Miken 2*6 lyhyt oppimäärä. 20vko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalimero
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mike sanoi:
Kun mennään tonne +200 raw, niin alkaa ukot olemaan aika isoja järjestäen. Pistekisoissakin tasoitusta annetaan ihan oikeutetusti painavammalle. Kymmenen kilon lisäys jossain +200 painoissa on vähän eri asia kuin satasesta nostaa satakymppiin.

Kannattaisi siinä painoluokkahommassa ottaa huomioon se, että jos paino lipsahtaa vahingossa yli oman sarjan ylärajan, joutuu yleensä kovempien voimavaatimusten eteen. Lisäksi pitäisi miettiä vielä kaiken päälle sitä, että jos kaksi samanpainoista nostajaa on tasatuloksessa, kevyempi voittaa aina.

Trifixion sanoi:
Kannattaisi siinä painoluokkahommassa ottaa huomioon se, että jos paino lipsahtaa vahingossa yli oman sarjan ylärajan, joutuu yleensä kovempien voimavaatimusten eteen. Lisäksi pitäisi miettiä vielä kaiken päälle sitä, että jos kaksi samanpainoista nostajaa on tasatuloksessa, kevyempi voittaa aina.
Eiköhän suurin osa täällä penkkiään nostavista ole taviksia, eivät mitään kisaajia. Ja jos oikeisiin(raw) kisoihin mennään, niin niissä tuppaa olemaan joko pistelasku tai alle 100 ja yli 100kg sarjat.

kun nyt koska nostettiin ja Mikekin tuolla mainitsi jotain Rantarockista, portsarista ja Weideristä, niin laitanpa tähän vähän siitä viimeisestä (koska Rantarockista ja portsareista en mitään tiedä).

Weiderillä oli 70-80-luvulla sellainen oranssi suomennettu kirja, jossa yhdistetty voima-&massakausi tehtiin käytännössä suoraan 2x6-periaatteella. eli ekassa sarjassa 6 ja toisessa niin monta kuin menee. aina jos meni se 6, niin lisää painoa.
tämä oli käytössä kaikissa liikkeissä (muistaakseni n.8) ja treenissä painettiin läpi koko kroppa kerralla ja kolmesti viikossa.

jossain vaiheessa kun weider esitteli split-systeemiään tuli tälläinen ohje voima-/massatreeniin:

toistoja 6-8, multijoint-liikkeitä, voimaliikkeet treenin aluksi , kiihtyvä/räjähtävä positiivinen ja kontrolloitu negatiivinen, sarja lopetetaan kun teho laskee, eli kun vauhti hidastuu. ei siis tehdä loppuun asti.
massatreenissä sensijaan tehtiin sitten pakkotoistoja, eikä välttämättä käytetty täyttä liikerataa (esim. rintatreenissä penkki saatettiin jättää vajaaksi, jotta ojentajat eivät katkaisisi peliä).

tässä on huomioitavaa, että Weiderin metodit painottivat kehonrakennusta, eivät voimanostoa. Eli voimatreeninkin tavoitteena oli lisätä myös massaa.

mitä tulee kinasteluun siitä, että onko 2x6 toimiva, niin vahvoina puolina näen itse ainakin systeemin yksinkertaisuuden: se on helppo selittää ihan kelle vaan, nousujohteisuus on helppo havaita jopa ilman päiväkirjaa ja hommassa liikutellaan ihan mukavan kokoisia rautoja.
heikkouksia ehkä tuo erillisen piikkauksen puuttuminen ja vaihtelun saaminen. esim. jto:n bulgaari-artikkelin pohjalta voi saada sellaisen kuvan, että 2x6 ei vaan ole yhtä tehokas pitkällä aikavälillä.
itse en ota kantaa tuohon, kun oma käsi on 34cm ja treeniä takana 5 kk. mutta mukava tietty pyöritellä.
niin ja itse aloitin 3 viikkoa sitten 4-jakoisen ohjelman, jossa penkki, kyykky, pystypunnerrus ja mave tehdään 2x6-systeemillä kunkin päivän ekana liikkeenä. mave tosin lopetetaan kun selkä pyöristyy, eli en vetele ihan loppuun. pidän itse tekemääni ohjelmaa voimapainotteisena body-ohjelmana. joku muu voi pitää sitä pösilönä vemputteluna :)

Mitenkäs ton lämmittelyn laita on penkissä? Nyt oon tehny tyyliin tangolla ja vähän rautaa 12-15 lämmittelyksi rinnoille ja sitten normaaliin tapaan 3x8-10. Jos siirryn tuohon 2x6 niin yksi kevyt lämmittely setti riittää? Sehän syö potkua pois jos rupee ottaa monta lämmittely sarjaa tohon.. Ihan mukavasti olen kyllä kehittyny tolla normaalillakin systeemillä, eli 2.5kg saa laittaa melkein joka treeni kerta lisää. Mutta kovempia kiloja pääsisi nostelemaan tuolla 2x6 sydäämillä. Mitenkäs sitten rintalihasten kehittyvyyden kannalta tuo 2x6? Aina pölpötetty että kasista ylöspäin jos haluaa massaa.. :S Mites on? Nyt vain penkistä kyse.

Newton sanoi:
Tässä kokemuksia 2x6 systeemin alkutaipaleelta. Taustana useampi vuosi tahkoamista tyyliin kolme sarjaa loppuun asti painoja/toistomäärää vaihdellen. Maksimi jämähti pitkäksi aikaa 130 kg:n paikkeille ja viime syksystä kevääseen sain nostettua sen noin 140 kg:n (vanhalla "systeemillä"). Täysin natuna on tähän asti ja tästä edeskin treenattu ja vaikkei se neutraalia kiinnostakaan niin painoa on 75 kg.

2x6:sta on penassa takana vasta 5 viikkoa ja jo tässä vaiheessa näyttää erittäin lupaavalta :thumbs:. Ensimmäiseksi painoksi valitsin (Kalimeroa lainatakseni "koska ei niitä painoja nyt saatana arpoakaan voi, kun tähän lähtee") 122,5 kg. Eka yritys jäi yhtä toistoa vajaaksi, mutta siitä eteenpäin kaikki on mennyt ja viime treenissä siis 130 kg 2x6, joka on paras sarja, jonka olen koskaan tehnyt :D. Ja se tuntui menevän jopa kevyemmin kuin edellinen 127,5:llä. Nyt on sellaset fiilikset, että tuskin malttaa odottaa seuraavaa treeniä.

Maksimi alkaa varmaan olemaan lähellä 150 kg:ta, tässähän voisi ottaa kesän tevoitteeksi vaikka tuon Miken natu 155 kg :). En epäile etteikö tekniikan kehittämiselläkin saisi tulokseen kiloja lisää. 2x6 systeemin todellinen toimivuus selkenee tietenkin vasta muutaman kuukauden kuluttua, joten palataan sitten asiaan uudelleen.

Ps. Aloitin tekemään 2x6 myös kyykyssä ja mavessa, joissa kehitys saman kaltaista kuin penkissä (5 kg korotuksilla). Lisäksi otin ojentajatreeniin kapean penkin (maanantai, penkki lauantai), jossa viiden kilon korotuksilla 90 kg -> 120 kg (se jäi 2x4) (tietysti uusi liike ja lähellä penaa, mutta silti kehitys on ylittänyt omat odotukset selvästi. Eikä ainakaan vielä tunnu väsyvän liikaa vaikka joka viikko tulee kova pena ja kapea penkki.

Vieläkö treenaat 2X6 systeemillä? Onko kehitys jatkunut? Missä mennään tällä hetkellä?

Nostetaas ylös tää taas. Olen treenannu nyt noin 4 kk tällä 2x6 tyylillä penkissä ja kyllä on painot noussut tasaiseen tahtiin. Aloitin n. 62.5 kg:llä ja tällä hetkellä on painot sarjaoissa 77.5 kg (viimeksi meni 5 ja 6 kertaa, säästelin ehkä vähän toiseen toistoon). Eli aika hyvin noussu tulokset. Enintään kaksi kertaa menny samoilla painoilla ennen kuin päässy nostamaan 2.5 kg mutta alkupäässä joka kerralla sain lisätä painoja. Tuntuu hyvältä ja helppo seurata kehitystä. Lisäksi teen yleensä vinopenkkiä tangolla tai käsipainoilla normaalisti (3x8).

Anteeksi tätä todella tyhmää kysymystä aiheesta 2x6. Jäänyt nyt hieman epäselväksi jostain syystä, että pitääkö paino nostaa kuudesti peräkkäin vai kahdest. Tartteis saada toi oma säälittävä penkkitulos nousuun...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestäni toi 2*6 on bodarille ihan hyvä systeemi, yksinkertainen ja yleispätevä. Voimanostajalle ja penkkipunnertajalle ei varmaan kaikkein paras mutta ei kyllä huonoinkaan. Olen joissain liikkeissä käyttänyt oman ohjelmani sisällä, mm. kapea penkki. Silti periodisoiminen on sen verran tärkeää että en koko aikaa käyttäisi missään liikkeessä.

Ja sitten kysymys: en jaksa kahlata koko trediä läpi, joten kerrotteko mihin rautoihin asti Kalimero meni?

RRKalle sanoi:
Voimanostajalle ja penkkipunnertajalle ei varmaan kaikkein paras .
Niinhän nuo sanoo, mutta yksi toisensa jälkeen tekee tällä systeemillä kovaa tulosta. Suurin ero tässä on treenimääriin, ei se lihas tarvitse mielettömiä määriä treeniä, nopeustreenejä ja palauttavia hermottuakseen. 2x6 riittää tuottamaan maksimivoimaa, sanoivat sitten paita päällä höyryävät mitä vain.

Toisilla toimii toinen ohjelma ja toisella erilainen. On kuitenkin todella vaikeaa sanoa toimiiko joku ohjlema toista paremmin, sillä siihen on vaikuttaa myös paljon ravinto, lepo ja muu elämän tilanne. Mielestäni on kohtuu turhaa vääntää näiden ohjelmien toimivuudesta, sillä jokainen ohjelma varmasti toimii (ainakin tällaiset kohtuu fiksut) kun progressiivisesti edetään.

Mike sanoi:
Niinhän nuo sanoo, mutta yksi toisensa jälkeen tekee tällä systeemillä kovaa tulosta. Suurin ero tässä on treenimääriin, ei se lihas tarvitse mielettömiä määriä treeniä, nopeustreenejä ja palauttavia hermottuakseen. 2x6 riittää tuottamaan maksimivoimaa, sanoivat sitten paita päällä höyryävät mitä vain.

Bodausta ajatellen joillekin riittämätön määrä volyymiä lihaskasvuun. Tietysti ton päälle voi tehdä paljonkin treeniä. Jos esim. mä teen 2x6 ja toisen liikkeen vaikka 2x 8-10 ni se on hiin ja ja hiinä, riittääkö volyymi, ja menee hermosto tukkoon 3-4vko:n jälkeen (siis raudat tulee alaspäin, ei ylöspäin). Oon ton tyyppisiä ohjelmia kokeillu joskus alkuaikoina, ja voimat ei vaan kovin erikoisesti kasvaneet. Voinee olla kokemattomuutta, ja saatoin tehä sarjat liiankin loppuun saakka.

Suositut

Back
Ylös Bottom