BB PRO Marko Savolainen

Come on Make, ei sun tarvi enää mitään todistella. Oot kiistatta Suomen paras kautta aikojen, niin mikset vois näyttää nykykuntoas? :) Mut kai blogiin tulee edes jotain pullistelua ja reenivideoo ellei sit pakollisia nähdä?

Joo, tottakai videota ja jossain vaiheessa jotain pullisteluakin. On maailman tylsintä seurata blogia, missä ei ole kuvia tai videota.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En malta odottaa, että blogi aukeaa. Kaikki jutut, kuvat ja videot kiinnostaa. Nykyset tavoitteet ja onko miten treenit muuttunut noista kovista ajoista. Ravinto asiat myös kiinnostaa. Mimmosta bodysafkaa pistät kurkusta alas ja mahdollisesti lisäravinteita joita olet todennut hyviksi.
 
Onpa Marko mukavan tuntoinen valmentaja. Ei vaan, eihän se mukavaa pidäkkään olla, varmasti tulee tuloksia tuommoisella treenillä.
 
Tähän liittyen kuulin 90-luvun lopulla tarinan, jonka mukaan olit rintatreenin jälkeen päättänyt tehdä vielä vinopenkissä sarjaa 250 kilolla. Oli ilmeisesti ollut liian kevyt treeni muuten :). Tarinan kertoja oli treenannut kanssasi samaan aikaan 38:lla ja Herraset olivat yrittäneet houkutella häntä lavalle alle kasikymppiin vuonna 1993. Ei ollut lähtenyt. Sama mies kertoi muutenkin omistautumisestasi kehonrakennukselle, mm. "Äiti kuskasi Markoa salille" ja "38:lla Marko meni aina hissillä alakertaan, ettei kulu kaloreita" :).

En ole koskaan vinopenkkiä noin suurilla tehnyt. Penkissä otin kylläkin 250 kg ykkösenä sen jälkeen, kun olin jo tehnyt alle aika kovan pudotussarjan. Jep, äippä kuskas salille ja istu bingossa ja odotteli :) Ja hissiäkin käytin, mutta se meni yhden kerroksen ylöspäin ei alaspäin :)
 
Itseäni kiinnostaisi kuulla Markon juttua kuurittelusta, lähinnä mitkä olivat tuntemukset esim. ensimmäiseen kuuriin lähdettäessä, hirvittkö käyttö koskaan ja muutenki, mitkä olivat olotilat ja tuntemukset.

Ensimmäinen kuuri sisälsi Anavarin nappeja. Sitten kaveri sanoi, että olisi tälläisiä pistettäviä hormooneita, ajattelin, että en kyllä ikinä ala ainakaan pistämään itseäni. No ei mennyt kun kaksi viikko ja löin ensimmäisen piikin nahkaan. Ja kyllä pelotti, tuijotin vähän väliä peiliin, josko jotain kauheaa tapahtuisi. Ensimmäinen omatoiminen injektio itseasiassa oli pistettävää b-vitamiinia. Muistan, kun käskin tyttöystävän soittaa apteekkiin ja kysyä, että miten tämä pistäminen tapahtuu :) apteekista vastattiin, että elä hyvä ihminen mene itsekkseen pistelemään :) Nuorempana ei hirveaäti tullut tuota terveyttä ajateltua. Olotiloista ei muistikuvia, eikä nyt mitään ihme tuntemuksiakaan ollut. Muutaman tosi pahan tulehduksen olen saanut, likaisesta neulasta.
 
Markolta vielä kysyisin kun täällä asiasta aina tapellaan...

Kuinka usein teit varsinaiset työsarjat ainakin positiiviseen loppuun asti, eli niin ettei enää puhtaita toistoja olisi mennyt?
Ja teitkö vain viimeisen sarjan failureen, vai kaikki työsarjat, ja kevensitkö väli viikoilla tekemällä muutaman toiston vajaita sarjoja myös työsarjoissa?

Minusta toistojen jättäminen varastoon kuuluu enemmän voimanosto harjoitteluun, mitä mieltä itse olet asiasta?
 
En ole koskaan vinopenkkiä noin suurilla tehnyt. Penkissä otin kylläkin 250 kg ykkösenä sen jälkeen, kun olin jo tehnyt alle aika kovan pudotussarjan. Jep, äippä kuskas salille ja istu bingossa ja odotteli :) Ja hissiäkin käytin, mutta se meni yhden kerroksen ylöspäin ei alaspäin :)

Tässä hyvä esimerkki miten tarinat aina muuttuu ajan kuluessa. Todellisia olivat 250kg paino ja hissi. Legendaa oli liike mitä tehtiin, ykkösnosto muuttui sarjaksi ja hissin suuntakin muuttui. ;)
 
Morjesta Marko!

Osaatko yhtään sanoo, et kuinka paljon sun unien pituuksilla oli kehityksen ja palautumisen kannalta merkitystä? Sä taisit normaalisti nukkuu reilut 14tuntia päivään.

Eli tuliko sulle aikoja, että nukuit yhtään huonommin/vähemmän? Ja voitko kertoo palautumisen eroja esim. tosi vähäisillä 4-6 tunnin ja yli 10 tuntisilla unilla.
 
Morjesta Marko!

Osaatko yhtään sanoo, et kuinka paljon sun unien pituuksilla oli kehityksen ja palautumisen kannalta merkitystä? Sä taisit normaalisti nukkuu reilut 14tuntia päivään.

Eli tuliko sulle aikoja, että nukuit yhtään huonommin/vähemmän? Ja voitko kertoo palautumisen eroja esim. tosi vähäisillä 4-6 tunnin ja yli 10 tuntisilla unilla.
Ton nyt voi jokainen testata empiirisesti ihan itse. Tietenkin unella on tärkeä merkitys koko ihmisen kehon kannalta, ei pelkästään lihaskasvun.
 
Ehkä eläkkeellä onkin.
7.30 lähtö töihin, n.17.00 kotona. 18.30-19 meijerille n.21 kotona. Ruokaa ja parisuhde-eduista nautiskelu siihen, nii kello on lähemmäs 24.
Tosta nyt voi tiivistää, mutta ei tuu mahdolliseks yli 9tuntiset unet. 14tuntia (markolla joka päivä) on kuitenkin 55% enemmän kuin se ihan max 9tuntia
 
Marko tais nukkua parhaillaan 16 tuntia vuorokaudessa. 12 tunnin yöunet + 2*2 tunnin päikkärit. Mutta eiköhän vähän vähemmälläkin nukkumisella kehittyminen ois ollu yhtä hyvää.
 
Nukkuminen on kyllä taitolaji. Ite en osaa nukkua yli 9h unia, paitsi mökillä jostain syystä nukuttaa aina pirun paljon paremmin ku kotona. Päiväunia ei voi ottaa myöskään, koska eihän päivällä saa unta. :D
 
Voi olla että itse muistan väärin tuon 16 tunnin kanssa. 2005 bodylehdessä Markon päivärytmi:

12.00: Herätys
13.00: Aamupala
16.00: Päiväunet
18.00: Lounas
19.00: Treeni
21.00: Palkkari
23.00: Päivällinen
01.00: Nukkumaan
 
Voi olla että itse muistan väärin tuon 16 tunnin kanssa. 2005 bodylehdessä Markon päivärytmi:

12.00: Herätys
13.00: Aamupala
16.00: Päiväunet
18.00: Lounas
19.00: Treeni
21.00: Palkkari
23.00: Päivällinen
01.00: Nukkumaan

Onks tää Savolainen ikinä tehnyt mitään "oikeesti" leipänsä eteen?? ns "normaaleja" päivätöitä tms? minkä alan koulutus/ammatti on taustalla?
 
Miksi kysyt?

No ihan xtemporee tuli mieleen kun tuota päivärytmiä (kateellisena :) ) katsoin...jos tuollaisella päivärytmillä treenaa mahdollisesti vuosia, niin kun itselleni olen antanut ymmärtää että teki, (korjatkaa jos olen käsittänyt väärin), niin mistä saa tienistit asumiseen ruokaan ja mihinkään jos vaan nukkuu syö ja treenaa - ei taivu suomalinen perusjamppa tohon - niin siitä tuli mieleen - jotainhan täytyy olla taustalla joka on mahdollistanut ton.
 
Onks tää Savolainen ikinä tehnyt mitään "oikeesti" leipänsä eteen?? ns "normaaleja" päivätöitä tms? minkä alan koulutus/ammatti on taustalla?

Ei kyllä tuollasilla nukkumisilla treenaamisilla ja syömisillä paljon luulis töitä enään painavan. Tuossahan oli vain neljä syömiskertaa päivään, monethan jakaa kuuteen sapuskaan/pvä.
 
Markolta vielä kysyisin kun täällä asiasta aina tapellaan...

Kuinka usein teit varsinaiset työsarjat ainakin positiiviseen loppuun asti, eli niin ettei enää puhtaita toistoja olisi mennyt?
Ja teitkö vain viimeisen sarjan failureen, vai kaikki työsarjat, ja kevensitkö väli viikoilla tekemällä muutaman toiston vajaita sarjoja myös työsarjoissa?

Minusta toistojen jättäminen varastoon kuuluu enemmän voimanosto harjoitteluun, mitä mieltä itse olet asiasta?

Tein aina sarjat loppuun ja yli oli sitten kyseessä pumppiviikko tai raskasviikko.
 
Back
Ylös Bottom