Maastavedon tekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos tollee ois koko 35v uransa vetäny nii ei pystyis enää 55 vuotiaana vetää 300kg.

Netistä kuulin mutua et konstallaki ois selän kans jotai ongelmia, en ihmettele.
Kyse on huippu-urheilusta. Ei huippu-urheilijat treenaa siten, että he olisivat kunnossa 55-vuotiaana, vaan siten, että he ovat maailman parhaita, niinkuin Konstantinovs on. Ei sillon mietitä, että kestääkö se selkä 55-vuotiaana vetää jotain semikovia rautoja, vaan katse on maailmanennätyksissä. Tietysti terveenä pysyminen on aika iso edellytys pärjäämiselle. Uhrauksia voi kuitenkin joutua tekemään.

Konstantinovsilla voi aivan hyvin olla selkäongelmia, en tiedä. Liittyykö se kuitenkaan hänen tekniikkaansa? Voitko sen varmasti sanoa? Kysehän voi olla vaikka liian kovasta harjoittelusta. Nettimutuilulla tästä ei saa selvyyttä. Mikä mielestäsi tuossa tekniikassa altistaa vammoille? Alaselkä pysyy suorana, joten ylimääräistä painetta sinne ei pitäisi syntyä ja työtä tehdään esimerkillisesti pakaroilla ja takareisillä, eikä selän ojentajilla. Vahvan yläselän tuo tekniikka vaatii, mutta eiköhän sellainen miehellä ole.

Omat vahvuudet kannattaa toki huomioida. Mitä alemmas persettä tuodaan irroituksessa, sen enemmän tehdään työtä etureisillä. Painonnostotaustaiset nostajat ovat yleensä juuri etureisistä törkeän vahvoja, taustalla törkeä määrä etukyykkyjä. Tällaisella nostajalla todennäköisesti liikkuu paremmat raudat, kun haetaan sitä nostoa alhaalta, kun päästään käyttämään niitä omia vahvoja lihasryhmiä.

Pistetään vielä yhden maailman parhaan vetäjän suorituksia: Benedikt Magnusson 5x400, yläselkä pyöreänä: http://www.youtube.com/watch?v=DchUE6Wy67s&feature=related.

Nii siis reenikaveri/valmentaja on Maailmanennätys mies (vieläkin hänen nimissä). Bullfarmi myöns tänä vuonna ''vuoden taistelija'' palkinnon. nimeä en viitti netissä huudella, lukekaa bodysta.

Toi yläselän pyöristyminen on mun mielestä aika riskiä hommaa, joillaki selkä kauttaaltaa pyöreenä eikä mitää ongelmia. Joilla taas välilevyt paukkuu. Meijänki salilla parilta kaverilta selkä menny.

Tota Konstan tekniikkaa ne kyl suosittelis kenellekkää, tanko roikkuu nii inhottavasti. Esim Ilkka vetää videolla tankoa sisään mikä on helvetin hyvä apu.

Konsta on vahva, siitä ei pääse mihinkään.

Sain kyl hyvät keskustelut aikaan :D

Riippuu ihan ruumiin rakenteesta eli raajojen välityksistä.Esim,pitkät jalat,lyhyet kädet niin kapealla mavella lähtö asento on melko perseestä ainakin omalla kohdalla,selkä on lähes vaakatasossa nosto vaiheessa ja jos koitat nostaa selkää pystympään niin ollaanki jo kohta syväkyykky asennossa ja veto menee päin persettä.Sumo mave sopis varmaan omille välityksille paremmin mutta silti kapeella nousee enemmän malmia,johtuu varmaan heikoista reisistä tai sumon tekemisen vähyydestä ku leveellä ei oikeen irtoa lattiasta.
Mutta kokeilemallahan se selviää mikä toimii parhaiten,ite suosin sitä jolla nousee enemmän rautaa :)

no, meijän painot onniin pienikokosia, että on pakko vetää kapeella, ja mun kädet on hieman yli reisien puolivälin. kyllämä varmaa leveesee siirryn. tosin tänää meni 74 kiloa kapeella:)

Onko sillä niin väliä, että onko se tekniikka vähän hukassa vai ei, kunhan vain treenaa?
Itselläni on tähän hyvä esimerkki: Treenikaverini kanssa aloitettiin treenaus n.5 vuotta sitten ja molemmat lähti samoista lähtökohdista niin tuloksista, kuin ruumiinrakenteeltaan.
Noh, itse luin silloin paljon pakkotoistoa ja hioin pitkään ja maltillisesti jokaisessa liikkeessä tekniikan kuntoon ja tein painoilla, jotka sallivat liikkeen menevän puhtaasti tekniikaltaan.
Vieressä kaveri sitten teki pelkkää penkkiä, maastavetoa, kyykkyä ja hauista aivan järjettömän huonolla tekniikalla ja noin 4-5x viikossa, mutta rautaa oli tangossa reilusti enemmänkin. Hymäilin siinä itsekseni tyytyväisenä ja ajattelin kaikesta naamailusta huolimatta, että parin vuoden päästä toi kostautuu.
Tarinat sikseen.. Tällähetkellä kaveri on huomattavasti isommassa kunnossa, kuin itse olen. Jätin ton turhan tekniikan tuijottelun puoli vuotta sitten ja lastasin rautaa tankoon ja nyt näyttää siltä, että kehitystäkin on jopa tapahtunut enemmän, mitä pitkään aikaan..

Joten onko sillä nyt niin väliä, että onko se tekniikka täydellinen, vai melkein täydellinen? :P voi olla, että melkein täydellinen tekniikka kostautuu sitten vanhempana..?

Voi olla että kostautuu, voi olla että ei kostaudu. Kannattaa kuitenkin edes pyrkiä vähintään siihen melkein täydelliseen tekniikkaan.

Voi olla että kostautuu, voi olla että ei kostaudu. Kannattaa kuitenkin edes pyrkiä vähintään siihen melkein täydelliseen tekniikkaan.

Niin paljon näkee näitä ketkä tekee liikkeitä pienillä painoilla niin että se kymmentoistoa jätetään varastoon, eikäne pienet raudat noin kyllä näytä isoiksi tulevan.

Itse olen tehnyt varmaan jokaisen liikkeen niin että eka pari viikkoa malttanut pienillä tehdä, sitten jo ehkä liian isoihin painoihin. Ja myöhemmin sitten voimaa kun on tullut olen malttanut pienentää painoja koska ne eivät ole enää niin pieniä :)
Esim. kyykky

5x135kg - paljon alemmaksi- 10x90kg
5kk myöhemmin
6x120kg- viellä hieman alemmaksi - 7x110kg.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mites osaisiko joku määritellä että minkälainen kipu on oikeaa kipua alaselässä? Tai siis nytkun olen aloittanut mavettelun, niin käytännössä sarjat loppuu siihen kun ala-selkää vaan "sattuu" nii paljon. Tää kipu ei kuitenkaan kestä kauaa ja yleensä jo salilta tulessa sitä ei enää ole. Eli jos alaselkä ei tule kipeäksi treenien jälkeen eikä seuraavana päivänä niin ei kai tässä huolestua tarvitse?

Onko okei jos mavessa tekee vain 3-4 nostoa mahd isoilla painoilla 3-4 sarjaa?

Mites osaisiko joku määritellä että minkälainen kipu on oikeaa kipua alaselässä? Tai siis nytkun olen aloittanut mavettelun, niin käytännössä sarjat loppuu siihen kun ala-selkää vaan "sattuu" nii paljon. Tää kipu ei kuitenkaan kestä kauaa ja yleensä jo salilta tulessa sitä ei enää ole. Eli jos alaselkä ei tule kipeäksi treenien jälkeen eikä seuraavana päivänä niin ei kai tässä huolestua tarvitse?

Kai olet lämmitellyt, edes jotenkin ennen itse mave suoritusta? Itsellä se vaikutti siihen että selkäkivut loppui.. Samoin suosittelisin vaihtamaan pienempään sarjamäärään, esim 2x6 tjsp ja tekemään suorituksen tasapohjaisilla kengillä tai ilman kenkiä.

Tämä on tietenkin yksilöllistä, mutta tämä toimi itsellä mave-tuloksen parantamiseen ja selkäkivut katosivat!

Harjoittelun pitäisi olla melkein aina itsensä rajoittavaa. Jos rajoitus tulee vastaan sillä, että tekee niin kipeää, että treeni loppuu siihen, niin jotain menee pahasti vikaan!

Joko tekniikassa on parantamista tai sitten alaselässä on jotakin muuta meneillään, jonka takia se ei kestä maastavetoa. Lähtisin lähestymään asiaa näin, että ensiksi tekniikka kuntoon ja sen jälkeen vaikkapa uuden treenijakson aloittaminen oikeasti maltillisilla raudoilla. Siitä sitten vaikkapa 5kg lisäyksin aina eteenpäin, välillä vähän pakkiakin ottaen. Video auttaa toki paljon, että missä mennään tekniikan suhteen.

Kiitos. Pitääkin ensi kerralla huvin vuoksi heittää hyvät alkulämmöt ja jotkut nopeat venytykset reisille ja selälle, niin nähdään tuleeko mitään eroa.
Ja ensi kerralla myös vertailen mavetusta kengillä ja ilman. En usko että tekniikassa mitään suurempia ongelmia on, kun saan kuitenkin selän pidettyä suorana jos ei oteta viimeisimpiä toistoja missä selkä vähän kaareutuu, mutta ei liikaa mielestäni.

Yksi syy mikä mulla kanssa tuli mieleen on, että jos ottaa tuollaisen kokonaisvaltaisen liikkeen, kuten juuri maastavedon mukaan ohjelmaan, niin saattaa olla että aiemmin tehdyt liikkeet eivät ole rasittaneet tarpeeksi alaselän lihaksia, ja kun alan nostelemaan isoja painoja, vaikka muu kroppa olisikin mukana, niin alaselän treenaamattomuus saattaa juuri tehdä sen että siellä vähäsen paukkuu. Vyötähän voisi myös yrittää käyttää tukemaan viimeisiä toistoja.

