Minne opiskelemaan?

Minusta matikka on äärimmäisen mielenkiintoista, ja harvassa asiassa saa kokea yhtä puhtaan oivaltamisen tunteen, mutta ongelmana onkin se, mihin suurin osa opetettavia asioita tulee koskaan tarvitsemaan? Jos otetaan meidänkin pakollinen matikan kurssi, jossa käydään kompleksiluvut, matriisilaskentaa, diffisyhtälöitä ja kahden muuttujan funktion optimointia, ja ainoat asioiden soveltajat ovat kansantaloustieteilijät. Se ei ole hyvä lähtökohta motivoimaan ihmisiä, jotka ajattelevat jo omilla aivoillaan, eivätkä ota enää niin monia asioita annettuna.

Minusta kylmä fakta on valitettavasti se, että todellisia tarvitsijoita ei ole kuin häviävän pieni osa kaikista opiskelijoista. Aika suuri osa ihmisistä tuntuu kaipaavan opiskelultaan konkretiaa, johon matemaattiset abstraktiot sopii jokseenkin huonosti.

Hirvee kanuuna, joten ilmaisu voi olla hieman sekavaa...

Olen täysin samaa mieltä, ainakin ensimmäisesta kappaleestasi. Myös se on totta ettei suurin osa ikinä tarvitse sitä matematiikkaa. Mutta kuitenkin jos osaa antaa käytännön esimerkkejä siitä missä esim. diff.yhtälöitä tarvitaan, niin uskoisin sen lisäävän edes vähän joidenkin kiinnostusta. Ne taas, jotka tietävät etteivät matikkaa tarvi, saavat ainakin lisää yleistietämystä asiasta:). Mutta enhän mä varmaksi mitään tiedä, oon ite ollut aina niin motivoinut matikasta ja fysiikasta etten osaa kuvitella miltä niiden opiskelu muista tuntuu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta kuitenkin jos osaa antaa käytännön esimerkkejä siitä missä esim. diff.yhtälöitä tarvitaan, niin uskoisin sen lisäävän edes vähän joidenkin kiinnostusta. Ne taas, jotka tietävät etteivät matikkaa tarvi, saavat ainakin lisää yleistietämystä asiasta:).
Kyllähän käytännön esimerkit tuo asiaa lähemmäksi kuulijaa.

Mutta enhän mä varmaksi mitään tiedä, oon ite ollut aina niin motivoinut matikasta ja fysiikasta etten osaa kuvitella miltä niiden opiskelu muista tuntuu.
Joku tällainen tuntuu olevan monella matematiikan opettajalla ongelmana. Jotkut voivat myös olla sen verran hyviä alallaan, ettei opetus kohtaa kuulijaa vaan ampaisee reilusti ylitse. Minusta matematiikan opetuksessa tuppaa unohtumaan valitettavan usein sekä kuulijoiden motivaation taso, että heidän tieto- ja taitotasonsa. Silloin opetettava asia muuttuu tarpeettoman vaikeaksi ja epämiellyttäväksi pakkopullaksi.

Ihan paska sekä auskultoinnin että kunnon duunien osalta. Erikoistuminen voi olla joko gradun aihepiiri tai aikaisempi työ, käytönnössä jälkimmäinen. Jos onnistuu paikan saamaan, niin realistinen palkka on 2.5-3.5k. Liiton suositus on 3,9k/kk ja sen saanee PK-seudun isoissa toimistoissa ja teollisuudessa. Tosin inhouse counseliksi ei yleensä ole asiaa koulun penkiltä vaan edellyttää sen vähintään pari vuotta kokemusta. En suosittele.

ei_liian puhuu ihan asiaa. Rovaniemen "tiedekunta" ja paska liitto tässä on syypäitä. Ylityökorvauksia ei tosiaan yleensä makseta vaikka lakimiehet yhdeksässä tapauksessa kymmenestä ei kuulu mihinkään TAL 2 §:n poikkeukseen. Suutarin lapsilla ei ole kalliita italialaisia bisneskenkiä.

No voi ny vittu sentääs. Jos lähden yliopistoon lusimaan viittä vuotta niin en kyllä alle 3k tee yhtään mitään. :D No, vähän kahden vaiheilla, kauppis vai oikis. Saa nähdä..

No molemmat on nyt aika paskoja kauppislaisten ehkä vielä vaikeempi saada paikkaa mutta palkat ei ole yhtä poljetut. Mä oon pyytänyt aina 4k, joku on mennyt halvemmalla. DI tai lääkis jos haluat hyvän liksan ja aika varman helpon nakin.

Itse olen hakemassa tänä vuonna oikeustieteelliseen ja ihmettelen näitä kauhukuvia joita alaa kohtaan on luotu.

Mitä vikaa on Lapin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa? (tämä kysymys Axelpassille).

Onko totta, että noille 5000e/kk palkoille on "mahdoton" päästä? Ymmärrän kyllä, että ei heti valmistuttua tulla repimään KKO presidentiksi, vaan palkka nousee iän ja kokemuksen kertyessä.

Haluaisin kuulla mietteitä valmistuneilta OTM/ON esim, kaduttaako alalle kouluttautuminen, olitteko töissä opiskeluaikana ja oliko siitä paljon apua työnhaussa sekä onko töitä riittänyt valmistumisen jälkeen?

Tuskin täällä kovin montaa on, niin ei varmaan tule vastauksia. Lappiin hakee ne, jotka ei pääse Helsinkiin tai Turkuun ja täten vaikeuttaa meidän muiden tilannetta. On mahdoton päästä 5k/kk palkoille mitenkään ihan nopsaan. Itse en tunne ketään alle kolmekymppistä juristia joka tuollaista tienaisi, hyvä jos edes liiton minimiä saavat :D Mä olin töissä opintojen aikana. Ilman sitä ei olisi ollut mitään saumaa työllistyä valmistuttua. Käytännössä tuo edellyttää että tekee jonkun Trainee-jakson isossa toimistossa. Lapissa ei varmaan ole mitään saumoja saada alan kokemusta jossei porojen perintää lasketa.

Oikeustieteelliseen ei siis kannata hakea suuren palkan toivossa? :D Onneksi en hae sinne pelkästään rahan takia, vaan myös kiinnostuksen alaa kohtaan. Tuntuu, että noita lakimiesten palkkoja hehkutetaan joka paikassa, vaikka todellisuus on se, että lakimiehet tienaa saman verran, kuin muutkin yliopisto-tutkinnon omaavat?

Jos saan tiedustella, niin minkälaista palkkaa sait opiskelu aikana/juuri valmistuttuasi?

Kiitos vastauksista. Ongelmana on se, että olen käynyt vain inssimatikat ja -fysiikat. Katselin tuota opinto-opasta, niin jos vaihtaisin tuohon teknis-luonnontieteellisen opettajalinjalle, niin mun pitäisi käydä pirusti fysiikkaa, jotain 4 kurssia kemiaa ja lisäksi laajat matikat. Plus vielä sitten lukea lisää matikkaa että saa sen pääaineen, menisi herkästi sen 3-4 vuotta siihen pedagogisten kanssa. Voisi tietysti kysyä saisinko jotain hyväksiluettua, mutta vähän epäilen.

Tuota ammattikorkeaa aloin vaan miettiä, kun ei kai sinne tarvi mitään pedagogisia olla luettuna. Ajattelin että jos nyt taistelisin viimeiset kurssit pois ensi vuoden aikana, hommaisin pari vuotta työkokemusta ja sitten hakisin ammattikorkeaan opettamaan. Kun tykkään kyllä noista mun pääaineistani (sopivan matemaattista), joten voisin niitä kyllä opettaa. Ne on vaan käytännössä paskaa hommaa.
Jees eli noita opettajalinjan kursseja ei tarvitse käydä. Matematiikan open pätevyyden (pääaine) saat kun suoritat muistaakseni 54 ov (en tiiä tarkkaan pisteinä) eräässä listassa määriteltyjä kursseja. Aika leppoisia kursseja pääasiassa ovat (ei laajoja kursseja). Fysiikkaa ja kemiaa et siis tarvitse. Duunin saannin kannalta tietysti hyvä jos niistäkin olisi sivuaineet suoritettu (35 ov). Tuohon päälle sitten vuosi pedakoomisia.

Pedagogiset saat hyväksyttyä di-tutkinnon sivuaineeksi, joten ei tule sillä tavalla extraa luettua. Ne pystyy muutenkin hoitamaan sivuprojektina muiden di-kurssien ohella, joten eipä siinä mene aikaakaan paljoa hukkaan. Kannattaa huomioida sekin, että pedagogiselle on paikkoja suht vähän ja niistä on varattu kiintiöt tty:n opettajalinjalle oleville. Toinen haaste matkassa on se, että jos saat paikan niin laitoksen on maksettava yliopistolle melkoinen rahatukku, jotta voit heillä opiskella. Kannattaa siis varmistaa tämä ennen hakua. Näin siis oli ainakin jokunen vuosi sitten.

Jees eli noita opettajalinjan kursseja ei tarvitse käydä. Matematiikan open pätevyyden (pääaine) saat kun suoritat muistaakseni 54 ov (en tiiä tarkkaan pisteinä) eräässä listassa määriteltyjä kursseja. Aika leppoisia kursseja pääasiassa ovat (ei laajoja kursseja). Fysiikkaa ja kemiaa et siis tarvitse. Duunin saannin kannalta tietysti hyvä jos niistäkin olisi sivuaineet suoritettu (35 ov). Tuohon päälle sitten vuosi pedakoomisia.

Pedagogiset saat hyväksyttyä di-tutkinnon sivuaineeksi, joten ei tule sillä tavalla extraa luettua. Ne pystyy muutenkin hoitamaan sivuprojektina muiden di-kurssien ohella, joten eipä siinä mene aikaakaan paljoa hukkaan. Kannattaa huomioida sekin, että pedagogiselle on paikkoja suht vähän ja niistä on varattu kiintiöt tty:n opettajalinjalle oleville. Toinen haaste matkassa on se, että jos saat paikan niin laitoksen on maksettava yliopistolle melkoinen rahatukku, jotta voit heillä opiskella. Kannattaa siis varmistaa tämä ennen hakua. Näin siis oli ainakin jokunen vuosi sitten.

Ookkei, kiitoksia kovasti. Tämä oli mulle ihan uutta tietoa. Täytyy todellakin käydä kyselemässä joltakin ihan henkilökohtaisesti näitä asioita. Et sattuisi vielä pystyä heittämään linkkiä tuohon listaan missä nuo matikan kurssit on määritelty :)?

Oikeustieteelliseen ei siis kannata hakea suuren palkan toivossa? :D Onneksi en hae sinne pelkästään rahan takia, vaan myös kiinnostuksen alaa kohtaan. Tuntuu, että noita lakimiesten palkkoja hehkutetaan joka paikassa, vaikka todellisuus on se, että lakimiehet tienaa saman verran, kuin muutkin yliopisto-tutkinnon omaavat?

Jos saan tiedustella, niin minkälaista palkkaa sait opiskelu aikana/juuri valmistuttuasi?
No en hakisi palkan toivossa. Keskipalkka taisi uusimman Lakimiesuutisten tutkimuksen mukaan olla 5900e/kk. Tiedä sitten millainen perverssi muuten vaan haluaisi noita vitun isoja kirjoja lukea. Ei niissä ole edes kuvia. Ei tuo tosiaan eroa DI:stä tai KTM:stä juurikaan.

Mun palkka ei tänne kuulu, mutta isot toimistot Helsingissä maksaa vanhemmalle traineelle 75% vastavalmistuneen Lakimiesliiton suosituksesta, eli joku 2800e/kk.

Ookkei, kiitoksia kovasti. Tämä oli mulle ihan uutta tietoa. Täytyy todellakin käydä kyselemässä joltakin ihan henkilökohtaisesti näitä asioita. Et sattuisi vielä pystyä heittämään linkkiä tuohon listaan missä nuo matikan kurssit on määritelty :)?
Noi löytyi joskus jostain vanhasta opinto-oppaasta. Oli muistaakseni niin, että pakollisia kursseja oli noin puolet ja toisen puolikkaan pystyi valitsemaan melkeinpä mistä tahansa matikan laitoksen lopuista kursseista. Kannattaa käydä matikan laitokselta kysymässä mikä on homman nimi nykyään. Mutta jees, ei voi kuin suositella noita pedagogisia ja sitä touhua ylipäätään!

Noi löytyi joskus jostain vanhasta opinto-oppaasta. Oli muistaakseni niin, että pakollisia kursseja oli noin puolet ja toisen puolikkaan pystyi valitsemaan melkeinpä mistä tahansa matikan laitoksen lopuista kursseista. Kannattaa käydä matikan laitokselta kysymässä mikä on homman nimi nykyään. Mutta jees, ei voi kuin suositella noita pedagogisia ja sitä touhua ylipäätään!

Täytyykin saman tien katsella opinto-opasta. Ja käydä laitoksella kyselemässä. Kiitos kovasti, tuli kertaheitolla hyvä mieli:).

Henki, jos susta tulee opettaja, niin vaadin suorastaan, että omat muksut, jos niitä joskus ilmaantuu, päätyvät sinun opetukseen. Olisi sellainen legenda ope, kun alkaisi opetus leviämään välillä legendojen kertomiseksi.

Henki, jos susta tulee opettaja, niin vaadin suorastaan, että omat muksut, jos niitä joskus ilmaantuu, päätyvät sinun opetukseen. Olisi sellainen legenda ope, kun alkaisi opetus leviämään välillä legendojen kertomiseksi.

Hahaha, mä vähän luulen että jos alan legendaa kertomaan niin potkut on lähellä. Ehkä sitten vanhempainillassa jos yläasteen kauhukakaroita päädyn kaitsemaan;).

No en hakisi palkan toivossa. Keskipalkka taisi uusimman Lakimiesuutisten tutkimuksen mukaan olla 5900e/kk. Tiedä sitten millainen perverssi muuten vaan haluaisi noita vitun isoja kirjoja lukea. Ei niissä ole edes kuvia. Ei tuo tosiaan eroa DI:stä tai KTM:stä juurikaan.

Mun palkka ei tänne kuulu, mutta isot toimistot Helsingissä maksaa vanhemmalle traineelle 75% vastavalmistuneen Lakimiesliiton suosituksesta, eli joku 2800e/kk.

Ei ollut tarkotus udella, halusin vaan tietää, että paljonko ne palkat on todellisuudessa vastavalmistuneella. Onko toi trainee homma joku ns "harjottelu"? Eli ton jakson jälkee saattaa päästä vakituiseks ja palkka nousee?

Opiskelusta sellasta, että onko mahdollista suorittaa OTM tutkinto 4 vuoteen?

Ei ollut tarkotus udella, halusin vaan tietää, että paljonko ne palkat on todellisuudessa vastavalmistuneella. Onko toi trainee homma joku ns "harjottelu"? Eli ton jakson jälkee saattaa päästä vakituiseks ja palkka nousee?

Mua ei kaduta laisinkaan juristiksi lukeminen. Tää nyt vaan on mun juttu. Oikeustieteellinen tutkinto on yhteiskuntatieteistä kaikista monipuolisin ellei nyt sitten talousasiat kiinnosta. Oikiksen yleissivistävä vaikutus on aikamoinen, nimittäin kaikki, mitä Suomessakin tapahtuu niin yksityis- tai julkissektorilla, perustuu jollain tasolla voimassaolevaan lainsäädäntöön. Jos haluaa tietää, miten yhteiskunta pyörii, tai paremminkin miten sen tulisi pyöriä, on oikis oikea opinahjo. Siis jossei puhuta talousasioista.

Oikistutkinto on mahdollista kiskasta kahteenkin vuoteen. Näin on muutaman kerran käynytkin.

Mua ei kaduta laisinkaan juristiksi lukeminen. Tää nyt vaan on mun juttu. Oikeustieteellinen tutkinto on yhteiskuntatieteistä kaikista monipuolisin ellei nyt sitten talousasiat kiinnosta. Oikiksen yleissivistävä vaikutus on aikamoinen, nimittäin kaikki, mitä Suomessakin tapahtuu niin yksityis- tai julkissektorilla, perustuu jollain tasolla voimassaolevaan lainsäädäntöön. Jos haluaa tietää, miten yhteiskunta pyörii, tai paremminkin miten sen tulisi pyöriä, on oikis oikea opinahjo. Siis jossei puhuta talousasioista.

Oikistutkinto on mahdollista kiskasta kahteenkin vuoteen. Näin on muutaman kerran käynytkin.

Kiitoksia rohkaisevasta vastauksesta! Itseäkin kiehtoo juuri oikeustieteellisen tutkinnon laajat mahdollisuudet (ja sitä kautta varma työllistyminen).

Miten tollanen tutkinnon kahdessa vuodessa suorittaminen käytännössä tapahtuu?

No tuskin se ketään kaduttaa, onhan se arvostettu ja hyvä tutkinto. Tahdoin vaan tuoda esille sen, että työllistyminen ja palkka ei ole kyllä ihan sellainen kuin useiden mielikuvissa.

Tumppi5: Suurimmalla osalla menee se kuutisen vuotta. Kai sen pariinkin saa, mutta tuollaiset extreme-tapaukset kannattaa unohtaa. Opinto-oppaissa ym. se on laskettu siihen viteen vuoteen eli notaariksi 3v ja OTM 2v päälle. Riippunee myös kaupungista tuo, näkisin vaikeana tuon 2v kun esim kielikursseille on tietyt edellytykset ja useille muille vaikea päästä. Puhumattakaan lukemisen määrästä. En näe järkevänä optiona.

Axelpass Tommi: Ei Rovaniemellä opiskelevat ole sen tyhmempiä/huonompia kuin muutkaan. Siellä tosin näkee tietysti niitäkin, jotka ovat hakeneet ensin muutaman kerran Helsinkiin ja Rovaniemelle tullaan sisään lisäpisteillä. Siinä on vaan sellainen juttu, että ne tyypit ei pääse sieltä ulos ihan helpolla ja opinnot venyvät väkisellä. Itse valitsin Rovaniemen sijainnin ja alhaisemman kustannustason takia. Työkokemusta pohjoisessa on hankala saada.

Tumppi5: Kahden vuoden opiskeluaika on aika rääpimistä, mutta kyllä se vähän lahjakkaammalta henkilöltä onnistuu tarvittaessa. Itse suosittelen noin kolmen vuoden valmistumisaikataulua, jolloin ehtii paneutumaan kursseihin kunnolla ja lähtökohdat aloittaa työt paranevat. Lisäksi ehdit saada tärkeää työkokemusta.

Alalla työtilanne ei ole tällä hetkellä kovin ruusuinen, mutta ainakin julkinen puoli vetää tulevaisuudessa hyvin. Auskultointi pitäisi rajata vain tuomioistuin/valtion tehtäviin suuntautuville, niin uran aloittaminen helpottuisi myös yksityisellä puolella. Lakimiestehtävät ovat kohtuullisesti palkattuja verrattuna muihin aloihin ja usein mielenkiintoisia. Pitää muistaa, että ei se ole ruusuista muillakaan aloilla tällä hetkellä.

Kyllä on, ja on mahdollista. Alle 3 vuodessakin pari kaveria hoitanut alta pois. Eli hyvin paljon on itsestä kiinni, kuinka nopeasti valmistuu.

Edit: Kaverit olikin jo ehtinyt vastata. Maintilta hyviä pointteja, tosin Rovaniemellä opiskelusta en osaa sanoa juuta enkä jaata. Ensimmäisen/toisen vuoden opiskelijoilla on tällä hetkellä varmasti suht. vaikeata löytää alan kesätöitä edes pk-seudulta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom