BB PRO Marko Savolainen

Mihin perustuu tuo väite? Jos tuolla tavalla miettii, niin on aivan sama jos reenaa vaikka 1-jakoisella tai 2-jakoisella jossa ei vedetä sarjoja loppuun asti, toisin kuin nelijakoisessa. Lisäksi nelijakoisesa tulee usein se viikon tauko lihaksille joka on piikkusen liian pitkä väli(joo tulee epäsuoraa hittiä), kun taas vähempijakoisilla se väli on 2-3 päivää.

Eläkä ota ittees, itekki modatulla 4-jakoisilla aika paljon reenaillut ja sopii itelle hyvin. Välillä 2-jakoista. :D

Miten ihmeessä joku voi treenata jalat uudestaan kahden päivän päästä? Itse en kunnon jalkatreenin jälkeen pysty kunnolla edes käveleen kahteen päivään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten ihmeessä joku voi treenata jalat uudestaan kahden päivän päästä? Itse en kunnon jalkatreenin jälkeen pysty kunnolla edes käveleen kahteen päivään.

Kyllä nää hullut voivat, voivat jopa mavettaa 5 x viikossa, itse olen jalkatreenin jälkeen puoli kuollut, ei edes tussu meinaa maistua :)
 
Meitsi on invaliidi vähintään viikon jalkareenin jälkeen :D Perjantaina tein jalat ja vieläkin on takareidet niin saatanan infernaalisen kipeet, että ei toivookaan reenata kinttuja ennen perjantaita... Nelijakosella mennään.
 
Miten ihmeessä joku voi treenata jalat uudestaan kahden päivän päästä? Itse en kunnon jalkatreenin jälkeen pysty kunnolla edes käveleen kahteen päivään.

Tässä siis meinasin noita pienenpijakoisia ohjelmia, jossa ei sarjoja vedetä pääpunasena failureen asti, vaan niitä toistoja pari varastoon. Toki itselläkin on 4-jakoisessa jalkapäivän jälkeen koko alaosasto tuusannuuskana vähintään se pari päivää reenin jälkee ja joutuu linkuttamaan.

Riippuu tietty toi väli onko reenit sidottu viikonpäiviin, vai tekeekö tietyn ajan kierrolla. Mutta siis joo onhan tossa 2-jakoisessakin vähintään se kolmepäivää väliä, jos maanantaina tekee työntävät niin aikasintaan tulee torstaina uusiks.
 
Tässä siis meinasin noita pienenpijakoisia ohjelmia, jossa ei sarjoja vedetä pääpunasena failureen asti, vaan niitä toistoja pari varastoon. Toki itselläkin on 4-jakoisessa jalkapäivän jälkeen koko alaosasto tuusannuuskana vähintään se pari päivää reenin jälkee ja joutuu linkuttamaan.

Riippuu tietty toi väli onko reenit sidottu viikonpäiviin, vai tekee tietyn ajan kierrolla.

Itellä menee 4-jakoinen ihan sen mukaan miten palaudun, välillä alle viikon...
Uskon vakaasti sen failuren olevan avain luurankolihasten hypertrofiaan, en muuten sitä käyttäisi, ei hullukaan huvikseen itseään rääkkää.
 
Miten ihmeessä joku voi treenata jalat uudestaan kahden päivän päästä? Itse en kunnon jalkatreenin jälkeen pysty kunnolla edes käveleen kahteen päivään.
Kuten Arnoldkin sen sanoi, jalkatreeniä seuraavana päivänä kannattaa vetää kevyt aerobinen jaloille. Muuten menevät tukkoon.

Itselläni ne jalat "kohmettuu" nimenomaan huomista seuraavana päivänä treenin jälkeen.
 
Itellä menee 4-jakoinen ihan sen mukaan miten palaudun, välillä alle viikon...
Uskon vakaasti sen failuren olevan avain luurankolihasten hypertrofiaan, en muuten sitä käyttäisi, ei hullukaan huvikseen itseään rääkkää.
Restpause/failure on parasta mitä treenaaminen voi ihmiselle tarjota, mutta ei toimi jos tehdään esim kolme sarjaa. Kuvitteleppas vaikka 3x12 sarja, jossa jo ensimmäinen setti päättyy failureen viimeisessä toistossa. Et saa seuraavaa sarjaa tehtyä samoilla painoilla. Jos taas ensimmäinen sarja on sen verran kevyt, että jää esim pari toistoa varastoon, saat hyvällä todennäköisyydellä tehtyä koko 3x12 rääkin samalla, isolla raudalla. Tän jälkeen voidaan siirtyä kiistelemään kumpi kasvattaa pattia paremmin, yks vai kolme sarjaa mutta siihen tämä Markon thread on väärä paikka :)

Failureakin on sitäpaitsi kolmenlaista, positiivista, staattista ja negatiivista.
 
Aika bodauksen ikuisuusjankutus tämä 3 vastaan 1 sarja, monet tosi isot bodarit on kehittäneet itsensä kolmen sarjan systeemillä ja vastaavilla. Lihassolujakauma varmasti vaikuttaa näissä ja oikeita vastauksia on siten aika monta...
 
Restpause/failure on parasta mitä treenaaminen voi ihmiselle tarjota, mutta ei toimi jos tehdään esim kolme sarjaa. Kuvitteleppas vaikka 3x12 sarja, jossa jo ensimmäinen setti päättyy failureen viimeisessä toistossa. Et saa seuraavaa sarjaa tehtyä samoilla painoilla. Jos taas ensimmäinen sarja on sen verran kevyt, että jää esim pari toistoa varastoon, saat hyvällä todennäköisyydellä tehtyä koko 3x12 rääkin samalla, isolla raudalla.

Tuo pitää taas paikkansa vain maksimivoimaharjoittelu taustaisilla, tai niillä jotka ovat tottuneet jättämään toistoja varastoon.

Itse jos esim. vedän jonkun ojentajaliikkeen ensimmäisen sarjassa 12 toistoa vaikka saisin 14 toistoa jää lopputulokseksi -2 toistoa sillä toisessa sarjassa menee se 12 toistoa vedin sitten ensimmäisessä 14 tai 12 toistoa, eli lihastyö jää pienemmäksi.

Samoin penkkaan yleensä loivasti nousevalla tonuspyramidilla 8 toiston sarjoilla ylös ja lopuksi pari kovaa työsarjaa ja ensimmäisellä on monesti mennyt 7,5 toistoa eli 7 puhdasta ja epäonnistuminen kahdeksannella, nosto jää puoleen väliin.
Sen jälkeen psyykkaan itseni toiseen työsarjaan ja teen tauon jälkeen 8 puhdasta toistoa.
Kehonrakennustyylisellä treenillä ja erikoistekniikoilla treenattu keho vasta lämpenee ensimmäisen kovan sarjan jälkeen ja vasta toisessa ja jopa kolmannessa sarjassa saadaan irti kovemmat työtehot, joten "harjoittelemalla failurea", lihas pystyy jopa kovempaan suoritukseen sisäänajettuna kuin ilman sitä.
 
Tuo pitää taas paikkansa vain maksimivoimaharjoittelu taustaisilla, tai niillä jotka ovat tottuneet jättämään toistoja varastoon.

Itse jos esim. vedän jonkun ojentajaliikkeen ensimmäisen sarjassa 12 toistoa vaikka saisin 14 toistoa jää lopputulokseksi -2 toistoa sillä toisessa sarjassa menee se 12 toistoa vedin sitten ensimmäisessä 14 tai 12 toistoa, eli lihastyö jää pienemmäksi.

Samoin penkkaan yleensä loivasti nousevalla tonuspyramidilla 8 toiston sarjoilla ylös ja lopuksi pari kovaa työsarjaa ja ensimmäisellä on monesti mennyt 7,5 toistoa eli 7 puhdasta ja epäonnistuminen kahdeksannella, nosto jää puoleen väliin.
Sen jälkeen psyykkaan itseni toiseen työsarjaan ja teen tauon jälkeen 8 puhdasta toistoa.
Kehonrakennustyylisellä treenillä ja erikoistekniikoilla treenattu keho vasta lämpenee ensimmäisen kovan sarjan jälkeen ja vasta toisessa ja jopa kolmannessa sarjassa saadaan irti kovemmat työtehot, joten "harjoittelemalla failurea", lihas pystyy jopa kovempaan suoritukseen sisäänajettuna kuin ilman sitä.
Itse en tuohon pystyisi. Ei vaan jotenkin mahdu kaaliin, että sä pystyt vetään monta sarjaa samoilla toistoilla, samoilla raudoilla failureen? Jos tuo taito on opittavissa, niin minä haluan ehdottomasti tulla sun opetuslapseksi.

E: En harjoita maksimivoimaa, ja failureen treenaaminen on tuttua touhua kyllä.
 
Itse en tuohon pystyisi. Ei vaan jotenkin mahdu kaaliin, että sä pystyt vetään monta sarjaa samoilla toistoilla, samoilla raudoilla failureen? Jos tuo taito on opittavissa, niin minä haluan ehdottomasti tulla sun opetuslapseksi.

E: En harjoita maksimivoimaa, ja failureen treenaaminen on tuttua touhua kyllä.

Se on vain totuttautumista, kun vaihtelee erikoistekniikoita jotka menevät failuren ylikin, kuten rest pause jossa samalla painolla jatketaan sarjaa vain 15 sekunnin tauon jälkeen pariinkin otteeseen, pelkkä failure on jo helpompaa kun sarja jätetäänkin siihen mihin se luonnollisesti jäisi.

Vaihtelen jatkuvasti erikoistekniikoita ja monessa lihasryhmässä(esim. olkapäät), joka toinen treeni on pitkäsarjainen pumppi treeni jossa silloinkin vedetään sarjat lähes aina loppuun tai hyvin lähelle sitä ja saatetaan ottaa päälle muutama pudotus.

On sekin omituista että esim. neljäs ja viimeinen työsarja hackissa, joko tulee noin 10 toistoa tai ei yhtään. Jos ensimmäisessä toistossa saan riittävät lihaspaineet ja keskittymisen, saan tehtyä aina sen kympinkin, varsinkin kun pyydän jota kuta salikaveria laskemaan jokaisen toiston. Kun kuulen yksi, kaksi jne. pakotan itseni ottamaan sarjan loppuun tekemällä periaatteessa dynaamisia ykkösiä, joita ei kuoleteta alhaalla aina yhden lisää kunnes sarja on valmis.
Kun keskityn puristamaan kaikilla lihaksilla perseestä pohkeeseen kymmenes on usein helpompi kuin ensimmäinen, sillä lopussa varmasti kaikki lihaspaineet ovat mukana.

Marko Savolaisella on varmasti ollut omia mentaalitekniikoita ja myös uskomaton irtiottokyky, jolle Fuhrer aina täällä minun kohdallani naureskelee, sitä kun on vaikea mitata, niin joidenkin mielestä kyseistä ominaisuutta ei voi olla olemassa. Toiset vaan lopettavat kun alkaa sattua, toiset eivät.
 
Se on vain totuttautumista, kun vaihtelee erikoistekniikoita jotka menevät failuren ylikin, kuten rest pause jossa samalla painolla jatketaan sarjaa vain 15 sekunnin tauon jälkeen pariinkin otteeseen, pelkkä failure on jo helpompaa kun sarja jätetäänkin siihen mihin se luonnollisesti jäisi.

Vaihtelen jatkuvasti erikoistekniikoita ja monessa lihasryhmässä(esim. olkapäät), joka toinen treeni on pitkäsarjainen pumppi treeni jossa silloinkin vedetään sarjat lähes aina loppuun tai hyvin lähelle sitä ja saatetaan ottaa päälle muutama pudotus.

On sekin omituista että esim. neljäs ja viimeinen työsarja hackissa, joko tulee noin 10 toistoa tai ei yhtään. Jos ensimmäisessä toistossa saan riittävät lihaspaineet ja keskittymisen, saan tehtyä aina sen kympinkin, varsinkin kun pyydän jota kuta salikaveria laskemaan jokaisen toiston. Kun kuulen yksi, kaksi jne. pakotan itseni ottamaan sarjan loppuun tekemällä periaatteessa dynaamisia ykkösiä, joita ei kuoleteta alhaalla aina yhden lisää kunnes sarja on valmis.
Kun keskityn puristamaan kaikilla lihaksilla perseestä pohkeeseen kymmenes on usein helpompi kuin ensimmäinen, sillä lopussa varmasti kaikki lihaspaineet ovat mukana.

Marko Savolaisella on varmasti ollut omia mentaalitekniikoita ja myös uskomaton irtiottokyky, jolle Fuhrer aina täällä minun kohdallani naureskelee, sitä kun on vaikea mitata, niin joidenkin mielestä kyseistä ominaisuutta ei voi olla olemassa. Toiset vaan lopettavat kun alkaa sattua, toiset eivät.

Viestien perusteella huomaa, että osaat keskittyä kyllä hyvin treeneissä. Ärsyttää, kun ite antaa liian helposti periksi ja treenin jälkeen usein miettii, että olis voinut vetää kovemmankin treeniin. Tarttis varmaan jonkun psyykkaamaan omia touhuja ja varmistelemaan, niin ei pää antas lopettaa kesken.
 
Siihen että kaikki erikoistehosteet kuten failureen treenaaminen, supersarjat restpause ja pudotussarjat saavat aikaan hypertrofiaa, toistojen varastoon jättäminen taas ei.
Progressioon tähtääviä voimailun osioita ovat painojen lisääminen toistojen lisääminen ja taukojen lyhentäminen, näistä pelkästään kehonrakennukselle ominaisia ovat jälkimmäiset ja erikoistehosteilla pyritään minimoimaan lihaksen lepoaika, failureen ja yli treenaaminen tuottaa eniten juuri massaa, 1- ja kaksijakoiset ovat perinteistä maksimivoimaharjoittelua.

Nyt sulla menee sekoilun puolelle nämä jutut. Toistoja saa ja kannattaakin jättää varastoon muutama. Hypertrofiaa tapahtuu myöskin silloin kun jättää sarjoja vajaaksi. Toki ylitreenaamiselle on oma paikkansa, muttei kuitenkaan niin kuin sinä olet asian esittänyt.

1 tai 2 jakoisella pystyy kehittämään erittäin hyvin lihasmassaa. Nyt suosittelen että otat vähän enemmän selvää näistä kehonrakennus/voimailuasioista!
 
Nyt sulla menee sekoilun puolelle nämä jutut. Toistoja saa ja kannattaakin jättää varastoon muutama. Hypertrofiaa tapahtuu myöskin silloin kun jättää sarjoja vajaaksi. Toki ylitreenaamiselle on oma paikkansa, muttei kuitenkaan niin kuin sinä olet asian esittänyt.

1 tai 2 jakoisella pystyy kehittämään erittäin hyvin lihasmassaa. Nyt suosittelen että otat vähän enemmän selvää näistä kehonrakennus/voimailuasioista!

Taas yksi voimanostaja kommentoi Marko Savolaisen bodaus aiheisessa threadissa omiaan.
Ei ole kyse mistään ylitreenaamisesta??, mitä tuolla sitten tarkoitatkin, vaan ihan normaaleista hyviksi koetuista kehonrakennuksen metodeista, jotka todellakin eroavat muusta voimailusta.
Tottakai 1 tai 2-jakoisella saa myös kehitettyä massaa, mutta ei optimaalisesti ja nuo toistojen varastoon jättämiset kyllä hidastuttavat massakasvua jatkuvasti tehtyinä.
Noista kun puuttuu kokonaan se kuuluisa "No pain, no gain" efekti.


Montakos toistoa/per sarja Make jätti kilpailu aikoinaan "varastoon"/vajaaksi?
 
Ainakin silloin kun Make treenasi 90-luvulla Gold's Gymillä oli treeni helvetellisen kovaa. Kaikki työsarjat oli epäinhimillisen kovia, ainakin mitä minä näin. Maken irtiottokyky oli käsittämättömän kova, ylivoimainen mitä olen 35.n treenivuoteni aikana nähnyt.

Rehellisesti sanottuna treeni oli niin kovaa ja treenipainot suuret että usein pelotti itseä kun seurasi vierestä tai oli varmistamassa.
 
Mites Make joko sulla sormet syyhyä että pääsis blogia kirjottelemaan? Onko sulla jo ajatusta minkälaisia asioita meinaat blogissas kirjotella, pelkkää ajankohtaista reeniin liittyvää, yleisesti elämääsi tällä hetkellä vai mitä millonkin? Toivon että tästä tulis toinen aktiivisesti päivittyvä bodyblogi, tuon Nyyssölän lisäksi. :)
 
En halua enempää alkaa asiasta vääntämään ja ketjukin on siihen väärä, mutta kyllä Archey noi sun juttus aiheutti melkoista repeilyä allekirjoittaneella. Olet kyllä todella vaikuttavassa kunnossa, ei siinä mitään, mutta kyllä erikoisia on sun tarinas.
 
On noissa Archeyn posteissa paljon perusajatustakin. Archey, perusta uus ketju jossa voi vääntää enemmän asioista failuretreenaus vs. toistot varastoon.:D
 
Taas yksi voimanostaja kommentoi Marko Savolaisen bodaus aiheisessa threadissa omiaan.
Ei ole kyse mistään ylitreenaamisesta??, mitä tuolla sitten tarkoitatkin, vaan ihan normaaleista hyviksi koetuista kehonrakennuksen metodeista, jotka todellakin eroavat muusta voimailusta.
Tottakai 1 tai 2-jakoisella saa myös kehitettyä massaa, mutta ei optimaalisesti ja nuo toistojen varastoon jättämiset kyllä hidastuttavat massakasvua jatkuvasti tehtyinä.
Noista kun puuttuu kokonaan se kuuluisa "No pain, no gain" efekti.


Montakos toistoa/per sarja Make jätti kilpailu aikoinaan "varastoon"/vajaaksi?

Olenko sanonut että olen voimanostaja...? en ole. kommentointini ei liittynyt omiin treeneihini. Sä et nyt oikein ymmärtänyt, tai sitten et halua vain ymmärtää??

Oli kyse sitten bodauksesta, voimailulajeista tai vaikkapa pitkänmatkanjuoksusta, niin ne tietyt perusteet pätee jokaiseen lajiin.

1. Jokaisessa lajissa on tietty piste minkä voi ja tulee ylittyä tietyin väliajoin. Tällä tarkoitan sitä, että lajista riippumatta jos jokainen treeni vedetään loppuun ja ylikin, niin tarpeeksi usein tehtynä tämä johtaa ylikuntoon. Tarkoituksena on myös kehonrakennuksessa viedä elimistö hetkellisesti ylikuntoon esim kolmen viikon aikana. Mutta tämän jälkeen pitää seurata kevyempi jakso. Jos tätä kevennystä ei tule vaan jatketaan jatkuvasti viemällä treeni aivan tappiin saakka, niin fakta on, että kehitys hidastuu ja lopulta suorituskyky alkaa laskemaan. Mutta kun tuo sykli tehdään oikein niin kehitys on optimaalista ja jatkuvaa.

2. Toistoja on hyvä jättää varastoon 1-3kpl, ei aina mutta tiettyinä ajankohtina. Tämän olen todistanut niin monesti itse vierestä nähneenä 10 vuoden ajalta.

3. Ja tämä "no pain, no gain" lause pitää muotoilla toisella tavalla. How mutch pain you need and how often to gain the maximal results.

4. Edelleenkin sulla on paljon opittavaa/opiskeltavaa ja toivon etteivät nuoret aloittelevat bodailijat ota oppia sun "optimaalisista treenimetodeista".

5. Muuta kommentoitavaa ei minulla sulle enää ole ;)
 
Back
Ylös Bottom