puoli. Yliopisto vie tässä 100-0 ja mullakin on sieltä enemmän kavereita kuin meidän koulusta. Yksinkertasesti meidän luokalla aloitti alunperin vain 4 suomalaista miestä ja loput suunnilleen Afrikasta ja Kiinasta. Nykyään taitaa olla kyllä suhdeluvut kääntyneet jo aika paljon ja en osaa sanoa mitenkä noilla uusilla opiskelijoilla on.
Ongelma myös mun mielestä tossa linjassa on se, että ei pysty oikeasti erikoistumaan kunnolla mihinkään. Tiedät kaikesta vähän ja jos haluat erikoistua niin se tosiaan vaatii ne maisterinpaperit yliopistolta.
Englanninkielisen opetuksen lisäksi oon tykänny erityisesti siitä, että laskentatoimi ja moni muu aine tehdään Excelissä. Sen taidoista mulle on ollut ainakin konkreettista hyötyäkin työelämässä.