Maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Puolivuotta olen maastavetoa tehnyt. Alussa aloitin tekemään ihan 60kg kevyitä sarjoja ja hakemaan tuntumaa. Ennen tätä oli kylläkin kulmasoutua tullut tahkottua, joten selästä löytyi jo hieman tavaraa.

Nyt sarjapainot ovat 100kg-110kg ja treenimetodi seuraava: Joka viikko tulee tehtyä erilainen treeni, sarjojen määrä 3-5 ja toistot 3-10.

Esim viikko 1
10 8 6

Viikko 2
6 4 4 2

Maastavedossa kehittymisen kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia, toisinkuin penkkipunnerruksessa..

arni sanoi:
kyllä kovien vetojen jälkeen kulmasoutu tekee tiukkaa mutta laitan kuitenkin liikkeet tärkeysjärjestykseen...ei tässä lajissa mitään helpolla saa.

Mainitset lajiksesi kehonrakennuksen. Jos kehonrakentajan selkäliikkeet laitetaan tärkeysjärjestykseen, niin tuskin maastaveto on ensimmäinen..

No, turha tästä on ryhtyä kinaamaan. Niin pikkujuttu kuitenkin.

Persettä taakse, selkä suoraksi, pää pystyyn ja jonkin kiintopiste katosta ni menee jo _aika_ hyvin.

Mikk0 sanoi:
http://www.gometal.com/videot/videot_kuvat/gerhard_depner_deadlift_352,5(1).avi

tässä on mun mielestä video millanen maastavedon ei missään nimessä pitäisi olla, varmaan hahmottaa hyvin miten tärkeetä se perseen vetäminen taakse ja alas alkuasennossa on :)

On kyllä aika pahan näköinen veto.
Mulla on kyllä helvetin vaikee pitää perse alhaalla ja takana, ei oikein saa sieltä lähtemään edes tankoa irti maasta. Selällä menee väkisinkin se alotus...

Itse teen MAVEn nimenomaan jalkaliikkeenä. Joka kerta saan jalat ja perseen kipeäksi harjoituksen seurauksena. Totta kai selkä rasittuu myös mutta koen sen mielummin jalkaliikkeenä kuin selkäliikkeenä. Tosin kai tuota MAVEakin voi tehdä niin, että se ottaa enemmän tai vähemmän selkään. Vähän niinkuin tuo edellä oleva video osoitti kuinka sen voi tehdä siten, että varmasti selkä rasittuu.

Jalkapäiväni menee tällä hetkellä seuraavasti:
3*8 MAVE
3*8 SJMAVE
3*15 pohjenousu
3*8 jalkaprässi
3*8 reiden ojentaja (laitteessa)

peteke10 sanoi:
Itse teen MAVEn nimenomaan jalkaliikkeenä. Joka kerta saan jalat ja perseen kipeäksi harjoituksen seurauksena. Totta kai selkä rasittuu myös mutta koen sen mielummin jalkaliikkeenä kuin selkäliikkeenä.

Miksi? Olen varma, että kyykkäämällä saisit jalat ja perseen vielä vähän kipeämmiksi.

The Dead Zone

Tuossa on yksi Dave Taten artikkeli maastavedon tekniikasta.

Itselläni ongelmana tuossa mavessa on se lähtö, jalat lähtevät suoristumaan ennen kuin tanko nousee maasta. Eli nosto tulee lähinnä selällä.

Ja kertokaa ihmeessä mikä tuossa Depnerin tekniikassa on vikana, mulla silmään sattui ainoastaan se, että kaveri katsoi hieman alaspäin.

lasikuitujeesus sanoi:
Miksi? Olen varma, että kyykkäämällä saisit jalat ja perseen vielä vähän kipeämmiksi.

Heh.. olen pannut merkille että tunnut tietävän kaiken ainakin näiden kirjoitustesi perusteella. Ne ovat vähän turhan faktana kirjoitettuja.

Mistä sinä voit tietää millä tapaa kukakin saa paikat kipeäksi parhaiten? Et mistään. Jos tällä kaverilla on vaikka nilkka operoitu ja kyykkääminen ei ole mahdollista niin se on poissuljettu vaihtoehto. Itse en pysty kyykkäämään kuin hätäisesti 90 asteen kyykkyjä jos niitäkään koska operoitu nilkkani ei yksinkertaisesti taivu, tai siis liikerata on rajoittunut rankasti.

Ja toki on mahdollista että joku saa parhaan tuntuman mavella.

Nuohan nyt oli tällaisia arvailuja, mutta mielestäni sun ei kannata laukoa kaikkia kommenttejasi noin "fakta" tyylisinä.. ne vain pistävät tuolta silmään kun lukee. Toki tuolla ihan hyvää asiaakin on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sen verran pitää pyydellä petekeltä anteeksi, ettei tullut vilkaistua profiilia, josta voisi päätellä ettei mikään aloittelija ole kyseessä. Eli kokemusta taitaa olla huomattavasti itseä enemmän, joten enpä alakaan neuvomaan.

Ja hyvä AJ:

Signeerauksestasi (OFFTOPIC) sainkin ajatuksen omakseni: IMHO. Olisitko tyytyväinen? :D

PS: En vieläkään usko että maastaveto olisi jollekulle paras jalkaliike. Lällällää.

lasikuitujeesus sanoi:
Mainitset lajiksesi kehonrakennuksen. Jos kehonrakentajan selkäliikkeet laitetaan tärkeysjärjestykseen, niin tuskin maastaveto on ensimmäinen..

No, turha tästä on ryhtyä kinaamaan. Niin pikkujuttu kuitenkin.

onhan se totta että harvemmin bodarit laittavat alaselän liikkeet ennen yläselän liikkeitä suoritettavaksi...

olen vain havainnut että maven jälkeen riittää paukkuja yläselälle muttei toisinpäin...

kuitenkin mave ei ole pelkästään alaselkä liike, se rasittaa kokonaisvaltaisesti selkää ja tuo hyvin paksuutta...

toivottavasti ymmärsit pointtini, kuten sanoit pikkujuttuja joista on turha vääntää suurta depaattia.

lasikuitujeesus sanoi:
Ja hyvä AJ:

Signeerauksestasi (OFFTOPIC) sainkin ajatuksen omakseni: IMHO. Olisitko tyytyväinen? :D

PS: En vieläkään usko että maastaveto olisi jollekulle paras jalkaliike. Lällällää.

Heh. Perkele kun en tuota itse ole keksinyt. Pistähän heti käyttöön :kippis1: :worship:

Itsekkin teen mave:n jalkapäivänä silloin tällöin kyykyn tilalle. Saapahan selkäkin epäsuoraa treeniä muuallakin kuin haiustreenissä :D . Se riippuu niin tyylistä mihin mave ottaa. Ite vedän sumolla.

Tämä nyt on aika tyhmä kysymys, mutta minkä sille mahtaa, että olen tälläinen alottelija. Eli millainen liike tuo suorilta jaloin tehtävä maastaveto eli SJMV on? Olen tehnyt vain tavallista maastavetoa eli en tiedä miten tuo tehdään suorilta jaloin. Onko jossain kuvaa ko liikkeestä?

No hätä, vaikka kokemusta (noin 2 vuotta) minulla iästä huolimatta ei ole kovinkaan paljon niin sen olen huomannut, että harjoitusmetodeja on yhtä monta kuin on kaveriakin. Joku metodi toimii jollakin ja joku toinen metodi jollain toisella. Totta kai eri metodeja voi kokeilla ja hakea sitä oikeaa itselle. Ei tarvitse kuin kattoa tuolta harjoitusohjelma puolelta niin erilaisia ohjelmia on satoja ja sitten vielä tuo hifistely puoli erikseen...lasketaanko tanko hauiskäännössä 38 vai 41 asteen kulmaan (nuo asteluvut ovat kuvitteellisia joten niiden todenperäisyydestä ei tarvitse kommentoida..:))

Kyykkyäkin tulisi tehdä mutta olen ehkä turhan varovainen tuon pitkän selkäni kanssa kun olen sen kerran kyykyssä hajottanut (oma pituuteni 196 cm). Tuo MAVE tuntuu turvallisemmalta ratkaisulta. Jos ei painot pysy mukana sen kun löysää otteen mutta yritäppäs samaa kyykyssä...:).

Varmaan on niinkin, että kyykky on parempi jalkaliike kuin MAVE mutta itse en vain tykkää tehdä sitä. MAVEkin toimii jalkaliikkeenä.

Peteke10: samaa mieltä, tekisin kuitenkin prässiä (tai hackia) heti maven jälkeen. Lämpöä vois hakea etukyykyllä.

Se miksi tuo MAVE ja SJMAVE ovat peräkkäin johtuu laiskuudesta eli siitä kun olen jo valmiiksi MAVE paikalla ja painot on tangossa niin samalla tekee tuon SJMAVEnkin eikä sitten taasen tarvitse uudelleen jonottaa sinne ja asetella painoja paikoilleen..:)

lasikuitujeesus sanoi:
Olet kyllä ihme mies, jos pystyt kulmasoutua tai T-tankoa tekemään KOVAN vetosession jälkeen.

Mä en näe tossa taas mitään ongelmaa. Kulmasoudun tekeminen maven jälkeen taas, huh, se ei onnistu, ei sitten mitenkään. Pitää hieman pidemmän tauon maven jälkeen, ennenkuin siirtyy tekemään kulmasoutua niin kyllä varmasti onnistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom