Maastavedon tekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Natu79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olkapäät taakse ja rinta ulos, koko noston ajan. Jos olkapäät pääsee roikkumaan nii tanko painaa sit vitusti.

Okei, en ole tähän mennes mitenkään kokenut tuota ongelmana, tulosta on hyvin tullut jne. Ajattelin sen takia kysyä kun täällä pakkiksella porukka vetää tolleen olkapäät takana, ja joskus voimaharjoittelu.fi sivulta luin maastavetoon tekniikka vinkkejä niin siellä neuvottiin "ota hyvä ote tangosta, molemmat kädet karhennuksella. Pidä olkapäät rentoina."

Neuvoja on erilaisia. Ite vedän olkapäät takana mutten kumminkaa lavat yhessä. Ei roiku tanko ja saa helpommi vedettyy sisääpäi.

"ota hyvä ote tangosta, molemmat kädet karhennuksella. Pidä olkapäät rentoina."

Olen myös kuvitellut että hyvä veto menee niin että yläselkä,olkapäät ja kädet ovat mahdollisimman rentoina... Mene ja tiedä näistäkin sitten.

Oikein olen koittanut pitää velttoina käsiä/olkapäitä. Parhaillaan menossa semmonen tekniikan parannuskausi vetoon, tuskin tuottaa tulosta mutta koitetaan kuitenkin, en sitten tiiä oikein miten lähtiä parantaan jos tuo yläkropan löysäksi veto ei ole sitä parannusta. alaselkää koitan pitää aina suorana mutta sekään ei oikein onnaa mutta sehän selittyy huonolla korsetilla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen myös kuvitellut että hyvä veto menee niin että yläselkä,olkapäät ja kädet ovat mahdollisimman rentoina... Mene ja tiedä näistäkin sitten.

Oikein olen koittanut pitää velttoina käsiä/olkapäitä. Parhaillaan menossa semmonen tekniikan parannuskausi vetoon, tuskin tuottaa tulosta mutta koitetaan kuitenkin, en sitten tiiä oikein miten lähtiä parantaan jos tuo yläkropan löysäksi veto ei ole sitä parannusta. alaselkää koitan pitää aina suorana mutta sekään ei oikein onnaa mutta sehän selittyy huonolla korsetilla.

Joo vielä on parannettavaa tekniikassa, kokeile myös painot laskee selkä suorassa alas ettet loukkaannu ja pahasti. Muuten hieno nosto!

Neuvoja on erilaisia. Ite vedän olkapäät takana mutten kumminkaa lavat yhessä. Ei roiku tanko ja saa helpommi vedettyy sisääpäi.

Aloin ite vähän aikaa sitten vetelemään kanssa tälleen, että lavoilla jännitys ja vähän vetää olkapäitä taakse. Tuntuu olevan mulle parempi kuin olkapäät löysänä. Pikkaisen myös viilasin oteleveyttä leveämmäksi n. 2 cm puolelleen niin saa yläselän aktivoitua paremmin. Mutta sitä olen ihmetelly, että miten hitossa voidaan pitää yläselkä pyöreänä ja alaselkä suorana niinkuin parhaassa vetotekniikassa kuuluisi olla. Mulla kyllä pyöristyy sitten alaselkäkin, jos koitan yläselkää pyöristää. Oisko tähän kellään mitään vinkkejä?

Lähtö oli mulla ennen ongelma mavessa, mutta rive ja jalkaprässi on tuntunut auttavan siihen kyllä huomattavasti. Nykyään koitan mavessa myös vedellä myötäotteella ja sormilukolla työsarjatkin. 170 kg pysyy jo näpeissä kyllä myötäotteellakin.

Rinnalleveto on paras apuliike maastavetoon!

''Mutta sitä olen ihmetelly, että miten hitossa voidaan pitää yläselkä pyöreänä ja alaselkä suorana niinkuin parhaassa vetotekniikassa kuuluisi olla''

Tota jäin miettii. Omasta mielestä ei todellakaan paras, mut selkä pyöreenä jalat suorana on kovia rautoja vedetty :D

''Mutta sitä olen ihmetelly, että miten hitossa voidaan pitää yläselkä pyöreänä ja alaselkä suorana niinkuin parhaassa vetotekniikassa kuuluisi olla''

Itselläni käy haluamattani noin, etenkin isoilla painoilla, ja se on monen mielestä tekniikka virhe. Mutta jos ei tähänkään mennessä ole ikinä tuntunut edes pahalta, niin olkoon pyöreä :)

Ja omasta mielestäni Ilkan videossa hyvä tekniikka!

70% salilla kävijöistä maksimissa jalat potkastaan heti suoraksi ja vedetään alaselkä pyöränä. Näin käy myös itsellä, sitä tässä koitetaan hieroa pois mutta tuskin onnistuu.
Itsellä alkaa tekniikka meneen ihan vitulleen kun aletaan olemaan yli 85% painoissa maksimista. 200kg tulee yleensä nättiin mutta sen jälkeen nostetaan sillä missä on voimaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Veikkaisin että saat alaselän suoremmaksi jos laitat jalkoja vielä hieman enemmän koukkuun. Voi myös johtua kireyksistä eli venyttelyä sinne takareisiin ja etureisiin.
Monella kovalla vetäjällä ei ole mikään täydellinen tekniikka ja ei kai sen tarvitse ollakaan jos selkä kestää. Selän suoruus vaan jakaisi kuorman tasaisemmin välilevyille.

Edit. Ilkallakin on maximit jo lähellä sitä tasoa että kannattaa sitä tekniikkaa hakea tosissaan.

Hyvällä ystävälläni Jukalla on minun mielestä hyvä tekniikka näin "amatööriksi". Maksiminostossakin pysyy paketti kunnossa ja saa jopa tuota yläselkää vähän körmylle.

Hänen ennätyksensä.

Rinnalleveto on paras apuliike maastavetoon!

Tota jäin miettii. Omasta mielestä ei todellakaan paras, mut selkä pyöreenä jalat suorana on kovia rautoja vedetty :D

JTO ja moni muukin asioista enemmän tietävä on suositellut nimenomaan yläselän pyöreyttä ja onhan se ihan selkee homma, että niin saadaan nostomatkaa lyhemmäksi ja lähtöön parempia kulmia. Minä en vaan ole sisäistänyt, että miten saadaan käytännössä paketti pysymään kasassa niin, ettei alaselkä pyöristy. Btw. Maveenkin kannattaa koittaa painonnostokenkiä, varsinkin jos alkuasennossa meinaa olla vaikeuksia.

Mulle on asioista enemmän tietävä opettanu, et selkä suorana. Kumminki kaveri vetäny 100kg sarjaan 355kg...

Mut vetäkää niin miten se rauta liikkuu parhaitten. Jos nousee enemmä selkä pyöreenä nii antakaa mennä vain.

Vyön käyttö ei ole välttämätön. Ei todellakaan, meijä salil reenaa kaveri joka on vetäny alle sata kilosena 355 maasta ilma vyötä ;)

e. Typo

Joo tunnen kaverin, joka reenaili mavee ilman vyötä. Veteli 300kg maasta ja yks kaunis päivä kuulu 'poks'. Kaveri vietti sen jälkeen puoli vuotta pyörätuollissa. Nykyään kunnossa ja käyttää vyötä.

Mulle on asioista enemmän tietävä opettanu, et selkä suorana. Kumminki kaveri vetäny 100kg sarjaan 355kg...

Mut vetäkää niin miten se rauta liikkuu parhaitten. Jos nousee enemmä selkä pyöreenä nii antakaa mennä vain.

Treenikaveris voi käydä sanomassa tällekkin kaverille, että vetää yläselkä suorana, että nousee enemmän: http://www.youtube.com/watch?v=8pH8XlB5HV4

Jos puhutaan optimaalisesta vetotekniikasta, niin kyllä niiden olkapäiden pitäisi olla rentoina edessä ja yläselän pyöreänä, jotta saadaan vetomatka lyhyeksi ja saadaan nivelkulmat voimantuoton kannalta edullisemmaksi.

MUTTA. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikkien pitäisi noin vetää.
Harva edes osaa. Moni on tehnyt koko elämänsä rinta edessä, olkapäät takana ja lähtö perse alhaalla ja kovia rautoja on mennyt. Tuollainen tekniikka yleensä opetetaan aloitteleville vetäjille. Johtuu kenties siitä, että painonnostossa tuollainen lähtöasento on suositeltavaa ja moni voimavalmentaja omaa painonnostotaustan. Esim. Koklyaev on viimeaikoina vetänyt kovia rautoja tuolllaisella pn-tekniikkaa muistuttavalla tyylillä.

Jos tollee ois koko 35v uransa vetäny nii ei pystyis enää 55 vuotiaana vetää 300kg.

Netistä kuulin mutua et konstallaki ois selän kans jotai ongelmia, en ihmettele.

Esim. Koklyaev on viimeaikoina vetänyt kovia rautoja tuolllaisella pn-tekniikkaa muistuttavalla tyylillä.

Ite olen kopioinut jotain juttuja tuosta Koklyaevin mave tekniikasta ja omalla kohdallani toimii. Eli heitän perseen tarkoituksella liian alas ja samalla rinta ulos ja olkapäät alas (ei taakse, vaan alas). Sitten kuvittelen, että poljen jalat lattiasta läpi jolloin veto tuntuu lähtevän hyvin jaloilla ja myös takareidet saan paremmin mukaan ainakin tuntuman perusteella, kuin entisellä tekniikalla mikä tuntui pelkästään alaselässä.

Koklyaev 3*400
http://www.youtube.com/watch?v=xkiDxSW5_TE

Näinhän se on. Ei tekniikkaa voi opetella, se tulee voiman mukana.

Luin juuri Westside Barbell - Book of Methods -kirjan, ja siinä Louie Simmons painottaa juuri tätä, että tekniikka voi olla hyvä alle 100% painoilla, mutta maksimikuorma paljastaa heikot lihasryhmät mitkä kusee tekniikan ja niitä pitää treenata vahvemmaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom