Mimmien treenipainot

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tuli mieleen, että millainen kehitys painojen suhteen on yleensä odotettavaa "tavalliselta" puntilla kävijältä? Ensimmäisen vuoden aikana sain vapaapainoilla tehtävissä liikkeissä painot 2-3-kertaistettua, mutta sen jälkeen kehitys on hidastunut huomattavasti (tosin välissä oli myös parin kuukauden tauko). Yhteensä siis olen käynyt melko tarkkaan puolitoista vuotta salilla.
Jos nyt teen esim. niinkin huikeilla painoilla kuin penkkipunnerrus reilu 15 kg ja kyykky (smithissä) n. 30 kg, niin mitä voisi odottaa vaikkapa ensi syksynä? :) (Ja siis esim. ton smith-kyykyn lähtötaso alunperin oli jotain 15 kilon luokkaa jos se jotakuta kiinnostaa. :D)

Lyö vain rautaa paljo koneeseen. Tuntuu aika pieneltä kehitykseltä jos oot 1,5vuotta treenannut. Tietysti tähän vaikuttaa kuin usein käyt, ruokavalio jne... Onhan se kehitys aika henkilökohtasta että ei siihe oikee voi mitää sanoa :)

- - - Updated - - -

Niin ja vielä tuohon prässi keskusteluun, joku joskus sano mulle että kelkkaa ei lasketa sen takia mukaan, koska prässillä ei tehdä mitään kisanostoja. Paitsi ei kyllä tehdä smithissä, eikä kyllä paljo muuallakaan :D Ite kans uskon enemmän siihen että prässeillä on nii paljon eroja ja prässitekniikoita. Paitsi onhan se sillee mukava tietysti aatella et prässää monta sataa kiloa :D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän ne voimanostoliikkeet ovat niitä, joilla se voima testataan. Merkkaan prässiin kuitenkin kelkan siksi, että tiedän suunnilleen mitä lähden hakemaan jos toisella salilla joutuisin treenaamaan. Nyt ei ole edes ohjelmassa prässiä vaan kuningasliike kyykkyä useampi kerta viikkoon. Eikä näistä tänne merkatuista painoista voi muutenkaan vetää minkään näköistä johtopäätöstä kirjoittajan kunnosta, kun valtaosa kyykkää vajaalla, penkki nyt saattaa olla "vertailukelpoinen" ja vedossakin näkee paljon reisikannatusta salilla.

Mitä kehitykseen tulee niin se riippuu niin monesta asiasta, mutta kiteytettynä siitä, kuinka tavoitteellista treenaaminen on. Mulla tulee 2 vuotta reeniä maaliskuun lopussa, josta vuosi lajireeniä eli voimanostoa. Koko ajan olen penkannut ja kehitys ollut 15-55~65, kyykkätty rapia vuosi säännöllisesti, mutta vasta nyt alkaa jalat vastaanottamaan reeniä kunnolla. Tein etukyykkyä alkuun joten merkattakoon sen painot 35-60-70, veto 70-100-110. Tostakin näkee, että kehitys viime vuonna oli nihkeää monesta eri syystä. Nyt on toinen ääni kellossa ja parempaa kehitystä tälle vuodelle on odotettavissa. Tosta kuitenkin näkee, miten se kehitys vaan hidastuu. Painot ovat ykkösiä.

Kyllähän ne voimanostoliikkeet ovat niitä, joilla se voima testataan.

Totta varsinkin, kun mitään laitteita ei voi imo verrata suoraan keskenään. Jopa kaksi samanmerkkistä, samanikäistä taljaa voivat olla hyvinkin erilaisia vastukseltaan täsmälleen samalla painolla. Muista laitteista puhumattakaan. Ja jalkaprässissäkin vissi ero jo siinä, onko se vaaka- vai pystymallia.

Johon liittyen vinkkinä, niin josko vain mahdollisuus, kantsii välillä käydä tekemässä treeni vaikka reissussa ollessa paikallisella salilla. Täsmälleen sama treenikin kun antaa ihan eri lailla osumaa, kun sen tekee vierailla laitteilla.

Mulla taitaa ylä- ja alatalja olla ainoat laitteella tehtävät liikkeet tällä hetkellä ja reenaan kahdella salilla. Näissä ylätaljoissa on mutulla ~5 kg heitto. Alataljaa toisella salilla ei ole ollenkaan, vaan kokeilin tehdä ristitaljassa lattialla. Ladoin 75 kiloa normaalin 55 sijaan, mutta meno ei tuntunut missään. En siis edes vaivaudu tekemään alataljaa toisella salilla enää, koska pakka loppuu kesken ennen kuin liike tuntuu missään. Tämä nyt esimerkkinä laitteiden eroista. Suosin muutenkin vapaita painoja enemmän. Jos en olisi heikko, painava ja pitkä, vetelisin enemmän leukoja, jolloin ylätaljankin voisi korvata. Alataljankin voisi ehkä vaihtaa kulmasoutuun, jolloin sekin murhe poistuisi.

Mulla taitaa ylä- ja alatalja olla ainoat laitteella tehtävät liikkeet tällä hetkellä. Alataljankin voisi ehkä vaihtaa kulmasoutuun, jolloin sekin murhe poistuisi.

Ihan ot, mut mä annan ripsektit mimmeille, jotka treenaa kunnolla, ei laitteilla! Sille :kippis1:

Ihan ot, mut mä annan ripsektit mimmeille, jotka treenaa kunnolla, ei laitteilla! Sille :kippis1:

Itse annan rispektit ihmisille, jotka treenaavat monipuolisesti, eivätkä heittele mitään kapeita pakkislaisia yleistyksiä. Ei se kyykky ja leuanveto mikään ainoa tie maaliin ole, kovin yksipuolistahan se jopa pidemmän päälle on, ja vie kuvanveistoaspektia, eli mahdollisuuden ottaa osumaa juuri haluttuihin paikkoihin pois. Siinäkin kun on vissi ero, treenataanko voimapainotteisesti, vai haetaanko ideaalia fysiikkaa.

Mielestäni voimanostossa ja nimenomaan kisasuoritukset ovat ne millä ne voimat mitataan. Siinä on kuitenkin kaikkien pakko suorittaa samalla tavalla. Salilla perustreeneissä näkee niin monta eri tapaa suorittaa. Katskin sen hyvin mielestäni tuossa jo kertoi.
Mulla saattaa treeneissä olla hyvät painot, mutta veikkaan että kisoissa saisi ottaa painoja pois koska kaikki suoritukset eivät ole kisanostoja todellakaan.

Mua on aina ihmetyttänyt miksi salilla niin moni nainen tekee kyykyt smithissä ja selitykset sille on kaikkea polvista selkään. Samoin mua ihmetyttää miksi jotkut treenaa aina "fitnessvyö" päällä. En ole tähän päivään mennessä kuullut yhtäkään järkevää selitystä näihin tapoihin. Smithin ymmärrän jos kaipaa vaihtelua ja ehkä haluaa joskus todella keskittyä tiettyyn lihasryhmään mutta muuten en ymmärrä miksi siihen mennään tekemään esm. vajaita kyykkyjä.

No, kaikki taplaa täällä omalla tyylillä. Mäkin aloitin joskus vuonna kivi niin väärällä asenteella ja tekniikalla että oikein hävettää. Enkä sano että nytkään ole treenit yhtään sen paremmat. Tärkeintä kai on että kaikki saa sen tuntumaan sinne mihin pitää ja nauttii treenaamisesta.

Omat treenipainot oli v. 2000 kun aloitin salilla penkki: 30kg, kyykky (vajaita) 40kg ja maastavetoa en edes tehnyt. Nykypäivänä sarjat penkki: 65kg (jos on hyvä päivä), maastaveto 145kg ja kyykky menee ehkä siinä 95+kg (vn tyyli).
Kaikki muut liikkeet ovat sellaisia että tyylejä tehdä on sata, vehkeitä on miljoonaa eikä ne anna mielestäni vertailukelpoisia tuloksia. Kulmasoudunkin pystyy tekemään monella eri tavalla.

Itse annan rispektit ihmisille, jotka treenaavat monipuolisesti, eivätkä heittele mitään kapeita pakkislaisia yleistyksiä. Ei se kyykky ja leuanveto mikään ainoa tie maaliin ole, kovin yksipuolistahan se jopa pidemmän päälle on, ja vie kuvanveistoaspektia, eli mahdollisuuden ottaa osumaa juuri haluttuihin paikkoihin pois. Siinäkin kun on vissi ero, treenataanko voimapainotteisesti, vai haetaanko ideaalia fysiikkaa.

Laitteiden välttely ei tarkoita mitään yksipuolisuutta, itseasiassa päinvastoin. Mä halusin antaa kannustusta ja tunnustusta, musta toi Katskin laji eli voimanosto sattuu olee hieno laji, hänellä on tullut hyvää tulosta mitä tossa lueskelin. Mä en itse voimanostoa reenaa, sytyn ennemmin vartalonpainotreenistä (ja tietty mun päälajista kiipeilystä). Musta tää vaan oli hienoa ja tunsin iloa toisen puolesta ja halusin sen ilmaista, ei kai sellanen oo keltään muulta pois? Kyllähän mä nyt eristämisen tarkoituksen ymmärrän, mut se ei liity mitenkään tähän asiaan.

sopa, mustakin kuulostaa että kaikki muut nostelee paljon isompia painoja. :( Tosin mulla voi vaikuttaa se, että alkuun varmaan ruokavalio oli päin peetä ja sitten viime syksynä oli muuta aiheeseen liittymätöntä terveysongelmaa.

Katski, joo varmaan myös rapakunnosta lähtiessä kehitys on hetken nopeempaa ja sitten hidastuu. Oon kuitenkin nyt taas tauon jälkeen koko ajan saanut pikkuhiljaa painoja nostettua, edes yhden kilon tms pykälän kuussa jos ei enempää. :D

Tsiisus, kyä te ootte hirmusessa kunnossa koko revohka!

Itse reenailen pääosin vapailla painoilla. Muutamia laitteitakin olen kokeillut, mutta usein niissä ei ole "kääpiö" -asetuksia jonka vuoksi en ole saanut säädettyä niitä riittävästi jotta pystyisin tekemään liikkeet oikein. Reilu kolmisen vuotta aktiivisempaa salia takana, eikä neljää viikkoa pitempiä loukkaantumisia / taukoja.

Sarjapainot yleisimmissä liikkeissä tällä hetkellä tämmöstä:
Mave 65-75kg
Takakyykkä atg 50-55, boxi 70-75
Etukyykkä atg 45
Rinnalleveto 40
Prässi 160-180 + kelkka
Penkki 45-50

Sitten em. ympärille kaikkea muuta silppua sopivasti :) .

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laitteiden välttely ei tarkoita mitään yksipuolisuutta, itseasiassa päinvastoin. Mä halusin antaa kannustusta ja tunnustusta, musta toi Katskin laji eli voimanosto sattuu olee hieno laji, hänellä on tullut hyvää tulosta mitä tossa lueskelin. Mä en itse voimanostoa reenaa, sytyn ennemmin vartalonpainotreenistä (ja tietty mun päälajista kiipeilystä). Musta tää vaan oli hienoa ja tunsin iloa toisen puolesta ja halusin sen ilmaista, ei kai sellanen oo keltään muulta pois? Kyllähän mä nyt eristämisen tarkoituksen ymmärrän, mut se ei liity mitenkään tähän asiaan.

Munkin mielestä juttu mitä Katski tekee, on hienoa, ja arvostan sitä. Ja yhtälailla haluan antaa tunnustusta.

Ja vaikka vahvasti olen sitä mieltä, että ei sitä nyt niin kieli keskellä suuta tarvitse, saati kuulu tännekään kirjoitella, niin tuo, että kirjoitit yleisesti (monikkomuoto), vs. Katskille suoraan kommenttia kohdistaen, kuulosti juurikin hieman turhan yleistykseltä, treenitapoja ja -tavoitteitakin kun on niin monia :)
Pelkästään meistäkin kolmesta, niin Katski treenaa voimapainotteisesti, sä sitten taas haet ymmärtääkseni kestävyyttä ja toiminnallisuutta tukemaan päälajiasi, mä sitten vuorostaan taas omassa treenissä olen välimaastossa narsistiset tavoitteet eli käytännössä form over function, sekä kuntoutus.

Siitä ollaan varmasti jokainen samaa mieltä, että mikään lehtien pläräily samalla lähentäjässä sataa toistoa pienillä painoilla, ja jollain käsittämättömällä ei-toimivalla liikeradalla nitkuttaen ei ole kovaa treeniä, saati mitenkään järkevää. Mutta miten määritellä kovaa treenaaminen? Onko se sitä, että vetää nopean koko kropan treenin moninivelliikkeillä ja hikoilee äijämäisesti, vai onko se sitä, että keskittyy toisena kertana eristäviin, osan vapailla painoilla ja osan laitteissa, ja sitä kautta takoo pitkässä treenissä jonkun kohdan niin loppuun, että seuraavana päivänä itkettää? Imo molempia, ja useampi muu variaatio päälle.

Itse olen tasoltani ja tiedoiltani imo yhä aloittelija. Kauhean jäävi olen myöskään arvottamaan omia tehojakaan ja itseasiassa muutenkin ihan sama, mitä muut treenitavoistani kelaavat, sillä varauksella toki, että haluan oppia ja kehittyä, kaikilla tavoilla. Koen olevani kuitenkin etuoikeutettu sen osalta, että saan ja voin treenata salilla, jossa käy ehkä jopa poikkeuksellisen paljon lajissa, ja muissakin sarjoissa, kuin Bikinissä kisaavia. Miehiä ja naisia. Yksi teki tänään myös smithissä, toinen taljassa ja kolmas jalkaprässissä, enkä nyt ihan viitsinyt kaivaa verta nenästäni käymällä kesken sarjaa huomauttamassa, että tuohan ei sitten ole kovaa treenaamista, koska teet laitteessa ;)

^ Hyvää keskustelua yllä. Tärkeintä jokaisella lieneekin omien henkilökohtaisten tavoitteiden mahdollisimman optimaalinen tukeminen saliharjoittelulla, tekeepä sen sitten vapailla painoilla, laitteilla tai oman kehon painolla. Kaikilla saa kyllä tiukan treenin tehtyä, itsestähän se lähinnä on sitten kiinni :)

Ykkösiä en oo kokeillu missään, eli nää on nykyisiä sarjapainoja. Vois kyllä tässä joku kaunis päivä testata nekin.

Prässi 190 kg (ilman kelkkaa, ei niissä koskaan lue mitä ne on!)
Etukyykky 35kg
Takakyykky 55kg
Sjmv 60kg
Pystypunnerrus 30kg

Kuningasliikkeet penkki ja mave puuttuu kokonaan, penkkiä en oo tehnyt ehkä kun viis kertaa elämäni aikana, ja mavesta on ollut käytössä tuo sj versio. Parin viikon päästä otetaan kuitenkin mave ohjelmistoon :)

Munkin mielestä juttu mitä Katski tekee, on hienoa, ja arvostan sitä. Ja yhtälailla haluan antaa tunnustusta.

Ja vaikka vahvasti olen sitä mieltä, että ei sitä nyt niin kieli keskellä suuta tarvitse, saati kuulu tännekään kirjoitella, niin tuo, että kirjoitit yleisesti (monikkomuoto), vs. Katskille suoraan kommenttia kohdistaen, kuulosti juurikin hieman turhan yleistykseltä, treenitapoja ja -tavoitteitakin kun on niin monia :)
Pelkästään meistäkin kolmesta, niin Katski treenaa voimapainotteisesti, sä sitten taas haet ymmärtääkseni kestävyyttä ja toiminnallisuutta tukemaan päälajiasi, mä sitten vuorostaan taas omassa treenissä olen välimaastossa narsistiset tavoitteet eli käytännössä form over function, sekä kuntoutus.

Siitä ollaan varmasti jokainen samaa mieltä, että mikään lehtien pläräily samalla lähentäjässä sataa toistoa pienillä painoilla, ja jollain käsittämättömällä ei-toimivalla liikeradalla nitkuttaen ei ole kovaa treeniä, saati mitenkään järkevää. Mutta miten määritellä kovaa treenaaminen? Onko se sitä, että vetää nopean koko kropan treenin moninivelliikkeillä ja hikoilee äijämäisesti, vai onko se sitä, että keskittyy toisena kertana eristäviin, osan vapailla painoilla ja osan laitteissa, ja sitä kautta takoo pitkässä treenissä jonkun kohdan niin loppuun, että seuraavana päivänä itkettää? Imo molempia, ja useampi muu variaatio päälle.

Kyllä mä sinänsä myös ihan monikossa tarkoitin, koska musta olis hieno nähdä, että mimmit tekis yleisestikin juttuja paljon rohkeemmin mitä useimmat tekee (tän saa tulkita joko kannustuksesi tai sitten ei :) ). Monilla mimmeillä on paljon enemmän potentiaalia kuin mitä he itsestään uskoisivat. Koskien myös itseäni. Näin mä näen asian. Ja siksi kai muiden rohkeus innostaa mua itteäni. Eikä se tietenkään tarkota että pitää olla äijämäinen, mut voimanosto ja painonnosto on rohkeita vetoja sen sijaan, että haluais bikini fitnessiin (sori taas yleistys :D , tosin ei kaikilla riitää munaa edes siihen bikiniin tähtäämiseksi). Toki mielestäni jokaisen pitää olla aito ja rehellinen ja treenata juuri siten mikä on itselle hyvä ja mikä motivoi! Siihen ei kellään ole juuta eikä jaata sanottavaa, jokaisella pitäis olla oikeus pitää unelmistaan kiinni. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut loukata ketään ja pahoittelen mikäli joku sai sivussa osumia.

Mä itseasiassa treenaan juurikin hermostollista maksimivoimaa ja perusvoimaa eniten ja sitten tulee vasta voimakestävyys. Pidemmille reiteille tarvittavan kestävyyden hioo kyllä useimmiten muutamissa viikoissa kuntoon, sitä ei hirveesti tarvii vuoden aikana tehdä - hermotuksen ja voiman kasvu sen sijaan vaativat hemmetisti duunia. Kestävyyttä (ja voimaa) haetaan enemmänkin sinne keskivartalon syviin lihaksiin.

Jos haluisin arvostella nykymenoa salilla, niin sanoisin, että ihmiset ovat unohtaneet eristämisen tarkoituksen: se on erikoistekniikka massankasvatukseen (sillon kun kropan perusvoimapohja on kunnossa) tai vammasta toipumiseen. Et mennään monesti pers edellä puuhun, kun ei ymmärretä mitä tehdään. Olen itsekin aikoinani punttia aloitellessani tehnyt paljon virheitä silkasta tietämättömyydestä ja tekisin monet jutut nykyään aivan toisin. No mut tässä on tullut luettua ja opiskeltua tuhansia sivuja biomekaniikasta treenien ohjelmointiin ja vieläkin tuntuu että olen ihan aloittelija, sillä mitä enemmän tietää sitä enemmän tajuaa, että on vielä enemmän asioita mistä ei tiedä mitään ;) Mut tää on vaan niin mielenkiintoista!

...itseasiassa muutenkin ihan sama, mitä muut treenitavoistani kelaavat

Meikäläinen on Rahkamuijan kuntosalin vakiokävijöistä se Erikoiskaveri, joten voin vaan veikkailla mitä muut kelaa, kun mä treenaan :D Joten sikäli ei pidä ottaa liikaa paineita muiden mielipiteistä tai mitä joku jonnekin keskustelupalstalle kirjoittaa.

Nyt menee jo niin ot, että lopetan tähän, mut oli hauska keskustella sun kanssa näistä asioista. Olis hauska joskus tavata :D

(Anteeksi että sotken minäkin lusikkani, mutta) teidän keskustelua ^^ sivusta seuraten on jännä, kun oletuksena tuntuu olevan, että kaikki treenaa jotain "lajia" tai johonkin kisoihin tms. Eikö täällä ole muita jotka käy vaan nostelemassa puntteja ilman sen suurempaa agendaa? :D Siis toki kaikilla on joku motivaation lähde tai syy mennä salille, mutta luulisin että keskivertoväestöstä aika monella se on vaan terveyden kannalta riittävän lihaskunnon ylläpito tms., mikä ei IMO ole yhtään huono lähtökohta sekään. :)

Zone-sarja -42%
Mulla ei ainakaan ole enää pääpaino puntissa, vaan ihan muualla. Käyn puntilla pyöreesti 0-3 kertaa viikossa ja keskityn lähinnä pitämään yllä tämän hetkistä lihasmassaa, jottei kroppa prakaa. Kullakin on omat tavoitteensa ja kunnioitan kunkin omia. Jollekin niillä painoilla ei ole edes väliä, nostolajeissa kisaaville niiden merkitys on luonnollisesti paljon tärkeämpi. Mä taidan nykyään olla sellainen kuuluisa sunnuntaipunttaaja ;)

Kyllä mä sinänsä myös ihan monikossa tarkoitin, koska musta olis hieno nähdä, että mimmit tekis yleisestikin juttuja paljon rohkeemmin mitä useimmat tekee (tän saa tulkita joko kannustuksesi tai sitten ei :) ). Monilla mimmeillä on paljon enemmän potentiaalia kuin mitä he itsestään uskoisivat. Koskien myös itseäni. Näin mä näen asian. Ja siksi kai muiden rohkeus innostaa mua itteäni. Eikä se tietenkään tarkota että pitää olla äijämäinen, mut voimanosto ja painonnosto on rohkeita vetoja sen sijaan, että haluais bikini fitnessiin (sori taas yleistys :D , tosin ei kaikilla riitää munaa edes siihen bikiniin tähtäämiseksi). Toki mielestäni jokaisen pitää olla aito ja rehellinen ja treenata juuri siten mikä on itselle hyvä ja mikä motivoi! Siihen ei kellään ole juuta eikä jaata sanottavaa, jokaisella pitäis olla oikeus pitää unelmistaan kiinni. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut loukata ketään ja pahoittelen mikäli joku sai sivussa osumia.

Mä itseasiassa treenaan juurikin hermostollista maksimivoimaa ja perusvoimaa eniten ja sitten tulee vasta voimakestävyys. Pidemmille reiteille tarvittavan kestävyyden hioo kyllä useimmiten muutamissa viikoissa kuntoon, sitä ei hirveesti tarvii vuoden aikana tehdä - hermotuksen ja voiman kasvu sen sijaan vaativat hemmetisti duunia. Kestävyyttä (ja voimaa) haetaan enemmänkin sinne keskivartalon syviin lihaksiin.

Jos haluisin arvostella nykymenoa salilla, niin sanoisin, että ihmiset ovat unohtaneet eristämisen tarkoituksen: se on erikoistekniikka massankasvatukseen (sillon kun kropan perusvoimapohja on kunnossa) tai vammasta toipumiseen. Et mennään monesti pers edellä puuhun, kun ei ymmärretä mitä tehdään. Olen itsekin aikoinani punttia aloitellessani tehnyt paljon virheitä silkasta tietämättömyydestä ja tekisin monet jutut nykyään aivan toisin. No mut tässä on tullut luettua ja opiskeltua tuhansia sivuja biomekaniikasta treenien ohjelmointiin ja vieläkin tuntuu että olen ihan aloittelija, sillä mitä enemmän tietää sitä enemmän tajuaa, että on vielä enemmän asioita mistä ei tiedä mitään ;) Mut tää on vaan niin mielenkiintoista!

Meikäläinen on Rahkamuijan kuntosalin vakiokävijöistä se Erikoiskaveri, joten voin vaan veikkailla mitä muut kelaa, kun mä treenaan :D Joten sikäli ei pidä ottaa liikaa paineita muiden mielipiteistä tai mitä joku jonnekin keskustelupalstalle kirjoittaa.

Nyt menee jo niin ot, että lopetan tähän, mut oli hauska keskustella sun kanssa näistä asioista. Olis hauska joskus tavata :D

Kuin myös! Ja jatkan ot:tä mielelläni vielä, koska imo tämä juuri ON mielenkiintoinen aihe, ja josta soisi enemmänkin keskustelua näkyvän täällä mimmien puolella. Naisten treeni kun lienee kuitenkin niin paljon moninaisempaa, ja jopa monimutkaisempaa monella tavalla.

Ja hauskaa, että toit esille tuon käsitteen rohkeus. Koska voin vain kuvitella, miten sitä joutuu perustelemaan valintojaan, jos lajina naisella painonnosto, kun erikoisehkoihin mielipiteisiin ja kysymyksiin sitä törmää jopa tässä mun osastossa ja kokoluokassa puuhastellessa, ja joka on siellä Bikinin ja Body Fitnessin välimaastossa about. Tai no itse toivon olevani siellä välissä, mutta totuus lienee ensin mainitun suuntaan. Aika 'pieni' kun olen nykyisellään, mutta kyllä se näkyy ihan vaatteet päälläkin, että lihaksia on.

Ja tämäkin koko rikkoo tiettyjä naisena olemisen standardeja. Puhumattaan matalasta rasvaprosentista, joka automaattisesti tunnutaan rinnastavan johonkin riutumiseen ja nälkäkuuriin, vaikka totuus on täysin päinvastainen. Ja asia suonet pinnassa, varsinkin pumpissa. Sen ei koeta naisilla olevan kovinkaan hyvä asia, ja itselläkin suhtautuminen kieltämättä yhä ristiriitainen. Vaikka kyllä se silti ilon puolelle meni, kun nyt viime treenissä ensimmäistä kertaa puski suoni olkapäästä esiin :D

Miksi treenaan itse tuolla Bikini-osastossa, niin pohjautuen paljolti realiteetteihin. Eli oma fysiikka on siihen sopivin. Mulle on näköjään myös helppoa pysytellä siellä matalissakin rasvoissa, ja kroppa responoi nätisti treeniin yleisesti. Itselle ominaisemmaksi koen myös sen hinkkausaspektin, mikä siinä korostuu. Ja onhan motivaationa myös mahtua niihin tosi piukkoihin farkkuihin, ilman että tarvitsee enää painaa niin vähän. Ja koska treeni on myös narsistisesti motivoitunutta, ei minusta ole mihinkään erillisiin kunnon bulkkikausiin, senkin uhalla että projekti etenee hitaammin. Mutta kiirekös tässä.

Voimapuoli ei ole koskaan kiinnostanut, vaikka toki olen ylpeä siitä, että pystyn punnertamaan yhdellä kädellä, ja joskus party trickkinä voin leukojakin vedellä, eli päteä sillä voimalla ;). Voimapainotteiseen treeniin esteenä ovat myös vanhat urheilu- ja muut vammat. Jatkuvasti joudun tasapainoilemaan sen välillä, minkä verran voi vastusta kasvattaa, ilman että polvet ja selkä komentavat taas tauolle.

Montaa lajia on tullut harrastettua, mutta salitreeni on ainoa, minkä pariin loppujen lopuksi kuitenkin aina palannut. Ja niin puunhalaaja kuitenkin luonteeltani olen, että koen sen upeaksi, mitä useampi homman hienouden löytää, oli se tapa mitä olikin. Ja sikäli kun varsinkin meillä mimmeillä tavoitteet, lähtökohta ja preferenssit mitä moninaisimmat, ei ole imo yhtä tapaa, joka sopii kaikille, saati että on faktisesti ainoa oikea.

Alussa, kun tehdään vasta pohjia, eikä tyyppi vielä itse edes tiedä, mihin suuntaan haluaa, se perus moninivelliikkeisiin perustuva ohjelma on silloin paras. Mutta siinäkin sen huomioiden, että jos esim. päärynävartaloinen endomorfi ja suoravartaloinen ektomorfi laitetaan tekemään täsmälleen samaa ohjelmaa, voi olla, ettei kumpikaan saa ihan sitä, mitä haluaa. Ja mistä päästään taas takaisin lajin hienouteen, kun vaihtoehtoja treeniin on niin monia.

Itsekin treenasin vuosia täysin 'väärin'. Tai no tiedä sitten, oliko se niin väärin sekään, oli sopivaa silloin, ja siihen kohtaan sopi käydä salilla vain vähän jumppailemassa sen sijaan, että olisi rohkeasti mennyt epämukavuusalueelle.

Ja penkkiykkönen on kyllä sellainen asia, jonka vihdoin aion selvittää.

(Anteeksi että sotken minäkin lusikkani, mutta) teidän keskustelua ^^ sivusta seuraten on jännä, kun oletuksena tuntuu olevan, että kaikki treenaa jotain "lajia" tai johonkin kisoihin tms. Eikö täällä ole muita jotka käy vaan nostelemassa puntteja ilman sen suurempaa agendaa? :D Siis toki kaikilla on joku motivaation lähde tai syy mennä salille, mutta luulisin että keskivertoväestöstä aika monella se on vaan terveyden kannalta riittävän lihaskunnon ylläpito tms., mikä ei IMO ole yhtään huono lähtökohta sekään. :)

Kyllä mä treenaan ainakin vain tähän omaan kisaan nimeltä elämä :)

Tavoitteita toki on, jopa enenevissä määrin. Mutta niissä(kään) ei ole kyse siitä, etteikö nytkin olisi täysin hyvä. Olen itse jotenkin, ja onneksi, ulkoistanut itseni niistä naisille tyypillisistä ulkonäkökriiseistä, ja etenen nykyisellään juurikin siihen kuvanveistoaspektiin pohjautuen.

Multa kyllä usein kysytään miksen kisaa fitness-kisoissa ja olen pitkänä ja valmiiksi x-mallin omaavana valinnut itselleni "vaikeamman" lajin. Suurin syy on isoista malmeista saatava nautinto, mutta sen lisäksi en jaksa noudattaa tarkkoja ruokavalioita ja keikistely ei ole minua varten, vaikka mielestäni suhteellisen naisellinen olenkin. Olen kyllä puolivitsillä heittänyt, että jos voimanosto ei lähde rullaamaan, niin kokeilisin bodausta, mutta vain siksi, että tykkään reenata painoilla. Sitä paitsi haluan todistaa itselleni että muille, että pituus ei ole este voimalajeissa pärjäämiselle. Lihasmassan kertyminen ja ulkonäön muuttuminen on tietysti plussaa, mutta isojen malmien liikuttelua ei kyllä voita mikään. Laji vaatii työtä, työtä ja työtä, mutta kiitos lopussa on sitäkin suurempi.

Minulta on tultu salilla kesken treenien kysymään, että "säkin treenaat tosi kovaa, onko sulla jotain kisatavoitteita?"
Ööö, ei. Vaan aika pitkälle näin:
Kyllä mä treenaan ainakin vain tähän omaan kisaan nimeltä elämä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom