Kyllä mä sinänsä myös ihan monikossa tarkoitin, koska musta olis hieno nähdä, että mimmit tekis yleisestikin juttuja paljon rohkeemmin mitä useimmat tekee (tän saa tulkita joko kannustuksesi tai sitten ei
). Monilla mimmeillä on paljon enemmän potentiaalia kuin mitä he itsestään uskoisivat. Koskien myös itseäni. Näin mä näen asian. Ja siksi kai muiden rohkeus innostaa mua itteäni. Eikä se tietenkään tarkota että pitää olla äijämäinen, mut voimanosto ja painonnosto on rohkeita vetoja sen sijaan, että haluais bikini fitnessiin (sori taas yleistys :D , tosin ei kaikilla riitää munaa edes siihen bikiniin tähtäämiseksi). Toki mielestäni jokaisen pitää olla aito ja rehellinen ja treenata juuri siten mikä on itselle hyvä ja mikä motivoi! Siihen ei kellään ole juuta eikä jaata sanottavaa, jokaisella pitäis olla oikeus pitää unelmistaan kiinni. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut loukata ketään ja pahoittelen mikäli joku sai sivussa osumia.
Mä itseasiassa treenaan juurikin hermostollista maksimivoimaa ja perusvoimaa eniten ja sitten tulee vasta voimakestävyys. Pidemmille reiteille tarvittavan kestävyyden hioo kyllä useimmiten muutamissa viikoissa kuntoon, sitä ei hirveesti tarvii vuoden aikana tehdä - hermotuksen ja voiman kasvu sen sijaan vaativat hemmetisti duunia. Kestävyyttä (ja voimaa) haetaan enemmänkin sinne keskivartalon syviin lihaksiin.
Jos haluisin arvostella nykymenoa salilla, niin sanoisin, että ihmiset ovat unohtaneet eristämisen tarkoituksen: se on erikoistekniikka massankasvatukseen (sillon kun kropan perusvoimapohja on kunnossa) tai vammasta toipumiseen. Et mennään monesti pers edellä puuhun, kun ei ymmärretä mitä tehdään. Olen itsekin aikoinani punttia aloitellessani tehnyt paljon virheitä silkasta tietämättömyydestä ja tekisin monet jutut nykyään aivan toisin. No mut tässä on tullut luettua ja opiskeltua tuhansia sivuja biomekaniikasta treenien ohjelmointiin ja vieläkin tuntuu että olen ihan aloittelija, sillä mitä enemmän tietää sitä enemmän tajuaa, että on vielä enemmän asioita mistä ei tiedä mitään ;) Mut tää on vaan niin mielenkiintoista!
Meikäläinen on
Rahkamuijan kuntosalin vakiokävijöistä se Erikoiskaveri, joten voin vaan veikkailla mitä muut kelaa, kun mä treenaan :D Joten sikäli ei pidä ottaa liikaa paineita muiden mielipiteistä tai mitä joku jonnekin keskustelupalstalle kirjoittaa.
Nyt menee jo niin ot, että lopetan tähän, mut oli hauska
keskustella sun kanssa näistä asioista. Olis hauska joskus tavata :D
Kuin myös! Ja jatkan ot:tä mielelläni vielä, koska imo tämä juuri ON mielenkiintoinen aihe, ja josta soisi enemmänkin keskustelua näkyvän täällä mimmien puolella. Naisten treeni kun lienee kuitenkin niin paljon moninaisempaa, ja jopa monimutkaisempaa monella tavalla.
Ja hauskaa, että toit esille tuon käsitteen rohkeus. Koska voin vain kuvitella, miten sitä joutuu perustelemaan valintojaan, jos lajina naisella painonnosto, kun erikoisehkoihin mielipiteisiin ja kysymyksiin sitä törmää jopa tässä mun osastossa ja kokoluokassa puuhastellessa, ja joka on siellä Bikinin ja Body Fitnessin välimaastossa about. Tai no itse toivon olevani siellä välissä, mutta totuus lienee ensin mainitun suuntaan. Aika 'pieni' kun olen nykyisellään, mutta kyllä se näkyy ihan vaatteet päälläkin, että lihaksia on.
Ja tämäkin koko rikkoo tiettyjä naisena olemisen standardeja. Puhumattaan matalasta rasvaprosentista, joka automaattisesti tunnutaan rinnastavan johonkin riutumiseen ja nälkäkuuriin, vaikka totuus on täysin päinvastainen. Ja asia suonet pinnassa, varsinkin pumpissa. Sen ei koeta naisilla olevan kovinkaan hyvä asia, ja itselläkin suhtautuminen kieltämättä yhä ristiriitainen. Vaikka kyllä se silti ilon puolelle meni, kun nyt viime treenissä ensimmäistä kertaa puski suoni olkapäästä esiin :D
Miksi treenaan itse tuolla Bikini-osastossa, niin pohjautuen paljolti realiteetteihin. Eli oma fysiikka on siihen sopivin. Mulle on näköjään myös helppoa pysytellä siellä matalissakin rasvoissa, ja kroppa responoi nätisti treeniin yleisesti. Itselle ominaisemmaksi koen myös sen hinkkausaspektin, mikä siinä korostuu. Ja onhan motivaationa myös mahtua niihin tosi piukkoihin farkkuihin, ilman että tarvitsee enää painaa niin vähän. Ja koska treeni on myös narsistisesti motivoitunutta, ei minusta ole mihinkään erillisiin kunnon bulkkikausiin, senkin uhalla että projekti etenee hitaammin. Mutta kiirekös tässä.
Voimapuoli ei ole koskaan kiinnostanut, vaikka toki olen ylpeä siitä, että pystyn punnertamaan yhdellä kädellä, ja joskus party trickkinä voin leukojakin vedellä, eli päteä sillä voimalla ;). Voimapainotteiseen treeniin esteenä ovat myös vanhat urheilu- ja muut vammat. Jatkuvasti joudun tasapainoilemaan sen välillä, minkä verran voi vastusta kasvattaa, ilman että polvet ja selkä komentavat taas tauolle.
Montaa lajia on tullut harrastettua, mutta salitreeni on ainoa, minkä pariin loppujen lopuksi kuitenkin aina palannut. Ja niin puunhalaaja kuitenkin luonteeltani olen, että koen sen upeaksi, mitä useampi homman hienouden löytää, oli se tapa mitä olikin. Ja sikäli kun varsinkin meillä mimmeillä tavoitteet, lähtökohta ja preferenssit mitä moninaisimmat, ei ole imo yhtä tapaa, joka sopii kaikille, saati että on faktisesti ainoa oikea.
Alussa, kun tehdään vasta pohjia, eikä tyyppi vielä itse edes tiedä, mihin suuntaan haluaa, se perus moninivelliikkeisiin perustuva ohjelma on silloin paras. Mutta siinäkin sen huomioiden, että jos esim. päärynävartaloinen endomorfi ja suoravartaloinen ektomorfi laitetaan tekemään täsmälleen samaa ohjelmaa, voi olla, ettei kumpikaan saa ihan sitä, mitä haluaa. Ja mistä päästään taas takaisin lajin hienouteen, kun vaihtoehtoja treeniin on niin monia.
Itsekin treenasin vuosia täysin 'väärin'. Tai no tiedä sitten, oliko se niin väärin sekään, oli sopivaa silloin, ja siihen kohtaan sopi käydä salilla vain vähän jumppailemassa sen sijaan, että olisi rohkeasti mennyt epämukavuusalueelle.
Ja penkkiykkönen on kyllä sellainen asia, jonka vihdoin aion selvittää.
(Anteeksi että sotken minäkin lusikkani, mutta) teidän keskustelua ^^ sivusta seuraten on jännä, kun oletuksena tuntuu olevan, että kaikki treenaa jotain "lajia" tai johonkin kisoihin tms. Eikö täällä ole muita jotka käy vaan nostelemassa puntteja ilman sen suurempaa agendaa? :D Siis toki kaikilla on joku motivaation lähde tai syy mennä salille, mutta luulisin että keskivertoväestöstä aika monella se on vaan terveyden kannalta riittävän lihaskunnon ylläpito tms., mikä ei IMO ole yhtään huono lähtökohta sekään.
Kyllä mä treenaan ainakin vain tähän omaan kisaan nimeltä elämä
Tavoitteita toki on, jopa enenevissä määrin. Mutta niissä(kään) ei ole kyse siitä, etteikö nytkin olisi täysin hyvä. Olen itse jotenkin, ja onneksi, ulkoistanut itseni niistä naisille tyypillisistä ulkonäkökriiseistä, ja etenen nykyisellään juurikin siihen kuvanveistoaspektiin pohjautuen.