Maastavedon tekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites jengi tekee osavetoa? Ite teen joka toinen selkätreeni normaalin maven ja joka toisella nostan korokkeelta, siitä polvien alta. Molemmat vedot pysäytyksellä ala-asennossa ja remmeillä. Tuossa osanostossa saa 20-25% enemmän rautaa ja jessus, että ottaa yläselän lihoihin, huomattavasti enemmän kuin normimave. Tämä ei kai kuitenkaan ole niin tehokas moninivelliike kuin perusmave, että selkätreenissä kannattaisi vain keskittyä osanostoon?

Itse en ole saanut koskaan osanostoissa samoja rautoja kuin maastanostossa. Polvien alta veto menee enemmän takareisille, joten tehokkaampaa on nostaa maasta asti tai jopa jalat korokkeella. Jos haluat väkisin kohdistaa enemmän yläselkään, ota leveämpi ote. Jo muutaman sentin levennys käsien asentoon luulisi vaikuttavan

Itse en ole saanut koskaan osanostoissa samoja rautoja kuin maastanostossa. Polvien alta veto menee enemmän takareisille, joten tehokkaampaa on nostaa maasta asti tai jopa jalat korokkeella. Jos haluat väkisin kohdistaa enemmän yläselkään, ota leveämpi ote. Jo muutaman sentin levennys käsien asentoon luulisi vaikuttavan

Jännä juttu.. Mulla on selkä huomattavasti vahvempi kuin takareidet (syväkyykky 60 kiloa mavea jäljessä), ja ei toi osaveto ota lähellekään niin paljon takareisiin kuin perus mave. Teen nyt jo melko leveällä otteella ja jalat suht suorassa (joskaan ei polvet lukossa) ja 250kg nousee ylös, ilman että takareisissä juur tuntuu. Siksi en ole oikein sjmv:tä koskaan ymmärtänyt.. tekniikkavirhe?

Sulla on toisin sanoen takaosasto edellä. Syväkyykkyhän ottaa perseeseen ja etureisiin, maastaveto takareisiin, perseeseen ja alaselkään.

Veikkaus: sulla on maastavedon vaikein vaihe irrotus ja kyykyn vaikein vaihe siinä keskivaiheilla, kun kuorma alkaa siirtyä perseeltä etureisille?

Kaikki tämä selittäisi sen, miksi polven alta veto on kokovetoa edellä (tosin näin lienee useimmilla ja itse teen ilmeisesti hieman alempaa polven alta vedon kuin yleensä on tapana) ja kyykky jäljessä

Sulla on toisin sanoen takaosasto edellä. Syväkyykkyhän ottaa perseeseen ja etureisiin, maastaveto takareisiin, perseeseen ja alaselkään.

Veikkaus: sulla on maastavedon vaikein vaihe irrotus ja kyykyn vaikein vaihe siinä keskivaiheilla, kun kuorma alkaa siirtyä perseeltä etureisille?

Kaikki tämä selittäisi sen, miksi polven alta veto on kokovetoa edellä (tosin näin lienee useimmilla ja itse teen ilmeisesti hieman alempaa polven alta vedon kuin yleensä on tapana) ja kyykky jäljessä

No mavessa tosiaan on sillee,että jos se paino irtoaa maasta niin kyllä se ylös tulee. Kyykyssä hankalinta on se ylösnouseminen :D
Mut olisko joo sit etureiskat jäljessä? Etukyykkyä oon yrittäny jauhaa ihan urakalla kyl.

Voi olla että myös keskikroppassa on heikkoutta. Etukyykky boksille (matala boksi, ilman pomppua, sekunnin pysäytys ja jalkojen rentoutus) on erinomainen liike sekä keskivartalolle, että jaloille. Siinä saa myös maastavedon lähtöä stimuloitua aika hyvin, koska asento pohjasta lähtiessä on samanlainen vedon lähdön kanssa.

Myös korokkeeltavedot on erinomaisia lähdön treenamiseen. 5cm riittää

Ja vielä sellanen että nopeustreenit voi auttaa. Kannattaa niitäkin kokeilla.

Rive tuloksen nouseminen autto mulla tohon ettei painot irtoo maasta. Sen myötä sainkin sitten uuden astetta vaarallisemman heikon kohdan eli selkä meinaa pettää tossa polvien kohdalla.

olen monta kertaa kuullut sanottavan että kun sääret ja polvet on verillä maven jälkeen niin teet sen oikein :)
Pienet osumat kuuluvat vain asiaan, mutta kun oppii oikean tekniikan, nosto tuntuu hyvinkin vaivattomalta. Niitä polvia oppii varomaan aivan itsestään ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hmm, onkohan mussa jotain vikana kun joskus noston melkein yläosassa ottaa latseihinkin tuo nosto ::cool::

Hmm, onkohan mussa jotain vikana kun joskus noston melkein yläosassa ottaa latseihinkin tuo nosto ::cool::

Itse en huomaa itse nostonsuorituksessa erityisemmin (se kun on suhteellisen intensiivinen hetki kokonaisvaltaisesti) , mutta jälkeenpäin kyllä tietää että latseihin on ottanut.

Jos maastavedossa on vaikea pitää selkää suorassa niin suosittelen, että kokeilee vetää alussa välistä, onko se sitten nimeltään sumomave? Anyway jalat isoon haaraasentoon ja sitten nosto. Paljo helpompi pitää selkä suorana. Samalla oppii sitten pitää tankoa lähellä kroppaa ja nostaa jalkoja pitkin. Ainakin mulla toimi niin, että eka nosteli tällä tavalla. :) mutta mitä nyt salilla näkee porukan tekevän mavea niin ei selkä ilmeisesti heti hajoa vaikka tekniikka ei niin täydellinen oo..:hyper: Sen verta villejä nostoja suurimmalla osalla..

itse olen kanssa miettiny tota, että oisko se levee veto parempi. Mitä mieltä olet?

itse olen kanssa miettiny tota, että oisko se levee veto parempi. Mitä mieltä olet?
Riippuu ihan ruumiin rakenteesta eli raajojen välityksistä.Esim,pitkät jalat,lyhyet kädet niin kapealla mavella lähtö asento on melko perseestä ainakin omalla kohdalla,selkä on lähes vaakatasossa nosto vaiheessa ja jos koitat nostaa selkää pystympään niin ollaanki jo kohta syväkyykky asennossa ja veto menee päin persettä.Sumo mave sopis varmaan omille välityksille paremmin mutta silti kapeella nousee enemmän malmia,johtuu varmaan heikoista reisistä tai sumon tekemisen vähyydestä ku leveellä ei oikeen irtoa lattiasta.
Mutta kokeilemallahan se selviää mikä toimii parhaiten,ite suosin sitä jolla nousee enemmän rautaa :)

Tuskin on mikään vikana. Latsit ovat hyvinkin tärkeässä roolissa, kun vedetään maasta. Ne lukitsevat tankoa kiinni kroppaan ja tekevät käsittääkseni myös jonkin verran isometristä työtä tangon kannattelussa. Ja on niillä vedossa varmaan muitakin funktioita, mutta niistä mä en kyllä uskalla sanoa mitään :)

Yläselän lihaksistohan tekee paljonkin isometristä työtä maastavedossa. Mulla oli aikoinaan yksjakoisessa ohjelmassa pelkästään mave, kyykky ja penkki ja silloinkin yläselkä kasvoi huomattavasti.

-Hartian levynen ote tankoon, myös jaloissa olisi hyvä olla sama
-happea reilusti keuhkoihin ylhäällä
-tangosta kova puristus
-persettä niin alas, että saa selän pidettyä suorassa hieman etukenossa (ei täysin 90 asteen kulmaa)
-hartiat taakse ja veto!
-lasku vaiheessa lisää happea koneistoon ja eikun ylös
Siinä olis vähän perustekniikkaa. Suosittelen lyhyitä toistoja mavessa mielellään siksi, että jos vetää pitkiä toistoja vaikka jotain 10 tai yli niin vikoissa nostoissa yleensä voi kärsiä tekniikka pahasti kun alkaa mehut loppuun kesken. Lyhyemmissä sarjoissa jaksaa puristaa loppuun asti ja pitää selän suorana. Suosittelen 4-8 toistoja ja kovaa. Muistakaa käyttää vyötä :) ps. Parempi sinne alaselkään on voimaa saada kuin ylimäärästä massaa.

Vyön käyttö ei ole välttämätön. Ei todellakaan, meijä salil reenaa kaveri joka on vetäny alle sata kilosena 355 maasta ilma vyötä ;)

e. Typo

Nopea kyssäri: onko hyvä pitää mavessa olkapäät rentoina vai vetää ne aloitusasennossa taakse ja pitää jännityksessä? Tähän asti olen vedellyt jalat melko kapealla, ote noin hartioiden leveydellä ja olkapäät tosiaan rentoina. Loppuvaiheessa en mitenkään "koita" vetää / kohauttaa olkapäitä, vaan ojennan selän, jännitän pakarat ja lasken tangon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom