Maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

May

Ikä
45
Niin elikäs mulla ei oo ollut maastaveto ohjelmassa aikasemmin ollenkaa, mitä nyt oon joskus pienillä painoilla lämmittelyksi tehny. Eilen sitte kokeilin eka kertaa sitä ihan kunnon painoilla, ku yks jäpikkä lupas kattoo että tekniikka menee oikeen. Tänään sitten alaselkä tod kipeenä, just niinku pelkäsinki :( Käsittääkseni mave ei oo mikää selkäliike...eli tekniikka tais kuitenki olla persiillään ja nostin liikaa selällä, vai? Mikäköhän auttas että vaikutus kohdistus sinne minne pitääki (reidet+pakarat)?

Persettä taakse, selkää suoraksi ja jännitys koko ajan. Itselläkin oli muistaakseni ensimmäisten vetojen jälkeen muutaman päivän tositukkoinen alaselkä, eipä ole enää ongelmia.

Kyllä maastaveto ennenkaikkea perinteisellä tyylillä on selkäliike. Vaikuttaa tosin myös pakaroihin ja takareisiin. Jos haluat rasituksen nimenomaan enempi takareisille niin teet Tahvon mainitsemaa sumovetoa tai hack-kyykkyä tangolla eli "maastavetoa" tanko jalkojen takana.

Suorin jaloin maastavetoa niin vaikutus on suurempi takareisillä ja -puolessa. Tosin parhaitenhan nuo tulevat treenatuksi jalkatreenin yhteydessä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kysäistäänpä sitten saman otsikon alla hieman vinkkejä tekniikkaan. Eli olen kyllä opetellut tekniikkaa jo melko kauan (ja luulisin osaavani vedon oikein), mutta silti joskus tanko osuu polviin joko ylös vedettäessä tai alas laskettaessa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko kyse pelkästä tekniikkavirheestä vai onko mittasuhteeni niin omituiset, että vika löytyy sieltä? Yleensä ongelma esiintyy sarjan loppupuolella eli ilmeisesti tekniikka pettää, kun voimat vähenevät..

eccu sanoi:
Kysäistäänpä sitten saman otsikon alla hieman vinkkejä tekniikkaan. Eli olen kyllä opetellut tekniikkaa jo melko kauan (ja luulisin osaavani vedon oikein), mutta silti joskus tanko osuu polviin joko ylös vedettäessä tai alas laskettaessa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Onko kyse pelkästä tekniikkavirheestä vai onko mittasuhteeni niin omituiset, että vika löytyy sieltä? Yleensä ongelma esiintyy sarjan loppupuolella eli ilmeisesti tekniikka pettää, kun voimat vähenevät..
Olisko polvet liikaa osoittamassa eteen?

Weeboomi sanoi:
Olisko polvet liikaa osoittamassa eteen?

Eli siirrä painopistettä vähän eteenpäin, niin polvet tulevat taaemmaksi (joo, toimii. Kokeilin juuri mopinvarrella).

Omskakas sanoi:
Eli siirrä painopistettä vähän eteenpäin, niin polvet tulevat taaemmaksi (joo, toimii. Kokeilin juuri mopinvarrella).
Eli toisin sanoen persettä taaksepäin. :)

No siis tuossa tarkoitin, että polvet pitäisi ehkä olla hiukan suunnattu sivulle enemmän.

Omskakas sanoi:

Tankoa vähän kauemmaksi sääristä. Pyri pitämään tanko olkapäälinjan etupuolella. Maastairrotukseen lisää voimaa nojaamalla taaksepäin.
->saat tangon ylös yhdellä liikkeellä, ilman että osuu polviin ja samalla lantion paremmin käyttöön.

edit: sattuuko kellään olemaan tallessa sitä joskus palstalla esiintynyttä linkkiä yhden jenkin artikkeliin maastavedon perusteista.
"darkzone-deathzone"-juttuja -jos joku sattuis vielä muistamaan ;)
Sen lukemisesta on ollut aivan ..tanasti apua :worship:

Eilen oli selkä/takareisipäivä ja treeni meni näin:
-mave 3*6
-leuanveto 2*max
-kulmasoutu 3*10
-alatalja 3*12
-reisikoukistus 3*10
-sjmv 3*12

Maastavedolla sai selän täysin hajalle, josta oli hyvä jatkaa yläselkää kiusaamaan. Takareisille ensin koukistus, niin saa etukäteisväsytystä ja sjmv:ssa säästyy perse ja alaselkä pahemmalta rasitukselta. Ekaa kertaa tein sjmv:n ja sain aika hyvin kohdistettua sen takareisiin. Alaselkä kyllä huusi apua... Nyt on alaselkä ihan valmis, meni treeni perille!

Maastaveto ollu aina mun ykkösliike selälle... :)

maastaveto on erinomainen liike! Mutta jos nyt haluaa sitä tehdä niin se voi koitua väärin tehtynä erittäin vaaralliseksi!

moppe sanoi:
Eilen oli selkä/takareisipäivä ja treeni meni näin:
-mave 3*6
-leuanveto 2*max
-kulmasoutu 3*10
-alatalja 3*12
-reisikoukistus 3*10
-sjmv 3*12

Maastavedolla sai selän täysin hajalle, josta oli hyvä jatkaa yläselkää kiusaamaan. Takareisille ensin koukistus, niin saa etukäteisväsytystä ja sjmv:ssa säästyy perse ja alaselkä pahemmalta rasitukselta. Ekaa kertaa tein sjmv:n ja sain aika hyvin kohdistettua sen takareisiin. Alaselkä kyllä huusi apua... Nyt on alaselkä ihan valmis, meni treeni perille!

Maastaveto ollu aina mun ykkösliike selälle... :)

Omasta mielestä ei ole järkevää tehdä maastavetoa ensimmäisenä liikkeenä. Vähän sama kuin jos tekisi vatsat ensin, eli rasittaa tärkeitä tukilihaksia (alaselkä), joita tarvitaan staattisesti muissa liikkeissä.

Nojooh, aika moni tekee sen ensin. Ei kai siitä suurta haittaa ole, jos ollenkaan.

Itse teen joka tapauksessa telineiltävedon (polvien kohdalta) selkätreenin lopuksi. Jonkin verran asennetta tietysti vaatii, että jaksaa raskaan treenin lopuksi ottaa vetoja..

Edit: Nämä mielipiteet koskien siis kehonrakennustyyppistä harjoittelua. Voimanostotreeneistä en tiedä mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom