kun nyt koska nostettiin ja Mikekin tuolla mainitsi jotain Rantarockista, portsarista ja Weideristä, niin laitanpa tähän vähän siitä viimeisestä (koska Rantarockista ja portsareista en mitään tiedä).
Weiderillä oli 70-80-luvulla sellainen oranssi suomennettu kirja, jossa yhdistetty voima-&massakausi tehtiin käytännössä suoraan 2x6-periaatteella. eli ekassa sarjassa 6 ja toisessa niin monta kuin menee. aina jos meni se 6, niin lisää painoa.
tämä oli käytössä kaikissa liikkeissä (muistaakseni n.8) ja treenissä painettiin läpi koko kroppa kerralla ja kolmesti viikossa.
jossain vaiheessa kun weider esitteli split-systeemiään tuli tälläinen ohje voima-/massatreeniin:
toistoja 6-8, multijoint-liikkeitä, voimaliikkeet treenin aluksi , kiihtyvä/räjähtävä positiivinen ja kontrolloitu negatiivinen, sarja lopetetaan kun teho laskee, eli kun vauhti hidastuu. ei siis tehdä loppuun asti.
massatreenissä sensijaan tehtiin sitten pakkotoistoja, eikä välttämättä käytetty täyttä liikerataa (esim. rintatreenissä penkki saatettiin jättää vajaaksi, jotta ojentajat eivät katkaisisi peliä).
tässä on huomioitavaa, että Weiderin metodit painottivat kehonrakennusta, eivät voimanostoa. Eli voimatreeninkin tavoitteena oli lisätä myös massaa.
mitä tulee kinasteluun siitä, että onko 2x6 toimiva, niin vahvoina puolina näen itse ainakin systeemin yksinkertaisuuden: se on helppo selittää ihan kelle vaan, nousujohteisuus on helppo havaita jopa ilman päiväkirjaa ja hommassa liikutellaan ihan mukavan kokoisia rautoja.
heikkouksia ehkä tuo erillisen piikkauksen puuttuminen ja vaihtelun saaminen. esim. jto:n bulgaari-artikkelin pohjalta voi saada sellaisen kuvan, että 2x6 ei vaan ole yhtä tehokas pitkällä aikavälillä.
itse en ota kantaa tuohon, kun oma käsi on 34cm ja treeniä takana 5 kk. mutta mukava tietty pyöritellä.
niin ja itse aloitin 3 viikkoa sitten 4-jakoisen ohjelman, jossa penkki, kyykky, pystypunnerrus ja mave tehdään 2x6-systeemillä kunkin päivän ekana liikkeenä. mave tosin lopetetaan kun selkä pyöristyy, eli en vetele ihan loppuun. pidän itse tekemääni ohjelmaa voimapainotteisena body-ohjelmana. joku muu voi pitää sitä pösilönä vemputteluna