Vaikka tuo "kipu" jatkuisikin nyt treenatessa, niin en kyllä aio jättää tätä liikettä pois ennenkuin selkä oikeasti on kipeä treenin jälkeen. Tai siis mave menee sitten hyllylle kun lepopäivänä tajuan että alaselkään oikeasti sattuu. Nyt se on vain jumissa.

Näistä asioista on varmaa puhuttuki täälä mutten jaksanu kaikkia kommentteja lukea :P
Eli mulla tulee maastavedossa kauhean kovat rakot kämmenii :/ Kaveri käski kokeilla magnesiumia mutta seki vaa pahenti asiaa. Joku sano mulle että mulla on "työmiehen" kädet eli paksu ja suojaava nahka, joka ei kuulema oikee sovi painonnostoon, johon en kyllä ite osaa sanoa juuta enkä jaata :P Oisko kellää mitää vinkkiä miten ei tulis rakkoja tai ainakaa nii pahoja semmosia?
Ite myös tykkään nostella sumo-tyylillä eli jalat hieman leveämmällä. Toiset sanoo että se on se "fuskaus tyyli" (vähän kuin penkkiä tehdessä perse ilmassa) ja toiset meinaa että se rikkoo polvet.

Kandeeko siis vetoa tehdä niin että lähtöasennossa on perse mahd. alhaalla ja etureisillä se irrotus ja sit vasta selkä suoraks? Ite ainakin saan näin isommat romut liikkeelle.

Alussa vedin sellasella Jouko Ahola tyylillä eli perse takana ja jalat aika suorassa, mut siinä se alaselkä ottaa murjasua hiukan liikaa, ja pyöristyy.

Näistä asioista on varmaa puhuttuki täälä mutten jaksanu kaikkia kommentteja lukea :P
Eli mulla tulee maastavedossa kauhean kovat rakot kämmenii :/ Kaveri käski kokeilla magnesiumia mutta seki vaa pahenti asiaa. Joku sano mulle että mulla on "työmiehen" kädet eli paksu ja suojaava nahka, joka ei kuulema oikee sovi painonnostoon, johon en kyllä ite osaa sanoa juuta enkä jaata :P Oisko kellää mitää vinkkiä miten ei tulis rakkoja tai ainakaa nii pahoja semmosia?
Ite myös tykkään nostella sumo-tyylillä eli jalat hieman leveämmällä. Toiset sanoo että se on se "fuskaus tyyli" (vähän kuin penkkiä tehdessä perse ilmassa) ja toiset meinaa että se rikkoo polvet.

http://www.youtube.com/watch?v=bTqNSgCmM2s Siitä. Otat siis enemmän sormilla kuin kämmenillä kiinni, jos nyt niin voi sanoa.

Otteen korjaus tosiaan auttaa ettei nahka rullaannu.

Sumo on vaan yksi tapa tehdä mavea, nosto on lyhyempi eikä siinä polvia riko jos tekee oikein, ts. Ettei polvet käänny missään vaiheessa nostoa sisäänpäin.

Olen aina vetänyt salihanksoilla, sillä mulle tulee todella helposti hirveät rakot ja kitaristina kädet täytyy olla ah, niin pehmeät.
Tuli vaan mieleen että oisko hanskojen kanssa vedoille mitään erityistä sanottavaa kellään tekniikka mielessä?

Kandeeko siis vetoa tehdä niin että lähtöasennossa on perse mahd. alhaalla ja etureisillä se irrotus ja sit vasta selkä suoraks? Ite ainakin saan näin isommat romut liikkeelle.

Tyylejä on yhtä paljon kuin nostajia, mutta oletuksena juuri toinen tyyli on useimmille parempi ja luonnollisempi. Alla olevassa kuvassa näkee hyvin eron.

Lani_tri-lat-tuck.webp

Maastavedossa on tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon kehon takaketjua. Eli pakarat, takareidet, selkä yms. Toki reidet ja itse asiassa melkein jokainen lihasryhmä tekee tehtävänsä, mutta pääpaino on ensinnä mainituilla. Kun veto lähtee sellaisesta asennosta, että lantio on työnnettynä taakse, niin saadaan haluttu liikemalli aikaan. Ala-asennossa pakaroiden ja takareisin pitäisi tuntua kuin viritetyiltä jousilta. Sen jälkeen ajattele painavasi kantapäät lattiasta läpi. Selkä toimii jämäkkänä voimansiirtona välissä.

Kirjoittelin hetki sitten kattavamman jutun maastavedosta blogiini. Siellä on myös linkki Rippetoen videoon, joka on kaikessa yksinkertaisuudessaan erinomainen. Rippetoe opettaa myös tuota tyyliä, jossa takapuoli on takana, eikä kovin matalalla.

Mitä käsien nahkaan tulee, niin ne parkkiintuvat ajan myötä. Miehen tunnistaa käsistään, kuten sanonta kuuluu. ;) Jos asiasta tulee kuitenkin oikeasti ongelma, niin alkavia känsiä voi viilailla sileäksi (kynsiviilalla, ei millään kulmahiomakoneella) ja rasvata säännöllisesti. Tuota ainakin monet kahvakuulailijat käyttävät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom