- Liittynyt
- 15.1.2007
- Viestejä
- 3 599
Meinasin juuri tuota opiskelualojen vaativuuden vertailua, joka on mielenkiintoinen aihe ja liittyy topicciin kun kerran on kyseessä miksi joku ala kannattaisi valita tahi ei. Keskustelu vaan menee helposti umpikujaan. Toiset kokevat ihmisten arvottamisena sen, jos esimerkiksi esittäisi, että DI:n tutkinnon suorittaneet selviytyisivät keskimäärin paremmin psykologian opinnoista kuin psykologit DI:n vastaavista.
Ei, vaan tuollainen vertailu on aivan järjetöntä. Oma opiskeluala pitäisi valita sen perusteella minkä alan opiskelu kiinnostaa ja - mikä ehkä vielä tärkeämpää - kiinnostavako ne duunit joihin sillä koulutuksella on mahdollista päästä ja onko niitä duuneja rahkeita tehdä.
Se, että onko rahkeita tehdä ne opiskelut liittyy hyvin pitkälti pelkkään motivaatioon. Kyllä itsekin luin pitkän matikan lukiossa, mutta en olisi mistään hinnasta lähtenyt enää opiskelemaan yliopistoon mitään liian matikkapainotteista, ihan vaan sen takia, että matikka vitutti. Derviointi ja integrointi ei kaikille ole se elämän suola eivätkä kaikki halua käyttää elämäänsä kiertoliittymiä suunnitellen (tähän ei tarvi tarttua...) :D. Tällöin myös niiden opiskelualojen vertailu on vähän helvetin vaikeaa, jos toinen on matematiikkapainotteinen tiede (tekninen tiedonintressi) ja toinen ihmistiede/sosiaalitiede (hermeneuttinen tai emansipatorinen tiedonintressi).
Ei kellään ole enää rahkeita olla mitään 1600-luvun tyylisiä fyysikoita, biologeja, tähtitietelijöitä, matemaatikkoja, filosofeja ja maantieteilijöitä samassa paketissa. Todella huippu on mahdollista olla vain melko kapea-alaisella sektorilla jonkun tieteenalan (ja yleensä vielä jonkin suuntauksen) sisällä.
Mikä onkin oma perstuntumani... Vasta-argumentit eivät yleensä tosiaan keskity opintojen sisällön vertailuun vaan siihen, miten niitä tai ihmisiä ei saisi/voisi vertailla. Vaikkei opintojen haastavuustasosta mitenkään pidä seurata, että joku olisi jotenkin ihmeellisesti ihmisarvoltaan toista parempi.
Tällasia johtopäätöksiä kuitenkin ihmiset lopulta yleensä vetävät.